تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۳۹۱۱۲
نابودی صدها هکتار جنگل زاگرس /

آتش‌سوزی «کوه نیر» به وضع غیرقابل کنترل رسیده است / مدیرکل: آتش در حال گسترش است؛ نیروهای کمکی به مدد جنگل بیایند / آتش سوزی بحرانی است

۵
۰
آتش‌سوزی «کوه نیر» به وضع غیرقابل کنترل رسیده است / مدیرکل: آتش در حال گسترش است؛ نیروهای کمکی به مدد جنگل بیایند / آتش سوزی بحرانی است
کبنا ؛
آتش‌سوزی کوه نیر که 3 روز پیش بصورت عمدی و توسط عوامل انسانی روشن شده بود به وضع غیر قابل کنترل رسیده است.
به گزارش کبنا نیوز، به گفته نیروهای داوطلب در محل آتش سوزی، آتش در کوه نیر غیر قابل کنترل شده و از پشت کوه نیر رو به روی بیدانجیر به سمت جوخانه در حرکت است، از سمت بالا نیز به سمت گندی خوری و کَل فراخ می رود. شولی و دو بند بزرگ کامل آتش گرفته است.
این نیروی مهار آتش اظهار کرد: وضعیت به گونه ای است که از این سمت اصلا نمی توان به آتش نزدیک شد، مگر اینکه از سمت چرام به سمت کوه بروند.
 
مجید احمدی فرماندار بویراحمد در  این زمینه اظهار داشت: آتش سوزی در جنگل های لوداب مهار شد اما طبق گزارشات واصله بار دیگر  آتش در این منطقه شعله ور شده است و عده ای دوباره اقدام به آتش زدن منطقه می کنند.
احمدی بیان کرد: حدود یک ساعت گذشته این آتش سوزی شعله ور شده است و برای مهار آن بالگرد حضور یافته است.
وی با اشاره به این که آتش وارد محدوده شهرستان چرام شده است افزود: این آتش سوزی در یک منطقه صعب العبور است و با وزش باد شعله ور شد و در چند نقطه این آتش سوزی مشاهده شده است.
فرماندار گفت: منشاء اولیه آتش سوزی در 10 نقطه و به صورت عمدی بوده است.
نیروهای کمکی به مدد جنگل بیایند
غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: علی رغم همه تلاش‌ها آتش دوباره در این منطقه بر اثر وزش باد شعله ور شده است.
وی با بیان اینکه نیروهای امدادی با وجود خستگی همچنان در تلاش برای مهار آتش هستند، گفت: آتش در حال گسترش است و باید در این راستا نیروهای کمکی به مدد جنگل بیایند.
حکمتیان تصریح کرد: این آتش سوزی باید هر چه سریع‌تر مهار شود تا دامنه آتش بیش از این گسترده نشود.
آتش سوزی بحرانی است
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد از گسترش و شدید شدن آتش سوزی جنگل‌های کوه نیر این شهرستان خبر داد.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایسنا، عباس حسن زاده با بیان اینکه شرایط آتش سوزی جنگل‌های کوه نیر شهرستان بویراحمد بحرانی است و هرکس می تواند کمک کند، افزود: این آتش سوزی که از روز سه شنبه آغاز شده است و تاکنون در چند مرحله مهار شده اما از ساعاتی پیش بعلت وزش باد شدید و پوشش علوفه حدود دومتری، گسترده تر و شدیدتر شده است.

وی با بیان اینکه نیروهای منابع طبیعی پس از چند روز حضور فعال شبانه روزی دیگر خسته شده اند و توانی ندارند، اظهار کرد: از مردم و طبیعت دوستان درخواست کمک داریم و هر کس هر آنچه از دستش برمی آید برای کمک به مهار آتش سوزی کوتاهی نکنند.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد تصریح کرد: تاکنون ۴ سورتی پرواز جهت انتقال نیرو انجام شده است و بالگرد نیز جهت سوختگیری به یاسوج برگشته است.
حسن زاده عنوان کرد: روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه شاهد سه فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان بویراحمد در جنگل‌های مشرف بر آبشار یاسوج، پشت سد «جوزار» بخش چیتاب و هم‌چنین جنگل‌های لوداب بوده‌ایم.
وی در پاسخ به این سوال آیا هواپیما ی آتش نشان می تواند به مهار و خاموش کردن آتش کمک کند، بیان کرد: شرایط منطقه طوری است که استفاده از هواپیمای آتش نشان جوابگو نیست بلکه نیاز به نیرو داریم و از همه کسانی که توان و امکان این را دارند که به کمک نیروهای منابع طبیعی به شتابند درخواست کمک و استمداد داریم.
استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جمعیت، بیشترین پوشش گیاهی و جنگلی را دارا است و بخش عظیمی از جنگل های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد است، با این حال، وضعیت مدیریت آتش سوزی هنوز منفعلانه است و کسی هم پاسخگو نیست، هیچ گاه هیچکدام از عاملان آتش سوزی دستگیر نشده اند و زندگی و حیات جنگل های سوخته، خسارت های میلیاردی وارده، هزینه های خاموش کردن آتش، به حال خود رها شده اند، تاکنون دستگاه های نظارتی بطور جدی به آتش سوزی های زاگرس نپرداخته اند و مدیریت دستگاه های اجرایی و مدیریت بحران نیز بصورت انفعالی بوده است. هر گاه آتشی روشن شده پس از چندین ساعت، نیروهایی بسیج می شوند، بی برنامگی بسیار مشاهده می شود. سورتی های پرواز هلی برن نیروها با تأخیرهای زیادی انجام می گیرد. هیچ گاه هیچ برنامۀ سودمندی از قبل برای مهار آتش سوزی پیش بینی نشده است و با وجود اینکه سال گذشته نیز بر اهمیت حفاظت و پایش تصویری جنگل ها تاکید شد، ولی مسئولان این موضوع را به جایی نرساندند و فقط مدیرکل منابع طبیعی از ارسال یک پهباد به استان خبر داده بود.

شهرام مهدوی در توئیتی به اقدام استاندار کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرده و نوشته است: کوه نیر دارای پوشش گیاهی خاصه گیاهان است که دو روز است در آتش می سوزد.



همچنین در فضای مجازی در خصوص این تصویر از استاندار نوشته شده است: چند روزی است این عکس و عملکرد استاندار کهگیلویه و بویراحمد مکررا در فضای سایبری و رسانه ها مورد لطف قرار گرفته و دست به دست می چرخد! به عنوان یک مومن و بنا به شرع و اخلاق، قصد ورود به این شواف ها را ندارم. اما مبتنی بر علم و مدیریت به حد می توان از این عکس به عنوان‌ "فاجعه و طغیان مدیریتی" بالاخص در حیطه مدیریت بحران در استان نام برد. بسط و تشریح زیاد دارد، همین بس که بدانیم راس مدیریتی استان در هشت سال گذشته، از الفبای مدیریت و تعاریف مدیریتی بی اطلاع بوده و است و هنوز هم ابتدایی ترین تعریف مدیریت را نمیداند! ماری پارکر فالت، مدیریت را هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران می داند و... . حال سوال اینجاست؛ منابع انسانی و تجهیزاتی سازمان های متولی مدیریت بحران که تحت فرماندهی استاندار هستند، کجای این عکس و منطقه بحران هستند که حتی در این عکس نیز کوچکترین نشانه ای از آنها نیست؟! بحران مدیریت تا کی ادامه دار خواهد بود؟!
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
علت اصلی این آتش سوزی ها همین مدیران ناکارامد بوده اند که با وجور اتفاقات قابل پیشبینی برنامه های جلوگیری از این اتفاقات نداشته اند.
همین تصویر استاندار کلی هزینه در بر داشته که فقط ی عکس داشته باشه و کدام حرکت جهادی !!!!! .
Iran, Islamic Republic of
چرا مدیر کل منابع طبیعی تجهیزات و حتی خوراکی لازم برا نیروهاش در زمان آتش سوزی ها فراهم نمی گنه اما هزینه های میلیونی سفر چند دقیقه استاندار داره!!!!!
Iran, Islamic Republic of
از اون هواپیماها که برای آنتالیا فرستادین بفرستین خاموشش کنه
Iran, Islamic Republic of
فاجعه و طغیان مدیریتی در منابع طبیعی بیداد می کند
Iran, Islamic Republic of
سلام.چرا اینطوری فک نکنیم که استاندار میگه همه کمک کنیم مسیول وغیر مسیول نداریم.گاهی موقع حرف تاثیر ندارد عمل تاثیر دارد.
ثانیا هر کسی این کار را کرده وجنگل ها را به عمد اتش زده تنبیه شود .تا تجربه ودرس عبرتی باشد برای دیگران.
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
11 سپتامبر زیر سایه شرم

11 سپتامبر زیر سایه شرم

«در نبرد برای پاسداری از روح آمریکا، وحدت بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست!». این جمله شاه‌بیت ...
‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

اصولگرایان که قدرت را در حاکمیت میان خود تقسیم کرده‌اند، گویی فراموش کرده‌اند اکنون آنها ...
فایل های مرتبط
1