کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون فني مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت خبر داد

کاهش ميزان رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در کشور به 39 درصد

17 شهريور 1400 ساعت 9:00

معاون فني مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اينکه استفاده از ماسک در کشور به 44 درصد کاهش يافته؛ گفت: ميانگين کشوري رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي به 39.91 درصد رسيده است.


معاون فني مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اينکه استفاده از ماسک در کشور به 44 درصد کاهش يافته؛ گفت: ميانگين کشوري رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي به 39.91 درصد رسيده است.
محسن فرهادي معاون فني مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت راديو تهران درباره نظارت بر پاساژها و مراکز خريد در تهران با توجه به پاندمي کرونا گفت: نظارت توسط اتاق اصناف و اتحاديه هاي مرتبط و در نهايت بازرسان وزارت بهداشت صورت مي‌گيرد اما متاسفانه اعمال محدوديت و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در شهرهاي بزرگي مثل تهران به خوبي انجام نمي‌شود و در حال حاضر شرايط خوبي نداريم.
وي تاکيد کرد: در اين شهرها پاساژها، تالارهاي پذيرايي، استخرهاي سرپوشيده، و مراکز خريد بزرگ ضمن اينکه تجمعات بزرگي دارند از تهويه خوبي هم برخوردار نيستند و با نزديک شدن به فصل پاييز و با وجود کروناي دلتا که عمده‌ترين راه انتقال آن نداشتن فواصل اجتماعي است ،هم روبرو هستيم روند بدتر خواهد شد.
فرهادي در واکنش به اظهارات محسني بندپي استاندار تهران در راستاي شيفت‌بندي فعاليت پاساژها گفت: در حال حاضر شيفت‌بندي نداريم ولي افزايش پوشش واکسيناسيون را خواهيم داشت. زمانيکه پوشش واکسيناسيون افزايش پيدا کرد تصميمات متناسب با اين روند اتخاذ خواهد شد.
وزير بهداشت عمده‌ترين محور در خصوص پروتکل‌هاي بهداشتي را کارت واکسيناسيون اعلام کرده که اگرچه چون پوشش واکسيناسيون هنوز خيلي بالا نرفته نمي‌توانيم آن را عملياتي کنيم ولي با افزايش پوشش واکسيناسيون مي‌توانيم شيفت‌ها را به کارت واکسن متصل کنيم و يا اينکه داشتن اين کارت را شرط اصلي براي ورود به مراکز خريد و سربسته در نظر بگيريم ضمن اينکه پروتکل‌هاي بهداشتي زدن ماسک؛ رعايت فاصله اجتماعي و تهويه مناسب را رعايت مي‌کنيم. در اين حالت حتي به راحتي مي‌توان به سينما و تئاتر و حتي کنسرت‌هاي موسيقي رفت که نيازمند بازنگري بر پروتکل‌هاي بهداشتي متناسب با شرايط جديد است که در سراسر دنيا هم اجرا مي‌شود.
معاون فني مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت ميانگين کشوري رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي را 39.91 درصد و تهويه مناسب 46 درصد عنوان کرد و گفت: به صورت ميانگين حدود 44 درصد از هموطنان ما ماسک مي‌زنند در حاليکه پيش از اين حدود 84 درصد از مردم ماسک مي‌زدند. اين رقم در تهران به صورت ميانگين حدود 48 درصد است.
وي تاکيد کرد: شرايط انتقال ويروس دلتا در تهران به طور کامل فراهم است. به ويژه اين شرايط در محيط‌هاي بسته کافي شاپ‌ها و اغذيه فروشي‌ها و جگرکي‌ها و طباخي‌ها به صورت کامل مهيا است. مردم نبايد به راحتي در اين فضاها ماسک خود را بردارند و غذا بخورند. در تمام دنيا بالاترين ميانگين ابتلاء به کرونا در همين محل‌ها اتفاق مي‌افتد. حتي پيک‌هاي مسئول تحويل غذا بايد شرايط استانداري را از جمله کارت بهداشت رعايت کنند. اگرچه در تمام دنيا غذا هيچ فردي را آلوده نکرده مگر اينکه فرد آلوده‌اي ظروف غذا را آلوده کرده باشد.
فرهادي در مورد بازگشايي مدارس و دانشگاه ها گفت: بيشتر فرهنگيان و اساتيد دانشگاه‌ها واکسن زده و دانشجويان علوم پزشکي واکسينه شده‌اند و بقيه تا پايان مهرماه واکسينه خواهند شد. دانش اموزان فعلا در هدف واکسيناسيون نيستند ولي آنچه مصوب شده سال تحصيلي از اول مهرماه با آموزش الکترونيک آغاز مي‌شود و به تدريج تلفيقي از حضوري و غيرحضوري و آزمايشگاهي و کارگاهي و باليني آغاز مي‌شود.   
وی در پاسخ به اينکه چرا نانواها ماسک نمي‌زنند؟ گفت: بخشي از آمار ارائه شده مربوط به همين عزيزان است. در فصل گرما ماسک بايد در فواصل کوتاه عوض شود و اين براي نانوا که در مواجهه با دماي بسيار زياد تنور است؛ کاري سخت است . پرسنل نانوايي که با مردم در ارتباط مستقيم هستند حتما بايد ماسک بزنند. متاسفانه عليرغم زحمتي که اين صنف متقبل مي‌شوند بخش بزرگي از شکايات به مراجع قضايي و پلمپ را به خود اختصاص داده اند.


کد مطلب: 438745

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/438745/کاهش-ميزان-رعايت-پروتکل-هاي-بهداشتي-کشور-39-درصد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1