تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : ۴۳۲۹۴۳
سلامتی و تندرستی؛

بهترین دمنوش‌ها برای داشتن خواب خوب شبانه

۰
بهترین دمنوش‌ها برای داشتن خواب خوب شبانه
کبنا ؛بابونه حاوی ماده‌ای به نام آپیژنین است که این ترکیب به گیرنده‌هایی در مغز متصل می‌شود که داروهای درمان‌کننده اضطراب و بیخوابی نیز از همان گیرنده‌ها استفاده می‌کنند و مشخص شده است که اثری آرامش‌بخش ایجاد می‌کند.
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین، نوشیدن چای‌های گیاهی یکی از روش‌هایی است که برای کسب آرامش و خواب بهتر شبانه توصیه می‌شود. انواع مختلفی از چای‌های گیاهی که گفته می‌شود می‌توانند به خواب خوب کمک کنند در بازار وجود دارند، اما شواهد در این زمینه یکدست نیستند. اینکه بررسی ارتباط نوشیدن چای‌های گیاهی و کیفیت خواب در جمعیتی بزرگ برای مدت زمان طولانی دشوار است، یکی از دلایل کلیدی در این زمینه است.
عوامل مختلفی در خواب خوب شبانه نقش دارند که از آن جمله می‌توان به خوابیدن و بیدار شدن از خواب در زمانی مشابه از شبانه‌روز، پرهیز از مصرف وعده‌های غذایی سنگین پیش از خواب و ایجاد محیطی آرام، به عنوان مثال، با تاریک و آرام نگه داشتن اتاق خواب یا انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش پیش از خواب، اشاره کرد.
به گزارش "لیو استرانگ"،چای‌های گیاهی درمانی برای مشکلات خواب شما نخواهند بود، اما می‌توان از آنها در ایجاد یک روتین آرامش‌بخش استفاده کرده و شرایطی مناسب را برای تجربه خوابی راحت و آرامش بخش فراهم کرد. برخی مواد موجود در چای‌های گیاهی نیز ممکن است به بهبود شرایط خواب انسان کمک کنند. در ادامه با برخی از بهترین چای‌های گیاهی برای تجربه خواب خوب شبانه بیشتر آشنا می‌شویم.
چای بابونه
چای بابونه احتمالا نخستین گزینه‌ای است که برای کمک به خواب خوب شبانه در ذهن شما نقش می‌بندد. بابونه دیر زمانی است که به عنوان دمنوشی آرامش‌بخش پیش از خواب استفاده می‌شود.
بابونه حاوی ماده‌ای به نام آپیژنین است که این ترکیب به گیرنده‌هایی در مغز متصل می‌شود که داروهای درمان‌کننده اضطراب و بیخوابی، مانند بنزودیازپین‌ها نیز از همان گیرنده‌ها استفاده می‌کنند و مشخص شده است که اثری آرامش‌بخش ایجاد می‌کند.
بیخوابی در افراد مسن بیشتر شایع است و بابونه یکی از گیاهان دارویی محسوب می‌شود که ممکن است به بهبود شرایط خواب کمک کند. مطالعه در سال ۲۰۱۷ که در Complementary Therapies in Medicine منتشر شد، نشان داد افراد ساکن خانه سالمندان که ۴۰۰ میلی‌گرم عصاره بابونه در روز دریافت می‌کردند، نسببت به آنهایی که دارونما مصرف می‌کردند از کیفیت خواب بهتری برخوردار بودند.
البته، فواید بابونه تنها به افراد مسن محدود نمی‌شود. طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ که در نشریه the Journal of Advanced Nursing منتشر شد، ۸۰ زن پس از زایمان که از کیفیت خواب پایینی برخوردار بودند به دو گروه تقسیم شده و به مدت دو هفته یک گروه افزون بر مراقبت عادی پس از زایمان، چای بابونه نیز مصرف می‌کردند و گروه دیگر فقط مراقبت عادی پس از زایمان را دریافت کردند. گروهی که چای بابونه مصرف می‌کردند، شرایط به مراتب بهتری در زمینه کمبود خواب و افسردگی داشتند.
اما نتایج پژوهش ها در این زمینه یکدست نیستند و همه مطالعات پیوند بین بابونه و خواب بهتر را تایید نکرده‌اند.
با این وجود، بابونه ممکن است فواید دیگری را نیز ارائه کند که استفاده از آن را ارزشمند می‌کند. جدا از خواب، عصاره بابونه برای خواص ضد التهاب خود نیز مورد استفاده قرار گرفته و ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند. محتوای آنتی‌اکسیدانی بابونه احتمالا نقش مهمی در فواید آن ایفا می‌کند.
بهترین دمنوش‌ها برای داشتن خواب خوب شبانه

چای اسطوخودوس
اگر از اسانس اسطوخودوس در اسانس‌سوز یا اسپری‌های اسطوخودوس برای معطر کردن روبالشی‌های خود استفاده کرده باشید، می‌دانید که این گیاه تا چه اندازه می‌تواند آرامش‌بخش باشد. اما بار دیگر نتایج مطالعات در این زمینه یکدست نیستند.
چای اسطوخودوس یکی دیگر از نوشیدنی‌های گیاهی است که مصرف آن برای کسب آرامش توصیه می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ که در Worldviews on Evidence Based Nursing منتشر شد، نشان داد که بوییدن و نوشیدن چای اسطوخودوس برای دو هفته به گزارش کمتر خستگی در زنان مبتلا به اختلال خواب پس از زایمان منجر شده است، اما اثری بر کیفیت خواب نداشت.
به نظر می‌رسد استشمام رایحه اسطوخودوس بهتر عمل می‌کند. طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ که در نشریه Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شد، زنان در بازه سنی ۴۵ تا ۵۵ سال از رایحه درمانی اسطوخودوس برای ۲۰ دقیقه دو بار در هفته به مدت ۱۲ هفته استفاده کردند و بهبود کیفیت خواب و ضربان قلب این افراد در مقایسه با گروه گزارش شد.
طی یک بررسی در سال ۲۰۱۳ که در Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شد، رایحه اسطوخودوس به بهبود کیفیت خواب در دانش‌آموزان سالم و افراد مبتلا به بیماری ایسکمیک قلب منجر شد.
ریشه والرین (سنبل الطیب)
ریشه والرین سال‌هاست که برای درمان بی خوابی، تسکین استرس و اضطراب استفاده می شود.
ریشه والرین بر انتقال‌دهنده‌های عصبی به نام اسید گاما-آمینوبوتیریک (GABA) تاثیر می‌گذارد که خواب را بهبود می‌بخشد. بسیاری از داروهای خواب‌آور نیز بر این انتقال‌دهنده عصبی تاثیر می‌گذارند.
بیشتر مطالعات صورت‌گرفته درباره ارتباط ریشه والرین و خواب قدیمی هستند، اما مطالعه‌ای در اکتبر ۲۰۲۰ که در نشریه the Journal of Evidence-Based Integrative Medicine منتشر شد، بروزرسانی و ارزیابی مجدد داده‌های موجود را دنبال کرد. پژوهشگران به رغم شواهد محدود دریافتند که والرین می‌تواند به تنهایی و همچنین در ترکیب با گزینه‌های دیگر، یک گیاه بی‌خطر و مفید برای درمان مشکلات خواب، اضطراب و مسائل مرتبط دیگر باشد.
پژوهشگران به این نکته اشاره داشتند که والرین ممکن است به‌ویژه در درمان بیخوابی در افرادی با سطوح بالای اضطراب مفید باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

عکسی از فرزند خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، در کنار پدرش نشان می‌دهد ...
1