تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۴۳۲۰۹۷
یادداشت| سروش درست

سور «چهارشنبه‌سوری»

۱۰
۳
سور «چهارشنبه‌سوری»
کبنا ؛«در آه ما نهفته خزان و بهار حُسن/
تأثیرهاست با نفس گرم و سرد ما»
اسفند است و زود هنگام، شکوه بهاران در کوی و کوچه‌ها به شکوفه‌ها شکوفا شده است.
واپسین‌ها، همیشه واپسین هیجانی دارند. دل پسین نشین سروش، دلواپس است و پر ز خروش...
واپسینْ سه‌شنبه سال، جشن‌گاه نور است، آتش و سرور. نوری اهورایی و پرسوز از کنه ذات پروردگار عالم افروز...
من بودم و دل بود و کناری و فراغی...
هر ایرانی، با غروب خورشیدِ واپسین سه‌شنبه سال، هفت «بوته» یا به قول ما بویراحمدی‌ها هفت «چاله» ی آتش می‌افروزد تا با فروزش نور، دیو تاریکی و ظلمت رخت بربندد...
در روزن دلم نظری کن چو آفتاب!...
 «چهارشنبه‌سوری» سورگانی پر سور وساتی‌ست در فرجامین شبِ چهارشنبه‌ی سال. یکی از آداب ایرانی‌ست و رسمی رسام که ردپای آن را می‌توان در منابع تاریخی یافت.  جشنگاه «چهارشنبه‌سوری» و کهن‌ترین نشان از آتش‌افروزی سه‌شنبه شب پایان سال را در کتاب تاریخ بخارا، نوشته ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی (256--358 ه.ق) می‌توان یافت.
پیرخردمند توس نیز، در شاهنامه- بخوانید حماسه‌سرایی جاوید-- با نظم داستان «بهرام چوبینه» و رزم و عزم با «پرموده»پور «پاوه شاه» به روز چهارشنبه و ذکر این آیین ایرانی اشارت نموده است.
از دیرباز، پارسیان، که مردمانی شادزی و شادکام بودند، چهارشنبه را، روزی خوش یمن و نکو برشمرده و به بزم شادی و سورگانی می‌نشستند.



تازیان، برخلاف روشن‌بینی ایرانیان، چهارشنبه را شوم، بدیُمن و نامیمون می‌شمرند. بر همین اساس، در دوران سیاه ظلمت بنی‌عباس، جشن چهارشنبه‌سوری با عصبیت عرب رو به رو، در آستانه‌ی خطر قرار گرفت و نابودی.
   گه آب را آتش بَرَد، گَه آب آتش را خورد...
   لکن ایرانیان که در پاس و پاسداشت آیین‌های کهن خویش درایت به خرج می‌داده‌اند؛ با تدبیری کارساز، در این روز پدرام و مبارک، آتش مهر افروختند. آتشی که هنوز پس از هزاران سال شعله می‌کشد، نور می‌دهد  و آیین‌دارِ سرور، مهر و مهربانی‌ست...
   گر جان عاشق دَم زند، آتش دراین عالم زند...
  بر لبان کودکان سرزمینم، ترنم ترانه‌ی
 «زردی من از تو/ سرخی تو از من» سخنی تازه برای تازه شدن جانی و جهانی بود. کلامی مهرآفرین که هنوز بر لبان زیبای ایرانیان در هرکجای کره‌ی خاکی، با شور مترنم است و با شعور، در ترنم.
  امروزه، آیین «چهارشنبه‌سوری» نیز بسان سایر خرده فرهنگ‌های ایرانی در خطر افول و غروب است. دشمنان فرهنگ ایرانی، با طراحی متدهای نوین تهاجم فرهنگی، سعی در حذف آیین‌های چند هزار ساله‌ی این تمدن کهن را دارند. هرپدیده‌ی آیینی، ارزش‌های فرهنگی و انسانی ویژه‌ای را در دل خویش به انسان و انسانیت به ارمغان داده است.  
نابخردان روزگار، در هر شکل، قد و قامت و کسوتی، آستین جهالت گره زده تا در غلبه‌ی فرهنگ‌های  تهاجمی بیگانه، فرهنگ ایرانی را مغلوب نمایند. تهاجم فرهنگی، آسایش و آرامش را نشانه می‌گیرد. جامعه هدف آن‌ها هم، نونهالان، نوباوگان و جوانان این دیارند. ترقه‌بازی، فشفشه و آتش‌بازی نارنجکی در انواع خطرزا و دلهره‌آفرین، مدل‌ها و متدهای مختلف تهاجمی‌ست که جایگزین نور، سرور و شادآفرینی چهارشنبه‌سوری شده است.
برخی‌ها، آگاهانه به سلامت جامعه آسیب می‌رسانند و بعضی‌ها هم ناآگاهانه، به فرهنگ.
 باری، آیین چهارشنبه‌سوری، به سبک و سیاق ایرانی بی‌خطر است و پر از شادکامی. هیجان دارد  و انرژی. مهربانی‌ست، دگرخواهی و نوعدوستی...
 هرکجا نامه عشق است، نشان من و توست...
 این آیین از دو نامواژه‌ی «چهار شنبه» و «سوری» شکل یافته است. نامواژه ی «چهارشنبه» واژه‌ای مرکب، پنجمین روز هفته و نامواژه ی «سور»ی، به معنای جشن، جشنگاه، بزم و سورگانی ست.
 مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد، در این شب با فروزش نور آتشِ مهرآیینی، با فریاد زدن شادی و  پریدن روی آتش، براین باورند که تاریکی و پلیدی‌ها با نور، برازه و شعله‌ی آتش از میان رفته و با این روشنایی و نور اهورایی، از گزند دیو جهل، ظلمت و پلیدی در امان خواهند بود.
این جشنگاه آتش و سرور و سور از غروب خورشید درواپسین سه شنبه سال، آغاز و با طلوع خورشید در پگاه چهارشنبه به سرانجام می‌رسد. مردمان این سامان، بر این باورند که تا سال آتی و سورگانی دگری در اسفندگان سال بعد، در سایه‌ی روشنایی، ایمان و یقین، زندگی سرشار از نور، سرور و برکت را خواهند داشت.
امید که امروز پسین، در واپسین شب چهارشنبه، با فروزش آتش در سرای دل و ساحت کاشانه‌ی خویش، نور و روشنی ایمان و نیکی باور زیبا را با اندیشه‌ی پاک به جشنگاه بنشینید...
همراه و همعهد با یاران ندیم و دوستان قدیم، برآتش قدم می‌نهیم، می‌جهیم و مترنم می‌شویم:
زین آتش نهفته که در سینه ی من است/
خورشید شعله ایست که در آسمان گرفت...

شباهنگام 25 اسفند 1399 ه.ش
سروش درست
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
تنها کسانی که سعی در حذف آیین کهن ایران عزیز دارن .. ملت ها به آیین های ایرانی احترام میذارن
ستاره
Iran, Islamic Republic of
احسنت و هزار افرین
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
درود بسیار زیبا جناب درست لذت بردم
سپاس از مطلب عالی و بی نظرتون
سروش
Romania
سپاس
چهارشنبه سوری تون پر سور
زندگی پر نور و شور و سرور!
Iran, Islamic Republic of
مثل همیشه عالی
احسنت به قلمتان استاد
حسینی
Iran, Islamic Republic of
مثل همیشه عالی و دلنشین
احسنت به شما
اسفندیار جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر همه عزيزان
نوشته زیبا وپرمعنی بامغز
دستان نویسنده وفکر اندیشه فرا اجتماعی دارد
به گونه ای خاص اصول ومعیارها ونشو و نمو وتاریخچه مراسم
را بیان داشته ، وتنگ نظری ها وبدعت ها وکینه توزی ها را نشان رفته وعلت آن ها را ریشه یابی نموده ، تا خواننده آگاه وبصیر
گردد
سعیدی سوق
Iran, Islamic Republic of
همان قدر که حفظ سنن دینی، فرهنگی،تاریخی،اجتماعی و... همانند:سفره هفت سین،دعای تحویل سال،قرآن خوانی در لحظه تحویل سال،جشن انقلاب،برپایی شب های قدر،چهارشنبه سوری، سیزده به در و.... ضروری و حتیٰ نیاز است، بدعت در برپایی این آداب وعادات به منزله انحراف همین سنن است
مثال: ترقه بازی در ۲۲ بهمن و چهارشنبه سوری هردو ممنوع
اسفندیار جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
درود درودت باد
مرحبا بر این مطلب وب این اندیشه
را ستگو
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی نوشتند آقای سروش مرد فعال رسانه لر به حمایت رسم رسومات ایلی قومی منطقه ای ایرانی گام های مثبت برمیدارد
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
1