تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۴۲۷۴۵۷
هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه؛

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد + عکس

۶
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد + عکس
کبنا ؛هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه گذاشته بودند که حالا بعد از ۳۰ سال از قعر دریا بیرون کشیده شده است و تصاویرش در فضای مجازی دست به دست می‌شود. این هواپیما سال ۱۹۶۰ در بحبوحه جنگ سرد به دستور دبیر اول حزب کمونیست ساخته شد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427457-3.jpg
این هواپیمای دو زیست که بعد‌ها تحت عنوان «ائروپلن» به خدمت نیروی دریایی ارتش سرخ درآمد عملا پاسخی بود به زیردریایی موشک انداز «پولاریس» ناتو. ائروپلن ویژگی‌های زیادی داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت تیک آف عمودی، توانایی پرواز در ارتفاع ۵ متری سطح آب، مصرف بهینه سوخت در ارتفاع کم و رادار گریزی اشاره کرد. اما مشهورترین ائروپلن، هیولای دریای خزر است که غول پیکرترین هواپیمای ساخته شده به دست بشر تا سال ۱۹۸۸ نیز به شمار می‌آید. این غول عظیم الجثه ۱۰ موتور توربو فن داشته که بتواند وزن ۵۵۰ تنی این هواپیما را به حرکت درآورد. این ائروپلن در سال ۱۹۸۰ در دریای خزر سقوط کرد. به گفته برخی این حادثه به خاطر خطای خلبان در کنترل صحیح هر ۱۰ موتور این ائروپلن رخ داد و این هیولا برای بیش از ۳۰ سال در قعر دریا ماند. حالا مسئولان روسی پس از یک عملیات طولانی این هیولای پرنده را از دریا بیرون کشیده اند و قرار است در موزه جنگی در شهر دربند روسیه به نمایش گذاشته شود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427457-2.jpg
هیولای دریای خزر" سر بر کشید
میانه دهه شصت قرن بیستم ماموران سازمان اطلاعات برون مرزی ایالات متحده (سیا) هنگام بررسی عکس‌های هواپیماهای جاسوسی از فراز دریای خزر با پدیده‌ای برخورد کردند که از ماهیت آن هیچ اطلاعی نداشتند؛ یک هواپیمای آب‌نشین غول‌پیکر ناشناخته از نوع آئروپلان‌ها.
این هواپیما در نوع خود بی‌نظیر بود و ماموران سازمان سیا آن را "هیولای دریای خزر" نامیدند. این "هیولا" در واقع یک هواپیمای آب‌نشین کلاسیک نبود، بلکه چیزی بود میان یک جت غول‌پیکر و یک کشتی که روس‌ها آن را آئروپلان می‌خواندند.
نشریه اتریشی "استاندارد" روز سه‌شنبه ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) در گزارشی به ماجرا و تاریخچه این آئروپلان غیرمعمول و سرنوشت امروز یک فروند از آن پرداخته است.
طراحان اتحاد جماهیر شوروی سابق سال ۱۹۶۴ طراحی و ساخت این پرنده آبی را در ابعادی آغاز کردند که تا آن زمان سابقه و نمونه نداشت: حدود ۱۰۰ متر طول، ۴۰ متر عرض با وزن ۵۵۰ تن. برای مقایسه باید در نظر گرفت که یک ایرباس ۳۱۸ با ظرفیت بار و مسافر کامل ۶۸ تن وزن دارد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427457-1.jpg
هیولای روسی دارای ده موتور توربینی عظیم بود. چهار موتور روی هر بال و دو موتور در انتها و دو طرف دم هواپیما. موتورهای روی بال‌ها برای شتاب دادن به حرکت این پرنده آهنی بر روی آب عمل می‌کردند و دو موتور انتهایی برای برخاستن آن.
این آئروپلان تا زمان ساخته شدن آنتونوف ۲۲۵ در سال ۱۹۸۸، عظیم‌ترین و سنگین‌ترین هواپیمای جهان بود و تنها نمونه ساخته شده آن سال ۱۹۸۰ در دریای خزر سقوط کرد و غرق شد. ظاهرا علت سقوط آن خطای خلبان بود اما در هر حال هدایت چنین پرنده غول‌پیکری کار ساده‌ای نبوده است.
پرنده غول‌پیکر، یادگار دوران جنگ سرد
گمان می‌رود همین سنگینی و دشواری هدایت آئروپلان ده موتوره، علت اصلی صرف‌نظر حکومت شوروی از تولید نسخه دوم آن است. از این گذشته هیولای خزر در اصل برای دوران جنگ سرد و مقابله با ناوهای هواپیمابر آمریکایی طراحی شده بود که پس از فروپاشی شوروی نیازی به آن احساس نمی‌شد.
به این ترتیب تنها نمونه هیولای آهنی شوروی سابق برای دهه‌ها، در آب‌های نزدیک بندر کوچکی در شمال دریای خزر در حال پوسیدن و زنگ زدن بود.
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس
کار بیرون کشیدن موجود غول‌آسای فراموش شده تابستان امسال آغاز شد. سرانجام "هیولای خزر" از آب سر برکشید تا حدود ۱۰۰ کیلومتر دورتر، در شهر دربند Derbend به نمایش گذاشته شود. قرار است در این شهر یک پارک‌موزه نظامی احداث شود که هیولای خزر جاذبه اصلی توریستی آن خواهد بود.
مدل‌های کوچک‌تری از آئروپلان‌های روسی از دوران جنگ سرد باقی مانده‌اند که برخی از آنها در شهرهای مختلف از جمله در موزه نیروی دریایی مسکو قرار دارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

وزیر بهداشت: اهل ترک کردن صحنه نیستم

وزیر بهداشت: اهل ترک کردن صحنه نیستم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جریان شناخته شده‌ای، خبر استعفای بنده را منتشر ...
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد + عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد + عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
1