تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۲۶۷۹۷
در انتخابات ریاست‌جمهوری؛

قدرت سیاسی در بولیوی به حامیان مورالس و جبهه ضد آمریکایی رسید/ کودتاگران آمریکایی بار دیگر شکست خوردند

۰
قدرت سیاسی در بولیوی به حامیان مورالس و جبهه ضد آمریکایی رسید/ کودتاگران آمریکایی بار دیگر شکست خوردند
کبنا ؛درشکستی دیگر برای آمریکا که با کودتا به دنبال سرنگونی جریان ضد امپرپالیسم در بولیوی بودند، نامزد حزب سوسیالیست‌ها و از افراد نزدیک به «اوو مورالس» رییس‌جمهور سابق بولیوی، با کسب بیش از ۵۲ درصد آراء در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد تا بار دیگر نشان دهد که جبهه ضد آمریکایی در بولیوی همچنان دارای قدرت سیاسی است.
نتایج انتخابات بولیوی نشان می‌دهد که جناح چپ و شخص مورالس که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال اعتراض مخالفان از سمت خود استعفاء داد، برغم تلاش‌های دولت موقت این کشور به ریاست خانم «جنینه آنیس» همچنان از پایگاهی قوی درمیان مردم برخوردارند.
بر اساس نتایج صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری بولیوی لوئیس آرسه، نامزد جناح چپ و از نزدیکان مورالسِ، رییس جمهوری سابق با کسب بیش از ۵۲ درصد آرا پیروز انتخابات شده است.
 پیروز انتخابات ریاست جمهوری بولیوی پس از اعلام نتایح اولیه که از برتری قاطع وی حکایت داشت در نخستین واکنش گفت که «بولیوی بار دیگر به دموکراسی گره خورده است.»
رسانه‌های محلی ضمن اعلام این خبر تصریح کردند که آقای آرسِه پیروز قطعی انتخابات ریاست جمهوری است و رای گیری به دور دوم کشیده نخواهد شد و جناح رقیب پیروزی او را تبریک گفته است.
 بولیوی که زمانی از لحاظ سیاسی یکی از متزلزل ترین کشورهای آمریکای لاتین بود، در هنگام ریاست جمهوری مورالس که نخستین رئیس جمهوری بومی این کشور نیز بود، دوره ۱۴ ساله کم نظیر باثباتی را تجربه کرد و حال با قدرت گیری و پیروزی نامزد نزدیک به مورالس این امید برای مردم بولیوی تازه شده که باردیگر شاهد ثبات و آرامش سیاسی کشورشان باشند.
 شاید روزی نیست که از راه برسد و ما خبری از پیشرفت‌های خیره‌کننده غربی‌ها نشنویم؛ پیشرفت‌هایی که تمام زمینه‌های علمی را شامل می‌شود و مردم دنیا تصور می‌کنند با ظهور این پیشرفت‌ها زندگی بشر روی این کره‌ خاکی آسان‌تر و مطلوب‌تر خواهد شد ولی در عمل می‌بینیم که روزبه‌روز شرایط زیستن سخت‌تر و سخت‌تر شده و بشر، بیش از پیش با چالش‌های جدی‌تر و عجیب‌تری روبه‌رو می‌شود. به نظر می‌رسد که باید قدری دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم و برویم سراغ بررسی اهداف و آرمان‌هایی که غرب برای بهره‌مندی از تکنولوژی و رسیدن به توسعه دنبال می‌کند. این موضوع در کلام امام‌خمینی(ره) اینطور مطرح می‌شود که «شاخصۀ توسعۀ غرب، هدم انسانیت و انحطاط اخلاق» و «ویژگی پیشرفت اسلامی ‌و توحیدی، التزام به اخلاق و معنویت و ایمان به خداست».
 نمونه کوچکی از استعمارگری و رفتار ضدانسانی و زورمندانه‌ آمریکایی‌ها را می‌توان در ماجرای کودتای سال گذشته بولیوی دنبال کرد.
 به دنبال این کودتای نظامی «ایوو مورالس»، رییس‌جمهور قانونی بولیوی در سال ۲۰۱۹ با کودتای ارتش و دخالت آمریکا از ریاست‌جمهوری این کشور کناره‌گیری کرد و در کشور مکزیک پناهنده شد؛ کودتایی که در به‌ثمر‌رسیدن آن، رد پای شخصی به نام «ایلان ماسک»، بنیان‌گذار و مدیرعامل جوان شرکت خودرو‌‌سازی «تسلا» و شرکت فضایی «اسپیس‌ایکس» بسیار مشهود است؛ میلیاردری که این روزها با رونمایی از تکنولوژی‌های خارق‌العاده به یکی از مشهورترین و ثروتمندترین افراد دنیا تبدیل شده است. پس از وقوع این کودتا یکی از مقامات دولت بولیوی در توییتی اعلام می‌کند: «هدف دولت آمریکا از انجام کودتای نظامی علیه مورالس در بولیوی، تسلط بر معادن عظیم لیتیوم این کشور بوده است». ایلان‌ماسک در پاسخ به این توییت می‌نویسد: «ما هر جای دنیا که بخواهیم دست به کودتا می‌زنیم. با این مسأله کنار بیایید!»
 بولیوی دارای بزرگ‌ترین و مهم‎ترین معادن لیتیوم جهان در منطقه است؛ منطقه‌ای که حیاط خلوت ایالات‌متحده محسوب می‌شود. لیتیوم به عقیده بسیاری، نفت آینده و موتور محرک رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های پیش رو خواهد بود. منسوخ‌شدن سوخت‌های فسیلی و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر موضوعی است که در آینده نه‌چندان دور محقق خواهد شد و دیری نخواهد گذشت که باتری‌های تجدیدپذیر به منبع اصلی تأمین انرژی گرمایش، روشنایی و حمل‌و‌نقل در دنیا تبدیل خواهند شد. ماده خام مورد نیاز برای این باتری‌های تجدیدپذیر، لیتیومی است که خود نیز باید استخراج شود و یکی از معدود نقاط جهان برای استخراج آن، کشور بولیوی است. معادن موجود در بولیوی در آینده می‌توانند بالغ بر نیمی از لیتیوم مصرفی جهان را تامین کنند.
 مورالس در دوران مسوولیتش توانسته بود صنعت استخراج لیتیوم را با کمک جنبش‌های اجتماعی و کارگری به یک صنعت ملی برای کشورش تبدیل کند. در چنین شرایطی با وقوع کودتا ورق برگشت و آنچه ایلان‌ماسک به دنبالش بود، محقق شد. دولت موقت بولیوی تعداد زیادی از شرکت‌های چندملیتی از جمله غول‌های حوزه فناوری و تولید خودروهای الکتریکی آمریکا را برای سرمایه‌گذاری به بولیوی دعوت کرد. یکی از شرکت‌هایی که در میان دعوت‌شدگان نامش به چشم می‌آمد، شرکت تسلا بود. در جریان این دعوت، توافق می‌شود ایلان ماسک یک کارخانه باتری لیتیومی را در این منطقه برای خودرو‌‌سازی تسلا و اسپیس‌ایکس راه‌اندازی کند.
 این خبر، خشم بسیاری از مردم و اتحادیه‌های قدرتمند کارگری بولیوی را بر‌می‌‌انگیزد و گروه‌های مختلفی به مخالفت با این استعمارگری برمی‌خیزند، تا اینکه روز گذشته، 28 مهر، بعد از گذشت یک‌سال از کودتا، انتخابات سراسری در این کشور برگزار می‌شود و در نهایت «لوئیس آرسه» نامزد حزب مورالس به پیروزی می‌رسد و نامزد مورد حمایت آمریکا با شکست سختی روبه‌رو می‌شود. در نتیجه هم‌اکنون بار دیگر کودتای آمریکایی با حمایت‌‌های مالی و خرج ده‌ها میلیون دلاری ایلان‌ماسک و پشتیبانی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی از جمله سیا، شکست می‌خورد و مورالس پیروزمندانه به کشورش بازخواهد گشت تا با حمایت مردمش، بار دیگر در برابر زیاده‌خواهی‌ها و چپاولگری استعمارگران جهان بایستد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1