تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب : ۴۲۵۹۹۳

۱۱ خاصیت باور نکردنی روغن درخت چای

۱
۱۱ خاصیت باور نکردنی روغن درخت چای
کبنا ؛روغن درخت چای (Tea tree oil) را می توان عصاره ای نامید که برای بسیاری از مصارف کاربرد گسترده دارد. حفاظت از سلامتی پوست، مو و ناخن از جمله مهم ترین و نام آشناترین خواص این روغن به شمار می رود.
 روغن درخت چای از برگ‌های Melaleuca Alternifolia، یک درخت کوچک بومی در استرالیا است. گرچه این گیاه به درخت چای معروف است، اما نباید آن را با گیاهی که برای تهیه چای سیاه، سبز و اولانگ استفاده می شود اشتباه گرفت.
قرن ها است که بومیان از روغن درخت چای به عنوان یک داروی سنتی استفاده می کنند. استرالیایی ها برگ درخت چای را خرد می کردند تا روغن آن استخراج شود و سپس برای درمان سرفه و سرما خوردگی استشمام می کردند. در مواردی دیگر آن را مستقیما بر روی زخم قرار می دادند.
روغن درخت چای حاوی تعدادی از ترکیبات از جمله terpinen-۴ است که نشان داده شده است باکتری ها، ویروس ها و قارچ‌های خاصی را از بین می برد. از سویی دیگر ترپینن-۴ باعث افزایش فعالیت گلبول های سفید خون شما می شود؛ همان سلول هایی که همچون سربازان یک ارتش قوی به جنگ میکروب‌ها و سایر پاتوژن ها مهاجم به بدن می روند.
اما تمام فواید به همین جا ختم نمی شود. در این مقاله به برخی دیگر از فواید این عصاره شگفت انگیز اشاره خواهیم کرد که شاید کمتر درباره آن شنیده باشید!
۱. ضد عفونی کننده دست
این روغن یک ضد عفونی کننده طبیعی دست به حساب می آید. مطالعات نشان داده اند که این روغن باعث کشته شدن باکتری ها و ویروس هایی می شود که بطور رایج با آن ها سر و کار داریم.
علاوه براین یک پژوهش نشان داد که اضافه کردن روغن درخت چای به پاک کننده های دست و سطوح، باعث افزاش اثربخشی آن ها در برابر باکتری هایی همچون E.Coli می شود.
۲. دفع کننده حشرات موذی و مزاحم
در یک مطالعه نشان داده شده است که ۲۴ ساعت پس از مواجه سازی گاو‌ها با روغن درخت چای، به میزان قابل توجهی میزان مگس ها و حشرات موذی در اطراف آن ها کاهش پیدا کرده است.
علاوه بر این، روغن درخت چای توانایی بیشتری در دفع پشه‌ها نسبت به DEET، (رایج‌ترین ماده فعال در مواد دفع کننده حشرات تجاری) دارد.
۳. خوش بو کننده طبیعی
خاصیت ضدباکتریایی این روغن به کنترل بوی ناخوشایند ناشی از تعریق زیر بغل کمک می کند. عرق به خودی خود بویی ندارد. درحالیکه وقتی ترشحات غدد عرق با باکتری های پوست ترکیب می شود، بوی بد متوسط تا شدیدی را ایجاد می کند.
ناحیه زیر بغل شما حاوی سطح وسیعی از این غدد است و عامل اصلی چیزی است که معمولاً بوی بدن نامیده می‌شود. خاصیت آنتی باکتریال روغن درخت چای، آن را به یک جانشین طبیعی و ایده آل برای دئودورانت ها و ضد تعریق های تجاری تبدیل می کند.
۱۱ فایده باور نکردنی روغن درخت چای
۴. ضدعفونی کننده جراحات پوستی
جراحات ایجاد شده روی سطح پوست، عامل ورود میکروب ها و عوامل خارجی به جریان خون است که می-تواند باعث ایجاد عفونت های مرگ آوری شود.
روغن درخت چای برای درمان و ضد عفونی کردن بریدگی های کوچک پوستی از طریق از بین بردن یک پاتوژن فرصت طلب بنام استافیلوکک اورئوس کاربرد فوق العاده ای دارد.
برای ضد عفونی کردن زخم یا بریدگی از گام های گفته شده در زیر پیروی کنید:
o زخم را با آب و صابون کاملا تمیز کنید.
o یک قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
o مقدار کمی از این ترکیب را بر روی سطح زخم قرار دهید و سطح آن را با باند بپوشانید.
o این روند را یک یا دو بار در روز تکرار کنید تا زمانی که پوسته ترمیم زخم تشکیل شود.
۵. تقویت قدرت بهبود زخم
علاوه بر خاصیت ضد عفونی کنندگی در زخم ها و بریدگی ها، این روغن روند بهبود زخم را نیز تسریع می کند. تحقیقات نشان داده اند که این روغن از طریق افزایش فعالیت و فراخوانی گلبول های سفید به ناحیه آسیب دیده به کاهش التهاب و تسریع در روند بهبودی زخم کمک شایانی می کند.
۶. ضد جوش و آکنه
روغن درخت چای می‌تواند سلاحی قدرتمند در برابر آکنه باشد. چندین مطالعه نشان داده است که به کاهش میزان و شدت آکنه کمک می‌کند.
در یک پژوهش نشان داده شد که استفاده از ژل ۵ ٪ روغن درخت چای در کاهش تعداد ضایعات آکنه بیش از سه برابر و در کاهش شدت آن ها تقریبا تا شش برابر نسبت به دارونما موثر است.
در مطالعه دیگری مشخص شد که روغن درخت چای به اندازه بنزوئیل پراکسید (رایج‌ترین داروی ضد آکنه)، در برابر آکنه موثر است.
ژل‌های آکنه بر پایه روغن درخت چای را می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی یا فروشگاه های آنلاین خریداری کنید.
۱۱ فایده باور نکردنی روغن درخت چای
۷. از شر قارچ ناخن خلاص شوید!
عفونت های قارچی معمولا خطری ندارند، اما رایج و بسیار ناخوشایند هستند. دارو‌های شیمیایی وجود دارند که می توانند قارچ ناخن را درمان کنند، اما اگر جز افرادی هستند که روند های طبیعی را برای درمان انتخاب می-کنید، روغن درخت چای را نباید نادیده بگیرید.
در یک مطالعه، افراد مبتلا به قارچ ناخن به مدت شش ماه از روغن درخت چای مستقیم یا داروی ضد قارچ استفاده کردند. در پایان مطالعه، حدود ۶۰ ٪ از افراد هر گروه، تجزیه جزئی یا کامل قارچ را تجربه کرده بودند.
۸. دهان‌شوی طبیعی
تحقیقات نشان می‌دهد که روغن درخت چای می‌تواند با میکروب‌هایی که باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می‌شوند مبارزه کند.
یک مطالعه نشان داد که روغن درخت چای در مقایسه با کلرهگزیدین که یک ضد عفونی کننده و شستشوی دهانی در برابر باکتری های ایجاد کننده پلاک به شمار می رود، بسیار موثر‌تر است.
از طرف دیگر، یک مطالعه قدیمی گزارش داد که به نظر نمی رسد روغن درخت چای تأثیر زیادی در تشکیل پلاک داشته باشد. برای تهیه این دهان شویه کافی است یک قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید، کاملا مخلوط کنید و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخید. مانند سایر دهانشویه ها، روغن درخت چای نباید بلعیده شود.
۹. آب روی آتش التهاب
روغن درخت چای ممکن است به تسکین پوست ملتهب کمک کند. نوع متداول تحریک پوستی، درماتیت تماسی است که در صورت تماس پوست با ماده حساسیت زا مانند نیکل ایجاد می شود. قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا منجر به قرمز شدن پوست، خارش و گاهی اوقات دردناک شدن پوست می شود.
تحقیقات بر روی حیوانات و انسان نشان می دهد که استفاده از روغن درخت چای ممکن است به کاهش شدت این علائم کمک کند.
در یک مطالعه مقایسه اثرات مختلف درمان درماتیت تماسی، مشخص شد که روغن درخت چای علائم را تا ۴۰ ٪ کاهش می دهد، که به طور قابل توجهی بیشتر از دارو‌های استاندارد است که روی پوست استفاده می-شود.
علاوه بر این، روغن درخت چای ممکن است با کاهش خارش، قرمزی و تورمی که هنگام ترشح هیستامین در بدن ایجاد می‌شود، از ایجاد واکنش های التهابی جلوگیری می کند.
برای تسکین پوست ملتهب از این دستورالعمل استفاده کنید:
o ده قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید.
o خوب مخلوط کرده و در ظرف در بسته نگهداری کنید.
o تا زمان برطرف شدن علائم، دو بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
۱۰. کنترل شوره سر
شوره سر، یا پوسته‌های سفید پوست مرده که از پوست سر می‌ریزد، خطرناک نیست. اما در عین حال، می-تواند آزار دهنده و شرم آور باشد.
اگرچه تحقیقات کمی در مورد اثر روغن روغن درخت چای در درمان شوره سر منتشر شده است، اما یک مطالعه حاکی از مفید بودن آن است.
در این مطالعه چهار هفته ای، گروهی که از شامپوی حاوی روغن درخت چای استفاده کرده بودند ۴۰ ٪ بهبودی در شوره سر داشت. علاوه بر این، گروهی که از این روغن استفاده کرده بود، پیشرفت قابل توجهی در شدت شوره، خارش و چربی گزارش کرد.
۱۱. تسکین بیماری پسوریازیس
پسوریازیس یک بیماری خود ایمن است که با پوست قرمز، خارش دار و پوسته پوسته مشخص می شود.اگرچه دارو‌هایی وجود دارند که می توانند علائم را بهبود ببخشند، این بیماری مزمن است و هیچ درمان شناخته شده وجود ندارد.
روغن درخت چای حاوی ترکیبات ضد التهابی است که طبق شواهد موجود، می تواند برای کاهش علائم پسوریازیس مفید باشد.
تمام موارد گفته شده جز فواید روغن درخت چای محسوب می شود که با تایید منابع علمی گزارش شده است. با این وجود قبل از استفاده موضعی از این روغن، کمی از آن را بر روی پوست ساعد خود بمالید تا از عدم بروز واکنش های آلرژیک اطمینان حاصل کرده باشید.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1