تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۴۱۷۳۲۱
سید اسدالله موسوی؛

چرا زنان در برابر سرطان شکننده‌تر هستند؟

۰
چرا زنان در برابر سرطان شکننده‌تر هستند؟
کبنا ؛یک فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان تاکید کرد: زنان به لحاظ وضعیت فیزیولوژی و روحی روانی خاص خود و روحیه مادری، در مواجهه با بیماری خطیری مانند سرطان، شکننده‌تر از مردان مبتلا به سرطان هستند و نیاز به حمایت‌های بیشتر خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی دارند.
سید اسدالله موسوی روز سه شنبه افزود: سرطان های شایع در زنان، طیف گسترده تری دارد، به این معنا که بخشی از آن همچون سرطان ریه، خون، لنف و معده با سرطان های مردان مشترک و برخی دیگر از جمله سرطان های سینه، تخمدان، رحم، دهانه رحم (سرویکس) و غیره مختص زنان است.  
وی درباره سرطان هایی که مختص زنان است و آنان را درگیر طول درمان می کند، توضیح داد: سرطان سینه توده سفتی است که از مجاری سینه شروع شده و بافت جلویی را مورد تهاجم قرار می‌دهد. ظهور توده درشت در غده لنفاوی زیربغلی نشانه‌ای از شکست مقاومت میزبان است و بالا بودن بدخیمی بیماری را نشان می‌دهد. زنان باید نسبت به تغییر رنگ پوست و لک و جوش روی پوست سینه حساس باشند و در صورت مشاهده موارد غیرعادی از پزشک متخصص مشورت بگیرند.
به گفته موسوی، سرطان رحم سرطان شایع دستگاه تناسلی زنان و پنجمین سرطان بعد از سرطان‌های ریه، سینه و روده در سراسر جهان است که با غربالگری منظم و مرتب این بیماری قابل پیشگیری است. سرطان تخمدان هم نوع دیگری از انواع سرطان زنان است که به طور معمول زنان بالای 50 سال را درگیر می کند و بارداری و زایمان، خطر بروز سرطان تخمدان را کاهش می دهد.
طول درمان سرطان زنان بیش از مردان می شود اگر...
رئیس بخش هماتولوژی و انکولوژی بیمارستان شریعتی درباره درمان سرطان یادآور شد: درمان سرطان متناسب با این که کدام نواحی و کدام اعضا را گرفتار کرده، اعمال می شود و درمانی که برای سرطان های مشترک میان زنان و مردان بکار برده می شود، شبیه به هم هستند همانند درمان جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، درمان های هرمونی و غیره. اما سرطان های رحم، تخمدان، دهانه رحم و سینه که کاملا زنانه هستند نیاز به درمان های خاص خود دارند و ممکن است بر حسب این که سرطان در چه مرحله ای باشد طول درمان متفاوت باشد.
موسوی در مورد سرطان هایی که نیاز به پیوند مغز استخوان پیدا می کنند، هم گفت: سرطان خون و لنف به این پیوند نیاز دارند که این نوع سرطان میان زنان و مردان از نظر نحوه درمان و تعداد مبتلایان تفاوتی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه سرطان بیماری است که نیاز به حمایت خانوادگی و اجتماعی برای درمان، بازگشت بیمار مبتلا به سرطان به خانواده و اجتماع بعد از بهبودی از سرطان دارد، تصریح کرد: به طور واضح یعنی این که فردی که مبتلا به سرطان است علاوه بر درمان بیماری نیاز به حمایت های خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.
موسوی ادامه داد: در این میان، زنان به لحاظ وضعیت روحی روانی خاص خود و روحیه مادری که دارند در مواجهه با یک بیماری خطیری مانند سرطان، شکننده تر از مردان مبتلا به سرطان هستند و به تبع نیاز به حمایت های بیشتر خانودگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی دارند.
به گفته این متخصص، به دلیل همین روحیه زنان، نیاز بیشتری به حمایت همسر، والدین و فرزندان دارند و اگر در طول مدت بیماری بخوبی از آن برخوردار شوند، بطور قطع بازگشت آنها به خانواده و اجتماع و فعالیت های مثبت بعد از بهبودی از بیماری بهتر و مناسبتر خواهد بود.
وی افزود: بی مهری در مورد مردان و زنان مبتلا به سرطان ممکن است اتفاق بیافتد اما به طور معمول در زنان شایع تر است و شاهدیم که زنان در دوران بیماری و درمان از ناحیه همسر و اعضای خانواده مورد بی مهری قرار می گیرند، هر چند این پدیده فراوانی ندارد اما یک مورد آن هم در روند درمان بیماری اخلال ایجاد می کند.
این متخصص هماتولوژی ادامه داد: خوشبختانه در داخل بیمارستان، بخش های مددکار اجتماعی برای نیازمندان وجود دارد و بخش مددکاری در بیمارستان ها مستقر است اما متاسفانه عمده فعالیت های مددکاران اجتماعی به رتق و وتق امور مالی و گرفتاری های اقتصادی بیماران اختصاص داده می شود و در نتیجه حمایت های روانی و روحی و اجتماعی در این مقوله کمتر مطرح باشد.
موسوی با مخاطب قرار دادن زنانی که مبتلا به سرطان های مختلف هستند، گفت: پزشکان در تخصص های مختلف از جمله در گروه مدیکال انکولوژی، جراحی سرطان و همینطور در پرتودرمانی سرطان کمک شایان توجهی می توانند به آنان کنند. پس امید خود را نباید از دست بدهند زیرا امروزه سرطان در مقایسه با گذشته ها به طور کاملا مناسبتر و بهتر درمان می شود و غالب بیماران از نتیجه درمان سود فراوان می برند و تعداد زیادی از کسانی که مبتلا به سرطان های زنان می شوند از این بیماری کاملا نجات پیدا کرده اند.  
به گزارش ایرنا، از هر ۱۰۰ هزار نفر زن و مرد در کشور ایران ۱۵۷ تا ۱۳۰ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و این در حالی است که به طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۲۰۰ نفر در جهان این بیماری را تجربه می کنند.
۱۵ بهمن ماه (۴ فوریه) نیز که تحت عنوان روز جهانی سرطان نام گذاری شده است؛ به منظور افزایش آگاهی از این بیماری و تشویق جهت پیشگیری و درمان و با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1