تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب : ۴۱۴۴۲۱
گزارش تحلیلی روزنامه کیهان؛

تصویب FATF خواسته مشترک دولت تدبیر و ترامپ!

۲
۰
تصویب FATF خواسته مشترک دولت تدبیر و ترامپ!
کبنا ؛ روحانی در روزهای گذشته در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت:«به مردم می‌گویم چه کسانی کشور را تعطیل کردند».
همزمان با این اظهارنظر، دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای، با هیاهو و جنجال، مدعی شده‌اند که لوایح مرتبط با FATF باید هرچه سریع‌تر تصویب شود.
درباره این اظهارنظر روحانی و فضاسازی رسانه‌های زنجیره‌ای و برخی دولتمردان پیرامون FATF گفتنی‌هایی است که در ادامه به اختصار به آنها می‌پردازیم.
ما تضمین نمی‌دهیم منتقدان تضمین بدهند!
در روزهای گذشته دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد که مخالفان تصویب FATF باید مسئولیت عواقب خطیر اقدامات‌شان را به عهده بگیرند.
شبیه همین ادبیات تأمل‌برانگیز و فرافکنانه از سوی رئیس‌جمهور و رئیس دفتر وی و کسانی چون مجید انصاری معاون پیشین روحانی نیز عنوان شده مبنی بر اینکه مخالفان تصویب لوایح مرتبط با FATF باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرند.
با عرض تأسف، این اقدام صرفا‌ ترفندی برای فرار از مسئولیت است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیش از این صراحتا اعلام کرد که «نه بنده و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات کشور رفع شود».
سؤالی که در افکار عمومی ‌ایجاد شده این است که اگر FATF برای کشور سودمند است، پس چرا دولتمردان درباره رفع مشکلات کشور با FATF تضمین نمی‌دهند؟! آیا مقامات دولت حاضرند تعهد کتبی بدهند که تمامی‌ مشکلات کشور با FATFرفع می‌شود و آیا شخصا حاضرند عواقب حقوقی و قضایی این تضمین را بپذیرند؟
افکار عمومی ‌هنوز هشدارهای سال 94 دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات را فراموش نکرده است. هشدارهایی با این عنوان «خسارت تاخیر در اجرای برجام، روزانه 400 میلیارد تومان» و «بابت 22 روز تاخیر در اجرای برجام، 2 هزار و 500 میلیون دلار ضرر‌کردیم» و «تاخیر در اجرای برجام برای اقتصاد مشکل ساز است» و...
برجام امضا و اجرا شد اما دولتمردان هیچگاه نگفتند که سود روزانه 400 میلیاردتومان در ازای اجراشدن برجام کجا رفت؟!
اصرار عجیب دولت روحانی و‌ ترامپ
در هفته‌های اخیر دولتمردان اظهارات متعددی مبنی بر لزوم تصویب لوایح مرتبط با FATF را مطرح کرده‌اند.
نکته تأمل‌برانگیز اینجاست که مقامات دولت‌ ترامپ نیز- که به جنگ اقتصادی علیه کشورمان مشغولند- ضمن ابراز نگرانی از تاخیر در تصویب FATF، بر لزوم تسریع در تصویب آن تأکید کرده‌اند.
در همین رابطه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته با عصبانیت از تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF در پیامی ‌در توییتر نوشته بود:«اگر ایران در مبارزه با تأمین مالی ‌تروریسم و پایبندی به استاندارهای ضدپولشویی جدی است، کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی‌ تروریسم را به‌صورت فوری تصویب کند».
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز تیرماه سال جاری در نشست کارگروه اقدام مالی، به‌طور رسمی ‌‌اعلام کرد که FATF اقدام به پیشگیری از دور زدن تحریم‌ها می‌کند.
در جلسه کنگره آمریکا در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ (۹ آذر ۱۳۹۶) یعنی دقیقاًً یک روز بعد از اعلام وصول لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس وقت FATF، صراحتاً در پاسخ به یکی از نمایندگان کنگره آمریکا تأکید کرده بود که برای حفظ فشارها به ایران و جلوگیری از دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط کشورمان به‌خصوص سپاه، ضرورت دارد ایران قوانینی درباره مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم و پولشویی تصویب و اجرایی کند.
پیش از این نیز «سیگال مندلکر» معاون خزانه‌داری آمریکا نسبت به طولانی‌شدن روند تصویب لوایح مرتبط با FATF معترض شد.
«خوان زاراته» معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز چندی پیش گفته بود:«برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم استFATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با ‌تروریسم مداخله کند».
همچنین «ماتیو لویت» مدیر برنامه مقابله با‌ تروریسم و جاسوسی در «موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک» چندی پیش گفته بود: «نظارت‌های FATF بر فعالیت‌های بین‌المللی ایران باید افزایش یابد. یکی از روش‌های تضعیف محور مقاومت و قدرت‌افزائی جنگ‌های نیابتی، گسترش نظارت بر فعالیت‌های بانکی ایران است».
حامیان FATF مدعی هستند که مقامات آمریکایی مخالف پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی هستند. برخلاف این ادعا و بر اساس مستندات متعدد، واشنگتن در پی تصویب لوایح خسارت بار مرتبط با FATF در ایران است.
FATF، بازوی اتاق جنگ اقتصادی آمریکا
برخی مقامات ارشد دولتی مدعی هستند که در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا ضرورت دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی FATF یعنی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم (CFT) موافقت کند.
همزمان با این اظهارات، FATF-  اسفند 97-  با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.
در همان مقطع مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس وقت FATFگفته بود: رسیدن قیمت دلار به ۱۴ هزار تومان نتیجه تلاش‌های ما بود.
به اذعان اندیشکده‌های آمریکایی، اکنون تحریم‌ها به سقف خود رسیده و این در حالی است که این ابزار غیرقانونی نتوانسته خواسته آمریکا درخصوص ایران را برآورده کند. بنابراین واشنگتن در پی آن است تا گلوگاه‌های اقتصادی کشورمان را با ابزارهای دیگر مسدود کند، یکی از این ابزارها FATF است.
به عبارت دیگر آمریکا برای اجرای دقیق‌تر و موثرتر تحریم‌ها، نیاز شدیدی به اطلاعات اقتصادی و مالی دارد تا جلوی دور زدن تحریم توسط ایران را بگیرد. بنابراین برای دسترسی به این بخش، نیاز شدیدی به اجرای استانداردهای FATF توسط ایران دارد. در صورت دستیابی آمریکا به این اطلاعات، دور زدن تحریم‌ها توسط ایران بسیار سخت‌تر خواهد شد.
کشور تعطیل نیست
برخلاف اظهارات دولتمردان، کشور تعطیل نیست. اما کشور وقتی تعطیل می‌شود که دولت معطل برجام و FATF بماند.
اکنون بیش از 6 سال از عمر دولت روحانی و همچنین بیش از 50 ماه از امضای برجام سپری شده است. متأسفانه دولت فرصت‌های بی‌نظیر و ظرفیت‌های عظیم داخلی را به پای برجام و FATF و موارد مشابه قربانی کرده و این رویکرد، جز خسارت هیچ نتیجه دیگری برای مردم کشورمان در پی نداشته است.
برخی دولتمردان مدعی هستند که باید بهانه را از دست دشمن گرفت. این در حالی است که بهانه‌های دشمن هیچگاه تمام نمی‌شود. هدف اصلی دشمن تعلیق اقتصاد ایران و از کار انداختن مولفه‌های قدرت کشورمان است.
اکنون آشکار است که FATF ابزاری در دست دشمن در جنگ اقتصادی علیه کشورمان است. راه‌حل اصلی، ردکردن لوایح مرتبط با FATF و عدم اعتماد به دشمن و توجه ویژه به ظرفیت‌های عظیم جوانان ایرانی است.
دولت باید اعتماد به وعده الهی و مجاهدت خستگی‌ناپذیر و بهره‌مندی از نیروهای جوان، مومن و متخصص را سرلوحه امور خود قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

/ برجام واقعا باعث نابودی کشورشد
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفیم برای این دولت واین مجلس فعلی انتخابات در پیش است باز هم الفاظ را جابجا می کنند تا بقدرت برسند ومردم محروم را فراموش کنند مقصر خود مردمند که فریب شعارهای جذاب وبروز را می خورند
ایوب
Iran, Islamic Republic of
فقط مخالف این هستن والا چه اشکال داره فقط جلوی دزدی رو میگیره
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1