تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۴۰۰۳۴۸
کبنا بررسی کرد

اعتراض پر حاشیه کشاورزان روستای مهریان و توضیحات معاون فرمانداری بویراحمد

۱
اعتراض پر حاشیه کشاورزان روستای مهریان و توضیحات معاون فرمانداری بویراحمد
کبنا ؛
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، جمعی از کشاورزان و اهالی روستای مهریان مانع عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از تنگ کبوتری شدند و بیان کردند با انتقال آب کشاورزی ما از بین می‌رود.

800 هکتار از اراضی کشاورزی تخریب می‌شود
«سید منصور نوروزی» رئیس شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج در این خصوص گفت: درصورت انتقال آب از رودخانه مهریان به طور حتم 800 هکتار از اراضی کشاورزی و باغات این روستا تخریب و نابود می‌شود.
منصوری گفت: حدود 200 نفر نسبت به این اقدام آب و فاضلاب شهری یاسوج معترض و جلوی فرمانداری تجمع کرده که از بین این تجمع کنندگان، 15 نفر به عنوان نمایندگان معترضان در فرمانداری بویراحمد حاضر شدند.
بر پایه این گزارش خواسته معترضان از اداره آب و فاضلاب شهری یاسوج  تمهیدات لازم برای تغییر کاربری اراضی و باغات و یا اقدام به سد سازی در منطقه است.
رئیس شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج تاکید کرد چندین نشست با مسئولان محلی و معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با اجرای این پروژه داشته‌اند اما هیچکدام از مصوبات این نشست‌ها برروی صفحه کاغذ نیامد.
نوروزی افزود: براساس اطلاعاتی که از تهران گرفته‌ایم شرکت آب وزارت نیرو هیچگونه مجوزی برای انتقال آب از رودخانه مهریان یاسوج به پایین دست نداده است.
«سید غضنفر رمضانی» عضو شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج با اظهار تاسف از اتفاقات رخ داده برای باغداران و کشاورزان، بیان کرد: باغداران و کشاورزان روستای مهریان به چگونگی اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه این روستا برای شهر مادوان و سایر روستا اعتراض و گلایه دارند که اعتراض آنها به فرمانداری کشیده شد و چند نفری از آنها نیز بازداشت شدند.
وی با بیان اینکه یکی از اعضای شورای اسلامی روستای مهریان یاسوج با نام «سیدصفی الله احمدی» در همین اعتراضات مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، اظهارداشت: این عضو شورا هم اکنون در اورژانس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری و درحال عکسبرداری است.

پروژه انتقال آب  قانونی است
مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج هم انتقال آب از رودخانه روستای مهریان این شهر را قانونی و آن را مصوبات سفر هیئت دولت تدبیر و امید به استان کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
قاسم قلندری گفت: انتقال آب از «تنگ کبوتری» رودخانه روستای مهریان به شعاع روستاهای مهریان، مادوان ها، بلهزار، بنسنجان و منطقه شهری شرف آباد یک مصوبه هیئت دولتی است که باید اجرا شود.
وی اعتبار تخصیص یافته به اجرای این پروژه را 50 میلیارد ریال برشمرد و تصریح کرد: برای تکمیل و بهره برداری آن بایستی 40 میلیارد ریال دیگر نیز تخصیص داده شود.
مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج افزود: با انتقال آب از رودخانه روستای مهریان، آب شرب 30 هزار مشترک در مناطق عنوان شده تامین می‌شود.
قلندری از صدور تائیدیه‌های محیط زیست، منابع طبیعی، امور آب و میراث فرهنگی برای انتقال آب از رودخانه روستای مهریان یاسوج خبرداد و اظهارداشت: این پروژه در سفر هیئت دولت تدبیر و امید پیشنهاد و در همان سفر مورد تائید قرار گرفت.
وی گفت: شرایط آب شرب در شهر یاسوج و روستاهای حومه شرایط خاصی دارد که اگر این پروژه اجرایی نشود تابستان سختی را باید پشت سر بگذرانیم.
مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج تاکیدکرد: کسانی که بخواهند از اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه روستای مهریان یاسوج جلوگیری کنند براساس قانون با آنان برخورد خواهد شد.

 اختصاص‌طلبی کار زیبنده‌ای نیست
سید کرامت‌الله فرج زاده معاون فرماندار بویراحمد در این خصوص گفت: پروژه انتقال آب تنگ‌ کبوتری برای شهر مادوان و روستاهای اطراف آن  از مصوبات سفر هیئت دولت به استان بود و در سال 96 برای آن تأمین اعتبار و عملیات اجرایی آن آغاز شد که اکنون اهالی روستای مهریان مانع عملیات اجرایی این پروژه شدند.
وی افزود: بعد از اینکه با کشاورزان و اهالی روستای مهریان صحبت‌های لازم شد، عملیات اجر ایی پروژه انتقال آب از تنگ کبوتری به شهر مادوان و روستاهای اطراف مجدداً شروع شد.
تنها 250 هکتار زمین ها کشاورزی است
معاون فرماندار بویراحمد گفت: به این خاطر کشاورزان اعتراض می‌کنند که می‌گویند این پروژه به کشاورزی آنها آسیب می‌زند.
وی با بیان اینکه آب تنگ کبوتری اختصاصی منطقه مهریان نیست، اظهار داشت: این آب مربوط به کل مجموعه اراضی مهریان اطراف مهریان، مادوان‌های سفلی و علیا، بنسنجان، بلهزار و ... است
وی افزود: 1700 هکتار از زمین‌های مهریان از کاربری کشاورزی خارج شده و تنها 250 هکتار آن کشاورزی است و این در حالی است که تنها یک دهم این آب برای شهر مادوان و روستاهای اطراف آن منتقل می‌شود.
فرج‌زاده گفت: در صورت که این پروژه انجام بگیرد، دولت تصمیم گرفته با ایجاد جداول بتنی و یا لوله‌ای و خارج کردن کشاورزی از حالت سنتنی به کمک کشاورزان بیاید.
وی گفت: اختصاص طلبی کار زیبنده‌ای نیست و مردم مناطق مادوان و روستاهای اطراف آن مشکل آب شرب دارند. آب شرب بر تأمین آب کشاورزی تقدم دارد.
معاون فرماندار بویراحمد گفت: تعدادی از اهالی مهریان در محل فرمانداری بویراحمد شروع به سر و صدا کردند که آنها بازداشت شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1