تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۴۰۰۳۰۰
مدیرکل صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع دانشجویان؛

برای مهار آسیب‌های اجتماعی موفق نبودیم / بحران آسیب‌های اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
برای مهار آسیب‌های اجتماعی موفق نبودیم / بحران آسیب‌های اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛ 
  •  نشست مشترک بسیج دانشجویی و اداره اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نقش اماکن مقدس و امامزادگان در کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه شب گذشته با حضور یوسف افشاری نیا مدیر کل صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر مهدوی مسئول بسیج دانشجویی استان، سرپرست اوقاف شهرستان بویراحمد و جمعی از مسئولان و دانشجویان در جوار بارگاه مقدس امام زاده قاسم (ع) برگزار شد.
 این مراسم با ادای احترام مسئولان و دانشجویان به مزار مرحوم آیت الله ملک حسینی و مرقد امامزاده قاسم (ع) و تلاوت کلام الله مجید شروع و سپس دانشجویان در رابطه به نقش امامزادگان در کاهش آسیب‌های اجتماعی به ایراد سخنرانی پرداختند و حسن ختام برنامه نیز نماز جماعت و صرف افطاری د ربارگاه مقدس این امامزاده جلیل القدر بود.
 یوسف افشاری نیا مدیرکل صدا و سیمای استان در جمع دانشجویان دانشگاه‌های استان ضمن  آرزوی طاعات و عبادات حضار گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان هستیم و امیدوارم که همه عزیزان از فیوضات این ماه عظیم و جلیل بهره مند شده باشند و پیشاپیش نیز عید سعید فطر را خدمت همه حضار تبریک عرض می‌کنم.
 وی افزود: از مجموعه بسیج دانشجویی تشکر ویژه دارم که این فرصت را نصیب بنده کرد تا در خدمت دوستان عزیز و مطالبه گر بسیجی خصوصاً دانشجویان باشیم. در ابتدای سخنانم این را باید بگویم که ما در صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد و شبکه دنا این آمادگی را داریم که اگر موضوع بعدی نشست خود  را در خصوص "حوزه آسیب‌های اجتماعی و نقش رسانه ملی" قرار دهید نقد و پیشنهادات شما را شنوا باشیم و از آنها استفاده نماییم.
 بسیج دانشجویی روح مطالبه گری در جامعه است/ اقدامات مطالبه گرانه بسیج دانشجویی استان قابل تقدیر است
مدیرکل صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: روحیه مطالبه گری در جامعه بسیار ارزشمند است که امروزه دانشجویان روح ماطلبه گر جامعه هستند، و اگر این فرصت‌ها را ما مسئولین در اختیار دانشجویان بگذاریم و یا شرایطی را برای مطالبه گری آنها مهیا نماییم، هم  یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که تجلی شدن روح مطالبه گری در جامعه است به وقوع می‌پیوندد و هم در قبال نقدها و پرسش‌های که صورت می‌گیرد؛ راه شناسایی آسیب‌ها، خطاها و نواقص موجود در سازمان‌ها، نهادها، و دستگاه‌هایی متولیان امور خصوصاً امور فرهنگی باز می‌شود و فرصت برطرف کردن آنها راحت‌تر مهیا خواهد شد.
 افشاری نیا ابراز کرد: اگر بخواهیم گریزی بزنیم به مخاطرات و آسیب‌های که در حوزه رسانه خصوصاً رسانه ملی با آن مواجه هستیم و در جنگ نرمی که صدا و سیما به عنوان رسانه ملی با آن روبر هست، باید ببینیم ما چه تجهیزات و شرایطی داریم و دشمن چه آرایش رسانه‌ای و تجهیزاتی در اختیار دارد. به صورت خلاصه می‌توانیم به این اشاره نماییم که در حال حاضر بیش از 240 شبکه‌ی فارسی زبان اینترنتی، رادیویی و ماهواره‌ای و بیش از 40 شبکه مستهجن به زبان فارسی بر علیه جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیت هستند.
 وی افزود: در مقابل اینها تنها رسانه ملی در ایران در حال فعالیت است کما اینکه رسانه ملی ما در بستر ماهواره با تحریم مواجه است، به طوری که هفته گذشته با تحریم‌های جدید 9 شخصیت و نهاد حقوقی و حقیقی که مورد تحریم قرار گرفتند یکی از آنها رئیس صدا وسیما بود.
 تحریم رسانه ملی مسئله تازه‌ای نیست/ آرایش رسانه‌ای دشمن در جنگ نرم غیرقابل انکار است
مدیرکل صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تحریم صدا و سیما مختص به تحریم‌های جدید نیست، بلکه از سالهای قبل دشمن به هر نحوی که توانسته دست به تحریم رسانه ملی به صورت گسترده زده است. به عنوان مثال چند روز دیگه جام جهانی فوتبال در کشور روسیه آغاز خواهد شد و همه‌ی مردم چشم انتظار آنند که مسابقات و حواشی جام جهانی به صورت زنده پخش شود، در حالی که صدا و سیما یک روز تحت تحریم اینتر ست است یک روز تحت تحریم عرب ست است روز دیگر شبکه‌ی ماهواره‌ای بدر را قطع می‌کنند، به جرأت می‌توانم بگویم پخش جام جهانی با این شرایط و تحریم‌ها خسمانه توسط رسانه ملی خودش یک شاهکار است.
 افشاری نیا بیان داشت: ایران تنها کشوری در دنیاست که بازی‌های فوتبال را برای کشورش به صورت رایگان پخش می‌کند در صورتی که در کل دنیا شبکه‌ها حق پخش برنامه‌های تلویزیونی اعم از سریال، فیلم، مسابقات و ... را به مردم می‌فروشند و از آنها پول می‌گیرند.
 وی تصریح کرد: در 6 ماه گذشته متخصصان و مسئولین فنی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تمام توان خود را بر روی این گذاشته‌اند که بتوانند شرایطی ایجاد کنند که تحریم‌ها را دور بزنند و بتوانند مسابقات را به صورت زنده برای مردم پخش کنند. خوشبختانه در استان ما با زیرساخت‌های به وجود آمده و فعالیت‌هایی که انجام گرفته 99 درصد از مناطق و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد قابلیت تماشای مسابقات جام جهانی را از رسانه ملی خواهند داشت.
 شرایط حال حاضر کشور دست صدا و سیما را برای انتقاد از عملکرد مسئولین بسته است
مدیرکل صدا وسیمای استان  با بیان اینکه نقد و پرسش حق احاد جامعه و مردم است گفت: در صحبت‌های اخیر دانشجویان در محضر مقام معظم رهبری که صدا و سیما را نقد کردند و ایشان پاسخ دادند من نیز به صدا و سیما نقد دارم و درست هم هست. اما عزیزان صدا و سیما هیچوقت دست به شفاف سازی نزده که با چه شرایطی دارد اداره می‌شود، در چه شرایطی انتخابات را پوشش می‌دهد، در چه شرایطی در حال پخش برنامه‌های ماه مبارک رمضان و فوتبال است، وضعیت بودجه‌ای صدا و سیما به چه صورت است، نوع مواجه دولت با رسانه ملی به چه صورت است؟
 افشاری نیا افزود: صدا و سیما زبان گویای ملت است اما در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که  انتقاد از مسئولین امکان پذیر نیست، و نمی‌توان روحیه مطالبه گری را آنطور که باید و شاید به عرصه اجرا در آورد.
 این مسئول خاطر نشان کرد: بقاع متبرکه دوتا ظرفیت دارند؛ یک ظرفیت زیر ساخت است که محلی است با تمام امکانات و شرایط فیزیکی و عمرانی که دارد، و دو زیر ساخت معنوی که دارد؛ بقاع متبرکه خود به خود به سبب قداستی که دارند زمینه لازم برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی را دارند.
 مدیرکل صدا و سیما استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تردیدی در این نیست که در سالیان قبل تلاش‌های بسیاری زیادی شده تا بقاع متبرکه و امام زادگانی که در سطح کشور هستند به عنوان یک پایگاه فرهنگی نقش آفرینی کنند. اعم از طرح‌های مختلفی که در مقاطع و فصل‌های مختلف در حال برگزاری است همانند  طرح آرامش بهاری در تعطیلات عید، برنامه‌های مناسبتی و جشن‌ها و برنامه‌هایی که در اعیاد و وفایات، ماه مبارک و... برگزار می‌شوند.
 لازمه تبدیل شدند بقاع متبرکه به قطب فرهنگی همکاری همه‌ی دستگاهای متولی و مردم است
افشاری نیا بیان داشت: ما باید بپذیریم که سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند خودش از این پایگاه فرهنگی برای فعالیت‌های فرهنگی بهره گیرد. بقاع متبرکه برای اینکه تبدیل به قطب فرهنگی شوند لازم است کهان جی اوها، پایگاه‌های مذهبی، هئیت های مذهبی، پایگاه‌های بسیج و هئیت امنایی که در کنار این بقاع تشکل داده شدند با همکاری و هم یاری یکدیگر این شرایط را ایجاد کنند.
 وی تصریح کرد: به عنوان مثال همین امامزاده واجب التعظیم امامزاده شاه قاسم (ع) که امشب مهمانشون هستیم و هم از شرایط مکانی و محیطی بسیار خوبی برخوردار است، آیا در طول سال 10 برنامه فرهنگی و مذهبی در اینجا برگزار می‌شود؟ کدام نهاد فرهنگی، کدام تشکل با اطلاع رسانی و دعوت از مردم اقدام به برگزاری برنامه کرده است؟
 این مسئول استانی ابراز داشت: سازمان اوقاف که نمی‌تواند به تنهایی هم اداره کنند و تولیت اجرایی کار را داشته باشد هم اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی کند که الحق والانصاف تا امروز در حد توان خود همزمان هر دو وظیفه رو بر عهده داشته. اوقاف یک اداره است با تعداد محدودی نیرو، بنده به تعداد نیروهای اداره اوقاف استان به صورت دقیق واقف نیستم اما می دانم در کل استان شاید تعداد نیروهای که برای اداره اوقاف در حال فعالیت هستند از 50 نفر تعدی نمی‌کنند. حال شما بگویید آیا انجام چنین برنامه‌های با این تعداد نیروی کم شدنی است؟
 برگزاری جلسات ادارت و دستگاه‌های استانی در بارگاه امامزاده‌های استان
مدیرکل صدا و سیمای استان با اشاره به لزوم برپایی نشست‌ها و مراسمات ادارت استانی در چنین اماکن مقدسی گفت:  بنده از دکتر مهدوی مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد تشکر می‌کنم که این نشست را در این محل مقدس و مبارک برگزار کردند درحالی که می‌توانستد همین برنامه را در سالن همایش اداره اوقاف یا خود سپاه فتح برگزار کنند.
 وی افزود: ما می‌توانیم با همین رویکرد مجموعه بسیج دانشجویی صدها برنامه در اماکن مقدس و امامزادگان استان برگزار کنیم، مسئولان و مدیران ادرات و سازمان‌های استان می می‌توانند خیلی از مراسمات خود را به سمت بقاع متبرک و امامزادگان شهر و شهرستان خود سوق دهند و از ظرفیت فهنگی و مذهبی آنان در برنامه‌های خود نیز متقابلاً استفاده نمایند.
 افشاری نیا خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از این منظر به موضوع نگاه کنیم که چقدر امامزادگان توانسته‌اند به عنوان قطب فرهنگی مسئولیت خود را انجام داده‌اند یا نه، باید نگاهمان دو سویه باشد. یعنی باید ببینیم هئیت امنا، تشکل‌ها و خود مردم چقد توانسته‌اند این اماکن را منظر توجه خودشان قرار دهند و به عنوان یک پایگاه برای انجام فعالیت‌های خود از آنها استفاده کنند، و در کنار آن نهادهای متولی چقد توانسته‌اند زیر ساخت‌های این موضوع را فراهم کرده است؟
 مدیرکل صدا و سیما استان تصریح کرد: اگر از این منظر به مسئله نگاه کنیم می‌بینیم خیلی از انتقادات  جدی‌تر موضوع به خود ما و هئت امناها بر می‌گردد.
 وی در ادامه بیان داشت: اگر به مردم استان و بافت اجتماعیشان نگاه کنیم می بنیم که خیلی از مردم استان به صورت نسبی به عنوان سلسله سادات به همین امامزادگان متصل می‌شوند. آیا کسانی که از نسل امام زاده مختار، امام زاده قاسم، امام زاده عبدالله و.. علیه و السلام هستند، خود اینها واقعاً به عنوان یک پایگاه برای مراسماتشان، برای نشست‌های صلح و سازش و یا برگزاری جشن‌های خود از این اماکن مقدس به عنوان یک پایگاه استفاده می‌کنند؟ اگر چنین شود خواهید دید با رویکردی چقد می‌توان از این ظرفیت‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد.
 در حوزه آسیب‌های اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه تک رقمی دارد
افشاری نیا گفت: طی بررسی‌های دقیقی که کارشناسان و متخصصان امر در حوزه آسیب‌های اجتماعی به دستور مقام معظم رهبری  بیش از 2 سال به صورت مداوم مشغول شناسایی این آسیب‌ها در سطح کشور بودند، استان کهگیلویه و بویراحمد در ردیف‌های تک رقمی است در حوزه آسیب‌های اجتماعی به خصوص می‌توان در این زمینه  موضوعاتی مثل اعتیاد، طلاق؛ حاشیه نشینی و خودکشی را در استان نام برد.
 مدیرکل صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: برای حل چنین موضوعاتی باید همه نهادها، دستگاه‌ها، مسئولان و مردم با هم همکاری داشته باشند، و بتوانیم اقدام مؤثری در سطح استان انجام دهیم. بزرگ‌ترین معضل اجتماعی استان بحث حاشیه نشینی به خصوص در اطراف شهر یاسوج است که باعث افزایش سایر معضل‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق و ... شده است. و برطرف کردن چنین آسیب‌های اجتماعی به صورت تک بعدی و متفرقانه کار کردن امکان پذیر نیست و نیازمند همکاری همه احاد استانی و مردمی است.
 یوسف افشاری نیا  در پایان بیان داشت: واقعیت این است که با همه تلاش‌های که در حوزه مهار آسیب‌های اجتماعی داشتیم متأسفانه در این زمینه موفق نبودیم و نتوانسیتم آن را متوقف کنیم. به عنوان مثلاً در نظرسنجی که اسفند 96 در یک جامعه آماری 5 هزار نفره برگزار شد از مردم پرسیده شد که یک آدم معتاد بیمار است یا مجرم؟ که 90 درصد مردم بر این باورند که اعتیاد نوعی بیماری است اما در پاسخ هاشون در مواجه با یک فرد بیمار برعکس عمل شده و معتاد را به چشم یک مجرم می‌بینند.
 وی افزود: این نشان می‌دهد با وجودی که مردم ما قبول دارند که اعتیاد یک بیماری است اما اقدام فرهنگی خاصی برای تغییر باورها و ذهنیت مردم نسبت به معتادان انجام نداده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خوب دلیلیشو هم بگو. مدیران فامیلی کار نابلد. ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1