کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حضور نماینده سابق گچساران و باشت در دفتر کبنانیوز؛

بخش دوم) غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنانیوز: برای من فرقی نمی‌کند چه دولتی سر کار باشد / سیدناصر پاس گل من را در شش‌قدمی بدون دروازه‌بان اوت کرد / مردم موش به مجلس نمی‌فرستند

4 شهريور 1402 ساعت 17:42

تاجگردون: اغلب مدیرانی که منتسب به من بودند، هفت، هشت و یا نه سال خدمت می‌کردند. این موضوع بیانگر این است که آن مدیران به درستی انتخاب شده بودند.  اما اگر سال یا دو سالی یک‌بار مدیر عوض شود، مشخص است که انتخاب مدیر درست نبوده است.


هر چه به انتخابات اسفند 1402 نزدیک می‌شویم، نام غلامرضا تاجگردون بیش از همیشه در افکار عمومی کهگیلویه و بویراحمد به گوش می‌رسد. او پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم را انجام داده و بسیاری از چهره‌های سیاسی و شهروندان منتظر این هستند که نتایج تأیید صلاحیت‌ها منتشر شود تا اقدام بعدی خود را برنامه‌ریزی کنند.
حال در این وضعیت، غلامرضا تاجگردون در دفتر کبنانیوز حاضر شد تا به برخی از سؤالات ما پاسخ دهد. بخش نخست این گفت‌وگو که چند روز پیش در همین سایت خبری منتشر شد را در «اینجا» بخوانید. بخش دوم گفت‌وگو با تاجگردون در ادامه می‌آید.
کبنانیوز: اگر صلاحیت شما تأیید نشود، از چه کسی در انتخابات حمایت می‌کنید؟

تاجگردون: من یک جمله دارم که می‌گویم اگر را کنار بگذارید. ضمن اینکه معتقدم مردم به قیم نیاز ندارند که به آنها بگوید به چه کسی رأی دهید یا ندهید. مردم خودشان انتخاب می‌کنند.
مردم وقتی به کسی رأی می‌دهند، یعنی او را انتخاب کرده‌اند. قرار نیست شخصی از یک شخص دیگر حمایت کند.
کبنانیوز: برخی می‌گویند در حال حاضر گچساران و باشت در بدترین شرایط خود به سر می‌برند. نظر شما در این باره چیست؟
تاجگردون: حق مردم گچساران و باشت ضایع شده. اما من نماینده را زیاد مقصر نمی‌دانم. هر چند معتقدم که نماینده می‌توانست بهتر کار کند.
ظلم بسیاری به این منطقه شد که جبرانش هم چندان کار راحتی نیست.
کبنانیوز: اگر در انتخابات تأیید صلاحیت شوید به نظرتان رأی می‌آورید؟
تاجگردون: من طالب این نیستم که همیشه نماینده باشم. اگر دوره یازدهم در مجلس بودم، مطمئناٌ در این دوره دیگر شرکت نمی‌کردم. ولی به نظرم اگر من در این دوره باشم پیروز می‌شوم و مردم به من رأی خواهند داد.
کبنانیوز: در زمان رد اعتبارنامه شما اصطلاحی در جامعه رد و بدل شد به نام «انتقام سخت»، نظر خودتان را درباره آن به ما بگوئید.
تاجگردون: برخی فکر می‌کنند منظور از انتقام سخت این است که اگر من پیروز شدم، شمشیر بردارم و مخالفانم را با تیغ بزنم. اما معنی‌اش این نیست.
ما در یک دوره‌ای روند پیشرفت را طی می‌کردیم، اما سپس با یک توقف سنگین روبه‌رو شدیم. این واژه‌ را باید در یک اکوسیستم در نظر بگیریم و فهم کنیم.
برخی تعمداً خواستند این روند بخوابد. اما لازم است که این موتور پیشرفت دوباره روشن شود. نه مردم و نه جامعه سیاسی هیچکدام طالب این جدال و درگیری‌ها نیستند.
این مردم آنقدر مشکل دارند که اگر من نوعی بخواهم نماینده شوم و فلانی را بزنم، نه سودی به حال آنها دارد و نه برای نظام مفید است. از طرف دیگر، این رفتارها حداقل از من دیگر گذشته است.
کبنانیوز: نظام اداری استان را چگونه می‌بینید؟ اگر به عنوان نماینده انتخاب شدید چه تغییری در چینش مدیران می‌دهید؟
تاجگردون: من در دوره‌هایی که نماینده مجلس بودم پیشنهاداتی به استانداران می‌دادم و در نهایت خود استاندار تصمیم می‌گرفت. چرا که اگر نماینده مخالفت کند، نمی‌تواند به وظیفه خود به درستی عمل نماید.
اگر موضع نماینده مشورت باشد و نیروهای خوب معرفی کند، این موضع باعث سربلندی خود او نیز می‌شود. اما اگر دخالت کند و اداره امور را به دست افراد ناتوانی بسپارد، در وهله اول برای خود نماینده مسأله پیش می‌آید.
بیش از آن‌که نماینده به فکر دولت باشد، باید خود دولت به اصلاح خود دست بزند.
من معتقدم که نمایندگان می‌توانند در مشاوران بسیار خوبی برای دولتی‌ها باشند. اغلب مدیرانی که منتسب به من بودند، هفت، هشت و یا نه سال خدمت می‌کردند. این موضوع بیانگر این است که آن مدیران به درستی انتخاب شده بودند.  اما اگر سال یا دو سالی یک‌بار مدیر عوض شود، مشخص است که انتخاب مدیر درست نبوده است.
به نظر من نیز یکی از اشتباهات در استان همین تغییر سریع مدیران است.
کبنانیوز: در انتخابات آینده، دولت با شما همسو نیست. آیا با این وجود نیز مطمئن هستید که می‌توانید اقدامات اثرگذاری برای گچساران و باشت انجام دهید؟
تاجگردون: اتفاقاً زمانی که من وارد مجلس شدم، دولت همسو نیود. اکثر پروژه‌ها نیز در دولت محمود احمدی‌نژاد مصوب و در دولت‌های بعدی انجام شدند. مثلاً همین جاده چرام باباکلان، اکثر پروژه‌های گازرسانی و ... مربوط به همان دولت بودند.
اگر ما کار کنیم، دولت چه موافق باشد و چه مخالف، حتماً استقبال می‌کند. مگر این‌که خود نماینده کارشکنی کند. دولتی هم که کارشکنی کند به نظر من اصلاً دولت نیست. مهم این است که نیاز جامعه‌ات را به سیستم بفهمانی. در نهایت برای من فرقی نمی‌کند چه دولتی سر کار باشد.
کبنانیوز: حالا که برخی از پروژه‌ها خوابیده‌اند و پیشرفتی نداشته‌اند، با دیدنشان چه حس و حالی به شما دست می‌دهد؟
تاجگردون: خب حس بدی به آدم دست می‌دهد. خودم پروژه‌هایی را که انتظار داشتم تمام شوند، ولی هنوز پیشرفت نداشته‌اند را می‌بینیم ناراحت می‌شوم.
فکر می‌کردم امسال حداقل 20 هزار هکتار زمین آبی جدید در منطقه داشته باشیم تا سالی هزار میلیارد تومان درآمد مردم افزایش باید. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
همین تونل دیل، کارخانه بیواتانول و ... باید تمام می‌شدند. پلیمر باید حداقل 50 درصد حالا پیشرفت داشته باشد. مجموعه‌های فرهنگی و هنری هم به همین صورت باید پیش می‌رفتند. اما متأسفانه پروژه‌های سنگینی متوقف شدند. در پروژه بازسازی بافت فرسوده، حدود هزار و 500 خانه انجام شده بود، اما حالا شاید به هزار و 502 مورد رسیده باشد. این یعنی این پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است. به همین خاطر آدم وقتی این‌ها را می‌بیند ناراحت می‌شود.
به هر حال اگر چه شروع دوباره آن‌ها اصلاً کار راحتی نیست، اما به نظر من شدنی است. مهم این است که مردم اعتماد کنند تا دوباره این پروژه‌ها جان بگیرند.
مردم در حال حاضر ناراحت هستند و من نیز این موضوع را حس می‌کنم.
کبنانیوز: روزی که سید ناصر حسینی‌پور به عنوان نماینده مردم برگزیده شد، شما یک نامه برای او نوشتید. جریان آن نامه چه بود؟
تاجگردون: من وظیفه اخلاقی خود می‌دانستم که خدمت او به عنوان منتخب مردم تبریک بگویم و از طرف دیگر توصیه‌هایی نیز به او داشته باشم.
من غرض خاصی نداشتم. هدفم بیشتر این بود که آرامش برای او و تیمش فراهم شود تا بتوانند خوب کار کنند و آن چیزهایی که روی زمین مانده را هم به آنها بگویم.
برداشت من این است که پاس گل خوبی به او دادم، اما مشاوران و نزدیکان او متوجه این موضوع نشدند. قطعاً اگر آقای حسینی‌پور پاسخ مثبت به من می‌داد، من آمادگی داشتم او را در اجرا و تداوم این پروژه‌هایی که خوابیده‌اند، حداقل از نظر فکری کمک کنم که به نتیجه برسند.
اما در اولین سخنرانی به این نامه طور دیگری نگاه کردند و پاس گل من را که در شش قدم بود و دروازه‌بان نیز جلو نبود، می‌توانست تبدیل به گل شود. اما اشتباه کرد و توپ را بیرون از دروازه زد.
به نظر من آقای حسینی‌پور آدم خوش‌نیتی است و من هیچوقت او را آدم مغرضی نمی‌بینم. ولی چون تجربه کمی در امور سیاسی و اجرایی داشت، من فکر می‌کنم انسان‌هایی که به دنبال منفعت شخصی خود بودند مشورت غلط به او دادند که نسبت به این قضیه موضع بگیرد تا یک فرصت دو سه ساله از دست برود.
این برداشت من است. اما خوب شاید او دیدگاهش همین بوده است. ولی چون ذهن من نسبت به او مثبت است، فکر می‌کنم این حرف خود او نبود بلکه ناشی از مشورت‌های غلطی بود که به او دادند.
اخیراً دیدم که نسبت به توئیتی که بنده درباره 50 درصد یک سوم نفت منتشر کرده بودم، واکنش نشان داد. کاش از همان قبلاً نیز به این موضوعات این‌گونه ورود می‌کرد و واکنش تقابلی نمی‌داشت. چرا که در آن صورت حتماً منافع مردم بیشتر تأمین می‌شد.
کبنانیوز: برخی معتقدند که نبود شما در مجلس یک خلأ محسوب می‌شود. به نظر خودتان بزرگترین کاری که در دوره حضورتان در مجلس انجام دادید چه بود؟
تاجگردون: نمی‌توانم به این سؤال پاسخ کامل بدهم. به نظر من نمایندگی دو نقش ملی و محلی است. در بخش محلی، پیگیری‌ها خیلی تفاوت می‌کرد؛ مطمئناً رفاه مردم متوقف نمی‌شد.
از طرف دیگر، نمایندگی نقشی ملی نیز هست. من می‌توانستم خیلی کمک کنم. حداقل در مسائلی مثل بودجه‌ریزی و تلفیق. چون در سه چهار سال اخیر، کمیسیون تلفیق هر سال یک رئیس داشته است. خب برای مجلس خوب نیست که یک نفر نباشد همه این‌ها را جمع کند. حداقل می‌توانستم در این زمینه کمک کنم که فرصت از دست رفت.
کبنانیوز: اخیراً یکی از لیدرهای شما در پاک‌سازی اطرافیانتان اظهار نظر کردند. نظر شما در این باره چیست؟
تاجگردون: نه این موضوع را نگفتند. او انسان بسیار دلسوزی است و شاید من را حتی از برادرانش نیز بیشتر دوست داشته یاشد.
او اشاراتی داشت که برخی از تو سوءاستفاده کرده‌اند و هشدار داد که باز هم آنها نیایند سوءاستفاده کنند. بیانش دلسوزانه بود اما نوعش ایراد داشت. من تذکر او را می‌پذیرم.
کبنانیوز: به نظر شما، در این سال‌ها چه ایراداتی به کار شما وارد است؟
تاجگردون: ایراد زیاد داشته‌ام. اما آدم اشتباهاتش را هرگز نمی‌گوید. بلکه آنها را اصلاح می‌کند. بیان اشتباه کمکی به رفع مشکل نمی‌کند. ولی اگر خود فرد به اشتباهاتش پی ببرد، می‌تواند به رفع آنها کمک کند.
چیزهایی به غلط در جامعه القا شد مثل این‌که حضور تاجگردون در مجلس به ضرر استان است. اما من می‌توانم ثابت کنم که این‌طور نبوده است.
برخی می‌گویند اگر تاجگردون فلان صحبت را نمی‌کرد الأن در مجلس می‌ماند. اما من معتقدم که مردم موش به مجلس نمی‌فرستند. آنها کسی را انتخاب می‌کنند که حرف‌هایش برآیند خواست مردم باشد.
برخی نیز می‌گویند اگر در استیضاح وزیر کار آن حرف‌ها را نمی‌زدی می‌توانستی در مجلس بمانی. اما من افتخار می‌کنم که از حقوق ملت دفاع کردم. من این موضوعات را اشتباه نمی‌دانم.
کبنانیوز: بزرگ‌ترین کاری که در دوره نمایندگی خود کردید چه بود؟
تاجگردون:  به نظر من این سؤال درستی نیست. نمی‌شود که از خود تعریف کنم و اگر هم بگویم هیچ کاری نکرده‌ام هم خوب نیست.
اما به طور کلی می‌توانم بگویم مهمترین کاری که در استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت همین تغییر بیس و مبنای بودجه‌های استانی بود.
من همیشه سعی کرده‌ام در موضوعات ملی با دو همکار دیگرم رقابت سنگینی برای طرح‌های مهم داشته باشم.
کبنانیوز: اگر به عنوان نماینده برگزیده شدید، اولین کاری که انجام می‌دهید چیست؟
تاجگردون: اولین پروژه، فضاسازی است که از حالا آن را شروع کرده‌ام. باید فضای بعد از نمایندگی از همین حالا فراهم شود تا مخالفین من حداقلی شوند.
لازم است فضا به سمتی رود که تفاهم مردم افزایش یابد. مثلاً ما پروژه داشتیم که به خاطر یک معارض در یک روستا، دو سال متوقف شده بود. رینگ خیابان کیامرثی نیز به خاطر چهار خانواده که از من خوش‌شان نمی‌آمد، یک سال معطل شد. بنابراین اگر مخالف من کمتر باشد، طرح‌ها زودتر اجرایی می‌شوند.
بنابراین مهمترین کاری که من باید بکنم ایجاد حس تفاهم بین مردم است. البته این به آن معنا نیست که همه مردم من را قبول داشته باشند.
پروژه‌های مهمی که روی زمین مانده‌اند را نیز به جد پیگیری می‌کنم. مثلاً همین پروژه تونل دیل و چند پروژه دیگر که بسیار مهم هستند. اما حداقل یک سال طول می‌کشد تا فتیله آن‌ها را بالا بکشیم. کار سخت است ولی به نظر من شدنی است.


کد مطلب: 466299

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/466299/بخش-دوم-غلامرضا-تاجگردون-گفت-وگوی-اختصاصی-کبنانیوز-فرقی-نمی-کند-دولتی-سر-کار-باشد-سیدناصر-پاس-گل-شش-قدمی-بدون-دروازه-بان-اوت-مردم-موش-مجلس-نمی-فرستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1