تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۴۵۸۴۰۳
امیر رئوف، مدیرکل صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز؛

خوشحالم که سیمرغ دو باره از بام دنا پرواز کرد / موفقیت‌های شبکه دنا نتیجه اعتماد به نیرو‌های توانمند استان کهگیلویه و بویراحمد است / جزو سه مرکز برتر کشور هستیم / در صدا و سیما روی همه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی باز است

۵
۰
خوشحالم که سیمرغ دو باره از بام دنا پرواز کرد /  موفقیت‌های شبکه دنا نتیجه اعتماد به نیرو‌های توانمند استان کهگیلویه و بویراحمد است / جزو سه مرکز برتر کشور هستیم / در صدا و سیما روی همه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی باز است
کبنا ؛دومین درخشش متوالی صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد در جشنواره فیلم فجر بهانه‌ای شد تا با امیر رئوف_ مدیرکل صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد_ گفت‌وگویی انجام بدهیم. او  رمز موفقیتش را در اعتماد به برنامه‌سازان استانی می‌داند و می‌گوید: دَر صدا و سیمای استان به روی همه هنرمندان هم‌استانی باز است و با هم‌افزای با سایر دستگاه‌های فرهنگی این مسیر را ادامه می‌دهیم.
به گزارش کبنا، مستند‌های شبکه استانی دنا دومین سال متوالی است که در جشنواره فیلم فجر می‌درخشد و تندیس سیمرغ بلورین فیلم مستند این جشنواره را از آن خود می‌کند. این موفقیت بهانه‌ای شد تا گپ و گفتی با امیر رئوف_ مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد_ داشته باشیم. بنا به گفته برخی از کارشناسان، حضور رئوف در مدیریت این مرکز با کسب موفقیت‌های کیفی همراه بوده است و براساس ارزیابی‌های ستادی رسانه ملی، شبکه استانی دنا را در چهار سال گذشته در جایگاه کیفی برترین‌های شبکه‌های استانی کشور قرار داده است و علاوه بر آن نام کهگیلویه و بویراحمد را در جشنواره‌های ملی تولیدات رسانه‌ای پر آوازه کرده است.
در ادامه گفت‌وگوی رئوف با خبرنگار کبنا نیوز را می‌خوانید.
آقای رئوف؛ سلام. پیرامون آخرین موفقیت مرکز صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد، مستند «دنیای وحشی زاگرس» که تندیس بلورین برترین مستند چهل و یکمین جشنواره بین الملی فیلم فجر را کسب کرد، توضیحاتی بفرمائید، اصلاً ماجرای این مستند از کجا آغاز شد؟
سلام به شما و مخاطبان فرهیخته، خوشحالم که سیمرغ جشنواره دهه فجر دو باره از بام دنا[شبکه دنا] پرواز کرد. مستند «دنیای وحشی زاگرس» مستندی ۷۵ دقیقه‌ای است که آقای «فرشاد افشین پور» کارگردان این مستند، زیست پیدا و پنهان جانداران حیات وحش رشته کوه زاگرس از کرانه‌های دریاچه «وان» در کشور ترکیه تا سواحل دریای عمان را به تصویر کشیده است.
به عنوان یک مدیر رسانه‌ای ویژگی این مستند جه بود که توانست در جشنواره فیلم فجر بدرخشد؟
در این مستند علاوه بر استفاده از جدیدترین تکنیک‌های تصویربرداری حیات وحش ابتکارات و خلاقیت‌هایی هم در تصویربرداری لحاظ شده است که نتیجه آن خلق تصاویری بی‌بدیل از طبیعت بکر زاگرس شده است که تا پیش از این در مستند‌های حیات وحش این خطه کمتر دیده شده بود.
فکر کنم از تولیدات پرهزینه‌ای رسانه‌ای مستند‌های حیات وحش است، درسته؟
بله در حوزه مستند، مستند حیات وحش یکی از قالب‌های پر هزینه است که بخشی از این هزینه‌ها، هزینه‌های ناملموسی چون هزینه‌های تحقیق و پژوهش است. برفرض مثال؛ همین مستند نتیجه پژوهشی ۱۰ ساله کارگردان است و یا در تولید این مستند‌ها سختی‌ها و مخاطرات زیادی وجود دارد که در تولید مستند «دنیای وحشی زاگرس» عوامل دچار حادثه شدند و پاراگلایدر در حین تصویربرداری سقوط کرد، البته به خیر گذشت. اما می‌توانست به حادثه تلخی منجر شود. فکر کنم اگر مابقی ماجرای‌های تلخ و شیرین تولید این مستند را از زبان عوامل تولید آن جویا شوید بهتر است.
چرا این سوژه را برای تولید این مستند برگزیدید؟
طبیعت زاگرس یکی از بزرگترین سرمایه‌های ملی کشور است و در استان‌های زاگرس نشین این طبیعت با زیست انسانی و اجتماعی آمیخته شده است و عناصر طبیعی زاگرس به بخشی از هویت این مردمان تبدیل شده است. متأسفانه توسعه کشاورزی و زندگی شهرنشینی این طبیعت را تهدید می‌کند و لازم است که رسانه در راستای مسئولیت اجتماعی خود بیشتر ویژگی‌های این سرمایه ملی را بازنمایی کند تا حفاظت از این عرصه‌ها به یک پویش ملی تبدیل شود. مستند «دنیای وحشی زاگرس» یکی از ده‌ها مستندی بود که شبکه استانی دنا با همین هدف تولید کرد.

اشاره کردید به دیگر تولیدات این شبکه، موضوع مستند پارسال شبکه استانی دنا هم که در جشنواره فیلم فجر درخشید زیست محیطی بود، مستند «احتضار» هم با همین هدف تولید شده؟
دقیقاً. موضوع مستند «احتضار» به کارگردانی «حجت اله طاهری» هم به تهدید جنگل‌های زاگرس و مصائب جنگلبانی بود. مستندی که با هنرمندی زیست اجتماعی زاگرس نشینان را روایت کرده بود. البته تولیدات مستند زیست محیطی به این دو مستند ختم نمی‌شود و شبکه استانی دنا به عنوان یکی از مراکز برتر در تولیدات مستند، هم تولیداتی را داشته و هم در دست تولید دارد.
 شبکه استانی دنا در سال‌های گذشته به عنوان یکی از مراکز برتر شناخته شده، چه اتفاقی افتاد؟
بی شک ابتدا لطف الهی است و بعد نتیجه اعتماد به نیرو‌های توانمند استان کهگیلویه و بویراحمد است. برنامه سازان و هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمدی از بی‌ادعا‌ترین و خلاق‌ترین‌های این عرصه هستند که اگر زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها فراهم شود به سرعت خود را به قله‌های پیشرفت می‌رسانند. این یک ادعا نیست، نتیجه تجربه‌ای است که در صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد به دست آمده و در چند سال گذشته و در ادامه مسیر تلاش‌های گذشته با تکیه به آموزش و توانمندسازی و تلاش مضاعف این نتایج حاصل شده است.
شبکه استانی الان در چه جایگاهی است؟
سیمای مرکز دنا براساس آخرین ارزیابی‌های ستادی در جایگاه دوم کشور، بالاتر از بسیاری از مراکز بزرگ و پرسابقه صدا و سیما قرار دارد. خبر این شبکه هم جز ۳ مرکز برتر و و رادیو دنا هم جز ۵ مرکز برتر است.
از این وضع راضی هستید؟
رویکرد رسانه ملی و در ذیل آن شبکه استانی دنا؛ هویت محوری و عدالت گستری است و این رسانه در سپهر رسانه‌ای هم در رقابت است و هم جلودار عرصه مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمنان. در این عرصه بی‌شک ما نمی‌توانیم متوقف به این وضع شویم چرا که پا به پای ما دیگر رسانه‌ها همواره در تلاش هستند. در این شرایط رسانه‌ای، بی‌توجه به فضای بیرونی نیست و با رویکری چالاک براساس تغییرات افزایش مصرف رسانه‌های اجتماعی، سبک زندگی و تغییر ساعات فراغت و ذائقه مخاطبان رسالت هدایت‌گری خود را برنامه‌ریزی می‌کند.
پس کار و تلاش‌ ادامه دارد؟
حتماً به فضل الهی با یک رویکرد هم افزا میان همه هنرمندان و نهاد‌های فرهنگی استانی این مسیر را ادامه خواهیم داد و در هیمن فرصت اعلام می‌کنم که در صدا و سیما به روی همه هنرمندان دلسوز و خلاق به ویژه هنرمندان هم استانی باز است.
ان شاءالله.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقای رئوف فرد خوبی است ولی مسیر پیشرفت خود را از استان ما در حال طی کردن است.
و این یک ضعف بزرگ است برای استان که از جوانان و فرزندان استان برای پستهای اداری و دولتی استفاده نمی شود و افراد غیربومی مدیریت در این استان را بعنوان سکوی پرش خود استفاده می کنند.
قطعا اگر از جوانان و افراد بومی استان برای پست های مدیریتی استفاده شود در آینده شاهد آن خواهیم بود که پست های مهم دولتی در کشور در اختیار افرادی از استان ما خواهد بود.

یک سوال مهم : چرا تا کنون وزیری از استان ما در کابینه دولت نبوده است؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
شبکه دنا کدوم معظل استان را پیگیری وحل کرده؟
ترافیک ؟
بلوطهای زاگرس؟
جادهای ناایمن؟
پلهای رودخانه بشیار؟
فرهنگ تاب آوری؟
فرهنگ آپارتمان نشینی؟.
سر یال فاخر ملی؟
نخبه پروری؟
کرایه سرسام اور درشهر؟
فرهنگ ترافبک؟
و.......
عاشق نظام و ولایت
Iran, Islamic Republic of
با سلام و درود به شما .
اینقدر تعریف و تمجید می کنید از صداوسیمای استان و ریاست و.... آیا از حق الزحمه ای که به نیروهای این مرکز پرداخت می کنند خبر دارید ؟ برید از نیروهای حق الزحمه ای این مرکز سوال بپرسید چند تومان بهشون پرداخت میشه در برنامه ها . نیروهایی که شبانه روز زحمت می کشند و تعطیلی ندارند .
چرا در تبدیل وضعیت نیروهایی که سالیان دراز در این مرکز عرق ریختند کوتاهی شده که هنوز حق الزحمه ای یا تازه شرکتی شده اند ؟
و.....
چرا این مدیران، مسئولین اصلی که در وضعیت شهر و استان دخیل هستند و متاسفانه کوتاهی می کنند را در برنامه زنده دعوت نمی کنند و مورد سوال قرار دهند و اشکالات را پاسخگو باشند ( مثل شهردار یاسوج و...)
و.....
بیننده
Iran, Islamic Republic of
جناب مدیر توقع و انتظاری که از شما دارند اینه که صدای مردم باشید نه صدای مسئولین ، اگه ضعفی در استان هست از عدم مطالبه گری و سین و جین و گزارش کاری شما مسئول صدا و سیمای استان هست
جوتب بدهید لطفا
Iran, Islamic Republic of
چقدر شبکه دنا به فرهنگ زشتِ وکثیفِ گزارش نویسی وتخریب وتخریب و...دراین استان پرداخته است؟!!!
چقدر به فرهنگ غلط وپٓستِ؛ پُست پرستی وقدرت طلبی وریاست طلبی و..دراین استان پرداخته است ؟؟!
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1