تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۴۵۶۷۶۶
در گفت‌وگوی اختصاصی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با کبنانیوز مطرح شد؛

اکرامی: تا من باشم رویکرد حذفی در دانشگاه آزاد یاسوج نخواهد بود / رسانه‌ها مدیران را راحت نگذارند / دانشگاه آزاد بزرگترین مجتمع آموزشی استان است / باید به سمت حاکمیت ارزش‌های دینی و انقلابی در دانشگاه حرکت کنیم / دخالت سیاسیون در انتصابات عامل توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد (+ فیلم )

۱۴
۲
اکرامی: تا من باشم رویکرد حذفی در دانشگاه آزاد یاسوج نخواهد بود / رسانه‌ها مدیران را راحت نگذارند / دانشگاه آزاد بزرگترین مجتمع آموزشی استان است / باید به سمت حاکمیت ارزش‌های دینی و انقلابی در دانشگاه حرکت کنیم / دخالت سیاسیون در انتصابات عامل توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد (+ فیلم )
کبنا ؛
دانشگاه آزاد یاسوج که بزرگترین مجتمع آموزشی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد است در دوره 100 روزه ناآرامی‌های اخیر بدون هیچگونه حاشیه‌ای به کار خود ادامه داد. علاوه بر این در سال‌های اخیر استقبال نسبت به این دانشگاه کم شده بود، اما به تدریج دوباره تعداد دانشجویان آن رشد پیدا کرد. ازاین‌رو در خصوص حرف‌وحدیث‌هایی که در مورد اساتید حق‌التدریسی وجود دارد، انتصابات، وضعیت آموزشی و پژوهشی و سایر جوانب دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با رئیس این دانشگاه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید. 
به گزارش کبنا، رحیم اکرامی_ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنا عنوان کرد: از خرداد سال 1400 که مسئولیت دانشگاه را به بنده واگذار کردند، برنامه‌ای برای مدیریت دانشگاه در سطح استان ارائه دادیم و مورد پذیرش سازمان قرار گرفت و سعی کردیم این برنامه را به پیش ببریم.
وی در ادامه به اقدامات خود در دوره ریاست دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: اولین کار ما به صورت موقت افزایش دانشجو بود؛ دانشگاه آزاد در یک مقطع زمانی با کاهش شدید دانشجو مواجه شده بود و در سطح کشوری نیز تبدیل به یک مسأله شده بود.
وی ادامه داد: وقتی مسئولیت دانشگاه را به عهده گرفتم، هشت هزار و 600 دانشجو در سطح استان وجود داشت، اما در حال حاضر تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد در سطح استان به 11 هزار و 400 دانشجو افزایش یافته است و خود مرکز یاسوج دارای شش هزار و 400 دانشجو است.
اکرامی در ادامه به عوامل افزایش جذب دانشجو پرداخت و عنوان کرد: پای کار بودن عوامل اجرایی، صرف زمان، تبلیغات گسترده و معرفی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد در مجامع مختلف در مجموع توانسته است اثرگذاری خود را نشان دهد و الأن در جذب دانشجو در سطح کشور رتبه ششم را داریم.
وی یکی دیگر از عوامل را ارتقاء کیفیت آموزشی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از کارها پایش اساتید و به‌ویژه اساتید حق‌التدریسی بود؛ متوجه شدیم فرایند جذب اساتید حق‌التدریس نواقصی دارد که این موضوع را بر اساس آیین‌نامه اصلاح کردیم.
در حال حاضر ابتدا گروه باید اعلام نیاز کند، سپس صلاحیت علمی و بعد از آن، صلاحیت عمومی استاد مورد نظر بررسی، و اگر امتیازات لازم را کسب کند پذیرفته می‌شود.
رئیس دانشگاه آزاد یاسوج در ادامه به حوزه مهارت و کارآفرینی پرداخت و گفت: در حوزه مهارت و کارآفرینی طرحی وجود دارد که سازمان آن را اعلام کرده و ما هم اجرایی کرده‌ایم؛ طرح پویش را در دستور کار قرار دادایم که بر اساس آن، دانشجو ضمن تحصیل، اشتغال را باید در نظر داشته باشد. مثلاً دانشجو در صنایع حضور پیدا می‌کند، در ازای کارش، مبلغی دریافت می‌کند و بعد از 4 سال اگر آن شرکت یا مؤسسه، اعلام نیاز کند، این افراد در اولویت برای پذیرش هستند. در واقع بر اساس این طرح، فارغ‌التحصیلان در کنار دانش، مهارت‌های لازم را نیز کسب می‌کنند.
رحیم اکرامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد
وی برگزاری دوره‌های مهارت را یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه آزاد عنوان کرد و گفت: ما اعلام کرده‌ایم افراد در دانشکده مهارت و کارآفرینی حضور پیدا کنند، مهارت لازم را کسب کنند و در پایان گواهی برای آنها صادر می‌شود که در همه‌جا معتبر است.
وی گفت: ما بر اساس برنامه‌ای که اعلام کرده بودیم، یکی از رویکردهایمان درآمدهای پایدار و غیرشهریه‌ای است. چرا که عملاً درآمدهای شهریه‌ای پاسخگو نیستند؛ لذا به سمت تأمین درآمدهای غیرشهریه‌ای رفته‌ایم. اکرامی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های دانشگاه تولید علم است، گفت: اما نه علمی که باید در مخازن کتابخانه خاک بخورد، بلکه علمی که باید کاربردی شود؛ یعنی پژوهش را به سمت مسأله محوری برده‌ایم و معضلی از جامعه را حل کند.
وی ادامه داد: فناوری را نیز توسعه داده‌ایم؛ از همان سال 1400 هسته‌های فناور را در دانشگاه مستقر کرده‌ایم. ایده‌های برخی از آنها تبدیل به محصول شده و یکی از آنها نیز در حال تولید است.
وی با اشاره به همین توسعه فناوری‌ها گفت: در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، این دانشگاه رتبه سوم کشوری را در حوزه فناوری و نوآوری به خود اختصاص داده است.
اکرامی تصریح کرد: از قبال همین، نیم‌نگاهی هم به درآمدهای پایدار هم داریم تا بتوانیم بخشی از منابع مالی دانشگاه را تأمین کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در ادامه به حوزه فرهنگی دانشگاه پرداخت و گفت: در حوزه فرهنگی، یک سند فرهنگی داریم که از سال گذشته اجرایی شده است. روح حاکم بر این سند، فرهنگی است و بر اساس آن سعی کرده‌ایم به سمت حاکمیت ارزش‌های دینی و معنوی پیش برویم؛ یعنی فضای دانشگاه را باید به سمت فضای دینی، ارزشی و انقلابی ببریم.
وی تشریح کرد: در سال گذشته در حوزه فرهنگی اقداماتی انجام دادیم؛ همایش «اقوام ، ایلات و طوایف در کاهش خشونت‌های جمعی» کار بسبار سختی بود و ما چهار ماه روی آن کار کردیم و 500 نفر از شخصیت‌های بانفوذ استان را شناسایی کردیم که در این همایش شرکت کنند. در ادامه همین فعالیت‌ها، یادواره شهداء را در سطح دانشگاه داشتیم.
وی افزود: ما معتقدیم فعالیت فرهنگی نتاید محدود و محصور به محیط دانشگاه باشد و ما باید به سراغ حل آسیب‌های اجتماعیِ خارج از دانشگاه برویم.
اکرامی گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار قرار داریم، «فضای مجازی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» است که در نظر داریم در این زمینه هم همایشی برگزار کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه مالی نگاهی به درآمدهای پایدار غیرشهریه‌ای داشته‌ایم هم انضباط مالی و هم انضباط اداری را در پیش گرفته‌ایم و در همین راستا در ارزیابی عملکرد، سال گذشته رتبه 10 کشوری را داشته‌ایم.
وی سپس به حرف‌وحدیث‌های حوزه انتصابات پرداخت و گفت: از زمانی که تصمیم گرفتم در سطح واحد یاسوج و استان تغییراتی را ایجاد کنم، سعی کردم بر آساس آموزه‌های دینی، اصل شایسته‌سالاری را اعمال کنم؛ یکی تعهد و یکی تخصص است و یکی دیگر هم به آن اضافه کرده‌ام و آن جوان بودن است. وی ادامه داد: من معتقدم دانشگاه باید دانشگاهی اداره شود و نگاه حاکم بر آن باید دانشگاهی باشد.
اکرامی در مورد معاونین دانشگاه آزاد واحد یاسوج گفت: یکی از سه معاون 13 کشور خارجی رفته است و بیش از 100 مقاله علمی دارد و یکی دیگر از آنها هفت کشور خارجی رفته است و بیش از 50 مقاله علمی دارد و یکی دیگر هم 38 مقاله علمی دارد.
وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم از نیروهایی که خانواده ایثارگر، فرزند جانباز هستند و عضویت در بسیج اساتید را دارند، در اولویت قرار دهیم.
اکرامی تصریح کرد: نگاه جنسیتی هم داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم توازنی بین خانم‌ها و آقایان وجود داشته باشد و بر همین اساس در واحد یاسوج تعداد 9 خانم مسئولیت دارند و یک سوم اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز خانم هستند.
وی افزود: توازن منطقه‌ای را نیز اعمال کرده‌ایم؛ 33 نفر از اساتید غیربومی هستند و از برخی از آنها برای پست‌های مدیریتی استفاده شده است.
وی در ادامه به یکی از مناقشات اشاره کرد و گفت: شنیده می‌شود مدیران تحت نفوذ نمایندگان و گروه‌های سیاسی هستند. اما من به خاطر تصمیماتی که گرفته‌ام و خودم در آن دخیل بوده‌ام، هزینه‌های زیادی پرداخت کرده‌ام و من از جمله مدیرانی بوده‌ام که سعی کرده‌ام فضای درون دانشگاه را به دور از حواشی خارج دانشگاه مدیریت کنم.
اکرامی سپس به ارتباط دانشگاه با جامعه پرداخت و گفت: یکی از اقدامات ما احیای دانشگاه در میانه جامعه است؛ گفته می‌شد قبلا دانشگاه آزاد یاسوج یک شبه‌جزیره فراموش شده بوده است. اما ما رفتیم و تعامل بین مردم و دانشگاه را برقرار کردیم و با دستگاه‌ها نیز ارتباط خوبی گرفتیم. با دادگستری برای کاروزی دانشجویان و ایجاد مدرسه عالی حقوق، تعاملات خوبی داشته‌ایم. با بقیه سازمان‌ها و دستگاه‌ها نیز ارتباط داریم.
رئیس دانشگاه آزاد یاسوج سپس به حوزه دانشجویی پرداخت و گفت: ما دانشجو را به عنوان امانت می‌دانیم و باید خدماتی به آنها دهیم. در حد توانمان سعی کرده‌ایم این خدمات را در حد مطلوب و نسبی به دانشجویان ارائه دهیم.
وی گفت: برخی از دانشجویان دختر به‌ویژه غیربومی‌ها با مشکل خوابگاه مواجه بودند که برای رفع آن مهمان‌سرا را به خوابگاه تبدیل کرده‌ایم و قریب به 100 نفر از دانشجویان در آن ساکن هستند. تعدادی از دانشجویان هم در خوابگاه‌های خودگردان ساکن‌اند.
وی ادامه داد: در صدد هستیم یکی از ساختمان‌های دانشگاه را تکمیل تا خوابگاه مجهزی برای دانشجویان دختر آماده کنیم.
اکرامی گفت: یکی از اصول مدیریتی من، رعایت اصل کرامت و شأن و منزلت است. چرا که دانشجویان از حقوق طبیعی برخوردا هستند و من باید مدافع حقوق این افراد باشم و از حقوق آنها صیانت کنم.
وی یکی دیگر از نکات مهم را اصول شفافیت و پاسخگویی عنوان کرد و گفت: ما چیز محرمانه‌ای نداریم و تصمیمات را به گوش کارکنان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان می‌رسانیم.
اکرامی در همین راستا تصریح کرد: ما در طول هر ترم حداقل یک جلسه پرسش و پاسخ را با دانشجویان برگزار می‌کنیم.
رحیم اکرامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد
اکرامی در ادامه به وضعیت آموزشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: 140 رشته در سه مقطع تحصیلی در این دانشگاه وجود دارد؛ 6 نفر از اعضای ارتقاء پیدا کرده‌اند؛ مجله ادبیات و زبان‌های محلی دانشگاه در بین 24 مجله رتبه اول را به خود اختصاص داده است و اساتید دانشگاه در دو سال اخیر 6 کتاب تألیف کرده‌اند.
وی با بیان اینکه بعضی از رشته‌های دانشگاهی را احیاء کرده‌ایم، گفت: اقبال عمومی به سمت دانشگاه آزاد زیاد شده است؛ چرا که مردم محاسبه می‌کنند که کجا کیفیت آموزشی زیاد است تحصیل کنند.
وی با بیان اینکه کیفیت برگزاری کلاس‌ها، امتحانات، و تصحیح اوراق امتحانی قابل بررسی است، گفت: در حوزه آموزش، در ارزیابی عملکرد، دانشگاه آزاد یاسوج نسبت به سال گذشته 35 درصد در حوزه آموزش رشد داشته است.
رئیس دانشگاه آزاد یاسوج در ادامه به واحدهای دیگر اشاره کرد و گفت: علاوه بر یاسوج، در دهدشت، گچساران و بهمئی نیز واحدهایی داریم.
وی افزود: دانشگاه آزاد واحد گچساران از نظر ملکی هیچ مشکلی ندارد و حتی سلف سرویس آن روزانه به 120 دانشجو غذا ارائه می‌دهد. در واحد دهدشت هم هیئت علمی‌های خوبی مشغول هستند. اما با توجه به اینکه تعدادی از اعضای هیئت علمی در دهدشت مهاجرت کرده‌اند، با مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم. در بهمئی یک مرکز آموزشی داریم. چند نفر از اعضای هیئت علمی دهدشت آنجا رفتند. مابقی را از اساتید حق‌التدریس استفاده می‌کنیم.
وی در ادامه به یکی از حرف‌وحدیث‌ها در مورد یکی از اعضای هیئت علمی گروه حقوق اشاره کرد و گفت: ما از این استاد خواسته‌ایم درس‌های تحصیلات تکمیلی نیز بردارد، اما خود او مایل نبوده است.
اکرامی به غیرمرتبط بودن مدیرگروه یکی از گروه‌های آموزشی دانشگاه نیز اشاره کرد . ادامه داد: ما بارها فراخوان داده‌ایم که از خود گروه مدیر گروه شوند اما کسی تمایل نشان نداده است.  
وی تأکید کرد: تا زمانی که من در این دانشگاه هستم، رویکرد حذفی وجود ندارد.
اکرامی ادامه داد: در حوزه دانش‌آموختگان و فارغ التحصیلان هم مشکلاتی داشتیم. اما الأن سعی کرده‌ایم تا حد زیادی آن مشکلات را حل کنیم و اگر دانشجو مشکلی نداشته باشد گواهی موقت او ظرف یک هفته صادر می‌شود.
اکرامی در ادامه به تقویت حوزه تربیت بدنی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در دانشگاه گاهی پیاده‌روی همگانی را داریم.
وی افزود: در سال جاری مقام اول کشوری را در رشته فوتسال، مقام اول پسران در وشو و مقام سوم خانم‌ها را در وشو داشته‌ایم.
پس از طرح مسائل دانشگاه، با اکرامی در خصوص توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت‌وگویی داشتیم. وی در این زمینه گفت: چند عامل مهم در عدم توسعه‌یافتگی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که یکی از آنها بحث مدیریت است؛ در مدیریت، باید سعی شود از نیروهای توانمند، نخبه، فرهیخته و کارآمد استفاده شود. به‌جای این‌که از بیرون بخواهند برای سازمان تعیین تکلیف کنند، خود سازمان باید برای خودش تعیین تکلیف کرده و بر اساس شاخص‌های خودشان مدیر تعیین کنند.
وی افزود: این مسأله مدیریتی تاریخی است و گروه‌های سیاسی نیز در انتصاب مدیران دخیل هستند.
رحیم اکرامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد
اکرامی در ادامه به عامل دیگر اشاره کرد و گفت: یکی هم بحث سهم ما در بودجه عمومی کشور است که قدرت چانه‌زنی نمایندگان و سیاسیون در مرکز کشور بسیار مهم است.
وی یکی دیگر از عامل‌ها را فعال نبودن بخش خصوصی و عدم جذب سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: بخش عمده‌ای از توسعه استان‌ها وابسته به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که زیرساخت‌ها برای آن وجود ندارد.
وی در پایان به جمع‌بندی صحبت‌هایش پرداخت و گفت: نگاه من حقوق بشری است و در نظر من، انسان به صرف انسان بودن، حقوق طبیعی دارد و فرد با هر مذهب و هر ایده‌ای برای ما قابل احترام است و سعی کرده‌ایم این رویکرد را در دانشگاه اجرا کنیم.
وی ادامه داد: من از رسانه‌ها می‌خواهم ما را نقد کنند و ما را راحت نگذارند. چرا که رسانه‌ها ابزار نظارت بر مسئولین هستند.
           
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
یکی نمیدونه فکر میکند از طریق سوابق علمی انتخاب شده ای
Russian Federation
ایشون سواد و سبواقشون مشخصه .شما هم بسوز
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
به این‌جمله دقت کنید. مجبوری حرف بزنی. دانشگاه را نابود کردی با همراهی کردن با نماینده ضعیف بویراحمد:
ما بارها فراخوان داده‌ایم که از خود گروه مدیر گروه شوند اما کسی تمایل نشان نداده است.
Russian Federation
شما مشخصه همه کامنتها رو خودتون نوشتید . و معلوم نیست چه خصومتی شخصی با آقای اکرامی دارید.خدا شفاتون بده
دانشجو حقوق
Russian Federation
خداقوت . واقعا دانشگاه آزاد جان تازه ای گرفته . کاش این کشور چند تا مسئول شبیه شما داشت تا پیشرفت میکرد. خداحفظتان کند
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
ملانصردین یک روز باتفاق کدخدا به حمام رفته بود کدخدا همانگونه که بدنش را می شست پرسید؟ راستی اگر من کد خدا نبودم و فقط یک غلام بودم چه قیمتی داشتم کمی فکر کردو گفت:۱۰دینار کدخدا خشمگین شد و گفت:احمق جان فقط لنگی که به بدنم بستم ۱۰دینار ارزش داره!
Iran, Islamic Republic of
خدا شاهده صد درصد و صد وهشتاد درجه با عملکردش تفاوت دارد؛اولا"معاونینش را با تبعیت کامل از نماینده ی بویراحمد کاشته است و سیاست بی طرفی دانشگاه آزاد را زیر سوال برده است؛شما به چه حقی پولی را که بچه های مردم با سختی معیشت و فشاراقتصادی صرف دانشگاه می کنند،در خدمت اهداف سیاسی؟ مگر نمایندگان در این پولی که با هزاران بدبختی بچه های مردم صرف دانشگاه می کنند،شریکند،که باید در انتصابات این دانشگاه و در عزل و نصب ها کاملا"دخالت می کنند؟!!!
ثانیا"آقای اکرامی یک نفر استاد حق التدریس که جدیدا"به کار گرفته شده و بدون سفارش آقای به اصطلاح نماینده ی باشد،نام ببرد.
.چون در همین ترم گذشته اساتیدی فقط با سفارش آقای نماینده آوردید و کسانی که چند ترم تقاضای تدریس داده بودند را به کار نگرفتید؛کسانی که معلوم نبود کجا تحصیل کرده اند در حالی که متقاضیان قبل تر حق التدریس فارغ التحصیل همین دانشگاه آزاد واحد یاسوج بودند.
رابعا"خانم هایی که به عنوان مدیر گروه هستند،چند نفرشون رشته ی تحصیلی دانشگاهشون مرتبط با رشته ای است که به اصطلاح مدیریت می کنند؟به عنوان مثال مدیر گروه ادبیات،زبان و آموزش ابتدایی رشته اش شیمی است و هیچ ارتباطی(حتی نیمه مرتبط) با هیچ کدام از رشته ها نیست! مگر نه اینست که همین مدیران فریاد می زنند که کارها را تخصصی واگذار کنیم!در واقع یک گروه و باندی از اساتیدند و مشخص می کنند که کی کدام درس را بردارد و مدیرگروهی که تخصص ندارد
خامسا"این قدر ضعف در این دانشگاه و به خصوص ضعف اعتقادات وجود دارد
شما یک معاون(معاون آموزشی) را به اصطلاح می خواستی خارج از دسته بندی های سیاسی و سفارش آقای نماینده، نصب کنی که با فشار این آقای به اصطلاح نماینده نتوانستی.
حقیقت را بیان کن.
از سایت کبنا انتظار است مطالب را بدون کم و کاست و سانسور منتشر کند.
در یک مطلب جداگانه وضعیتی که این آقای اکرامی به تبعیت از بعضی نمایندگان بر سر دانشگاه آزاد آورده را شرح خواهیم کرد و برای سایت کبنا خواهیم فرستاد.
Russian Federation
با این ثالثا و خامسا گفتنتون مشخصه کی هستید .من دقیقا شمارا میشناسم . و حسادت بد دردیه خدا شفاتون بده . که اینقد به آقای اکرامی حسادت میکنید . آقای اکرامی بسیار دلسوز و کاردرست و شریف هستتد و دانشگاه را عملا احیا کردند و شما را خدا شفا دهد
Russian Federation
راستی از بس داری میسوزی یادت رفت ثالثا رو بگی پریدی روی رابعا😂
Iran, Islamic Republic of
به به
شما راست می گویید.....
ما هم باور می کنیم
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
حرف تا عمل خیلی فاصله دارد سرانجام سرمایه های پردیس به کجا کشید چه کاری انجام دادید برای پردیس فقط ماهی صد میلیون پول دانشجو را بابت نگهبانی پردیس پرداخت میکنید ان هم بدون هیچ مناقصه ای چرا هیچ کس جلوی اینهمه بی عدالتی را نمیگیرد
Iran, Islamic Republic of
جناب اکرامی تولیاقت مدیریت داری ..
دانشجوی روانشناسی
Iran, Islamic Republic of
درود به استاد ارجمندم جناب دکتر اکرامی . خداوند نگهدارتان
بسیار استاد شریف و مدیری لایق و با جان و دل کار میکنند
esmaeil
Iran, Islamic Republic of
دوست داری ریاضی رو 20 بگیری؟ حتی درسای دیگه رو.
به وب سایت آکادمی نیک درس برو و با کیفیت بالا با حجم کم و کم هزینه هرچی دوست داری تهیه کن
https://NikDars.com
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
فایل های مرتبط
1