تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۸
کد مطلب : ۴۵۱۲۰۵
کبنا گزارش می‌دهد

سایه شوم سیل در روستا‌های بویراحمد: دام‌ها و طیورمان را سیل برد / مسئولانی که می‌آیند و قول می‌دهند و قول‌ها را فراموش می‌کنند / مسئولان به مشکل آب دلی بجک ورود کنند، یک نفر قُلدر آنجاست!

۰
کبنا ؛

در این روز‌هایی که سیل مناطق روستایی و عشایری و گا‌هاً خیابان‌های شهر‌ها را دربرمی گیرد، مسئولان پس از بازدید از مناطق سیل‌زده از نبود خسارت‌های جانی ابراز‌امیدواری می‌کنند، ولی نفس‌های به شماره افتاده آن روستایی که همه دار و ندار و دام و طیورش را از دست داده، فریاد‌های مردی که همه باغ و زمین کشاورزی‌اش را از دست داده و از مسئولان کمک می‌خواهد، کمتر از  جان یک انسان برای آن‌ها نیست.
به گزارش کبنا، هر ساله در تابستان، سیل شوم و ناخوانده می‌همان مناطق سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد است، اما امسال باران‌ها شدیدتر و ترسناک‌تر از همیشه باریدند و سیل‌های ترسناکی ایجاد شد.



**روستای موگر
در ۴۵ کیلومتری یاسوج، روستای موگر کبگیان با جمعیت بیش از ۵۰۰ نفره و ۱۲۲ خانواری، قرار دارد که در روز گذشته خسارت‌های زیادی از سیل دیده است.
فرماندار بویراحمد به همراه مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، فرمانده سپاه عشایر از روستای موگر، عشایر بخش دمچنار، دلی بجک،   بازدید کردند.
یکی از مرد‌های روستا می‌گوید: باران فقط ساعتی بارید ولی سیل خیلی ترسناک و شدید بود، در این دره، هر چه بود برد، دیوار‌های حیاط خانه‌های اطراف همگی ریختند. همه دام‌ها و طیور و همه علوفه دام‌هایم را سیل با خودش برد.
این مرد روستایی گفت: این دره قبلاً محل رودخانه بوده ولی خشک شده است، قبلاً نماینده بویراحمد آقای هدایت خواه قول داده بودند که سیل بند (کانال هدایت آب) را اینجا بسازند، ولی بعد از این همه سال این کار انجام نگرفت.
یکی دیگر از روستاییان می‌گوید: همه چیزمان را سیل برد، هیچ چیزی نداریم، هم این ور دره، هم‌آور، همه دام‌هایمان را برد، هر چه داشتیم سیل برد، الان در این وضعیت چکار کنیم؟ مسئولان گفتند صورتجلسه کنید. صورتجلسه می‌کنیم.
یکی از زنان گفت: سیل تمام دیوار‌های خانه‌های روستایی را آب خراب کرده و برده است. این روستا جاده‌اش آسفالت نیست و پر از گل و لای شده است. جاده روستا آسفالت نیست و پر از گل و لای شده است.



**عشایر دمچنار
سیل به عشایر این بخش آسیب‌های زیادی‌زده بود. اما به دلیل نداشتن سرپناه مناسب، تنها خواسته‌ای که از مسئولان داشتند چادر بود.
**دلی بجک ده‌شیخ
روستای دلی بجک ده‌شیخ از توابع شهرستان بویراحمد است که امکانات اولیه آب و گاز و جاده را ندارد. سال گذشته دقیقاً در فصل تابستان مسئولان (احمدی فرماندار پیشین و شریفی رئیس گروه تقسیمات کشوری استانداری استان، قائدی رئیس امور عشایر شهرستان بویراحمد و پایدار رئیس اداره راه شهرستان بویراحمد) از این روستا بازدید کرده و قول مساعد دادند که مشکلات زیرساختی این روستا حل خواهد شد. ولی مشکلات که حل نشده هیچ، مشکلات دیگری هم اضافه شده است.
چند نفر از زنان روستا در گفت و گو با خبرنگار کبنا نسبت به نبود آب گلایه‌مند شدند. یکی از این زنان گفت: ما هیچ کس را نداریم، هیچ مسئولی توجهی به ما ندارد، ما چند هفته است که آب نداریم و بخدا قسم که یک هفته است که هیچ آبی داخل منبع آبمان نیامده است.


این زن افزود: شوهرم با ماشین وانت سایپا می‌رود که برای مردم روستا آب بیاورد. چشمه آب داریم، ولی یک کسی از یک روستای دیگر، این چشمه را برای خودش گرفته است، نمی‌گذارد آب برداریم، شوهرم را پایش را شکستند، کتک کاری کردند، نمی‌گذارد آب برداریم.
از زنان می‌پرسم که چه کسی اجازه نمی‌دهد آب بردارید؟ همگی می‌گویند: یزید!
یکی از زنان می‌گوید: یک یزیدی روی چشمه آب روستا نشسته و اجازه نمی‌دهد کسی آب بردارد. امروز چه روزی است که آب را روی امام حسین قطع کردند؟ امروز عاشورا است، آب را روی ما قطع می‌کنند. هیچ کس هم نیست که به ما توجه کند.
یکی دیگر از زنان گفت: جاده بسیار سنگلاخ و خراب است. چندین نفر به خاطر نبود جاده فوت کرده است. ماشین اصلاً اینجا نمی‌آید، اگر هم بیاید، فاصله چند کیلومتری را ۲۰۰ هزارتومان می‌گیرند.
جاده نداریم، آب و گاز نداریم، آرد به ما نمی‌دهند، مجبوریم آرد گران کیسه‌ای ۱۲۰ هزار تومان بگیریم. هیچ امکاناتی نداریم.
وی گفت: هیچ کداممان هم آبگرمکن خورشیدی نداریم، هیچ رسیدگی به دلی بجک نشده است. خانه بهداشت هم نداریم.
یکی از مرد‌های روستا گفت: جاده بسیار ناهموار است، هم پدرم مریض است و هم مادرم، وانت دارم، ولی امکان اینکه بخواهم با این جاده ببرمشان دکتر وجود ندارد.
یکی از پیرمرد‌های روستا گفت: از اینجا تا روستای موگر سه کیلومتر است، از زمان آقای زارعی نماینده قرار بوده که اینجا گازکشی شود ولی هنوز که هنوز است هیچ کاری نکرده‌اند.
*عشایر ساران
۴ خانواده عشایری در این منطقه وجود دارد. یکی از عشایر سورون نسبت به بی‌توجهی مسئولان هلال احمر به عشایر گلایه‌مند شده و گفت: برخی از این مسئولان و معاونان رفتار نادرست و غیراخلاقی با عشایر دارند که اصلاً شایسته نیست.
مسئولان از جمله فرماندار شهرستان بویراحمد، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، فرمانده سپاه عشایر از روستا‌ها بازدید کردند. ضمن قول مساعد مسئولان برای بهبود وضعیت این روستا‌ها، فرماندار بویراحمد گفت پس از بررسی وضعیت این روستا‌ها، سعی خواهد شد کمک‌های لازم به روستا‌ها شود و مشکلات رفع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

کا
Iran, Islamic Republic of
این تصاویر متعلق به روستای دلی بجک ده شیخ میباشد که مشایخ بیش از 400 سال در این منطقه سکونت دارند قابل توجه عده ای که نمیخواهند ببینند و واقعیات را میخواهند کتمان کنند. قابل توجه عزیزان دستگاه قضا بخصوص دادستان محترم مرکز استان که انتظار مساعدت واحقاق حقوق این مردم مورد مورد استدعاست
علی
Iran, Islamic Republic of
واقعا این حق مردم روستای دلی بجک نیست
و سال‌هاست که این مشکلات رو دارند و مسئولان بفکر نیستند.
دلی بجک
Iran, Islamic Republic of
جناب کا
سلام
دلی بجک مال ده شیخ نیست
زمانی ده شیخ بوده که در تقسیمات کشوری به کبگیان تعلق یافته است
دلی بجک از توابع بخش کبگیان هست، لطفا بجای حل مشکلات تشنج ایجاد نکنید، خودمون مشکلات اساسی داریم
باتشکر...روستای دلی بجک کبگیان"
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1