تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۴۴۴۵۰۸
در سومین همایش مجمع سلامت شهرستان بویراحمد؛

فرماندار بویراحمد: سلامت و امنیت لازم و ملزوم هم‌اند / رئیس خانه مشارکت: همه ما به عنوان شهروند مسئول هستیم

۰
کبنا ؛
تشکیل مجمع سلامت با هدف اجتماعی کردن مقوله سلامت و درگیر کردن تمام سیستم‌های اداری و مردمی و کانون‌های مردمی در مقوله سلامت است.
به گزارش کبنا، پیش از ظهر امروز (20 بهمن 1400) سومین همایش مجمع سلامت شهرستان بویراحمد در سالن حکیم جرجانی یاسوج برگزار شد.
در این همایش شهرام مهدوی مطلق فرماندار بویراحمد ضمن خیر مقدم به حاضرین در جلسه اظهار داشت: به پاس مجاهدت‌های شما در عرصه سلامت، تشکر می‌کنم.
وی گفت: این مجمع در این دو سال کرونایی با تأخیر روبرو شد، از مرکز بهداشت تشکر می‌کنم که شرایط این همایش را فراهم کردند. از تلاش شما در این دو سال که در عرصه سلامت داشتید تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: در عرصه رسانه استان گلایه دارم، انصاف حکم می‌کرد از تلاش این سفیران عرصه سلامت که در مواجه با کرونا تلاش زیادی داشتند، تقدیر می‌شد اما تقدیری در شأن این عزیزان نشد. لازم است این سپاسگزاری انجام شود.
وی گفت: تشکیل این مجمع با هدف اجتماعی کردن مقوله سلامت و درگیر کردن تمام سیستم‌های اداری و مردمی و کانون های مردمی در مقوله سلامت است. وی افزود: سلامت و امنیت لازم و ملزوم یکدیگرند. سلامت سرآمد همه مقوله های اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی است؛ در واقع، سلامت و امنیت دو نعمت مخفی هستند.
مهدوی مطلق گفت: تشکیل مجمع سلامت برای این است که در سلامت و امنیت خللی انجام نشود. بهترین عامل در تأمین سلامت قبل از درمان، پیشگیری است. مجمع سلامت دنبال این است که سلامت وارد کانون خانواده و اجتماع شود و سلامت دغدغه همه جامعه شود. این مهم در مقابله با کرونا تا حدود زیادی شکل گرفت.
وی اضافه کرد: اما متأسفانه این روزها کمی عادی‌انگاری شده و عملاً وارد پیک ششم شده‌ایم. لازم است همه با هم همکاری کنند و کرونا را جدی‌تر بگیریم تا بتوانیم از این پیک به درستی عبور کنیم.
رویکرد دولت در مقوله سلامت بسیار جدی است و سلامت در سرلوحه کار دولت برای بسترسازی برای امنیت است. ارتقای سلامت جامعه امروزه در صدر برنامه‌های دولت قرار گرفته است.
فرماندار بویراحمد عنوان کرد: تأکید بر مشارکت همگانی برای پرداختن سلامت است. همه تریبون‌ها و رسانه‌ها و عوامل اجتماعی باید در سلامت ورود کنند و کادر درمان و حوزه‌های درمانی را کمک نمایند.
وی در پایان گفت: ارتقاء سواد سلامت جامعه، سبک زندگی سالم تا رسیدن به خودمراقبتی نقش مهمی در تنظیم رفتارهای اجتماعی و زندگی فردی و جمعی دارد و امیدواریم مجمع سلامت در کنار مبارزه با کرونا سایر جوانب سلامت را نیز در نظر بگیرد.  
عسگرپور معاون بهداشت شهرستان بویراحمد مرکز شهید دامیده گفت: با توجه به مرگ و میر در سطح شهرستان بویراحمد در مقایسه با استان و کشور، در کترل و مبارزه با بیماری کرونا موفق بوده‌ایم. وی سپس به برخی از عملکردهای این مرکز بهداشت پرداخت و در ادامه به اهم فعالیت‌های خیرین در حوزه سلامت نیز اشاره کرد. چالش‌ها و مشکلات حوزه سلامت شهرستان بویراحمد نیز از دیگر محورهای بحث معاون بهداشت شهرستان بود.
سعید یگانه‌جو کارشناس مسئول سیاستگذاری سلامت در این همایش گفت:  شورای سلامت یک چارت اداری دارد که از زمان تأسیس وزارت بهداشت وجود داشته است. اما مجمع سلامت در راستای پیاده شدن منویات مقام معظم رهبری تشکیل شده و وزارت کشور و بهداشت دستورالعمل آن را ابلاغ کرده‌اند و از سال 1396 مجمع سلامت شهرستان‌ها برگزار شد. بویراحمد الأن سومین همایش را برگزار می‌کند. مجمع سلامت یعنی اجتماعی شدن سلامت؛ یعنی فقط وزارت بهداشت متولی بهداشت و درمان نیست. این مجمع تشکیل شده تا هر سال به بهانه تقدیر از فعالان سلامت تشکیل شود تا شاخص‌های سلامت را ارتقا دهد.
وی گفت: در امنیت غذایی، بسیاری از وزارت‌خانه‌ها دخیل اند. بدون حضور آنها ما نمی‌توانیم به امنیت غذایی برسیم. در بحث امنیت آب، تصادفات و بحث‌های دیگر هم همینطور است.
سپس الهه شکیبایی رئیس خانه مشارکت شهرستان بویراحمد اظهار داشت: توضیح مختصری در مورد خانه مشارکت می‌دهم؛ در سال 95 وزارت بهداشت ابلاغ کردند این خانه مشارکت در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها بزگرار شود. یکی از اهداف خانه مشارکت ارتقا سطح سلامت و عدالت اجتماعی در جامعه است. این امر میسر نیست که خود مردم هم پای کار بیاید. بنابراین ما از همه عزیزانی که در این جلسه حضور دارند در کنار ما باشند. همه ما به عنوان یک شهروند موظف هستیم اصول اولیه بهداشتی را رعایت کنیم. تا زمانی که مردم نخواهند و پای کار نباشند، ما هیچ چیزی را نمی‌توان اجبار کنیم.
شکیبایی افزود: در خانه مشارکت همایشی با حضور بزرگان و برخی از نهادها برگزار کردیم که تأثیر بسبار مثبتی در روند صعودی واکسیناسیون دانش‌آموزان داشت.
وی گفت: بعضی از سمن‌ها نادیده گرفته می‌شوند، آنهایی که پای کار هستند به بحث آسیب‌های اجتماعی ورود کنند.
رئیس خانه مشارکت بویراحمد عنوان کرد: یکی از کارهای این خانه فرهنگ‌سازی و آموزش بود؛ 12 اردوی جهادی در یک سال اخیر داشتیم. علاوه بر تیم پزشکی، خودمراقبتی و واکسیناسیون هم برای آنها انجام دادیم.
شکیبایی ادامه داد: در حوزه ناباروری هم ورود کردیم. اولین استانی که به عنوان پایلوت انتخاب شد، استان ما بود. با چندین انجمن در تهران نیز قرارداد بستیم. از لحاظ درمانی به بیماران استان کمک کردیم. ما جلساتی با نماینده ولی فقیه داشتیم و صحبت کردیم در مورد اینکه از تریبون‌های امام جمعه در بحث فرهنگ‌سازی حوزه سلامت استفاده شود. قول همکاری دادند. چندین جلسه و بازدید هم از بیمارستان شهید رجایی داشتیم.
وی در پایان از مسئولینی که در کمک به خانه مشارکت همکاری داشته‌اند تشکر کرد و از برخی از برنامه‌های آینده‌ی خانه مشارکت شهرستان نام برد.
گفتنی است در پایان این همایش از فعالان عرصه سلامت در شهرستان بویراحمد تجلیل به عمل آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1