تاریخ انتشار
شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۴۳۷۰۳۶
مشکلات مسکن مهر بلکو (شهرک صنعتی شماره یک یاسوج) هنوز پا برجاست

وفانژاد: آقای مقدم اوکی؟ مقدم: اوکی!

۰
کبنا ؛نظام جمهوری اسلامی از ابتدا برای چند دهکِ پایین جامعه، برنامه داشته است؛ بسیاری از نهادها و بنیادها اختصاصاً برای خدمات‌دهی به این قشر به وجود آمده‌اند. ایده‌ی ساخت مسکن برای خانواده‌هایی که مسکن ندارند،  ایده مناسب بود که در دولت نطام اسلامی مطرح و عملی شد. اگر یکی از اقدامات اساسی در دولت‌ها را بخواهیم همیشه در یاد داشته باشیم، همین مسکن مهر است؛ طوری که بخش زیادی از دهک‌های پایین جامعه، احمدی‌نژاد را با مسکن مهر می‌شناسند.
   
فیلم) گلایه شدید اهالی مسکن مهر بلکو یاسوج از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کبنا، از یاسوج، مسکن مهر با وجود این‌که بخش وسیعی از این افراد را صاحب مسکن نموده است، اما در برخی موارد دچار مشکلاتی است که باید رفع شوند. مسکن مهر بلکو واقع در شهر یاسوج، از بسیاری از زیرساخت‌های ابتدایی محروم است. دو هفته پیش برخی از ساکنان آن در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند و مطالبات خود را مطرح نمودند. ما بعد از دو هفته به مسکن مهر بلکو رفتیم تا با آن‌ها در این زمینه گفت‌وگو کنیم.
یکی از ساکنان می‌گوید: نه آسفالت درست و حسابی دارد، نه فاضلاب و نه فضای سبزی. او اشاره می‌کند به این‌که برخی از زمین‌های اطراف مسکن مهر را فروخته‌اند. وی می‌گوید این محوطه جزو فضای سبزِ مسکن مهر بوده است و اصلاً نباید آن را می‌فروختند.



می‌گویند: مشکلات این‌جا زیاد است. آسفالت نکردن این محوطه خیلی مسائل ایجاد کرده است. پارسال آقای وفانژاد که رئیس همیاری است، ما را این‌جا جمع کرد و با آقای مقدم شهردار تماس گرفت، در مورد آسفالت این محوطه و لوله‌کشی فاضلاب با او صحبت کرد. آقای وفانژاد هم گوشی را در حالت پخش قرار داد؛ قول داد و گفت یکم تا دهم شهریور این محوطه آسفالت خواهد شد.آقای وفانژاد گفت: آقای مقدم، اوکی؟ مقدم گفت: اوکی! چند بار هم جلسه گرفتند، اما متأسفانه هیچ کاری انجام ندادند. چند بار پیگیری کردیم، امسال هم در روز 16 تیر هم جلوی استانداری تجمع کردیم، چند نفر از ما هم رفتند بالا در استانداری. آنها هم قول دادند که روز 29 تیر وسایل می‌آید و آسفالت شروع می‌شود. گفتند که قبل از 29 تیر هم زه‌کشی فاضلاب را درست می‌کنیم. کمی روی این زه‌کشی کار کردند، اما هنوز هیچ‌گونه کاری در مورد این آسفالت صورت نگرفته است. یکی دیگر از آن‌ها در همین رابطه گفت: آقای شهردار در جلسه‌ای که در استانداری گرفت، قرار بود که تا روز 29 تیر کار زیرسازی آسفالت را انجام دهد، ولی انگار حرف آقای شهردار ارزشی ندارد.
نبود آسفالت و خاکی‌بودن جاده‌ها و البته تمام محوطه‌ی مسکن مهر بلکو، مشکلات بسیاری برای آن‌ها به وجود آورده است. گرد و غبار حاصل از آن می‌تواند منشأ بیماری‌های بسیاری شود. یکی از مادران گفت: کودکان را نگاه کنید؛ آن‌ها هم دوست دارند در محیطی بازی کنند که تمیز باشد. یکی دیگر هم در این زمینه بیان کرد: ما همیشه این‌جا اذیت می‌شویم؛ زمستان و تابستان هم ندارد. بچه‌های ما همیشه مریض‌اند؛ همسر من الأن بیماری آسم گرفته است.
 
از یکی دیگر از ساکنین، عمده مشکلات این‌جا را جویا شدیم، او گفت: مشکلاتی که در محوطه وجود دارد؛ یکی این است که جدول‌کشی مناسبی ندارد. حدود دو سه ماه است که فقط ورودی لاین‌ها جدول‌کشی شده و الأن هم پر از آشغال شده و هیچ کارایی ندارد. آسفالت نیست. گرد و خاک مدام وارد خانه‌ها می‌شود. یکی دیگر از مشکلات، سپتیک‌های فاضلاب است که بوی خیلی نامطبوعی این‌جا به وجود آورده است. عمده‌ی مشکلات برمی‌گردد به مشکل رفت و آمد مردم؛ هیچ‌گونه تاکسی و خط تاکسی این‌جا نیست. 306 واحد این‌جا وجود دارد، اما حتّی یک تاکسی برای آن‌ها نیست. بعضی از ساختمان‌ها الأن نیمه‌کاره‌اند، همین باعث شده که سوسک و موش خیلی زیاد شوند.
اما یکی از مهم‌ترین مشکلات در این محوطه، برمی‌گردد به مشکل فاضلاب. بسیاری از مردم ساکن در مسکن مهر بلکو از مسأله‌ی فاضلاب در این‌جا گلایه دارند. یکی از آن‌ها گفت: این فاضلابی که می‌بینید، سپتیک دارد. از هر واحد، یک میلیون و سیصد هزار تومان هزینه‌ی فاضلاب گرفته‌اند. قرار بود که این فاضلاب به شهر وصل شود. ولی متأسفانه فاضلاب فقط سپتیک دارد و می‌گویند بقیه‌ی کارهای آن به خودتان ربط دارد و اگر این سپتیک سرریز شود، ساکنین باید پول دهند تا این سپتیک خالی شود. این فاضلاب هم وصل می‌شود به جوی آبی که وصل است به رودخانه. درختان و برنج‌کاری نیز در محدوه‌ی آن هستند. الأن هم که هوا گرم است، اکثر بچه‌های ما در داخل آب این رودخانه بازی می‌کنند. خدا می‌داند این بچه‌های ما به خاطر بی‌مسئولیتیِ این آقایان مبتلا به چه بیماری‌هایی می‌شوند. یکی دیگر از این افراد در همین رابطه گفت: اگر دهنه‌ی سپتیک را ببندند، سپتیک پر می‌شود. فردا دوباره باید کاسه‌ی گدایی به دست گرفت درب واحدها رفت تا با پول جمع‌آوری‌شده، سپتیک را خالی کنیم. من خواهشم این است اگر این مسئولین قرار است برای ما کاری کنند، واقعاً کارشان را درست انجام دهند.



تقریباً اغبِ این افراد در مورد مشکل فاضلاب اتفاق نظر دارند: مالک یکی دیگر از این واحدها بیان کرد: به خاطر فاضلاب، از هر واحدی یک میلیون و سی‌صد هزار تومان گرفتند. 306 واحد این‌جا وجود دارد؛ جمع این مبلغ نزدیک چهارصد میلیون تومان می‌شود. الأن این پول کجا رفته است؟ معلوم نیست چه کاری انجام داده‌اند. تازه یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان هم بابت آب از ما گرفته‌اند. قرار بود که یک لوله از زیرتل مشخصاً برای مسکن مهر بلکو وصل شود، اما هیچ‌گونه کاری در این زمینه انجام نداده‌اند. با وجود پولی که از ما گرفتند و قول‌هایی که دادند، ما الأن عصرها هیچ آبی نداریم. ما که طبقه‌ی سوم هستیم، از ساعت 10 و 11 صبح تا شب به اندازه‌ای آب داریم که فقط بتوانیم دست و صورت‌مان را بشوییم. اصلاً نمی‌توان با آین آب دوش گرفت. آن هم در این فصل گرما و به ویژه شرایط کرونا که حتماً باید بهداشت رعایت شود.
همان‌طور که گفته شد، مشکلات موجود، همگی پیامدِ بهداشتی دارند. اگر این مشکلات رفع نشوند می‌توانند باعث انتشار انواع بیماری‌ها در بین این خانواده‌ها شوند؛ یکی از جوانان گفت: ما سه تا فاضلاب داریم که هر سه آن‌ها مشکل دارند. پشت ساختمان‌ها هم آنقدر آشغال ریخته شده است که بوی لجن تمام محوطه را گرفته است. سوسک و موش و مار هم به راحتی در این منطقه پیدا می‌شوند. الأن هم چند دفعه است که قول داده‌اند زیرسازی و آسفالت کنند، اما به قولشان عمل نکرده‌اند؛ باز هم دروغ پشت دروغ.
یکی دیگر از ساکنین گفت: مشکل اصلی ما مربوط به زباله‌ها هست. این زباله‌ها می‌تواند باعث انواع بیماری‌ها شوند. به جای این‌که دم جلوی ورودی اصلی مسکن مهر روی هم تلنبار شوند، چرا شهرداری ماشینی نمی‌فرستد که شبانه زباله‌ها را از دم خانه‌ها جمع کند و ببرد تا این مشکلات پیش نیاید. گفتند که قرار است این‌جا را آسفالت کنند. گفتند چهار میلیارد آمده؛ ما هم دل‌خوش شدیم گفتنیم خوب است دیگر این‌جا را آسفالت می‌کنند. اما هیچ خبری نشد. چهار روز دیگر باران می‌بارد، این محوطه همگی تبدیل به گل و لای می‌شود. تردد الأن هم سخت است، اگر باران بیاید که دیگر نمی‌شود تردد کرد. خواهشم این است که به این مردم رسیدگی شود. این مردم اگر پول داشتند خب نمی‌آمدند این‌جا زندگی کنند.
به گفته‌ی این افراد، سال 1398 وفانژاد پیرامون همین مسائل دعوت‌نامه فرستاده بود و در پی آن، ساکنان مسکن مهر بلکو در سالن بنیاد شهید جمع شدند. وفانژاد به آن‌ها گفته بود: 4 میلیارد از استانداری گرفته‌ است و به ساکنین هم گفت شما هم کمی کمک کنید. گویا آن‌ها هم گفته بودند که قبلاً چنین پولی از ما گرفته شده است. این افراد، روز 16 تیر امسال هم به وفانژاد گفتند آن 4 میلیاردی که گرفته بودید بالاخره چه شد؟ گویا وفانژاد هم گفته بود: دلار گران شد و بقیه هم همکاری نکردند و من هم تا 40 روز دیگه سر کار هستم و بعد می‌روم. ساکنان گفتند: این جواب وفانژاد به ما بود.
مشکلات موجود در مسکن مهر بلکو محدود به این موارد نمی‌شود.یکی از ساکنین گفت: علاوه بر موارد بالا مشکلات اساسی دیگری هم وجود دارد؛ مدرسه نیست، مسجد ندارد، درمانگاه ندارد، برای ایاب و ذهاب، خط نیز تاکسی نداریم.
به گفته‌ی خودِ ساکنین: 306 واحد در این‌جا وجود دارد که البته همه‌ی آن‌ها تکمیل نیستند. به برخی از آن‌ها مقداری پول دادند و گفتند و خودتان مسئول ساخت آن هستید. اما این پول آن‌قدر کم است که جوابگوی تکمیل این واحدها نیست. یکی از همین افرادی که خود می‌بایست که واحدشان را تکمیل کنند می‌گوید: فقط هفت میلیون تومان به ما داده‌اند. چطور می‌شود با این پول این واحد را تکمیل کرد؟ البته این هفت میلیون تومان را هم هنوز نداده‌اند. قرار شد 20 روز پیش بدهند ولی هنوز واریز نکرده‌اند. الأن هم ما هر جا که پیگیری می‌کنیم هیچ‌کس نیست که جواب‌گوی ما باشد.
در ارتباط با ساخت خانه‌ی بهداشت در مسکن مهر بلکو به آن‌ها قول‌هایی داده شده است، اما آن‌ها مطمئن نیستند که به این قول هم عمل شود. آن‌ها خواهش دارند که حداقل به این یکی عمل شود؛ می‌گویند: داخل بلکو، انتهای خیابان اصلی، لاین اول، ساختمان خیلی بزرگی هست که آقای وفانژاد سری قبل که تشریف آورده بودند، گفتند که این ساختمان را قرار است تبدیل به خانه بهداشت کنند. چون این ساختمان دو بر است و دربِ آن از بیرون باز می‌شود. گفتند این ساختمان را برای خانه بهداشت کنار گذاشته‌اند. حالا باید ببینیم این هم مثل دیگر زمین‌ها فروخته می‌شود یا به قولشان عمل می‌کنند و آن را خانه بهداشت می‌کنند.

عدم رسیدگی به این مشکلات و مسائل می‌تواند باعث مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتیِ بسیاری شود. حتماً باید به آن‌ها رسیدگی شود. مسأله ساده نیست. سرریز فاضلاب به درون رود و بسیاری از مشکلاتی که می‌تواند در پی داشته باشد، امری نیست که بتوان به راحتی از آن گذر کرد. وجود انواع حشرات و جانوران مثل موش و مار و سوسک و انواع پشه‌ها ساکنین مسکن مهر بلکو را بسیار آزار می‌دهد. نبود آسفالت و انباشت زباله‌ها و نبود زیرساخت‌های بسیار ابتدایی همگی باعث نارضایتی این افراد شده است. یکی از زنان مسن در مسکن مهر بلکو گفت: قبل از هر چیزی باید استانداری کهگیلویه و بویراحمد، سازمان همیاری شهرداری‌ها، شهرداری یاسوج و فرمانداری بویراحمد جمع شوند و همگی بیایند از این محله بازدید کنند تا ببینند وضعیت زندگی در این‌جا چطور است و بگویند آیا خود حاضرند در چنین جایی زندگی کنند یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شهردار فعلا دو دستی میز را چسپیده بیاد تا بلکو ممکنه میز و از دست بده
نمیاد دیگه اصرار نکنید
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید رحمان وفا نژاد که الحق از شهردار یاسوج قویتره
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید رحمان وفا نژاد که الحق از شهردار یاسوج قویتره
متقاضیان مسکن ملی دهدشت
Iran, Islamic Republic of
مسکن ملی کشور واستان کهکیلیویه بویراحمد دچار مشکل شده است.سیمان ومیلگرد گران شد مسکن ملی دهدشت هم تعطیل شد.
امیری
Iran, Islamic Republic of
فرصت طلب هستش
اشنا
Iran, Islamic Republic of
برو. تو انتخابات زدی واون همه مشکل رو رقم زد پاک کن، تورو چه به این حرفها.
محمود
Iran, Islamic Republic of
بیچاره مملکتی که کسی. را مسئولیت داده. آخه این بیچاره از شهر و مسائل شهری چی میدونی؟
عععع
Iran, Islamic Republic of
چرا مقدم دست از سر این شهر برنمیدارد ؟مگر آدم قحطی است ؟بابا مقدم برای شهرداری خوب نیست یکی را بیارن که به داد این مردم برسد
محمد
Iran, Islamic Republic of
.کاری بلد نی چون ایشون خودش پیمانکار بود راه دور زدن مردم را خوب بلده
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
مگه یاسوج شهردار هم داره؟؟؟؟
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
و قولن ایگن
Iran, Islamic Republic of
هنو حالیت نوابیه ....
بلکو
Iran, Islamic Republic of
منطقه ای مثل بلکو که جزء شهرهست چه امکاناتی داره وضع جاده که افتضاح اب فاضلاب شهر که کلا میریزه داخل رودخانه مسکن مهر هم نه روشنایی نه محوطه درستی نداره جلوی مسکن مهر بلکو اینقدر اشغال ریخته که ماشین باید از بین اشغالها عبور کنه -جناب شهردار خودتون واقعا یه سر به منطقه بلکو زدید -واقعا حاضرید به خودتون بگید شهردار این شهر هستید
سلام
Iran, Islamic Republic of
وفا پیمانش را بگیر اگر آب نباشد برایت نان دارد
ف
Iran, Islamic Republic of
مشکل از شورای ضعیفی هست که شهردار ضعیفی مثل مقدم را انتخاب کردن -بوی گند شهرو برداشته اقایون هم عین خیالشون نیست
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
از ورودی شهر یاسوج تا خروجی پاره ای از مشکلات...
اسفالت ضعیف
بلوار ها با جداول رنگ پریده
المانهای بدون هیچ معنا ومفهوم
فضای سبز ضعیف وگاهلا خشک و نیمه خشک وگلهای رز ی که از خیلی سال قبل تاالان خشک و بدون هیچ گونه رسیدگی
نبود زیر گذر مناسب
نبود روشنایی مناسب در پارک ساحلی و مهرورزی
نبود وسایل مناسب بازی کودکان وگاهلا غیر استاندارد
وجود تابلوهای تبلیغات در مکانهای
غیر مناسب
ابیاری سنتی وغیر استاندارد فضای سبز
نبود هیچ گونه برنامه دراز مدت درسیستم وتوسعه شهر
وخیلی چیزهای دیگر ....
علی
Iran, Islamic Republic of
اخ و بخت عسکر،وفانژاد رفت و ۴میلیارد هم گم شد حتما!!!!
Romania
مقدم. ضعیف ترین شهردار تاریخ این شهر
Romania
مقدم
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
فایل های مرتبط
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1