تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۲۲
کد مطلب : ۴۳۶۷۷۶
با حضور مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

در نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران در گچساران چه گذشت؟ / حرف‌های تند دادستان گچساران به مدیران؛ کاری انجام نداده‌ایم پس تقدیر و تشکر لازم نیست، آتش هنوز روشن است / مدیران با کت و شلوار می‌خواهند آتش را خاموش کنند / مدیران کجا بودند؟ (+ تصاویر )

۰
کبنا ؛ نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران گچساران  برای بررسی آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل‌های کوه‌های خامی با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیران کل، فرماندار، و دیگر روسای ادارات شهرستان گچساران در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.
به گزارش کبنا، شامگاه (شنبه 21 تیرماه 1400) در این نشست علیرضا اتابک فرماندار گچساران اظهار داشت: در همان لحظه اولیه وقوع آتش ارتفاعات کوه نارک نیروهایی برای اطفا حریق به منطقه اعزام شدند.
اتابک افزود: برای مهار آتش در ارتفاعات کوه نارک  در همان لحظه‌های اولیه کارگروه‌هایی تشکیل شد اما وسعت و گستردگی آتش، گرمای شدید، ورزش باد و صخره‌ای بودن منطقه  مانع مهار آتش شد.
اتابک ابراز کرد: نبود خودرو برای اعزام  نیروها به ارتفاعات  و تجهیزات کم  و نبود مکان برای استقرار نیروهای اطفا حریق در ارتفاعات از دلایلی دیگری که  وسعت این آتش سوزی گسترده شود.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از نیروهایی که برای مهار آتش به ارتفاعات اعزام می‌شوند مهارت و آموزش لازم را ندارد و اولویت کار ما در اطفا حریق ارتفاعات سلامت و امنیت نیروی انسانی است.
در ادامه  نشست فرج الله استلاحی بخشدار مرکزی شهرستان گچساران اظهار داشت: پیشنهاد این است که به صورت عملیاتی برای مهار  آتش در چندین جبهه اقدام نمود.
بخشدار مرکزی گچساران افزود: اکنون با تماس‌های از روستای مارین صورت گرفته گفته شده که با انجام 20 دقیقه پیاده رویی به ارتفاعات روستای مارین که در مراتع آن در حال سوختن است، رسید.
وی عنوان کرد: پیشنهاد من این است که بر روی یک نقطه تمرکز نکنیم  و از چندین جبهه برای مهار و اطفا حریق در ارتفاعات اقدام نماییم.
در ادامه امیری کوهنورد و از واحد Hse شرکت لرزه نگاری، افزود: متاسفانه جلسات که برگزاری می‌شود، فنی نیست و بیشتر مسائل  مربوط به تأمین  آب و غذا  مطرح می‌شود.
وی بیان کرد: موضوع مهم ایمنی افراد است چرا که  متاسفانه کسانی برای  اطفا حریق حریق می‌آیند که هیچ آموزشی در این زمینه ندارند.
امیری ابراز کرد:  انتظار می‌رود افرادی که در این زمینه  آموزش‌های لازم را  دارند  برای مهار آتش به منطقه اعزام شوند.
این کوهنورد خاطرنشان کرد:  اکنون مشخص نیست چند نفر در ارتفاعات  هستند.
در ادامه  رییس دادگستری گچساران با تقدیر و تشکر از زحمات مسئولان، فرماندار،  منابع طبیعی، محیط زیست، یگان حفاظت از منابع طبیعی و به خصوص مردم که در این پنج روز در مناطق آتش سوزی حضور داشته و یک لحظه به خانه نرفته‌اند، اظهار کرد:  با توجه به نامساعد بودن شرایط جوی متاسفانه  آتش گسترده و تا کنون مهار نشده است.
رهام دیانت افزود: در حال حاضر برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل و عمدی و غیرعمد بودن این حادثه در حال شناسایی و بررسی است.
 وی با اشاره به مسوولان حاضر در نشست گفت:  اگر ماده 47 قانون حفاظت از مراتع و جنگل مطالعه داشته باشیم  بسیازی از مشکلات رفع می‌شود چرا که در این قانون و ماده  به صراحت وظایف مسئولان در زمان وقوع بحران تشریح شده است.
دیانت بیان کرد: در گذشته در نشست ستاد مدیریت بحران در خصوصی وظایف ادارات دولتی  در زمان وقوع بحران وظایف را کامل توضیح داده شده است.
رئیس دادگستری گچساران عنوان کرد: دراین ماده قانونی بیان نشده که شهرداری دوگنبدان  و یا شهرداری باشت  در حادثه حضور داشته باشند بلکه در این ماده  قانونی بیان شده است که کلیه نهادها، ادارات، دستگاه‌های مختلف اجرایی تمامی امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود را برای مقابله با بحران  در اختیار مدیربحران شهرستان قرار دهد.
دیانت با بیان اینکه  بسیاری از مدیران از این ماده قانونی اطلاع ندارند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مدیرکل بحران استان  این ماده قانونی را به طور کامل برای دستگاه‌ها شرح دهد.
وی در ادامه بیان کرد: برای مهار آتش در ارتفاعات پیشنهاد می‌شود که امشب نیروهای مردمی توسط مدیرکل منابع طبیعی و محیط زیست بسیج شوند چرا که اکنون نیروها در ارتفاعات خسته شده‌اند و رمقی برای آنها نمانده است و  باید نیروی تازه نفس جایگزین کرد.
دیانت ابراز کرد: در حوزه کوه خامی آتش در حالت کنترل است و اگر تلاش شود تا فردا ظهر  حریق کامل  اطفا می‌شود.
رئیس دادگستری گچساران گفت:  برای این گونه حوادث باید یک فکر اساسی  کرد و هر ساله برگزاری چنین جلساتی فایده‌ای ندارد.
دیانت با ابیان اینکه نبود بالگرد در استان و شهرستان در زمان وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها موجب شده که وسعت آتش سوزی در منطقه گسترده و وسیع شود، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در این زمینه تدابیری اندیشیده شود تا این مشکل برای همیشه رفع شود.
در این نشست کیامرث حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تقدیر و تشکر از فرماندار، اعضای شورای تأمین و مدیریت بحران گچساران گفت: از زمان حضور علیرضا اتابک در گچساران  ایشان با بحران‌های متعددی مواجه شده است.
حاجی‌زاده  با بیان اینکه در آتش سوزی کوه لار شاهد زحمات وی در حوزه شهرستان باشت بودیم، افزود: از اعضای محترم شورای هماهنگی مدیریت بحران، مدیران کل که تکلیف قانونی انها است  و در این شرایط بحرانی حضور دارند تقدیر و تشکر دارم.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین  ازحضور مردم در تمامی صحنه از دفاع مقدس تا مبارزه با کرونا و اکنون در مهار آتش سوزی تقدیر دارم.
حاجی زاده با بیان اینکه این یک واقعیتی است که ما باید بدانیم در بحث بلا و  مدیرت بحران یک سری قوانین است که  هنوز نقص دارد، عنوان کرد: قانون مدیریت بحران بیان شده اما هنوز ملزومات آن به درستی بیان نشده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه  و بایر احمد با بیان اینکه کشور ما جز ده کشور بلای طبیعی است، تصریح کرد: سامان دهی مدیریت بحران در کشور نیاز است و نقص مدیریت تنها مربوط به استان ما نمی‌شود.
حاجی زاده  با اشاره به وقوع آتش سوزی در ارتفاعات، گفت: برخی حوادث طبیعی و برخی دیگر انسانی است  و هنر ما ندیران باید جلوگیری و مقابله با چنین حوادث باید باشد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ما بالگرد را روز جمعه هماهنگ کردیم  که بالگرد سپاه در منطقه حضور یافت اما شرایط منطقه و گرمای شدید و وزش باد شدید مانع مهار آتش در این چند روز شده است.
حاجی زاده  با تاکید بر اینکه در جاهایی انسجام و  هماهنگی باید داشته باشیم، افزود: در شهرستان فرماندار به عنوان فرماندهی عملیات و روسا باید آماده باش حضور داشته باشند چرا که بعد از مصوبات شورای تأمین قوانین شورای مدیریت بحران لازم اجرا است.
وی با بیان اینکه  امسال بودجه و اعتبار 2 اداره  محیط زیست و منابع طبیعی صد درصد افزایش یافته است، افزود:  قریب بر یک میلیارد تومان  برای خریداری تجهیزات برای این دو اداره  اعتبار تخصیص داده شد.
معاون عمرانی استاندار ابراز کرد: بالگرد آبپاش در درجه دو قرار دارد اکنون باید نیروهای انسانی  توسط بالگر هلی برن و با دستگاه‌های دمنده جنگل اطفا حریق شود.
وی با بیان اینکه فرمانده میدان فرماندار خواهد بود، گفت:  یکی از معضلات موجود، خدمات پشتیبانی است.
وی با تقدیر و تشکر از اصحاب رسانه گفت: اگر رسانه نقدی دارد بر اساس دلسوزی است چرا کت رسانه پل ارتباط بین مسئولان و مردم هستند.
در این نشست حجت السلام محمد صدرا ادیبان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران اظهار داشت: ما تاکنون کاری انجام نداده‌ایم پس این تقدیر و تشکر که از همدیگر می‌شود لازم نیست چون آتش هنوز روشن است.
حجت السلام ادیبان افزود: یکی از مزیت‌های این جلسه این بود که ما حداقل بعداز مدت‌ها توانستیم مدیران کل در گچساران زیارت بکنیم.
ادیبان عنوان کرد: مدیران در این چندماه کجا بودند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران بیان کرد: شهردار باشت از رسانه‌ها انتقاد کرد که من به وی میگویم اگر رسانه‌ها نبودند اکنون این نشست برگزار نمی‌شد و مسئولان اینجا نبودند.
ادیبان افزود: متاسفانه در این آتش سوزی‌ها مشاهده می‌شود که یک مدیرسوار بر خودروی شاسی بلند و برای گرفتن عکس در ارتفاعات حضورپیدا می‌کند، مدیر حق ندارد با کت شلوار در محل آتش سوزی باشد بلکه مدیر باید پای کار باشد، در صورت مشاهده با این مدیران برخورد خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: متاسفانه خدمات و پشتیبانی در این بحران‌ها بسیار ضعیف می‌باشد که این موضوع باعث هدر رفت بیت المال می‌شود.
ادیبان خاطر نشان کرد: در مواقع بحران، مدیریت بحران باید یکپارچه و منسجم عمل کند، تفکیک وظایف شده تا شاهد سردرگمی و بی نظمی نباشیم که این موضوع باعث ائتلاف وقت و هدر رفت بیت المال و.... می‌شود.
دادستان گچساران عنوان کرد: ستاد بحران باید در چنین مواقعی از نیروهای آموزش دیده و ماهربرای اطفاء حریق استفاده کند چون استفاده از افراد بدون آموزش و ماهر خود یک معضل و باعث آسیب و خسارت و...می‌شود.
ادیبان بیان کرد: یکی دیگر از معضلات، نبود تجهیزات و امکانات کافی برای مهار آتش سوزی‌ها می‌باشد. ادارات مربوطه با کمبود نیروی انسانی و اعتبارات مواجه هستند و تجهیزات کافی برای اطفاء حریق ندارند که جا دارد مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد این مشکل اساسی را یک بار برای همیشه برطرف کنند چون بحث آتش سوزی‌ها نه بار اول خواهد بود و نه آخرین بار خواهد بود جا دارد مسئولان هرچه سریعتر در خصوص تأمین اعتبار و فراهم کردن امکانات وتجهیزات پیشرفته اطفای حریق اقدام و چاره اندیشی کنند.
وی با گلایه از روسای ادارات عنوان کرد: یکی از دغدغه ما قبل از انتخابات به پایین آوردن مدیران از کوه بود (کنایه به مدیران که با کاندیدای انتخاباتی به کوهپیمایی می‌رفتند) اما  اکنون این مدیران در این شرایط بحرانی حضور ندارند.
ادیبان در پایان گفت: برای مقابله با بحران‌ها به خصوص آتش سوزی‌ها یک فرماندهی واحد تشکیل شود و فرماندار شهرستان به عنوان فرمانده میدان این بحران را فرماندهی کند.
به گزارش کبنا نیوز: در این نشست مقرر شده تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان نسبت به تأمین آب معدنی، خودرو، غذا  و اعزام نیروها به ارتفاعات همکاری لازم را داشته باشند، همچنین کارگروه‌هایی جهت مهار آتش از چندین جبهه تشکیل شد که از مسیر روستای مارین، قلات گناوه و روستای فتح عازم شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
یه ادم زنده نبی و خوش بپرسه کوچو بیی خوت /؟/؟
Iran, Islamic Republic of
درود بر دادستان که حقیقت را بیان کرده اند.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
مسعولین فقط به فکر اندوختن هستند نه خاموش آتش مردم بادست وپا آتش را خاموش کردند نه با مسعولین
Iran, Islamic Republic of
اگز نیروهای مردمی را تجهیز کنید نیازی به تشکیل این ستادها نیست..
هیچ کاری برای تقویت و تجهیز و تشویق نهادهای مردمی انجام نداده اید..اگر ارزش یک درخت بلوط را میدانستیم اجازه نمیدادیم منابع طبیعی و خدادای استان خاکستر شود.
کار جهادی که از ان صحبت می کنید چرا برای خاموش کردن اتشی که به جان طبیعت استان افتاده مصداق پیدا نمی کند؟؟یادتان باشد نابودی طبیعت نابودی ماست.
Iran, Islamic Republic of
مدیر کل متابع طبیعی و محیط زیست!!!!!!!!!!!!
مرد آگاه
Iran, Islamic Republic of
نماینده .. گچساران حضور ندارند؟
Iran, Islamic Republic of
همیجا زیر کولر بنشینید تا خاموشش کنن
چرا به فکر بالگرد آبپاش نیستین؟

فقط مردم برن؟
موقعی که به مردم نیاز ندارین زود فراموششون می کنید
Iran, Islamic Republic of
نماینده نماینده آقا ستار است نه نماینده مردم گچساران و باشت
Iran, Islamic Republic of
ضمن اینکه آقای نگین تاجی انسان بسیار خوبی است ولی در گزینش و نصب یارانش ضعیف است
احسنت بر دادستان ،
حداقل شما حرف دل مردم گچساران را بزن.
گچساران و نارک در آتش سوخت
Iran, Islamic Republic of
جنگل که بستر زیستن را مهیا می کند در حال سوختن است و مدیران زیر اسپلیت جلسه می گیرند
ممو
Iran, Islamic Republic of
اولا احسنت به جناب ادیبان که بدون ترس و واهمه حرف حق را زد
ولی مقصر اصلی جناب اقای فرماندار است که فقط عکس میکیرد عدم مدیریت ایشان باعث این بحران شده است چطور همه میگن فرماندار فرمانده است ولی فرماندهی که کار ارایی ندارد
یاسر
Iran, Islamic Republic of
این بی بند باری ها را باید از نماینده سابق گچساران سوال کرد پس تو این چند سالی که نماینده بودی چکار کردی؟ فقط بلد بودی حرف بزنی که من چنان کردم و چنین کردم
Iran, Islamic Republic of
واقعا خودتان هم از انتخاب خودتان شرمسارید..
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان صدای را نشنید خدا شنید از شما چه پنهان از خدا پنهان نیست
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
الهی به حق سربریده امام حسین علیه السلام اگه عمدی بوده بانیان آن مثل طبیعت بسوزند ونابود شوند
الهی آمین
Iran, Islamic Republic of
.مستحق چنان ظلمهای نبودند صدای فریاد و ضجه و ناله اش را هیچ انسان خداترس و آزاده ای نشنید شکایتش را به پیش خدا برده صبر خدا زیاد است تا ببینیم کی خدا به فریادشان رسیدگی می کند .
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1