تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۴۲۷۲۴۴
کبنا گزارش می‌دهد

جلسه ستاد کرونای شهرستان دنا / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: عملیات اجرایی بیمارستان سی سخت آغاز می‌شود / همکاری مردم تنها راهکار کاهش آمار مبتلایان به کرونا در دنا / لغو تمامی تجمعات از جمله عروسی و عزا / وضعیت نگران کننده کرونا در دنا ( + فیلم و تصاویر )

۲
۰
کبنا ؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بی توجهی و ساده انگاری مردم عامل افزایش شیوع کرونا در دنا است و تنها با همکاری مردم می‌توان این زنجیره را قطع کرد.
 به گزارش کبنا، نشست اضطراری ستاد کرونا شهرستان دنا در شهر سی سخت به ریاست کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد. یزدانپناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بانشی معاون بهداشتی دانشگاه و برخی مسئولان استاندار را در این نشست همراهی کردند. گفتنی است این نشست با هدف بررسی علل افزایش رشد آمار 13 برابری کرونا در دنا برگزار شد.
 حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این نشست با اشاره به آمار ارائه شده توسط فرماندار دنا، اظهار داشت: بخشی از این مسئله نگران کننده است که باید بر طرف شود و بخشی هم جای امیدواری دارد.
 وی با بیان اینکه بخش امیدواری این است که وضعیت شیوع کرونا در شهرستان دنا هنوز به مرحله قرمز نرسیده است، عنوان کرد: باید با پیش بینی تدابیر ویژه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراقب باشیم که از این وضعیت خارج شویم.
  
فیلم ) توصیه استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مردم
 
 نماینده عالی دولت در استان، افزود: آمار رشد بیش از حد و ۱۳ برابری ابتلا به کرونا در دنا نگران کننده است که از عوامل تشدید آمار مبتلایان، عدم استفاده از ماسک، برگزاری مراسم‌های ترحیم، تشیع جنازه‌ها و دورهمی‌های شبانه است. این حرکات ظلم و خیانت به کل جامعه و مردم شهرستان است.
 وی این حرکات را ظلم و خیانت به کل جامعه و مردم شهرستان دانست و گفت: مردم نباید بی خیال باشند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و با حفظ فاصله اجتماعی حافظ جان خود و عزیزانشان باشند.
 کلانتری تاکید کرد: مردم نباید بی‌خیال باشند باید موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کنند از مردم فرهیخته شهر سی سخت انتظار می‌رود با توجه به اینکه مهد فرهنگ، علم و ادب هستند بیش از گذشته نسبت به کرونا حساس بوده و با بی‌تفاوت در مقابل این ویروس منحوس جان خود را به خطر نیندازند.
 وی با تاکید بر اینکه تشکیل ستادهای کرونایی باید خروجی داشته باشد، ابراز کرد: مردم بدانند ما قصد برخورد با هیچ شخص و مغازه داری را نداریم و نمی‌خواهیم کار وکاسبی آن‌ها را کساد کنیم ولی در این شرایط هر شخص و مغازه داری که بخواهد به هر نحوی سلامت عمومی مردم و جامعه را به خطر بیاندازد قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرعت افزایش ۱۳ برابری آمار مبتلایان به کرونا در دنا زنگ خطر بسیار جدی برای شهروندان سی سخت است که اگر همت به خرج ندهند و زودتر با همدلی و همکاری نسبت به این موضوع تدبیری نیاندیشند وضعیت اسفناکی در انتظار شهرستان دنا و شهر سی سخت خواهد بود.
 کلانتری خطاب به اعضای شورای تأمین شهرستان دنا و مسؤلان گفت: این شهرستان وضعیت خوبی ندارد و باید تدبیری اندیشیده شود و مردم بیشترین کنم را می‌توانند در این خصوص داشته باشند.
وی عنوان کرد: می‌طلبد بزرگان و افراد متنفذ را دور هم جمع کرده و از ظرفیت آنها برای مهار کرونا استفاده کنید.
 کلانتری بیان کرد: باید با کمک این افراد برگزاری هرگونه تشیع جنازه، عروسی و دورهمی ها تا اطلاع ثانوی را به صفر برسانید.
 وی خاطرنشان کرد: به طور قطع با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی شاهد کاهش آمار مبتلایان وقطع زنجیره این ویروس منحوس خواهیم شد.
 کلانتری گفت: دنا نخستین شهرستانی بود که با متخلفین برخورد قاطع داشته و نسبت به برپایی ایستگاه غربالگیری اقدام کرده است.
 وی افزود: مردم دنا در ماه‌های گذشته به صورت خود جوش همکاری کردند و سطح شهر را بارها ضدعفونی کرده ولی اکنون وضعیت کرونا در شهر سی سخت افسار گسیخته شده و دلیلش هم ساده انگاری و بی خیالی مردم به این ویروس است که با همدلی که باهم دارید امید است بتوانیم آمار را به کمترین نرخ ممکن برسانیم.
 استاندار کهگیلویه وبویراحمد در مورد موضوع بیمارستان‌های سی سخت و پاتاوه نیز، گفت: در بحث بیمارستان پاتاوه از ریش سفیدان محلی و افراد متنفذ می‌خواهیم جهت واگذاری زمین به دانشگاه اقدام کنند تا در اسرع وقت عملیات ساخت بیمارستان آغاز شود.
استاندار در خصوص بیمارستان دنا نیز افزود: اما بیمارستان سی سخت، عملیات خاکبرداری آن شروع شده است و در روزهای آینده عملیات ساخت آن آغاز خواهد شد.
عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا همچنین در این نشست با بیان اینکه جمعیت شهرستان دنا 42 هزار نفر و تعداد روستاهای ما ۱۲۳ روستا است که ۶۸ روستا داری دهیاری و ۵۵ روستا فاقد دهیاری است، اظهار داشت: شهرستان دنا شهرستانی گردشگری است و دومین شهرستان از نظر سطح زیر کشت باغی بوده که درصد تولید میوه در شهرستان ۲۵ درصد کل استان است، اولین شهرستان در بخش تولیدات صنایع دستی در بخش گلیم و جاجیم در پاتاوه و دهستان سادات محمودی است.
 این مسوول افزود: از نظر گیاهان دارویی از ۲۵۰۰ نوع گیاهان دارویی تولیدی در استان یک هزار و 250 نوع گیاه فقط در شهرستان دنا بوده که رویش ۵۰ گونه گیاهی منحصر به فرد فقط در دنا بوده و ۳۶ درصد مناطق حفاظت شده استان در دناست.
 پناهی گفت: از ۸ روستای هدف گردشگری در استان ۴ روستای هدف در شهرستان دنا بوده که این موضوع دال بر گردشگری بودن شهرستان دنا است و در حوزه میراث فرهنگی دو قبرستان تاریخی داریم که طبق اعلام دو روز پیش سازمان میراث فرهنگی قدمت ۴۵۰۰ ساله این قبرستان اعلام شد.
 فرماندار دنا گفت: اعتبارات شهرستان دنا ۳۰ میلیارد تومان است که با توجه به جمعیت بالای روستایی در این شهرستان با مشکلات زیادی از جمله در حوزه کشاورزی مواجه است همچنین صنایع تبدیلی از جمله مشکل نبود سردخانه و کارخانه‌های آب میوه گیری از معضلات شهرستان است که این مهم باعث شده در فصل برداشت میوه محصولات کشاورزان با قیمت ناچیزی به دست دلالان بیفتد و یا زیر درختان خراب شود.
 پناهی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در زمان کرونا بحث آنتن دهی در روستاها جهت برپایی ایستگاه‌های غربالگری و آموزش آنلاین دانش آموزان است که خوشبختانه اعتبار لازم فراهم گردید و مشکل برطرف شد.
 پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، اظهار داشت: جا دارد در ابتدا از دادستان مردمی و تلاشگر و پای کار این روزهای سی‌سخت تشکر و قدردانی کنیم چرا که از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا تاکنون پا به پای ما در امر کنترل ویروس کرونا تلاش و کوشش می‌کند و در بیشتر اوقات انصافاً فراتر از حد انتظار ظاهر می شودند و وقت و بی‌وقت در اختیار ستاد کرونا هستند و در این امر فرماندار دنا، شهرداری و اعضای شورای شهر، بخشداران و دهیاران، تشکل‌های مردمی هم پا به پای ما تلاش و کوشش کردند و برای سلامتی مردم همکاری می‌کنند.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: یکی از نگرانی‌های ما در دنا از حوزه پاتاوه است آن هم به خاطر قرار گرفتن در مسیر ارتباط با اصفهان و چهارمحال بختیاری و شهر سی‌سخت هم به خاطر گردشگرپذیر بودن و فصل برداشت میوه و کارگران فصلی که باعث شده در دو ماه متوسط افزایش مبتلایان بیش از ۱۳ برابر شود.
 یزدانپناه در خصوص بیمارستان‌های شهر سی سخت و پاتاوه گفت: بیمارستان پاتاوه کارهای نهایی آن تمام شده ولی وزارت بهداشت گفته که باید زمین بیمارستان به اسم دانشگاه علوم پزشکی زده شود تا عملیات ساخت آن اجرایی گردد و بیمارستان سی سخت که خاکبرداری آن شروع شده است و در چند روز آینده عملیات ساخت شروع خواهد شد.
 
توصیه‌های پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در باره آخرین وضعیت کرونا

وی گفت: اورژانش دشت بازار از منابع طبیعی مجوزات لازم گرفته شده است، ساخت کلینیک تخصصی سی سخت را پیش رو داریم و تجهیزات پزشکی برای مرکز سی سخت و پاتاوه را در دستور کار داریم.
 یزدانپناه گفت: طی دو روز گذشته آمار مبتلایان شهر سی‌سخت بیش از حد افزایش یافته است که خیلی نگران کننده است، مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و نظارت خیلی ضعیف است، مردم ساده انگاری دارند بی توجه هستند، کادر درمان باید ناقلین را ردیابی و کنترل و قرنطینه کنند، اعمال قانون باید شدت بگیرد و با سخت گیری شود.
 ظفر پریسای رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا گفت: شیوع بیماری نسبت به قبل خیلی فرق کرده است به طوری که از اول مهر تا کنون بالای 85 درصد نمونه‌ها مثبت بوده که خیلی نگران کننده است.
 وی گفت: در شهرستان دنا تا کنون 11 مورد مرگ کرونایی داشتیم، مراکز نمونه گیری ما تا کنون هیچ تعطیلی نداشته و پیوسته خدمات دهی می‌کنند، دادستان، فرماندار، شهردار و بقیه ادارات با ما همکاری کامل داشتند و همکاران ما با هماهنگی دستگاه قضا نسبت به پایش بازار اقدامات متعددی انجام دادند.
 پریسای گفت: مشکل اصلی ما در شهرستان دنا شب نشینی ها، مراسمات ختم و جشن‌های عروسی، رفت و آمدهای بیجا و مسافرت است و مهمتر افراد ناقلی هستند که به صورت آزادانه در سطح شهر و روستاها می‌چرخند و باعث آلوده شدن مردم می‌شوند.
 
غریب‌پور دادستان دنا گفت: از زحمات کادر درمان و استاندار مردمی تشکر دارم که به فکر مردم شهرستان دنا بودند و این جلسه را تشکیل دادند.
دادستان دنا گفت: در مورد رعایت قوانین بهداشتی باید بگویم که شهرستان دنا از ابتدای شیوع تا الان اولین شهرستانی بود که با جدیت و همکاری مردم نسبت به مبارزه با این ویروس بسیج شدند، معابر و سطح شهر را ضدعفونی کردند، کارگاه تولید ماسک زدند، ایستگاه بازرسی با همکاری نهادها برپا کردند ولی متاسفانه در ادامه ویروس کرونا را دست کم گرفتند و سهل انگاری به خرج دادند.
غریب‌پور عنوان کرد: از امروز کلیه کسانی که بدون ماسک وارد اجتماع می‌شوند، افراد ناقلی که آزادانه در سطح شهر و روستا می‌چرخند نانوایی‌ها و صنوف پر خطر که باعث به خطر انداختن سلامت عمومی جامعه می‌شوند مورد تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت.
 محمدحسین پرندوار رئیس شورای شهر سی سخت نیز در این جلسه، اظهار داش: شهر سی سخت اولین شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که با توجه به افزایش بیش ازحد مسافرت گردشگران، توانست جلوی پیشروی و شیوع بیش از حد این خطر را با همکاری مردم و نهادها بگیرد.
 پرندوار گفت: در ورودی‌های شهر در زمان ایستگاه غربالگری با هیچ شخص و مقامی تعارف نداشتیم و از ورود همه به شهر در زمان قرنطینه شهر جلوگیری کردیم، فرماندار و شهردار و سپاه از همان ابتدا پا به پای کادر درمان وظایف خودشان را به نحو احسن انجام دادند.
 رئیس شورای شهر سی سخت گفت: قرار بود تسهیلاتی به صنوفی که ضرر کردند پرداخت بشود که متاسفانه تاکنون تحقق نیافته است.
 علی فرد شهردار سی‌سخت هم گفت: استاندار ما خوشبختانه جز استانداران پرچم دار در عرصه خدمت و مردمی است که به طور مداوم و میدانی در همه عرصه‌ها یار و یاور مردم و مسؤولان بوده است.
 شهردار سی سخت خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهر توریستی سی سخت، ظرفیت‌های گردشگری و توریستی خیلی بالایی دارد و امیدواریم دستگاههای بالا دستی را دعوت کنید تا برای شهر سی سخت بر اساس لیاقت و ظرفیت گردشگری آن برنامه ریزی شود و با یک نگاه راهبردی بر مبنای ظرفیت به آن نگاه شود و از نگاه بودجه جمعیتی چشم پوشی شود چرا که شهر سی سخت علاوه بر ظرفیت جامع گردشگری در چند فصل سال از جمعیت شناور برخوردار است که باید به این مهم توجه شود.
قائمی بخشدار پاتاوه گفت: دربخش پاتاوه از همان روز اول به این نتیجه رسیدیم که باید جهانی فکر کنیم ملی تصمیم بگیریم و محلی اجرا کنیم پس بنابراین آمدیم شورای سلامت روستاها را تشکیل دادیم و از ورود و خروج بیش از حد افراد جلوگیری کردیم، از ظرفیت خیرین استفاده کردیم و از ماسک‌های اهدایی خیرین برای مردم استفاده کردیم.
 سرهنگ ستوده نیا فرمانده سپاه ناحیه دنا گفت: بر اساس تکلیف خودمان عمل کردیم و بر این باور و عقیده که سپاه از جنس مردم است از ابتدای شیوع کرونا ورود پیدا کردیم و در همه موارد به مردم خدمت کردن را وظیفه ذاتی خود دانستیم.
 ستوده‌نیا گفت: تاکنون بیش از 7 هزار خانواده را تحت حمایت بسته‌های معیشتی قرار دادیم، کارگاه‌های تولید ماسک در سطح شهرستان برای کمک به مردم راه اندازی کردیم.
فرمانده سپاه ناحیه دنا عنوان کرد: از این به بعد پایگاه‌های بسیج در سراسر شهرستان نسبت به کنترل اوضاع کرونایی همچون گذشته ولی با شدت بیشتر با کادر درمان همکاری خواهند کرد.
سرهنگ رستمی فرمانده نیروی انتظامی دنا، نیز گفت: نیروی انتظامی ناحیه دنا، قریب به ۵۰ روز در دو نقطه ورودی شهرستان و شهر سی سخت ایست بازرسی داشت و بیش از سه هزار خودرو توسط ما برگردانده شد.
 سرهنگ رستمی گفت: تعداد ۳۰ نفر از همکارانمان در حین مأموریت به کرونا مبتلا شدند که بیشترآنها رو به بهبود هستند.
 شهامت باربد رئیس صمت شهرستان دنا گفت: از دو زاویه باید صحبت کنیم یکی وضعیت کرونا و یکی هم وضعیت بازار، که ما به طور مداوم کنترل و نظارت بر بازار شهرستان دنا را در دستور کار داشتیم و با متخلفین بازار هیچ تعارفی نداشتیم و آنها را به مراجع قضایی معرفی کردیم و بعضی‌ها را پلمب کردیم.
 باربد گفت: گشتهای مشترک با تعزیرات جهت کنترل بازار در سطح شهرستان داشتیم که در این مورد مشکل اصلی ما نبود استقرار تعزیرات حکومتی در شهرستان دنا هست که ما تا بخواهیم برای متخلفی پرونده سازی کنیم و به یاسوج مراجعه و برگردد روال پرونده دراز مدت و مشکل ساز می‌شود.
 ایلخانی بخشدار مرکزی گفت: ما هم پا به پای اعضای شورای تأمین برنامه‌ها را پیش بردیم، در ورودی‌های روستاها کنترل ورود وخروج را به عهده گرفتیم، بحث جمع آوری زباله‌های کرونایی را داشتیم، نظارت بر ورود و خروج کرونایی ها و نظارت بر برگزاری مراسمات، ضدعفونی کامل روستاها وکمک های مؤمنانه داشتیم.
 داریوش محسنی رئیس هلال احمر دنا گفت: جمعیت هلال احمر دنا هم در پیشگیری ویروس کرونا در تمامی زمینه‌ها فعالیت مکرر داشت و در بحث معیشت و سلامت تقسیم کار کردیم و با چهار پایگاه جهت ارشاد و راهنمایی مردم از ویروس کرونا در سطح شهر برپا کردیم و روزانه بیش از ۱۰۰۰ عدد ماسک بین مردم شهرستان توزیع کردیم حدود ۷۰۰ بسته مواد غذایی ۴۰۰ هزار تومانی بین مردم تقسیم کردیم، راه اندازی هشت خانه هلال برای روستاها برای کنترل ویروس کرونا گوشه‌ای از فعالیت‌های جمعیت هلال احمر دنا بود.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد و اعضای ستاد کرونا پس از پایان جلسه از پروژه بیمارستان سی سخت دیدن واز نزدیک مورد بررسی قرار دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقای استاندار، دنا، فقط سی سخت نیست !
Iran, Islamic Republic of
همين رفتار خودتان با جمع شدن در اين مكان بسته و با تعداد زياد اخر رعايت نمردن پروتكل هست چه انتظاري از مردم عادي داريد؟
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1