تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۴۲۲۴۹۴
بعد از سه روز؛

کنترل آتش بعد از رقص باد و شعله‌های قد کشیده / بالگرد شرکت نفت گچساران بر فراز جنگل‌های لوداب / حرف‌های نسنجیده داغی بر دل حافظان طبیعت ( + فیلم و تصاویر اختصاصی کبنا )

۰
کبنا ؛حدود سه روز جنگل‌های کوه لوداب در آتش می‌سوزند و نهایتاً امروز بعد از تلاش فراوان نیروهای مردمی و تیم‌های امدادی این آتش سوزی به کنترل نیروها در آمد و مسئولان و تیم‌های عملیات اطفای حریق در حال پایش منطقه هستند.
به گزارش کبنا، آتش سوزی جنگل‌های بخش لوداب شهرستان بویراحمد از روز سه شنبه آغاز شد. شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد که در محل آتش سوزی حضور دارد و فرماندهی عملیات مهار آتش سوزی را برعهده دارد، می‌گوید: 6 تیم در حال مهار آتش سوزی بودند که امروز بالگرد شرکت نفت گچساران به منطقه لوداب اعزام شد.
کناری با بیان اینکه حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها وظیفه همه است، گفت: حتی سوختن یک شاخه درخت برای ما درد آور است و به همین منظور با حضور نیروهای مردمی و همکاری منابع طبیعی شهرستان و سایر مسئولان استان برای مهار آتش سوزی اقدام شد که تا این لحظه که بنده با شما دارم، صحبت می‌کنم، آتش سوزی مهار شده است. و نیروها در حال پایش منطقه هستند.
فرماندار بویراحمد تصریح کرد: نباید بعضی‌ها با حرف‌های نسنجیده و غیرکارشناسی انگیزه را از مأموران و نیروهای خدومی که با مایه گذاشتن از جانشان به حفاظت از جنگل‌ها می‌پردازند، سلب کرد.
به گزارش کبنا، این آتش سوزی در طی دو مرحله مهار شد که وزش شدید باد و توپوگرافی سخت گذر منطقه بر طبل ناخوشایند شعله‌های آتش دمید.
باگذشت سه روز، این آتش سوزی ادامه داشته و تلاش تیم‌های مختلف مردمی و امدادی برای مهار کامل آن ادامه دارد.
منابع محلی از نابودی بخش زیادی از مراتع و جنگل‌های منطقه خبر می‌دهند و آتش بر پیکره درختان رنج کشیده منطقه می‌تازد.
   
فیلم) آتش سوزی جنگل های کوه لوداب

روایت فعال محیط زیست از آتش لوداب
یاسر فاطمی فعال و کارشناس محیط زیست آتش سوزی جنگل‌های لوداب را اینگونه روایت می‌کند و می‌گوید: این آتش سوزی در جنگل‌های متراکم بلوط از روز (سه شنبه 3 تیرماه 99) آغاز شد.
وی در ادامه از نبود امکانات و نیروهای امدادی کافی برای مهار آتش در این استان گلایه کرد و اظهار داشت: به دلیل کوهستانی بودن این منطقه، آنتن دهی موبایل مقدور نبود و نمی‌توانستیم با فعالان و نیروهای یگان منابع طبیعی که با شاخه‌های درختان به جنگ آتش رفته‌اند ارتباط برقرار کنیم.
فاطمی گفت: با توجه به شدت این آتش سوزی، کنترل آتش اگر اتفاق نمی‌افتاد، مهار آن بدون بالگرد آبپاش ممکن نبود.
وی با اشاره به اینکه آتش سوزی در استان کهگیلویه و بویر احمد به معضلی روزانه تبدیل شده است، گفت: امروز علاوه بر لوداب دو منطقه دیگر جنگلی و مرتعی در آتش سوختند.
بر اساس گزارش سازمان فضایی کشور، ۹ هزار ۷۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان در خردادماه طعمه آتش شده‌اند.
 
آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع «لوداب» بویراحمد کنترل شد
غلام‌حسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این باره، اظهار داشت: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع لوداب که از روز گذشته شروع شده بود، همان دیروز مهار شد ولی بدلیل صعب‌العبور بودن منطقه و وزش باد، مجدد شعله‌ور شد که با تلاش نیروی‌های منابع طبیعی و بسیج و مردم منطقه هم اکنون آتش‌سوزی لوداب تحت کنترل است.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شب گذشته 40 نفر نیروهای منابع طبیعی در کوه مستقر بودند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت نیاز به امکانات بیشتر با هماهنگی استاندار، رایزنی‌های لازم با وزارت کشور صورت خواهد گرفت.
 وحید محمدی تبار مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید: امروز صبح (پنجشنبه 6 خرداد ماه 99) بالگرد شرکت نفت گچساران به لوداب اعزام شد و مرتب نیرو جابجا و هلی برن می‌کند.
وی در ادامه با قدردانی از نیروهای مردمی، فرماندار بویراحمد که فرماندهی عملیات مهار آتش سوزی را برعهده داشت، نیروهای منابع طبیعی، رئیس اداره منابع شهرستان‌های بویراحمد، کهگیلویه و استان و همچنین از نیروهای محیط زیست قدردانی کرد و گفت: در عملیات مهار آتش سوزی این افراد به جد پای کار بودند.
 به گزارش کبنا، آتش افتاده به جان جنگل‌های لوداب فعلاً مهار شده است و نیروهای کمکی و مأموران منابع طبیعی در حال پایش منطقه هستند که دو باره آتش شعله ور نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
آتش خودش خاموش شدوگرنه فرماندارومدیرکل منابع طبیعی خبری ازآتش سوزی ندارن یه عده اومدن تو کوه سلفی بالبخند گرفتندوبرگشتن خونشون
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1