تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۴۷۰۸۱۷
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج: ضرورت همخوانی شعار‌های کاندیدا‌ها با واقعیت‌ها و امکان‌ها / انتخابات به میدان چانه‌زنی و بده بستان تبدیل شده است

۶
۰
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج: ضرورت همخوانی شعار‌های کاندیدا‌ها با واقعیت‌ها و امکان‌ها / انتخابات به میدان چانه‌زنی و بده بستان تبدیل شده است
کبنا ؛عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: در شعار‌های انتخاباتی برنامه‌ها توسعه محور نیست و اقدامات جنبه نهادی ندارد و شعار‌های بزرگ بدون توجه به برنامه‌ریزی نهادی و‌ حوزه اختیارات مطرح می‌شوند.
به گزارش کبنا، رامین مرادی، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج، در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز در خصوص شعار‌های نمایندگان و روال انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد و اینکه بعد از پیروزی نامزد انتخابات، مردم از نمایندگان برای تحقق شعارهای دوره تبلیغات مطالبه‌گری نمی‌کنند و تنها خواسته از نماینده مجلس شخصی است و کمتر منافع عمومی درنظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: سیستم انتخاباتی در جوامعی همچون جامعه ما که قائل به تقسیم قوا و نظام مردم سالار هستیم، برداشت درست و دقیقی از آن وجود ندارد تقسیم قوا یعنی مجلس قانون‌گذاری کند، دولت اجرا کند و قوه قضائیه هم پیگیر مسائل قضائی باشد.
مرادی افزود: معمولاً شعار‌ها با واقعیت‌های موجود جامعه همخوانی ندارد و کاندیدا‌های نمایندگی باید بدانند شعاری که می‌دهند در حیطه توان و اختیار نماینده است یا خیر؟
وی تصریح کرد: شرایط و واقعیت‌های موجود در جامعه را باید ببیند و زیرساخت‌ها، منابع و برنامه‌ها دیده شود.
استاد دانشگاه یاسوج در ادامه گفت: برداشت از نمایندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی استان‌های دیگر و امثال این استان واقع‌بینانه نیست. نماینده در استان کهگیلویه و بویراحمد فکر می‌کند که حلال همه مشکلات است در حالی که اینگونه نیست حوزه نمایندگی تعریف دارد و تقسیم قوا وجود دارد و بحث قانون‌گذاری و نظارت موجود است.
مرادی تأکید کرد: در شعار‌های انتخاباتی برنامه‌ها توسعه محور نیست و اقدامات جنبه نهادی ندارد و شعار‌های بزرگ بدون توجه به برنامه‌ریزی نهادی و‌ حوزه اختیارات مطرح می‌شوند.
وی افزود: موضوع توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت نهادینه دیده نمی‌شود و انتخابات به میدانی برای چانه‌زنی و بده و بستان تبدیل شده است.
مرادی ابراز کرد: موضوع توسعه همه جانبه استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت نهادی مورد توجه قرارداده نمی‌شود و در فصل انتخابات وعده‌های کاندیدا‌ها به مناطق و نواحی مختلف این تلقی را ایجاد می‌کند که هدف جلب همراهی و کسب رأی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج عنوان کرد: فعالیت انتخاباتی به عنوان میدان کنش سیاسی به صورت نهادی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و عموماً فعالیتی شخصی و خانوادگی تلقی می‌شود. همچنین مردم نیز نگاه کلان و توسعه‌ای ضعیفی به ظرفیت نمایندگی دارند و مبتنی بر محاسبات و نفع محدود شخصی عمل می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه چرا مطالبه نگری از نامزدها بعد از پیروزی در رقابت انتخابات مجلس نیست، افزود: فرهنگ مطالبه‌گری به صورت نهادینه ضعیف است البته رسانه‌ها در این بین نقش‌شان بسیار حائز اهمیت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج ابراز کرد: برای رصد و ارزیابی شعار‌های کاندیدا‌ها پس از انتخابات سازوکار مشخصی وجود ندارد و پاسخگویی کاندیدا در زمان نمایندگی مجرای مشخصی ندارد و مطالبه گری‌ها عمدتاً جنبه شخصی و گاه مغرضانه به خود می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در کشور ما که مبتنی بر مردم سالاری دینی است مطبوعات باید نقش میانجی و مطالبه‌گر قوی‌تری داشته باشند و مطالبات مردم را بازتاب دهند تا شعار‌های کاندیدا‌ها به عمل تبدیل شود و جلوی شعار‌های بدون پشتوانه گرفته شود.
مرادی در انتها گفت: تعهد نمایندگان در مقابل شعار‌های دوره انتخابات باید ارزیابی شده و زمینه پاسخگویی آن‌ها به مطالبات فراهم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تمامی مشکلات را نمایندگانی که نگاه قومی و قبیله ای دارند ایجاد کرده اند اگر چاره اندیشی نشود شهرستان یاسوج سقوط خواهد کرد و ناامن خواهد شد واقعا تاسف آور است برای نماینده ای که فقط وفقط قوم ، خویش، و طایفه اش براش مهم است واقعا شرم آور است برای نماینده ای که این همه نگرانی و کدورت ایجاد کرده است واقعا متاسفیم
متو
United States
وقتی پست گروتی فامیل باز بودی. حالا یهو شایسته سالار شدی. برو
شهروند
Iran, Islamic Republic of
خودت هم با سهمیه و رانت هیئت علمی شدی !
صیدالی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر محمد بهرامی. ایشان داماد حونه آغا هستند و از افتخارات ما.
Iran, Islamic Republic of
استاد محترم در اصل قانون و ضوابط باید رعایت بشه که متاسفانه در استان ما قانون و ضوابط رعایت نمیشه
Iran, Islamic Republic of
مرادی خودت مگر کجا بودی و چیکار میکردی
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
1