تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب : ۴۷۰۸۵۳
سخنگوی جبهه اصلاحات:

شرکت در انتخابات با کاندیدای رقیب، هرگز!/ خاتمی وقتی دعوت به مشارکت می‌کرد که امکان حضور مردم وجود داشت

۱
۰
شرکت در انتخابات با کاندیدای رقیب، هرگز!/ خاتمی وقتی دعوت به مشارکت می‌کرد که امکان حضور مردم وجود داشت
کبنا ؛ با وجود باقی ماندن کمتر ازدو ماه تا برگزاری انتخابات مجلس در اسفندماه 1402، هنوز اصلاح طلبان موضع‌گیری شفافی در خصوص انتخابات نداشته‌اند و شاهد سکوتی عجیب هستیم. هرچند برخی احزاب مثل کارگزاران به نظر می‌رسد در انتخابات لیست خواهندداد، اما موضع جبهه اصلاحات در قبال انتخابات چیست؟
جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با خبرفوری در خصوص سکوت خاتمی به عنوان رهبر جریان اصلاحات اظهار کرد: مسلم است که وقتی کاندیدا، لیست و رقابتی وجود نداشته باشد، خاتمی درباره انتخابات مجلس سکوت می‌کند. او موقعی از مردم درخواست مشارکت داشت که مردم انگیزه داشتند و احساس می‌کردند حضورشان می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اکنون فضا به گونه‌ای است که امکان حضور و مشارکت مردم وجود ندارد، طبیعتا خاتمی حرفی درباره انتخابات نمی‌زند.
وی در ادامه در خصوص ارائه لیست واحد در انتخابات از سوی اصلاح‌‌طلبان گفت: لیست واحد را با کدام کاندیدا ارائه دهیم، وقتی تمام فرصت‌ها نه فقط از اصلاح‌طلبان بلکه از مردم نیز گرفته شده‌است؟ وقتی کاندیدای اصلاح‌طلبی وجود ندارد و مردم حق انتخاب ندارند و رقابت واقعی صورت نمی‌گیرد، چگونه لیست واحد ارائه شود؟
گذر مردم از اصلاح‌طلبان؟
وی در ادامه به نقد شرایط حاکم پرداخت و از عدم انگیزه و مشارکت مردم و بی‌اعتمادی آنان به حکومت گفت و افزود: مهم‌تر از جریان سیاسی، مردم هستند و‌ ما باید نسبت به بازسازی اعتماد مردم اقدام کنیم، زیرا منافع ملی‌مان با منافع مردم و‌ حضور حداکثری‌شان گره خورده‌‌است. اساسا بحث جامعه عبور از صندوق رأی است و نه عبور از اصلاح‌طلبان؛ چرا که جامعه باید به این واقعیت برسد که در درجه اول حق انتخاب شدن دارد و سپس حق انتخاب کردن. اکنون حق انتخاب شدن را از جامعه گرفتیم و حق انتخاب کردنش نیز محدود شده به موارد از قبل تعیین‌شده و از چنین جامعه‌ای نمی‌توان انتظار رأی دادن به اصلاح‌طلبان را داشت وقتی حتی اصلاح‌طلب واقعی نیز در صحنه نمانده‌ است.
زنگ خطری برای مقبولیت نظام!
سخنگوی جبهه اصلاحات اذعان کرد: انتخابات واقعی و‌ دموکراسی یعنی نظر اکثریت مردم و هرچه که مورد پسندشان است؛ حال اگر قرار باشد بیش از 50درصد مردم در یک انتخابات شرکت نکنند، آن انتخابات موضوعیت خودش را از دست می‌دهد و نظامی که بیش از 50درصد مردم به آن پشت بکنند دیگر مقبولیت لازم را ندارد. حال ما مدام می‌گوییم انتخابات، در صورتی که از آن فقط یک نمایش باقی مانده‌است.
وی تصریح کرد: حتی مجلس به عنوان نهادی انتخابی نیز موضوعیت خود را از دست داده، زیرا در انتخابات اکثریت مردم شرکت نکردند. در مجلس قوانینی وضع می‌شود که به جای آنکه از آن‌ها هنجار را استشمام کنیم بیشتر بوی ناهنجاری را احساس می‌کنیم چون موردقبول حداکثر جامعه نیست.
امام ضمن انتقاد از عدم اعتماد مردم و نداشتن حق انتخاب، ریشه این امر را در حاکمیت دانست و اظهار کرد: قاعدتا نبود اعتماد و حق انتخاب مردم ریشه در حاکمیت دارد و امروز محدود به فرقه‌ای خاص شده است که سعی می‌کند همه چیز را در ید قدرت خود داشته باشد و اکنون قوانینی هم که وضع می‌شود، بنا به خواست اقلیت است و جامعیت لازم را ندارد‌ و این امر باعث شده که مردم کم کم احساس کنند که حتی اگر رأی می‌دهند، رأی‌شان موثر نیست و نهادهای انتصابی در مقابل آراء‌شان صف‌آرایی می‌کنند و‌ نخواهند گذاشت که خواسته‌ مردم به سر منزل مقصود برسد.
وی ادامه داد: نگاه گزینشی و استصوابی و نگاه خودی و غیرخودی مردم را ناامید کرده. وقتی اکثریت جامعه به فرد یا جریانی رأی می‌دهند و در مقابل آن جریان، یک فرمانده نظامی در جایی که باید تسلیم آراء اکثریت باشد، می‌گوید مردم اشتباه کردند و برای مقابله با رأی مردم بسیج می‌شود، با چنین اتفاقی وقتی فصل‌الخطاب بجای اینکه قانون باشد، تحرکات مقامات نظامی قرار می‌گیرد، علی‌القاعده مردم نسبت به این انتخابات و حاکمیت ناامید و بی‌اعتماد می‌شوند و تا زمانی که اعتماد مردم برنگردد و نظرشان جلب نشود، جریانات سیاسی اساسا هیچ موضوعیتی نخواهند داشت.
امام در واکنش به ادعای مرعشی مبنی بر حضور مستقلانه در انتخابات گفت: هر تصمیمی که سایر گروه‌های اصلاح‌طلب بخواهند برای انتخابات بگیرند بعید می‌دانم چندان تاثیری داشته باشد چون عمل امکان مانور از همه گرفته شده، هرچند که هر فرد یا گروهی می‌تواند در انتخابات حضور داشته باشد و حق رأی و شرکت در انتخابات را نمی‌توان از یک گروه سلب کرد ولی آیا می‌توانند تاثیری داشته باشند؟ مثلا در حال حاضر آیا شخصیت‌های تاثیرگذاری مانند خود مرعشی یا محسن هاشمی و عطریانفر در انتخابات حضور دارند که به واسطه آن‌ها بتوانیم زمینه همراهی و دعوت از کسی را فراهم کنیم؟ هر گروه و جریانی که بخواهد وارد عرصه انتخابات بشود ابتدا باید مورداقبال مردم واقع شود.
شرکت در انتخابات با کاندیدای رقیب، هرگز!
سخنگوی جبهه‌ اصلاحات در پاسخ به اینکه آیا به هر قیمتی در انتخابات شرکت خواهند کرد یا خیر، گفت: جبهه اصلاحات اساسا برای شرکت در یک انتخابات واقعی‌، آزاد و رقابتی، آن هم با کاندیداهای مشخص اصلاح‌طلب تشکیل شده و هیچ تصمیمی جز این در جبهه اصلاحات گرفته نشده‌است که اصلاح‌طلبان بگویند ما حاضریم به هر قیمتی در انتخابات شرکت کنیم آن هم انتخاباتی در آن امکان دادن لیست و معرفی کاندیدا نیست و باید برویم از طرف مقابل کاندیدا قرض کنیم و مردم را تشویق به رأی دادن به رقبایمان کنیم! جبهه اصلاحات زمانی توفیق خواهد داشت که با کاندیدای خودش، و نه کاندیداهای رقیب در انتخابات شرکت کند، در غیر این صورت حتما محکوم به شکست است.
جواد امام در نهایت گفت: معتقدم هیچ جریانی نمی‌تواند توفیق لازم را پیدا بکند مگر یک جریان اقلیت که امروزه از جریان آن‌ها تحت عنوان خالص‌سازی نام می‌برند در صورتی که آن‌ها اصلا خالص نیستند زیرا با توسل به هر حربه‌ای تلاش می‌کنند قدرت را در دست گرفته و آن را حفظ کنند، اسمش هم خالص‌سازی نیست بلکه یکدست‌سازی جریانی خاص است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
برو بابا ،شما چه رویی دارین ،۳۰سال شما گند زدین به مملکت هنوزم ادعا مفت دارین ،گمشید فقط
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
1