تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۴۷۰۷۰۶
تحلیلی بر انتخابات حوزه انتخابیه شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون؛

سناریوی اصلاح‌طلبان برای بهرامی

۴۳
۱
سناریوی اصلاح‌طلبان برای بهرامی
کبنا ؛مطابق انتظار با نزدیک‌شدن به موسم انتخابات، جریان‌های رسمی سیاسی حرکات متفاوتی از حاشیه به متن سیاست دارند. در این بین جریان اصلاح‌طلبی در استان کهگیلویه و بویراحمد چراغ خاموش رفتارهای دارند. به نظر می‌‌رسد رصد فضای رسانه‌ای و مصاحبه‌های رنگارنگ و گعده‌های این روز‌های نامزدها و چهره‌های سیاسی مهمترین کار اصلاح‌طلبان و حامیان دولت روحانی در این استان باشد. سران و تشکیلات اصلاح‌طلب تاکنون تحرک انتخاباتی نداشته‌اند. با این وجود برخی چهره‌های کوچک و بزرگ اصلاح‌طلب در متینگ‌های سیاسی حضور پیدا می‌کنند و به نفع کاندیدای مورد نظرشان سخنرانی مفصلی دارند. علی‌رغم نظر برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب که مواضع رادیکال‌تری دارند، اصلاح‌طلبانی هستند که با وجود انتقاد به روال موجود طرفدار حضور در فضای سیاسی و انتخابات بوده و معتقد به بازیگری در عرصه قدرت ولو به‌صورت حداقلی هستند.
اگر بخواهیم مرور کوتاهی بر فعالیت اصلاح‌طلبان در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم، حمایت از سید باقر موسوی، غلام‌محمد زارعی [یک دوره] و دولت حسن روحانی موفق‌ترین فعالیت سیاسی این جریان سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود. اما به نظر می‌رسد که جریان سیاسی اصلاح‌طلب و حامیان دولت حسن روحانی فعلاً به گوشه رینگ رفته و حرکتی ندارند. عدم فعالیت‌ جریان‌های سیاسی و احزاب در دراز مدت آسیب‌های جدی در پی خواهد داشت و در این خلاء دسته‌بندی‌های قومی، قبیله‌ای و طایفه‌ای رشد می‌کنند که پیامدهای منفی آنها به مراتب بیشتر است.
اصلاح‌طلبان بعد از «سید باقر»، نتوانستند گزینه «مورد وثوق» همه طرفداران جریان اصلاحات را به میدان سیاست بیاورد. بخشی از این مشکل به ساختارها بر می‌گردد و بخشی از آن به عدم توانایی این جریان در معرفی نیروی اجماع‌ساز مرتبط می‌شود. حدود 70 روز تا مارتن نفس‌گیر انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده و هنوز بسیاری از تصمیمات در خفا گرفته می‌شود و از جلسات درون احزاب و جریان‌های سیاسی خبر چندانی در دست نیست و مردم اطلاع از تصمیم و نوع کنشگری این جریان‌های سیاسی در انتخابات پیش‌رو خبری ندارند. سناریوهای اصلاح‌طلبان حوزه انتخابیه شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و دو حوزه انتخابیه دیگر نیز مشخص نیست. شاید هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند که چه تصمیمی برای انتخابات بگیرند. اصلاح‌طلبان حوزه انتخابیه بویراحمد اسفند 98 آرای خود را از سبد انتخاباتی «غلام‌محمد زارعی» پس گرفتند و به سبد «محمد بهرامی» ریختند. «بهرامی» در آن رقابت بعد از مهدی روشنفکر نفر دوم انتخابات شد. چهار سال از آن زمان گذشته و با توجه به شرایطی که به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد، کمی کار سخت است.
سناریوی که بهرامی روی آن حساب باز کرده، این است که بتوانند همانند انتخابات 98، نظر اصلاح‌طلبان را جلب و با استفاده از ظرفیت آنان اتفاق خوشی را اسفند 1402 برای خود رقم بزند. این شاید محتمل‌ترین سناریویی باشد که ممکن است اصلاح‌طلبان حوزه انتخابیه بوبراحمد را به کرسی بهارستان نزدیک کند. با این همه یک مشکل اساسی وجود دارد. بهرامی هیچ وقت گزینه موردنظر طرفداران و همه تشکلات سیاسی اصلاح‌طلب نبود و این یک چالش‌ جدی است که در مسیر بهرامی قرار دارد.
محمد بهرامی، یکی از چهره‌های پرتکرار برای انتخاباتی مجلس در استان کهگیلویه و بویراحمد است. او که تاکنون سابقه حضور ناموفق در سه دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد، همواره از خود به عنوان یکی از اصلاح‌طلبان این استان یاد کرده است. با این حال، او در هیچ دوره‌ای موفق به کسب نمایندگی مجلس از سوی اصلاح‌طلبان استان کهگیلویه و بویراحمد نشده است.
به نظر می‌رسد دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم: اولین و مهم‌ترین دلیل، فقدان حضور فعال و مؤثر بهرامی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبانه است. او در هیچ یک از انتخابات و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور چشمگیری نداشته است. این امر باعث شده است که او در بین اصلاح‌طلبان استان به عنوان یک چهره جدی و قابل اعتماد شناخته نشود.
دومین دلیل، فقدان پیشینه مدیریتی اصلاح‌طلبانه در کارنامه بهرامی است. او که عمده فعالیت‌های خود را در شهرداری یاسوج و دانشگاه آزاد سپری کرده است، هیچ سابقه مدیریتی در دولت‌های اصلاح‌طلب نداشته است. این امر نیز باعث شده است که او نتواند اعتماد کامل همه تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلبان را برای حضور در عرصه انتخابات مجلس جلب کند و کسی او را دیوانسالار اصلاح طلب نمی‌داند.
سومین دلیل، فقدان تفکر و‌ اندیشه اصلاح‌طلبانه در بهرامی است. او در اظهارات و مواضع خود، بار‌ها از اصول و ارزش‌های اصلاح‌طلبی سخن گفته است، اما این اظهارات و مواضع، همواره با انتقاداتی از سوی اصلاح‌طلبان همراه بوده است. برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند که بهرامی درک درستی از اصول و ارزش‌های اصلاح‌طلبی ندارد و صرفاً از این شعار‌ها برای کسب آرا استفاده می‌کند.
چهارمین دلیل، حضور فعال و مؤثر بهرامی در مناسبت‌های سیاسی و اجتماعی اصول‌گرایانه است. او در بسیاری از برنامه‌ها و مناسبت‌های اصول‌گرایانه حضور داشته است و این موضوع باعث شده است که برخی از اصلاح‌طلبان، بهرامی را به اصولگرایی متهم کنند و از او به عنوان یک چهره دوگانه یاد کنند که برای جلب نظر دستگاه‌های تصمیم‌گیر دست به این رفتار‌ها می‌زند.
در مجموع، می‌توان گفت که دلایل مختلفی برای عدم موفقیت «محمد بهرامی» برای جلب نظر همه تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب وجود دارد. فقدان حضور فعال و مؤثر در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبانه، فقدان پیشینه مدیریتی اصلاح‌طلبانه، فقدان تفکر و‌اندیشه اصلاح‌طلبانه و حضور فعال و مؤثر در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی اصول‌گرایانه، از جمله مهم‌ترین دلایل این امر هستند.
البته، این نکته نیز قابل ذکر است که بهرامی همواره از خود به عنوان یک اصلاح‌طلب یاد کرده است و بار‌ها اعلام کرده است که به اصول و ارزش‌های اصلاح‌طلبی پایبند است. با این حال، عملکرد او در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، نشان می‌دهد که این ادعا‌ها چندان با واقعیت همخوانی ندارد. با این وجود همه چیز به اصلاح‌طلبان حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون ربط دارد و کسی از جلسات درونی این جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب خبری ندارد و نمی‌دانند چه سناریو و تاکتیکی را برای حمایت یا عدم حمایت از «بهرامی» تدارک دیده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Germany
این همه تحلیل نکنید.یه کلام قرار هس همه قربانی شوند برا هدایت‌خواه توسط یه عده که فقط منفعت شخصی رو درنظر میگیرن
Germany
طبق شایعاتی که پخش شده ایشون رد شدن
که البته این شایعات نمیتونه بی جهت باشه حتما از یه جایی نشات گرفته که خدا کنه اینطور نباشه چرا که در این صورت همه بازی خوردن حتی منتظریان
Germany
به هوش باشید بعضی ها می‌گویند منتظریان پرونده سازی هس درصورتی که پرونده سازان اعظم کسان دیگری هستن
وامکان داره حتی منتطریان هم دربرنامه رد باشه و از تهران خودشون رو سفره آماده تشریف بیارن
Germany
اینها همه بازی هس که راه برا هدایت‌خواه باز شه
دارن مردم رو بازی میدن
Germany
اینها همه بازی هس که راه برا هدایت‌خواه باز شه
دارن مردم رو بازی میدن
کریم
Norway
نفر سوم میشه
ناشناس
Norway
هیچکدوم از اصلاحات ایشون رو قبول ندارند
دنا
United States
تو استان ما کسی به عنوان بزرگ اصلاح طلب و اصول گرا قبول نداریم چون فقط موقع انتخابات برای گرفتن سهمیه مالی خودشان خودی نشان میدن اگر کاره ای بودن تا الان محرومیت و این همه بی عدالتی در استان بیداد نمیکرد به عنوان یک جوان و تفکر خودم بدون قومیت و قومی گرایی رای من فقط اقای بهرامی می باشد
تاریخ
Iran, Islamic Republic of
تو سر پیاز هست یا ته پیاز که در مورد اصلاحات صحبت می کنی
من
Germany
جناب آقای بهرامی راننده دکتر هدایت خواه بود و به واسطه ایشان توانست شهردار شود الان چطور اصلاح طلب شده است😀😀😀😀
Germany
فکر میکنن مملکت بی در وپیکر هس دونفر بشینن تو استان
برا مردم تصمیم بگیرن ونظام رو زیر سوال ببرن یعنی همه رو چی فرض گردین با ثبت نام درتهران بیچاره منتطریان چهار سال برا اهدافشون ازش استفاده کردن
آن شاالله توسط سربازان گم نام امام زمان رسوا میشید
جانم فدای رهبر
Germany
این متن‌ها رو ول کنید نزارید این انقلاب به دست نا اهلان بیفتد
با تصمیم های شوم پشت پرده
جناب بهرامی ومنتطریان وروشنفکر
یک نفر شما رو به جون هم انداخته وداره جاده رو صاف میکنه برا
جلوس ننگ بر از خدا بی خبران واهمه‌ای بی وجدان ومنفعت طلب
Germany
ک گلو گوشت برد تا ایشا سرگرم ای گپلیت
گروه /حتی منتطریان هم دور هی زنن
فکر کردین دس ایوگره و قدرت
Germany
پاکی وصداقت معلوم خواهد شد با این تایید صلاحیت‌ها
آن شاالله الله مکر کسانی که در خارج استان ثبت نام کردن آشکار خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
بهرانی خیلی هنر کنه اندازه دوره قبلش رای بیاره
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
بهرامی پیروز انتخابات هست .مردم فهمیدن باید کی را انتخاب کنن .
Iran, Islamic Republic of
مشارکت خیلی پایین هست خواهید دید
Iran, Islamic Republic of
نمی دانم نویسنده این مطلب چند سالش هست و چند دوره انتخابات تونسته رای بده ولی برادر بزرگوار کی گفته بهرامی اصلاح طلب هست اگر اصلاح طلب بود چرا گفت باید میر حسین، خاتمی ، کروبی و ساکتین فتنه اعدام شوند. اگر این مشی اصلاح طلبی هست پس این اصلاح طلب انقلابی انقلابی هست.
وقت کردی این گفتگوی بهرامی را حتما بخوان .


اینم مطلبی که در آرشیو همین کبنا نیوز هم هستش .تاریخ انتشارجمعه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۵کد مطلب : ۱۶۴۲۳۴
محمد بهرامی: با عاملان فتنه ۸۸ برخورد شود
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
میهن مهم تر از اسم هاست برای هر اصلاحاتی این افرادی نام بردی فقط منفعت خودشون براشون مهم بود و بس
همشهری
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله بهرامی نائب قهرمان است.
قهرمان را هم خودتان می دانید حاج مهدی روشنفکر با ۸۰ هزار رای
منظور
Iran, Islamic Republic of
منظورتان رونالدینیو هست
خودتان را مسخره کردید

یه روز بی خاتونین سقاوه
یه روز رونالدینیو ندای وحدت
فردا هم استقلال
دنا
Iran, Islamic Republic of
اولا اصلاح طلبان استان ما با هیچکس پیوند اخوت و برادری نبسته اند و نمیبندند ، همیشه سعی کرده اند در بین گزینه های مجلس قابل تطبیق ترین گزینه را در فضای سیاسی روز انتخاب و رای اکثریتشان را بسوی صندوق خیرالموجودین رهبری نمایند ، در چن دور قبل بعد از سید باقر موسوی و با چراغ سبز ایشان بدلایل متعدد چرخش آرایشان نصیب اقای زارع شد ، در سال ۹۸ این چرخش بدلایل خاص بسمت آقای بهرامی شیفت پیدا کرد و آرای وی به حوالی ۴۲ هزار رسید ، این بار باز به همان دلایل خیرالموجودین سنجی که اعلب این طیف در تناسب با فضای سیاسی روز کشور و استان و شهرستان میسنجند ، قاطبه آرایشان بسوی سبد رای اقای منتظریان چرخش قابل توجه و سرنوشت سازی را خواهد داشت ، از نشانهای این چرخش فراگیر میتوان به عصبانیت در رفتار و گفتار آقایان بهرامی و روشنفکر اشاره نمود که دلیل مبرهنی است در قطعیت این چرخش همه جانبه این جریان بسوی جریان بویراحمد واحد که شعار و پرچم گفتمان انتخاباتی این دور آقای منتطریان است
Iran, Islamic Republic of
این خصوصیات که شما گفتید ویژگیهای فرصت طلبان هست که معمولاً به زعم خود دنبال منافع شخصی هستند . دوست عزیز منتظریان از دور قبل هم رای کمتری دارد
Russian Federation
بهرامی هیچ کاره است نه اصلاح طلب نه اصول گرا نه مستقل اصلاح طلبان اصلی و ستون اصلاح طلبان تصمیم خود را اعلام کردند
Russian Federation
باور کنید هیچ اصلاح طلبی دیگر تره هم برای بهرامی خرد نمی کند
بویراحمد
United States
مگه اصلاح طلبی هم هست در استان ما بهتر بفرمایید فرصت طلبان برای پر کردن جیبشان فقط فقط دکتر بهرامی برنده انتخابات می باشد
Russian Federation
کسی که راننده ی ...بود
کسی که کاندید پوششی مخالف زارع بود
کسی که توانایی کاشت حتی یک نیرو در هیات های اجرایی را ندارد
کسی که از شانزده سال پیش نه توانسته مسولیت قابل توجهی داشته باشد و نه کسی با حمایت او به جایی رسیده است
کسی که فقط عده ای خاص در دوران شهرداری که از راههایی منتفع بودند با او یارند
هرگز لایق نمایندگی مردم نیست و نخواهد بود
بیش از این با آبروی خودش بازی نکند
Germany
این طور به نظر میاد
این تحلیل‌ها فقط شما ها رو سرگرم کرده تا چشم از روی واقعیت ببینید
چهار سال از قابلیت تخریب منتظریان استفاده شد
حالا نوبت تخریب همه کاندیداها وخود منتظریان هس
برای کسانی که خارج از استان ثبت نام کردن البته مکر خدا بالاترین مکر هاس واین نظام آسون بدست نیومده که یه عده بخوان طبق میل خودشون رفتار کنن باید جوابگوی خون شهدا باشن
Iran, Islamic Republic of
من کاری با اصلاح طلب و اصول گرا ندارم بهرامی هرجناج سیاسی که باشه در حال حاضر نفر اول انتخابات هست.
Iran, Islamic Republic of
کدام اصلاح طلب ؟عنوان اصلاح طلب را لگدمال نکنید در استان اصلاح طلب وجود ندارد همه یه مشت فرصت طلب منفعت طلب هستند
حسین
Iran, Islamic Republic of
به همین خیال باش ....توخت هم فامیلشییی....
سیسخت
Germany
تحلیل بسیار هدفمند نگارش شده.
به همین خیال که تحلیل کردید باشید.
اصلن اصلاح‌طلبی و اصول گرایی یعنی‌چه؟ در حوزه بویراحمد ودنا کمتر از ۳ درصد به جناح و طیف رای میدهند. چه جناح دور قبل روشنفکر را پیروز کرد؟ اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا؟؟ هیچکدام و یا به عبارتی هر دو و سایر طیف‌ها.
اصلن در حوزه‌های قومی و عشیره‌‌ای،هیچکدام از این استدلالها کارساز نیست، شما ببینید چطور میشود که عده‌ای از یاران‌غال سید‌باقر موسوی به نقطه‌مخالف یعنی(منتظریان) گرایش پیدا کردند. حزب و طیف سیاسی در این استان کشکه!!
اینبار رقابت بین دکتر بهرامی و منتظریان هست
یا علی مدد
محمد
Netherlands
منتظریان پیروز هست من خودم دور قبل باهاش نبودم ولی جو به نفع ایشان هست
سید
Iran, Islamic Republic of
درود بر بهرامی💙💙💙💙💙✌✌✌✌
Iran, Islamic Republic of
باز اصلاح طلبان منفعت طلب شروع به تخریب کردن اصلا بهرامی اصلاح نیست برید کاندید معرفی کنید از هرکسی خواستید حمایت کنید بهرامی هم خدایی داره
دوستعلی
Iran, Islamic Republic of
بویراحمدمنتظریان کهگیلویه موحد گچساران وباشت جعفری آرای بالایی می آورند
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک اصلاح طلب رای به بهرامی میدهم بهرامی اصلاح طلب بوده وهست
نقو
Iran, Islamic Republic of
کار تمام است
Iran, Islamic Republic of
من اصلاح طلب هستم رای خود را به بهرامی میدهم
دنا
Iran, Islamic Republic of
منفعت طلبان به هر کی دوست دارن رای بدهنند
Iran, Islamic Republic of
شک روا مدارید که رقابت بین منتظریان و بهرامی
United States
واقعا اصلاح طلبان بعد از حاج بهرام تاج گردون و سید باقر موسوی نتوانستند کادر سازی و انسجامی بوجود بیاورند و در کهکیلویه هم اختلاف فی مابین مرحوم لاهوتی و منطقیان بر این عدم کادر سازی و انسجام دامن زد و سایه افکند و اصلاح‌طلبان کلاه نمدی بویراحمد پیمانکاران منفعت طلب که همیشه دنبال موج بود منفعت بودند ته دل تحصیل کردگان را هم خالی کرد و باعت ایجاد یاس و ناامیدی کرد کرچه انتخابات در استان کهکیلویه و بویراحمد بسیار هزینه بر و هزینه بردار است و بخشی از هزینه ها را همین پیمانکاران همیشه طلب کار پرداخت می کنند اگر زمانی جامعه ما به آن بلوغ سیاسی رسید که مردم به برنامه رای دهند و پیمانکاران کلاه نمدی پیکان سوار را از چرخه سیاست کنار بزنند امید به اجماع و نماینده کار آمد و توانا می باشد ولی تا در بر این پاشنه می چرخد اصلا چه اصولگرا و چه اصلاح طلب امیدی به نماینده توانا و توانمند و کاردان و قوی نداشته باشند و در حقیقت استان ما از حیث نماینده توانا و پیگیر و جسور در فقر مطلق است نماینده به اصطلاح سناتور و دو نماینده دیگر هیچکدامشان در کمیسیون‌های تاثیر گذزار مجلس جایی نداشتند این نشان از اوج ضعف و ذلیلی و ناتوانی آنها دارد یعنی آنها نتوانستند گلیم خود را از آب بیرون بکشند تا چه رسد به مشکلات استان
کریم
Romania
سلام
به سخنرانی روشنفکر نگاه کنید داره به مناطق وطایفه های مختلف در سخنرانیش توهین میکنه
تو خودت به رقبا توهین میکنی
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1