تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۵۰۱۴۵۰
قصه نیمه‌تمام جاده پاتاوه_دهدشت؛

جاده‌ای با تاریخچه‌ای طولانی و نواقصی خطرناک / عیسی شهامت که در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم معاون عمرانی بود، نمی‌تواند خود را از نقدها مبرا بداند / آیا بالاخره طلسم این جاده می‌شکند؟

۲۱
۰
جاده‌ای با تاریخچه‌ای طولانی و نواقصی خطرناک / عیسی شهامت که در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم معاون عمرانی بود، نمی‌تواند خود را از نقدها مبرا بداند / آیا بالاخره طلسم این جاده می‌شکند؟
کبنا ؛جاده پاتاوهدهدشت که پس از نزدیک به سه دهه چشم‌انتظاری افتتاح شد، حالا با موجی از تصادفات، نواقص طراحی، و نبود ایمنی دست‌وپنجه نرم می‌کند. آنچه این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، حضور فردی در رأس معاونت عمرانی است که پیش‌تر نیز در همین جایگاه مسئولیت داشته و نمی‌تواند خود را از نقدها مبرا بداند.
به گزارش کبنا، جاده پاتاوه-دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در سال ۱۳۷۳ مصوب شد. گرچه سه فاز این جاده از سال ۱۳۹۰ به بعد تکمیل و بهره‌برداری شد اما بهره‌برداری رسمی آن در تیرماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس‌جمهور وقت انجام شد.
چند ماه پیش از آن‌که مرحوم سید ابراهیم رئیسی برای بار دوم به کهگیلویه و بویراحمد سفر کند، روند تکمیل جاده شدت گرفت تا این‌که هرچند به اتمام نرسیده بود، افتتاح شد. همان‌موقع هم گفته می‌شد که این جاده هنوز تکمیل نشده و بهتر است تا تکمیل نهایی صبر کرد و سپس آن را افتتاح نمود. اما به‌هرحال آن موقع تصمیم بر این شد که افتتاح انجام شود.
حال که حدود دو سال از افتتاح آن پروژه می‌گذرد، استاندار کهگیلویه و بویراحمد معتقد است این جاده همچنان از برخی نواقص رنج می‌برد.
یدالله رحمانی روز گذشته عنوان کرد: محور پاتاوه-دهدشت که پس از ۲۹ سال با پیشرفت ۹۷ درصدی افتتاح شده، هنوز تکمیل نشده است.
وی اظهار داشت: این محور به دلیل افزایش ترافیک و ضعف در طراحی اولیه، اکنون به یک مسیر پرحادثه تبدیل شده و تلفات جاده‌ای ناشی از این محور ۱۳ درصد افزایش یافته است [برای مطالعه کامل متن صحبت‌های استاندار اینجا کلیک کنید].
حالا که دو سال از زمان افتتاح آن می‌گذرد، این پروژه همچنان از مشکلات بسیاری رنج می‌برد؛ ظرفیت ترافیکی آن به‌دلیل استقبال رانندگان تکمیل شده و آمار تصادف‌های رخ‌به‌رخ در آن رو به افزایش است.
با وجود این‌که این جاده، یکی از پرترددترین مسیرهای ارتباطی درون‌استانی کهگیلویه و بویراحمد و میانبر ارتباطی مابین استان‌های جنوبی، مرکزی و شمالی کشور است، مطابق با نظر کارشناسان راهور از ایمنی لازم برخوردار نیست و تونل‌های آن کشش بار ترافیکی امروز را ندارد.
از سوی دیگر، علاوه بر کمبود علائم راهنمایی و رانندگی، عرض تونل‌ها و حاشیه‌های آن کم است و پیچ‌های شیب‌دار ناایمن فراوانی در این مسیر هست که برای کامیون‌های با بار ۴۰ تنی و ترمزهای پی‌درپی مشکل اساسی ایجاد می‌کند.
این جاده‌ که روزی قرار بود گره‌گشای ترافیک باشد، تاریکی تونل‌ها، پیچ‌های خطرناک و ریزش سنگ، آن را به یکی از دغدغه‌های جدی رانندگان تبدیل کرده است. این مسئله در کنار عدم استانداردهای ایمنی تنها بخشی از چالش‌هایی است که هر روز جان مسافران را به خطر می‌اندازد.
با وجود این‌که روشنایی بخشی از تونل‌های این مسیر تکمیل شده، اما هنوز تا تکمیل روشنایی همه تونل‌ها کار زیادی باقی مانده است.
حال که استاندار کهگیلویه و بویراحمد معتقد است این جاده تبدیل به یکی از مسیرهای پرخطر استان شده، باید از معاون عمرانی‌اش سؤال کند که چرا در دوره پیشین اقدامی برای رفع این مشکلات انجام نداده است.
عیسی شهامت که هم‌اکنون معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد است، در دولت سیزدهم نیز در یک دوره‌ای سرپرستی این معاونت را بر عهده داشته و در دوره‌ای نیز مدیرکل فنی استانداری بوده است. بنابراین او نمی‌تواند ژست انتقادی نسبت به این تونل اتخاذ کند. چرا که حالا دومین دوره حضورش در این جایگاه است و او پیش از این نسبت به خلأها و کمبودهای این پروژه آگاهی داشته است.
روشن است وقتی یک مدیر در جایگاه تصمیم‌سازی و اجرای پروژه‌های زیرساختی استان قرار دارد و از تمام زوایای فنی و مالی پروژه مطلع است، نمی‌توان پس از وقوع حادثه یا افزایش آمار تلفات، صرفاً به گزارش‌گری و ابراز تأسف اکتفا کرد. اگر این جاده ناقص و ناایمن افتتاح شده، بخشی از مسئولیت آن متوجه دستگاه‌های اجرایی است، اما مسئولیت مستقیم آن با معاون عمرانی استاندار و مجموعه مدیریتی وقت بوده است.
آقای شهامت، اگر امروز از نبود علائم، شیب‌های خطرناک، عرض کم تونل‌ها و عدم روشنایی کامل سخن می‌گویید، پرسش این است که چرا زمانی که این جاده در مرحله اجرا و قبل از افتتاح قرار داشت، به‌عنوان مسئول فنی و اجرایی استان اقدامی نکردید؟ چرا هیچ هشدار علنی یا موضع‌گیری رسمی ثبت‌شده‌ای از آن دوران منتشر نشده؟ چرا باید مردم امروز تاوان ضعف نظارت دیروز را با جان خود بدهند؟
در نهایت، مسأله این است که با فرافکنی و انتقاد از پروژه‌ای که خود در دوران مدیریتمان مسئول پیگیری آن بودیم، نمی‌توان بار مسئولیت را سبک کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
فرافکنی و ژست حق به جانب بودن با وجود نداشتن سواد و علم باعث شده است که این همه مصیبت و بلا از آسمان و زمین بر سر ما ببارد
Iran, Islamic Republic of
انتصابات قومی و قبیله ای و جغرافیایی باعث ورود افراد بی سواد به دستگاههای دولتی شده است
جوکار
Iran, Islamic Republic of
به شاه قاسم اگر سیستم شفاف، عادلانه و تمیز بود۸۰ درصد اینها پست نمی گرفتند
Iran, Islamic Republic of
ما بارها از این جاده رفتیم ، شماها که عُرضه ندارید لامپ تونل ها را روشن کنید. حرف از نواقص نواقص نزنید . ۱۷۰۰متر راه دشت روم را پس از سالها افتتاح کردید ، گویا آسمان را به زمین آوردید . ۱۷۰۰متر دشتروم از یک پل جاده دهدشت کمتر است .
United States
همین ۱۷۰۰متر دشتروم هم افتتاح نشده ، امروز ۱۳تیر از آن رد شدیم ، داشتند خاک ها را جمع می کردند با گاری ....
United States
همین ۱۷۰۰متر دشتروم هم افتتاح نشده ، امروز ۱۳تیر از آن رد شدیم ، داشتند خاک ها را جمع می کردند با گاری ....
شهامت
Iran, Islamic Republic of
کی دنبال معامله باشه
خخخخخ
دنا
Iran, Islamic Republic of
وقتی یه مدیری بنام پیمانجو که هیچ سر رشته در خصوص راه نداره میاد میشه مدیرک راهداری باید علایم ایمنی این پروژه نصب نشه
اخ و بخت این استان
Iran, Islamic Republic of
ایشان هم‌الحمدالله تا توانسته ...
راهداری
Iran, Islamic Republic of
سه واحد آپارتمان در یاسوج راهنمایی باهنر ۴ یکجا بفروش می رسد.
۲۰ درصد زیر قیمت بازار
Iran, Islamic Republic of
سلام یکی از بهترین معاونت های عمرانی شخص آقای شهامت می‌باشد انسانی با برنامه کاربلد متخصص آگاه به تمام مسائل عمرانی طوری میگویند دردولت سیزدهم و چهاردهم هم معاونت بوداند که انگار ایشون چهار سال معاونت بوده در صورتی که سه ماه سرپرست بوداند آلان آقای شهامت بهترین پروژه‌ای عمرانی را جهت رفع مشکل ترافیک داراند پیگیری میکنند یکی همون تعریض خیابان جمهوری بود که واقعا بیشتر مالکین میگویند فقط با خاطر شخص شهامت داریم عقب نشینی میکنم با همون اتصال پل دوم بشار به جاده سروک که مسکوت مونده بود تا اینکه شهامت اومد به طور جدی در دستور کار قرار گرفت که نزدیک به اتمام است یا همین اتصال بلوار کشاورزی پل سوم بشار که مشکل ترافیک را حل میکند یا همون میدان جهاد که با تفکر خود شهامت چقدر عالی شد حتی افتتاح لاین دوم پل بشار به زودی انجام میگیره آقای شهامت همش یک ساله که اومده زیاد تعجیل نکنید انشالله مردم در آیند محسوس میکنند در صورتی که این کارها به اعتبار و زمان نیاز دارد وگرنه بهترین معاونت عمرانی را داریم
Iran, Islamic Republic of
جاده پاتاوه ودهدشت یه پروژه ملی می‌باشد نیاز به اعتبار و زمان داره شخص آقای شهامت همش یک ساله اومده انتظار رفع مشکل یک پروژه ملی را در یک ماه نداشته باشیدانشالا در آینده کارکردهای آقای شهامت را حس میکنید .
Iran, Islamic Republic of
شهامت هیچ کارایی برای ما ندارد.
Iran, Islamic Republic of
بود و نبود در استانداری هیچ تفاوتی نداره
وضعیت تونل
Iran, Islamic Republic of
بعضی از تونل‌های این مسیر به خصوص تونل های پاین تر از روستای عزیزی تا لوداب کم عرض ، تاریکی مطلق و حتی بخشی از جاده قبل از این تونل ها نشست کرده
کلنگ زنی های بی مورد نظیر همین ادامه جاده شرف آباد در حالی که بلوار آیت اله ملک حسینی به سرانجام نرسیده نشان می دهد که این افراد سردرگم و ناتوان هستند . شهرداری یاسوج از یک روکش ساده آسفالت بر روی بلوار های اصلی عاجز مانده و دم از پروژه های بزرگ می زند .
اصلاح هندسی (واقعیت کوچک کردن ) میدان جهاد چه تاثیری دارد که الان ماشین های مسیر شرف آباد با همان اضطراب این میدان را دور می زنند
Iran, Islamic Republic of
یکی از بهترین معاونت های عمرانی استان آقای شهامت می‌باشد آقای شهامت همش یکساله که در این سمت هستند در دولت سیزدهم و چهاردهم سه ماه سرپرست بوداند انتظار دارید توی این یکسال کارهای ده ساله به اتمام برسد
مطلع
Iran, Islamic Republic of
باسلام
وقتی معاون عمرانی وزیر مدارک معاونت های عمرانی استانها میبیند تا بجز استان ما همگی عمران خواندند وفقط ایشون نقشه برداره ،تعجب میکنند چشم نکنید نمیتونه نظر فنی دهد.
ایشون به امید گندم ری وبفکر انتصابات فامیلی هستند
نگاه دفتر فنی استانذاری کنید کسانی که سواد داشتند رفتند و.....
قطعا حوزه عمرانی بعدا مشکل ساز تر میشود
Iran, Islamic Republic of
والله خدا می‌داند درحد این پست نبوده و نیست
اگه قیامتی باشد باید جوابگو باشند
یاسر
Iran, Islamic Republic of
وقطی حتی برای طرح های عمرانی اون هم جاده که مهم ترین چیزبرای یک استان هست پای نماینده برای برای روستاوطایفه وسط میاداون هم جاده ملی که نه یک شهربلکه جنوب به شمال کشورهم محسوب میشودوراه ارتباطی چنداستان بهم محسوب میشه فقط به خاطراختلافات طایفه گری نماینده که جاده که اصلانیازبه این همه هزینه وطول نداشت وجاده ای صاف فقط بادوتونل کوتاه وحتی بیشترازنیم ساعت اختلاف جاده رابه خاطرطایفه گرای خودش وفامیل ازیک منطقه کاملاصاف به منطقه ای پرازپیچ خم وکوهستانی انتقال داد، که حتی هرچوپان محلی که دراین منطقه زندگی میکنه دقیقابراش این جاده عجیبه چه برسه به مهندسین وطراحان البته مهندسینی که فقط اسمشون مهندسه
Iran, Islamic Republic of
/هر جا میره باهاشه و به دنبال دوربین
بجای اینکه بیوفته دنبال امور عمرانی
متاسفیم که معاونت عمرانی استان به بازیچه گرفته شده
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
ورود نهادهای فرهنگی، سیاسی، امنیتی و مذهبی به انتصابات و گماردن افراد بی تخصص و البته فاقد تعهد در دستگاهها خسارات جبران‌ناپذیری را به مردم، مملکت و بیت المال وارد کرده است.
این ورودها چه بصورت مستقیم و چه به صورت نامحسوس و یا احیانا مستقیم و محسوس از چشم‌تیز بین‌مردم دور نمانده است و قضاوت‌های افراد عاقل و دانا و حتی عوام موید این‌موضوع است .
خروجی آن هم آسیب وارد کردن به همه حوزه ها می باشد.
تقسیم مناصب و پستهاو لابی گری و زد و بند نتیجه ای و عایده ای برای ملت و نظام مانداشته تاکنون.
چرا اسرائیل در دام جنگ فرسایشی گیر کرده است؟

چرا اسرائیل در دام جنگ فرسایشی گیر کرده است؟

در پی اعلام آتش‌بس ۶۰ روزه در غزه، اسرائیل و آمریکا مدعی تغییری مهم در سیاست‌ها شده‌اند؛...
در تاسوعای سال ۶۱ هجری چه گذشت؟ / اشعاری که حضرت عباس(ع) به عنوان رجز خواند / چگونگی شهادت علمدار کربلا + شعر و صوت

در تاسوعای سال ۶۱ هجری چه گذشت؟ / اشعاری که حضرت عباس(ع) به عنوان رجز خواند / چگونگی شهادت علمدار کربلا + شعر و صوت

هنگامی که حضرت عباس علیه‌السلام به شهادت رسیدند امام حسین علیه‌السلام فرمودند: «الْانَ ...
چرا ترکیه ناگهان اسرائیل را دشمن شماره یک خود خواند؟

چرا ترکیه ناگهان اسرائیل را دشمن شماره یک خود خواند؟

جنگ دوازده‌روزه ایران و اسرائیل، توازن قدرت در خاورمیانه را دگرگون کرد و زمینه‌ساز رقابت ...
1