تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۱
کد مطلب : ۴۷۴۹۵۲
کبنا گزارش می‌دهد

حرف‌های تلخ درخصوص نحوه برخورد با سرمایه‌گذاران در کهگیلویه و بویراحمد؛ از خفت سرمایه‌گذار تا طلاهایی که در خانه‌‌ها خاک می‌خورند

۲
۰
حرف‌های تلخ درخصوص نحوه برخورد با سرمایه‌گذاران در کهگیلویه و بویراحمد؛ از خفت سرمایه‌گذار تا طلاهایی که در خانه‌‌ها خاک می‌خورند
کبنا ؛جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت به ریاست سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور جمعی از مدیران عضو این شورا برگزار شد. کتک‌کاری برخی سرمایه‌گذاران در استان و لزوم تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری و موضوع ساخت 18 نیروگاه برق آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد از مهمترین مسائل مطرح شده در این جلسه بود.
به گزارش کبنا، شامگاه (چهارشنبه 29 فروردین‌ماه 1403) جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور معاون اقتصادی استاندار و مدیران عضو این جلسه برگزار شد.
آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت و جایگاه نیروگاه‌ها، اظهار کرد: نیروگاه‌های بزرگ به سدها متصل هستند و به‌صورت کلی ما نیروگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ داریم. 
وی افزود: اولین مطالعات نیروگاه در استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به دهه 70 بوده که منتج به احداث نیروگاه‌های برق آبی دنا شد که الان ما 5 نیروگاه زنجیره‌ای با ظرفیت 16.60مگابایت در حال تولید هستند و 35 نفر نیروی متخصص و فنی در این نیروگاه‌ها فعالیت دارند و بخشی از تأمین برق شهرستان و استان را انجام می‌دهند.
مصلح بیان کرد: درآمد این نیروگاه از طریق شرکت توانیز به حساب شرکت آب منطقه‌ای واریز می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام دادیم، در 18 خاستگاه قابلیت ایجاد نیروگاه‌های کوچک و متوسط با ظرفیت 120 تا 200 مگابایت برق را داریم. به‌طور مثال در مناطقی همچون لیراب دیشموک، سپیدار، گلال لوداب، تنگ سریز، مارون، میان‌تنگان، سد کوثر و... این قابلیت‌ها وجود دارد.
وی افزود: چون این نیروگاه‌ها، کوچک و متوسط هستند، خود دولت وزارت نیرو را منع کرده و تنها نیروگاه‌های بزرگ را احداث می‌کند. در سال گذشته سرمایه‌گذاران مشتاق سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های کوچک و متوسط نبودند. 
مصلح با اشاره به مصوباتی که در خصوص احداث نیروگاه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای الان با یک مشکل مواجه است. مطالعات این نیروگاه‌ها مربوط به دهه 80 است و باید ردیف اعتباری برای بروزرسانی مطالعات این نیروگاه‌ها داشته باشیم. در این‌صورت می‌توانیم زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهیم کنیم. 18 خاستگاه در مناطق مختلف استان وجود دارد که این نیروگاه‌ها می‌توانند 200 مگابایت برق به ظرفیت استان اضافه کنند. کل مصرف برق ما 500 مگابایت است و این 18 خاستگاه حداقل 400 متخصص، مکانیک و تکنسین را مشغول به‌کار می‌کند و 50 درصد برق استان را می‌توانند، تولید کنند و سالی 10 هزار میلیارد ریال درآمد دارند.
وی تاکید کرد: مطالعات این نیروگاه‌ها قدیمی شده است و باید بروز شوند. 
سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از شنیدن صحبت‌های آرش مصلح مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: این یک فرصتی برای استان کهگیلویه و بویراحمد است و باید به بهترین نحو از آن استفاده کرد. سرمایه‌گذار در این حوزه خیلی نداریم. اگز زود اقدام نکنیم، به همان نسبت سرمایه‌گذاران از دست می‌روند. باید خیلی زود از این فرصت‌ها استفاده کنیم.
مصلح در ادامه خواست که ردیف اعتباری برای بروزرسانی مطالعات مجدد این نیروگاه‌ها مشخص شود.
در ادامه عبدالله قبادی رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: ما با برخی مدیران مشکل داریم. از 6 ماه گذشته یک سرمایه‌گذار چینی که با کلی زحمت با آن رایزنی کردیم و تصمیم داشت که تا 500 مگابایت برق تولید کند، بدون اینکه ریالی به دنبال تسهیلات باشد؛ اما نحوه همکاری دستگاه‌ها با وی مطلوب نبوده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: بسترهای سرمایه‌گذاری در استان محدود است و به همین خاطر است که بیشتر به سمت نفت، گاز و صنایع بزرگ می‌روند. کارهای خوبی در سطح استان شروع شده؛ اما کافی نیست. سرمایه‌گذار به‌دنبال سوددهی و بازدهی سریع است.
وی با اشاره به طولانی شدن روند مجوزهای سرمایه‌گذاری، گفت: تمام مصوباتی که در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت مصوب می‌شود، مصوبات شورای برنامه‌ریزی محسوب شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخشی از سرمایه‌ها در خانواده‌ها مغفول است، افزود: خیلی از سرمایه‌ها در گاوصندوق‌ها و منازل مغفول مانده است. طلا روی دست خانم‌ها بلااستفاده و از دسترس جامعه خارج است. اگر طلاهایی که در خانه‌ها خوابیده در قالب تعاونی‌ها و شرکت‌ها در مسیر تولید و سرمایه‌گذاری قرار دهیم، خیلی از مشکلات اقتصادی مرتفع می‌شود و از محل درآمد آن ده‌ها برابر آن طلا برای خود تهیه کند. مشارکت مردم در تولید همان چیزی است که در فرمایش مقام معظم رهبری بوده است.
احمدزاده بر راه‌اندازی شرکت سهامی عام مردم تاکید کرد و گفت: ما باید به سمت تولید مشارکتی برویم.
در ادامه این جلسه نماینده سازمان‌های مردم نهاد در استان کهگیلویه و بویراحمد با گلایه از مدیرانی که غیربومی‌ها را بر بومی‌ها ترجیح می‌دهند، گفت: خیلی از ادارات به سرمایه‌گذاران بومی توجهی ندارند. ما انتظار داریم که این رویه اصلاح شود.
احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به حرف‌های نماینده سازمان‌های مردم نهاد، گفت: هنر مدیران باید جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد. تمام کشورهای دنیا به دنبال این است که سرمایه‌های کشورهای دیگر را به سمت کشور خودشان بکشانند.
وی با تاکید بر اینکه باید مردم را وارد کار سرمایه گذاری کرد، گفت: مدیران باید سرمایه‌های خارج از استان را جذب کنند. سرمایه‌های که در استان بزرگ در گردش هستند در استان ما نیست؛ بنابراین باید همه روی جذب سرمایه‌گذار خارجی و برون از استان همت بگذارند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به طور مثال در حوزه سلامت ما می‌توانیم از ظرفیت دکتر ملک حسینی (پدر پیوند کبد ایران) بهره ببریم و به دنبال این هستیم که از ظرفیت ایشان در استان استفاده شود. 
احمدزاده با بیان اینکه شرایط سرمایه‌گذاری در استان‌های دیگر بهتر است، اظهار کرد: آن زمینه سرمایه‌گذاری که در استان‌های همچون فارس و اصفهان وجود دارد در استان کهگیلویه و بویراحمد نیست. چرا نیست؟ 
وی افزود: ما همه‌مان «لُر» هستیم. خوب و بد باهم هستیم، هر رفتاری که باهم داریم باید بهترین باشد، اما با کسی که بیرون از استان می‌آید، حتماً باید بهترین باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتظار این است که هر وقت سرمایه‌گذاری از بیرون می‌آید باید برای او فرش قرمز پهن کرد. البته پسندیده نیست که به سرمایه‌گذار بومی بی‌احترامی کرد.
وی افزود: ما مشکل جدی فرهنگی در پذیریش سرمایه‌گذار داریم. نیامدن سرمایه گذار به استان، بخشی از آن مربوط به مشکل فرهنگی خود ما است. 
احمدزاده گفت: به دنبال این بودیم که با حضور سرمایه‌گذار کارخانه سیمان مارگون، کارخانه دوم سیمان را هم راه‌اندازی کنیم؛ اما سرمایه‌گذار کارخانه گفت که آقای احمدزاده من به جای اینکه 180 نیرو داشته باشم، 400 نیرو دارم. اینقدر روستاهای اطراف به من فشار آورده‌اند که دو برابر حقوق می‌دهم و 50 درصد نیرو اضافه دارم. اگر سرمایه‌گذار نیرو نگیرد با او برخورد می‌شود و شاید هم کتک‌کاری صورت بگیرد.
وی در ادامه حرف‌های تلخی در خصوص نحوه برخورد با سرمایه‌گذاران زد و گفت: برخی از فرمانداران ما نمی‌توانند به دلیل مشکل فرهنگی سرمایه‌گذاری را مستقر کند. سرمایه‌گذر فرار می‌کند و گاهی او را کتکش می‌زنند. سرمایه‌گذار می‌گوید که اجازه بدهیم تا واحد را بسازیم و بعد فرزندت را سر کار بگذاریم، اما سرمایه‌گذار را کتک می‌زنند که همین الان باید او را سر کار بگذاریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان تاکید کرد: باید مردم را در سرمایه‌گذاری شریک کرد، در این صورت خود مردم حافظ کار سرمایه‌گذاری می‌شوند. مشکل جدی داریم و باید فرهنگ سرمایه‌گذاری را درست کنیم.
علی‌بخش شجاعی مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: عنوان جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت است که بهتر بود مشکلات بخش خصوصی مطرح تا قدمی در راستای آن برداشته می‌شد.
وی افزود: قریب به 120 هزار تن سیب در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که کمتر از 13 درصد ظرفیت سردخانه‌ای داریم. در این دولت 35 هزار تن مجوز صادر شده و آن چیزی که الان ما شاهد هستیم و فعال است کمتر از 16 هزار تن است. 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین حین گفت: آمار شما با آماری که آقای معتمدی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی به من داده متفاوت است. آقای معتمدی‌پور الان آمار سردخانه‌ها چگونه است؟
معتمدی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به استاندار پاسخ داد که 12 هزار تن قبل داشتیم و امسال تقریباً 12 هزار تن به بهره‌برداری رساندیم و 24 هزار تن در حال ساخت داریم.
شجاعی گفت: 120 هزار تن تولید سیب داریم که این میزان سردخانه کفاف آنها را نمی‌دهد. استاندار گفت: البته شما باید میزانی که ذخیره‌سازی می‌شود، حساب کنید. خوشحالم که ظرفیت 12 هزار تنی سردخانه‌های استان را در طول 2 سال سه برابر افزایس دادیم. یعنی 36 هزار تن به ظرفیت سردخانه‌های استان اضافه کردیم.
شجاعی گفت: دستگاه کندانسور سردخانه دولتی تعاون روستایی خراب شده است و این در حالی است که در یک سردخانه 2 هزار تنی 500 نفر به صورت فصلی مشغول به کار می‌شوند. 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: یعنی با احداث 36 هزار تن ظرفیت سردخانه‌‌ای برای جمعیت 16 هزار نفری شغل ایجاد می‌شود. این رقم بالایی است که در این دولت محقق شده است و من این اطلاعات و آمار را نداشتم.
احمدزاده در پایان گفت: وزیر اقتصاد اردیبهشت‌ماه به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

گنجی
Iran, Islamic Republic of
برخورد مسولین استانی با سرمایه گذار غیر بومی چون طایفه ای در این استان ندارد غیر قابل قبول است
مصوبه‌ای در استان تصویب می‌شودکه قبلاً مدیر مربوطه زیر برگه امضاء کرده مخالفم
جلسات و مصوبات بی خاصیت
فقط برای تبلیغ و خودنمایی
محمدپور
اگر بخواهیم استان پیشرفت کند و سرمایه گذار بزرگ به استان بیاد باید مدیران از استاندار تا مدیران ادارات و همچنین نمایندگان افراد شاخص و بزرگ باشند
کارمندانی که ارتباط با سرمایه گذار دارند تعصب لازم را برای جذب سرمایه گذار داشته باشند
فقط آقای شریف پور در اداره کل دارایی را با این روحیه دیدم
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1