تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۴۷۰۷۸۷
مصوبه‌ای که ۳۰ سال خاک می‌خورد؛

«تپه دمالی» یا غده سرطانی! (+ فیلم)

۱
۰
«تپه دمالی» یا غده سرطانی! (+ فیلم)
کبنا ؛آقای استاندار نگویید تپه دمالی! بگویید «غده سرطانی» این گزاره تلخی از زبان یکی از اهالی سروک شهرستان بویراحمد در زمینه یک مصوبه جنجالی، پرحاشیه و همچنان خاک خورده نزدیک به ۳۰سال گذشته است که به گفته مردم منطقه و مسئولان هم اینک تبدیل به دُمَل چرکین و گره کوری شده است که باز شدن آن همتی بلند و عزمی راسخ می‌طلبد.
به گزارش کبنا، اجرای طرح مسکن روستایی در تپه دمالی سروک شهرستان بویراحمد از مصوبه‌های مهم سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۷۳ است و حدود سه دهه از این مصوبه می‌گذرد و هنوز تصمیم و اتخاذ تدابیری مبنی بر تعیین تکلیف آن انجام نشده است.
روستای سروک در پنج کیلومتری شمال شرق یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. شهرستان بویراحمد به مرکزیت شهر یاسوج و با جمعیتی افزون بر ۲۷۰ هزار نفر یکی از شهرستان‌های ۹‌گانه کهگیلویه و بویراحمد است.
طبق مصوبه مهم سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ در خصوص ساخت بیش از سه هزار مسکن برای محرومان، حدود ۳۰ سال قبل ۲۳۰ قطعه زمین در منطقه تپه «دمالی» روستای سروک این شهرستان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برای ساخت واحد‌های مسکونی به مردم واگذار شد و تاکنون نیز تعیین تکلیف نشده است.
قرار بود این افراد جوان سی سال پیش صاحب خانه شوند اما جفای زمانه، سهل انگاری برخی مدیران و سومدیریت‌ها آن‌ها را پیر کرد و همچنان در حسرت این آرزو مانده‌اند.
هم اینک این مسأله به یک مشکل در شهرستان بویراحمد تبدیل شده و خریداران این زمین‌ها نیز خواستار تعیین تکلیف خود هستند و همواره مراجعات بسیاری به مسئولان استانی و شهرستانی داشته‌اند.
بار‌ها و بار‌ها رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد این موضوع را با هدف رفع مشکل و تعیین تکلیف خریداران پیگیری کردند اما نتیجه‌ای حاصل نشده بود.
تنها یک خانه در این محل ساخته شده و نیاز است زیرساخت کار سایر مالکین فراهم شودو مسأله مهم این هست که چرا بنیاد مسکن مشکلات جاده را رفع نمی‌کند و زیرساخت‌های آب، برق گاز در این مکان فراهم نمی‌شود.
«تپه دمالی» یا غده سرطانی! (+ فیلم)
این درحالی است که کمبود زمین مشکل اساسی و مهم‌ترین دلیل کُندی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در نقاط شهری و روستایی شهرستان بویراحمد است.
مالکانی که پیر شدند
یکی از این مالکان گفت: حدود سه دهه است که ما بلاتکلیف این تپه هستیم، از جمله مشکلاتی که این منطقه دارد این است که ایجاد فاضلاب امکان‌پذیر نیست، همچنین بحث مشکلات زیرساخت‌های جاده‌ای، برق و گاز وجود دارد.
وی بیان کرد: حدود سی سال پیش برای خریداری هر قطعه زمین ۱۵۰ هزار تومان پول دادیم، اگر همان موقع از جای دیگری زمین می‌خریدیم، برایمان فایده بیشتری داشت.
یکی دیگر از آن‌ها، گفت: چه موانعی وجود دارد که فرمان رهبری معظم انقلاب پس از بیش از حدود ۳۰ سال روی زمین مانده است، این وقفه طولانی و بلاتکلیفی جز انباشت نارضایتی مردم، ارمغان دیگری ندارد.
هیچگونه زیرساختی در این مکان وجود ندارد
هیچگونه زیرساختی در این مکان وجود ندارد که مردم بتوانند در این محل خانه بسازند و همچنان این مصوبه بر زمین خاک می‌خورد.
رئیس شورای روستای سروک گفت: بنیاد مسکن ۲۱ هکتار زمین واگذار کرده است، یکی از ایرادات این است که بنیاد مسکن سرانه‌ها را به صورت استاندارد رعایت نکرده است.
عظیم صالح پور افزود: از ۷۵۰ قطعه‌ای که در این مکان واگذار شد، فقط ۱۱ قطعه به مردم سروک داده شد، در حالی که وقتی پروژه‌ای در زمینی واگذار می‌شود باید مردم همان منطقه در اولویت باشند.
    
وی گفت: اعتراضات مردم روی این است که این فضا را برای یک پروژه عام المنفعه همچون بیمارستان یا پارک تفریحی قرار دهند.
رئیس شورای روستای سروک بیان کرد: یکی دیگر از مسائل این است که اگر مردم بخواهند زمین خود را تسطیح کنند حداقل باید بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنند.
صالح پور عنوان کرد: با توجه به شرایط سختی که وجود دارد، هیچ دستگاه خدمات‌رسانی نمی‌تواند به این منطقه خدمات‌رسانی کنند، بنابراین مردم نگران این وضعیت هستند.
امید مردم را ناامید نکنید
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۱۳۷۳ سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان کهگیلویه و بویراحمد برای ساخت سه هزار واحد مسکن روستای استان دستور داده شد. در شهر یاسوج تپه سروک را برای این کار انتخاب کردند.
سید علی احمدزاده افزود: این زمین از منابع طبیعی به بنیاد مسکن واگذار شده، بنیاد مسکن بعد از مدتی خیابان کشی‌ها را آغاز کرده اما نیمه تمام مانده است.
وی تصریح کرد: حدود ۲۳۰ قطعه واگذار شده، تمام زمین‌ها نیازمند خاکبرداری و ایجاد زیرساخت است، همه مطالعات دیده نشده و هنوز بررسی فنی پروژه تمام نشده است، همچنین باید ابعاد کار را در جلسات بعدی بررسی کنیم.
«تپه دمالی» یا غده سرطانی!
احمدزاده اظهار کرد: در دولت‌های گذشته به این پروژه ورود کرده‌اند ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اند، مردم با یک‌امیدی این زمین‌ها را خریده‌اند ولی بلاتکلیف مانده‌اند، باید تصمیم بگیریم و اگر با حمایت دولت امکان ساخت و ساز هست هر چه سریعتر مردم را از بلاتکلیفی دربیاوریم.
وی گفت: سال‌های گذشته مردم روستای سروک نسبت به این پروژه معترض بودند اما اکنون معارض رفع شده، شورای روستای سروک نیز اعلام حمایت کرده است، این تپه استعداد داشته که به یک تفرجگاه عمومی برای مردم ایجاد شود ولی در هر حال این کار انجام نگرفته و مردم باید تعیین تکلیف شوند.
احمدزاده بیان کرد: در دوره‌ای قرار بوده مردم را جابجا کنند و این منطقه به تفرجگاه عمومی تبدیل شود اما این کار انجام نگرفته است. می‌ طلبد کار کارشناسی انجام گیرد و در جلسه‌ای جوانب موضوع از جمله برآورد هزینه‌ها و اعتبارات مورد نیاز و هزینه کرد مردم بررسی شود و این تپه تعیین تکلیف شود.
کمبود زمین برای ساخت مسکن معضلی اساسی در کهگیلویه و بویراحمد است، در این استان زمین دولتی و منابع طبیعی وجود ندارد و در مرکز استان (یاسوج) بخش زیادی زمین‌های کشاورزی و تپه‌های جنگلی است.
مسکن یکی از بخش‌های مهم اقتصادی از بعد کلان و هم بعد خرد در اقتصاد خانوارهاست اما تغییرات قیمت مسکن در ایران و به تبع آن در استان‌های مختلف از جمله مقولاتی است که در سال‌های اخیر درخور تامل است.
در دولت مردمی، به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، پاسخ به تقاضا برای مسکن به‌ویژه در بین اقشار کم‌درآمد، طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه بوده است.
«تپه دمالی» یا غده سرطانی! (+ فیلم)
بدون تردید ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه گام مهمی در راستای خانه دار کردن بخشی از مردم استان خواهد بود.
نقش بسیج دانشجویی در مطالبه حقوق مالکان
سال هاست که حقوق مالکان زمین‌های دمالی سروک یاسوج نادیده گرفته شده بود اما بسیج دانشجویی استان تلاش کرده بود تا گامی در راستای احقاق حقوق فراموش شده این مردم بردارد
فرزاد اقدسیان، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد، در این باره گفت: ساخت مجتمع خانه‌سازی روستایی در قالب حدود سه هزار واحد در میان مصوبه‌های مهم سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳ بود که قرار شد ۹۵۰ واحد در بویراحمد، یک هزار و ۲۱۰ واحد در کهگیلویه و ۳۰۰ واحد در گچساران ساخته شود.
وی عنوان کرد: تپه دمالی یاسوج برای اجرای این طرح در یاسوج انتخاب شد اما آنگونه که به نظر می‌آمد جانمایی مناسبی نداشت و یک تپه برای این کار انتخاب شده بود. اقدسیان ابراز کرد: قرار شده بود ۲۱۲ قطعه به مستضعفین داده شود آمل اکنون آمار کلی قطعه‌ها ۲۳۰ قطعه است که ۱۸ قطعه اضافی مربوط به خود بنیاد مسکن است.
از سال ۱۳۷۶ بنیاد مسکن به عنوان متولی اجرای این طرح مشخص شد اما اهمال کاری‌ها و معارضان موجود در منطقه فرآیند به سرانجام رسیدن این طرح را طولانی کردند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سه بار نقشه کلی طرح کشیده شده و تغییر کرده است و سبب نارضایتی مالکان شده است.
وی بیان کرد: از میان مالکان افرادی هستند که حتی تا چهار مرحله در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ پرداختی داشته‌اند. اقدسیان تأکید کرد: برخی قطعه‌ها تا ۱۲ مرحله هم به فروش رفته و به شخص جدیدی توسط مالکان قبلی واگذار شده است.
سال ۱۳۹۷ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یاسوج خواهان احقاق حق مالکان در تپه دمالی شدند و حتی در سال ۱۳۹۹ خواستار ورود دستگاه قضایی شدند که این اتفاق هم افتاد.
«تپه دمالی» یا غده سرطانی! (+ فیلم)
قرار شد سال ۱۴۰۰ زیر نظر و با نظارت نماینده دستگاه قضایی، سازمان بازرسی و بنیاد مسکن قطعه‌بندی جدیدی انجام شود اما یکباره بنیاد مسکن سر خود قطعه‌بندی جدیدی انجام داد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: دادگستری مانع از این کار شد و قطعه‌بندی جدیدی با حضور ناظران انجام گرفت.
در دولت مردمی سیزدهم موضوع را با استاندار استان در میان گذاشتیم و بنا شد استاندار به همراه جمعی از مدیران اجرایی در این منطقه حضور یابد.
وی تأکید کرد: استاندار در منطقه حضور یافت و از مدیران خود خواسته این تپه را هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف کنند.
وی با اشاره به وجود معضلات کنونی پیش روی مالکان افزود: کم بودن میزان تسهیلات مسکن روستایی، نبود زیرساخت‌های آب، برق و گاز و نبود جدول‌گذاری، خاکبرداری و نبود فاضلاب از جمله مشکلات آن هاست.
نام شما

آدرس ايميل شما

سروک
Iran, Islamic Republic of
هر کس هر مطلبی می نویسه.نویسنده اصلا اهل سروک نبوده و نیست.این تپه فقط باید پارک جنگلی بشه.راه آب گاز و ....از کجا باید بره
نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
فایل های مرتبط
1