تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۴۷۰۵۳۳
کبنا گزارش می‌دهد

۴۸۵ مدرسه کهگیلویه و بویراحمد سنگی و ناامن است / جان دانش‌آموزان در خطر است/ دست دانش‌آموزان به سمت خیرین

۱
۰
۴۸۵ مدرسه کهگیلویه و بویراحمد سنگی و ناامن است / جان دانش‌آموزان در خطر است/ دست دانش‌آموزان به سمت خیرین
کبنا ؛دانش آموز در برخی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد در حسرت مدرسه مانده اند و آرزوی مدرسه ایمن و مناسب و استاندارد را دارند و یا مدرسه ندارند و یا اگر دارند ایمن و استاندارد نیست بطوریکه که باید مسافت زیادی را طی کنند و از کوه‌های سخت گذر بالا بروند و خطرات و مشکلات جدی را به جان بخرد تا به مدرسه در منطقه ای دور دست برسند و یا اینکه بخاطر نبود مدرسه قید مدرسه و درس خواندن را بزنند و ترک تحصیل کنند.
به گزارش کبنا، ایسنا نوشت: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل تاریخی در بخش های مختلف عقب ماندگی ها و محرومت زیادی دارد که یکی از این بخش ها بخش آموزش و مدرسه سازی است البته خیرین تاکنون برای مدرسه سازی در این استان کمک کردند اما با وجود این کمک ها و مدرسه سازی ها هم اکنون دارای ۴۸۵ مدرسه سنگی معادل ۴۰ درصد مدارس ناایمن کشور بوده که نیازمند توجه ویژه و کار بیشتر است.
بیست و پنجمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور خیرین و مسئولان کشوری و استانی در یاسوج برگزار شد که با چند تن از خیرین به گفت و گو نشستیم که در ادامه آنها را می‌خوانید.
«محمدجواد رحمانی»، یک خیر مدرسه ساز گفت: حدود ۵۰ سال است که در خدمت جامعه بودم و بیشتر کار ما در توزیع آذوقه بود بطوریکه سالانه حدود ۱۵ هزار بسته آذوقه بین نیازمندان توزیع می کردیم، تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار بسته لوازم تحریر در بین دانش آموزان استانهای کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و منطقه بشاگرد توزیع کرده ام.
وی افزود: حدود یک سال است که با کمکی یکی از دوستان خیر، به فکر مدرسه سازی افتادم  و با کمک چند نفر از دوستان از جمله آقای جواد تهرانی، حقیقت خواه، حاج رضا نیلی و محمد تهرانی برای ساخت دو مدرسه سه کلاسه در روستای «بیاره» شهرستان دنا در مرحله سفیدکاری است و یک مدرسه در روستای «اشکفت سیاه» دنا در حال ساخت است که تا دو ماه آینده تکمیل خواهد شد.
رحمانی اظهارکرد: با کمک خداوند این کار مدرسه سازی را در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه خواهیم داد و تصمیم داریم که سه مدرسه دیگر در این استان بسازیم.
این خیر ۷۳ ساله مدرسه ساز خاطرنشان کرد: فیلمی از وضعیت نگران کننده و دور بودن مدرسه در مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد دیده ام که تحت تاثیر قرار گرفتم و تصمیم به ساختن مدرسه در این استان گرفتم، در همین روستای «اشکفت سیاه» مردم منطقه بدلیل نبود مدرسه مهاجرت کردند که در حال ساخت مدرسه دو کلاسه در این روستا هستیم تا هم دانش آموزان این منطقه با خیال راحت درس بخوانند و هم از مهاجرت به شهرها جلوگیری شود..
رحمانی تصریح کرد: با مدرسه سازی خودم را سبک بال می بینم و خیلی راحت تر زندگی می کنم و این کارها در زندگی ام تاثیر گذار است و امیداریم کسانی که توان و تمکن مالی دارند در راه اخیر قدم بگذارند و به این استان محروم کمک کنند تا استعدادهای دانش آموزان استان شکوفا شوند و در آینده به کشور خدمت کنند.
وی ادامه داد: قبل از اینکه به استان کهگیلویه و بویراحمد بیایم به خیلی از دوستانم سفارش کردم که در این استان با ۴۸۵ مدرسه سنگی و ناایمن اقدام به مدرسه سازی کنند و باقیات و صالحاتی برای خود برجای بگذارند و برای آخرت خود هیچ چیزی بهتر از مدرسه سازی نیست.
این خیر مدرسه ساز بیان کرد: دانش آموزان یکی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بدلیل نداشتن مدرسه در «آشپزخانه» در حال درس خواندن و تحصیل بودند که واقعا وقتی این وضعیت را دیدم متاثر و متاسف شدم و خیرین می توانند در این زمینه یادگار ماندگاری از خود برجای بگذارند.
۴۸۵ مدرسه سنگی کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار خیرین
«مهدی میرناطقی»، یکی دیگر از خیرین مدرسه ساز با بیان اینکه خاک پای اهالی استان کهگیلویه و بویراحمد هستم، می گوید؛ ۲۲ سال پیش به این استان آمدم و اولین مدرسه را ساختم، تاکنون در مجموع ۱۲ مدرسه و یک خوابگاه در نقاط مختلف این استان ساخته ام که امیدوارم یک مدرسه سه کلاسه دیگر را بسازم.
وی افزود: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد که بهترین و مهمان پذیر هستند را دوست دارم و برای این مردم که دوستشان دارم جانم را فدا می کنم، در دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان این استان بودم و از خودگذشتگی‌ها و ایثار جوانان این استان را از نزدیک به عینه مشاهده کردم.
میرناطقی اظهارکرد: دو فرزند دارم که هم اکنون در کنارم دانش آموزان نیازمند را کمک و پیشتیبانی می کنند و به خیرین توصیه می کنم در استان کهگیلویه و بویراحمد بیاییند و لبخند مهربانی را بر لب دانش آموزان این استان بنشانند.
خانم ساغرچی(همسر شهید کاظمی)، یکی از خیرین مدرسه ساز نیز در این رابطه می گوید؛ افتخار می کنم با مدرسه سازی در کنار دانش آموزان بودم.
وی با بیان اینکه با مدرسه سازی احساس می کنم در دریایی پر از نور قرار گرفته ام، اظهارکرد: ان شاءالله خداوند توفیق دهد و در کنار دانش آموزان باشم و بتوانم کاری برای آنها انجام دهم.
خانم گیتی نژاد، خیرین مدرسه ساز دیگر نیز با بیان اینکه چند سال پیش فیلمی از سه دانش آموز که خواهر و برادر در یکی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد را در فضای مجازی دیدم که از کوه‌های سخت گذر بالا می روند تا به مدرسه در منطقه ای دور دست برسند، گفت: به همین خاطر و پس از دیدن این فیلم تصمیم گرفتم که یک مدرسه برای دانش آموزان منطقه مذکور بسازم.
وی افزود: فیلمی دیگر از دانش آموزانی از منطقه دیگر این استان به دست ما رسید که دانش آموزان جا ندارند و در حیات در حال درس خواندن هستند.
خانم گیتی نژاد تصریح کرد: تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ مدرسه یک کلاسه، یک مدرسه سه کلاسه و سه مدرسه ۹ کلاسه ساخته ایم که به یاری و کمک مسئولان استان باز هم اقدام به مدرسه سازی در این استان خواهیم کرد. همچنین اخیرا یک هنرستان ۹ کلاسه را در شهر سی سخت افتتاح کرده و تحویل داده ایم که تجهیزات فنی، ورزشی و کتابخانه لازم را نداشت که به امید خدا این هنرستان را تجهیز خواهیم کرد.
۴۸۵ مدرسه سنگی کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار خیرین
«مهرداد الطافی»، یک خبر مدرسه ساز نیز گفت: تاکنون ۹ مدرسه را از مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲ در استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی و به بهره برداری رسانده ایم. یک مدرسه دیگر نیز در آینده نزدیک ساخته و تحویل خواهد شد.
وی افزود: این بنیاد، جوان ترین سازمان مردم نهاد در حوزه مدرسه سازی و مدرسه یاری در مناطق محروم با بیش از ۱۳۰۰ خیر جوان دهه هفتادی و هشتادی است که امیدارم بتوانیم در راستای محرومیت زدایی و عدالت آموزشی گامی برداریم و اقدامات ما مثمر ثمر باشد.
الطافی با بیان اینکه تاکنون ۵۵ مدرسه را در سطح کشور ساخته ایم و تحویل داده ایم، تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های پایلوت ما بود که از مهر ماه ۱۴۰۱ فعالیت خود را در این استان شروع کردیم.
این خیر مدرسه ساز تاکید کرد: طی سال جاری آغاز عملیات ساخت چند مدرسه را در استان کهگیلویه و بویراحمد در برنامه داریم و مدرسه ای در منطقه مهریان شهرستان بویراحمد به بهره برداری برسد.
الطافی در پاسخ به این سوال که چرا استان کهگیلویه و بویراحمد را برای مدرسه سازی انتخاب کرده اید، ادامه داد: یکی از اعضای موسسه دانشجوی دانشگاه یاسوج بود که این استان را برای محرومیت زدایی به ما جهت مدرسه سازی معرفی کرد. علاوه بر مدرسه سازی در حوزه نوشت افزار، بورسیه تحصیلی و کمک به دانش آموزان نیازمند کمک های داشته ایم که تا کنون ۱۷۰۰بسته نوشت افزار توزیع کردیم و بیش از ۱۷۰دانش آموز حومه شهر یاسوج بورسیه تحصیلی موسسه ما شدند.
وی اظهارکرد: دانش آموزان منطقه «خلف آباد» در پنج کیلومتری حومه شهر یاسوج مدرسه ای ساختم که دانش اموزان این منطقه برای تحصیل کردن شرایط سختی داشتند و روز یکه مدرسه آنها ساخته شد خوشحالی دانش آموزان را که دیدم خاطره شیرینی برایم بود. مدرسه ای نیز در منطقه «مهریان» در حال ساخت هستیم که والدین دانش آموزان به ما گفتند بدلیل نبود سرویس و دور مدرسه فرزندانمام مجبور بودند ترک تحصیل کنند و این مساله خوشحال کننده و بهترین آرزوی ماست که با ساخت مدرسه از ترک تحصیل دانش آموزان و آیندسازان کشور جلوگیری کنیم.
۴۸۵ مدرسه سنگی کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار خیرین
«سمیه هاشمی کوه دهی»، نماینده خیرین خارج از ایران نیز گفت: در عین حال که در جامعه خیرن مدرسه ساز فعالیت می کنم با خیرین کشورهای مختلف از جمله آمریکا، استرالیا، آلمان و انگلیس در تماس هستم و برای ساخت مدارس کمک می کنیم.
وی افزود: با کمک دوستان تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵ مدرسه ساخته ایم و سه مدرسه جدید نیز برای ساخت تقبل کرده ایم.
هاشمی معتقد است که هر فردی می تواند با یک هزار تومان هم خیر مدرسه ساز باشد و نباید منتظر باشیم که با مبالغ بالا شروع کنیم و هر چه در توان داریم برای مدرسه سازی انجام دهیم.
این نماینده خیرین خارج از ایران تصریح کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی فعال هستند، این استان مردمی خونگرم دارد اما کم برخوردار است و در آینده کمک های بیشتری به این استان خواهیم کرد.
هاشمی خاطرنشان کرد: هنگامی که برای ساخت مدرسه روستای «کوخدان» شهرستان دنا سفر کردم متوجه شدم که مردم از نظر مالی مشکلاتی دارند که در این زمینه نیز ورود کردم و برخی مسایل آنها را حل و بر طرف کنم.
«سید رضا حسینی نیک»، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز تاکنون بیش از ۳۰۰ مدرسه در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد ساختند، گفت: بیش از ۲۰۰ پروژه آموزشی استان طی مدت یک سال تحویل موقت شده است که بیش از ۹۰ درصد این پروژه ها یا مشارکتی با خیرین و یا کامل خیرساز بوده اند.
وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مدارس ناایمن، رتبه اول کشور را دارد به گونه ای که ۴۰ درصد مدارس ناایمن کشور متعلق به این استان است.
حسینی نیک اظهار کرد: ۴۸۵ مدرسه ناایمن در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که باید سریع تر نوسازی و بازسازی شوند تا دانش آموزان در محیطی ایمن درس بخوانند.
۴۸۵ مدرسه سنگی کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار خیرین
«حسنعلی عزت خواه»، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۸۳هزار و ۳۸۳ دانش آموز در مجموع به ۴۴۲ مدرسه نیاز جدی دارد، گفت: از این تعداد ۳۳۵ مدرسه نیاز به بهسازی دارند و ۱۰۷مدرسه جدید باید ساخته شود. ۱۰۰۰ مدرسه در سطح شهرهای استان وجود دارد و ۱۲۱ هزار و ۷۳۱ دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند.
وی افزود: ۶۶.۳۹ درصد دانش‌آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق شهری مشغول به تحصیل هستند در حالی که ۳۱.۳۵ درصد آموزشگاه‌ها و مدارس در شهرها واقع شده‌اند. همچنین ۶۸.۶۵ درصد مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد در روستاها واقع شده اند این در حالی است که ۳۳.۶۱ درصد دانش آموزان این استان معادل ۶۱ هزار و ۶۵۲ دانش آموز را در خود جای داده اند.
عزت‌خواه اظهارکرد: ۱۰۷ مدرسه استیجاری و دو شیفت در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۷۰درصد این تعداد در شهرستان بویراحمد واقع شده اند. ۲۷۰ مدرسه فاقد سیستم گرمایشی در استان وجود دارد که البته بعضی از مدارس سیستم گرمایشی ندارند و برخی هم سیستم گرمایشی استاندارد و مناسب ندارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۲۳۲مدرسه نیاز به ایزوگام دارد که در فصل زمستان سقف آنها «چکه» می‌کند و شرایط نامناسبی ایجاد می‌شود. ۷۱۷ مدرسه استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد حیاط است که اثر زیادی در روحیه همدلی و نشاط دانش‌آموزان دارد. ۷۰۸ مدرسه استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به گازکشی و ۵۰۶ مدرسه نیاز به سرویس بهداشتی دارد.
۴۸۵ مدرسه سنگی کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار خیرین
«حمیدرضا خان‌محمدی»، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در بیست و پنجمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با برنامه ریزی، مدارس سنگی و ناایمن و کمبود مدرسه در حاشیه شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برچیده و برطرف می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم فردا و آینده قوی و اقتصاد قوی داشته باشیم باید به امر مهم مدرسه‌سازی توجه داشته باشیم.
«آیت‌الله سید نصیر حسینی»، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج اقدام خیرین را در ساخت مدارس پسندیده دانست و گفت: ساخت بیش از ۲۰۰ مدرسه خیرساز در استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام قابل تقدیر است.
وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در شهرستان بویراحمد با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم که انتظار می‌رود، خیرین همانند گذشته در راستای رفع کمبودهای آموزشی استان قدم بردارند.
«سید علی احمدزاده»، استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به خاطر محرومیتی که از قدیم در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و با همه خدمات گسترده‌ای که بعد از انقلاب انجام شده، هنوز هم در زمینه‌های مختلفی استان کهگیلویه و بویراحمد عقب مانده است.
 وی بیان کرد: ۴۸۵ مدرسه سنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که تهدید و خطری برای نظام آموزشی و سلامت دانش‌آموزان است.
۴۸۵ مدرسه سنگی کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار خیرین
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اگه این باجهایی که به اسم کمک بشر دوستانه رو به کشورهای دوست و برادر عرب ندید مشکل مدرسه سازی و خیلی از مشکلات ایران حل میشه
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1