تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۴۶۸۵۱۵
گزارشی درباره معایب خودرو‌های چینی که میلیاردی فروخته می‌شوند

لات‌های کوچه خلوت!

۰
لات‌های کوچه خلوت!
کبنا ؛واردات خودرو کندتر از چیزی که تصور می‌شد، پیش می‌رود. با گذشت شش ماه از راه‌اندازی سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی فعلا فقط تکلیف قیمت شش تا از مدل‌ها مشخص شده و فهرست اولیه و ۱۵ گانه مدل‌های عرضه شده در مهرماه آب رفته و کسی از سرنوشت ۹ مدل دیگر خبری ندارد. از آنطرف ایرانخودرو امسال فقط در مرحله اول فروش یکپارچه محصولات داخلی شرکت کرده و سایپا هم بعد از دور دوم، در بازگشایی‌های بعدی سامانه یکپارچه غایب بوده است. با این اوصاف کسی که در فکر خرید خودرو صفرکیلومتر از کارخانه است، راهی جز مراجعه به مونتاژکاران و محصولات چینی ندارد. مدل‌هایی که زیرسایه روند کند واردات خودرو و کم‌کاری‌های سایپا و ایرانخودرو خودشان را به بازار ایران رساندند، اما در این سال‌ها به داشتن پیشرانه تکراری، قطعات کم کیفیت، خدمات محدود پس از فروش و ... متهم شدند.
شماره یک | ام‌وی‌ام X22 پرو

به گزارش فرارو، ام‌وی‌ام X22 پرو الان ارزان‌ترین مونتاژی بازار است. خود مدیران خودرو قیمت ام وی ام X22 پرو دنده‌ای را کمی بیش از ۷۰۶ میلیون تومان درنظر گرفته و در بازار آزاد خرید ام وی ام X22 پرو دنده‌ای حول و حوش ۸۰۰ میلیون تومان خرج بر می‌دارد. مدلی که بعد از ام وی ام X22 معمولی دومین سری از این خانواده در بازار خودرو ایران است و یکی از مهمترین ایراد‌های آن مثل مدل نسل قبلی خودش فضای کوچک کابین به شمار می‌رود. به همین خاطر خیلی‌ها اساسا شاسی بلند‌های چینی را شاسی بلند نمی‌دانند و به عنوان کراس اور بسنده می‌کنند.
ام وی ام X22 پرو به داشتن سیستم تعلیق نسبتا ضعیف معروف است. سیستمی که وظیفه آن جلوگیری از انتقال ضربه‌های ناگهانی به اتاق خودرو است، اما کافی است یکبار در ام وی ام X22 پرو بنشینید و با سرعت زیر ۵۰ کیلومتر از دست انداز‌های شهری رد شوید. از یک طرف دیگر پیشرانه سه سیلندر توربوشارژ ام وی ام X22 پرو حداقل جلو رقبای اقتصادی تعریفی ندارد و موتور یک لیتری آن نهایتا می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۲ اسب بخار تولید کند.
لات‌های کوچه خلوت!
شماره دو | دیگنیتی
دیگنیتی از یک زاویه ما را یاد ایراد معروف شاهین می‌اندازد. یعنی همخوانی نداشتن بدنه و پیشرانه. احتمالا در این چند سالی که از عرضه شاهین توسط سایپا به بازار می‌گذرد درباره ضعف فنی شاهین چیز‌هایی شنیده باشید. ماجرا به پیشرانه معروف سایپا یعنی M۱۵ برمی گردد که به شکل توربوشارژ به عنوان قلب تپنده شاهین عمل می‌کند، اما ضعف آن به خاطر وزن هزار و ۲۶۰ کیلویی خودرو کاملا مشهود است و خود سایپا با رفتن سراغ پیشرانه ME۱۶ تلویحا ضعف فنی شاهین را پذیرفته است.
دیگنیتی هم که از سال ۹۹ توسط بهمن موتور راهی بازار شده، از دید یکسری از خریداران با همین ضعف دست و پنجه نرم می‌کند. طوری که در بهترین حالت برای اینکه سرعت دیگنیتی به عنوان یک شاسی بلند هزار و ۵۷۰ کیلویی از صفر به ۱۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کند، باید حداقل ۱۴ ثانیه انتظار بکشیم.
لات‌های کوچه خلوت!
شماره سه | کی ام سی T8
کی ام سی T8 قبل از هر بحثی قربانی سلیقه خریداران ایرانی شده است. دردهه قبلی کاپرا‌ها و فیس‌لیفت‌های بعدی آن‌ها در کشورمان موفقیتی نداشتند و الان هم اوضاع به شکلی است که فروشنده‌های کی ام سی T8 کرمان موتور حاضرند آن را به عنوان یک پیکاپ جدید حدود ۳۰۰ میلیون زیر نرخ مصوب کارخانه بفروشند.
کی ام سی T8 جدا از این حرف‌ها حداقل از نظر آن‌هایی که نشستن در کابین را تجربه داشتند، ایراد‌هایی مثل خشکی و سفت بودن صندلی‌ها را دارد. نداشتن دوربین ۳۶۰ درجه برای مدلی که در کارخانه ناقابل یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون فروخته می‌شود، یک عیب بزرگ به حساب می‌آید و خریدران آن به جز نسخه دنده‌ای انتخاب دیگری ندارند.
لات‌های کوچه خلوت!
شماره چهار | لاماری ایما
لاماری ایما همان ماشینی است که از آن به عنوان خودرو اسکورت کاروان النصر عربستان و کریستیانو رونالدو در تهران استفاده شد. تقریبا از یک سال قبل توسط آرین پارس موتور راهی بازار شده و انصافا جای یکسری از آپشن‌ها در فهرست امکانات رفاهی آن خالی است.
لاماری ایما در خیلی از گزارش‌های همکاران ما به اسم یک شاسی بلند با زبان طراحی مدرن و مورد پسند جوان‌ها معرفی می‌شود، اما محصولی که آرین پارس موتور بابت آن حدود یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دریافت می‌کند از گیربکس تیپترونیک که قابلیت تعویض دنده دستی را فراهم می‌کند، محروم است. نبود سنسور‌های هشداردهنده خروج از خط و پارک جلو که موقع پارک کردن خودرو به کمک راننده می‌آید، یکی دیگر از ایراد‌های لاماری ایما محسوب می‌شوند.
لات‌های کوچه خلوت!
شماره پنج | جک J4
جک J4 از دو منظر مهم مورد شماتت فعالان بازار خودرو قرار می‌گیرد؛ بدنی و فنی. کیفیت پایین قطعات استفاده شده در جک J4 به خصوص داخل اتاق جزو معروف‌ترین ایراد‌های اغلب محصولات چینی است که خب معمولا خودروسازان، این مسئله را با مطرح کردن کلیدواژه خودرو اقتصادی توجیه می‌کنند.
جک J4 اما از حیث فنی هم جلو یک سری از سدان‌های داخلی عملکرد ضعیف تری دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری و تنفس طبیعی جک J4 به قول معروف زور کمتری نسبت به موتور دنا و تارا از خودش نشان می‌دهد و به این حرف‌ها نبود آپشن‌هایی مثل چراغ‌های مخصوص روز و صفحه نمایش لمسی را هم باید اضافه کنیم. احتمالا به همین خاطر الان قیمت جک J4 در بازار آزاد حدود ۳۰ میلیون زیر نرخ ۷۶۵ میلیونی آن در کارخانه رسیده است.
لات‌های کوچه خلوت!
شماره شش | فیدلیتی
فیدلیتی از نظر فنی تقریبا مشابه محصولات چری عمل می‌کند و روی پلتفرم تیگو ۸ پرو مدیرانخودرو ساخته شده است. کمی زودتر از دیگنیتی یعنی در سال ۱۴۰۰ توسط بهمن موتور راهی بازار شد و در این مدت حداقل از زبان بخشی از خریدارانی که سراغش رفتند، بدون عیب و ایراد نبوده است.
یکی از خریداران فیدلیتی در یکی از شبکه‌های اجتماعی درباره داغ کردن گیربکس آن در ترافیک و سربالایی‌ها صحبت کرده است. یک نفر دیگر از موتور هزار و ۵۰۰ سی سی آن که فقط ۱۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند انتقاد کرده و یک نفر دیگر به صدای زیاد موتور حین استفاده از دنده عقب اشاره کرده است.
لات‌های کوچه خلوت!
شماره هفت | چری آریزو ۵
چری آریزو پنج نسبت به اغلب مونتاژی‌های این مطلب قدیمی‌تر است. این یکی از سال ۹۵ در خیابان‌ها دیده می‌شود، اما بازار کم رونق خریدوفروش می‌تواند ترس را به دل خریداران آن بی اندازد. طوریکه علیرضا به عنوان یکی از کسانی که قبلا سراغ چری آریزو ۵ رفته، خودش را خریدار اول و آخر آن معرفی می‌کند.
چری آریزو ۵ مثل خیلی از مونتاژی‌ها به خاطر پیشرانه ۱.۵ لیتری در بحث فنی تعریفی ندارد و گشتاور ۱۴۱ نیوتن متری و قدرت ۱۱۶ اسب بخاری آن با هیچ مترومعیاری مناسب وزن هزار و ۳۰۰ کیلویی خودرو نیست. کیفیت پایین قطعات هم یک ایراد تکراری دیگر بین محصولات چینی است که در این بخش با اجازه شما خیلی به آن نمی‌پردازیم.
لات‌های کوچه خلوت!
شماره هشت | فونیکس FX
فونیکس FX جزو جدیدترین دستپخت‌های مونتاژکاران است که از زمستان پارسال فروخته می‌شود. در همین مدت کوتاهی که از عرضه فونیکس FX می‌گذرد خیلی‌ها از طراحی آن تعریف کردند و آن را یک شاسی بلند مینیمال و به روز دانستند. با همه این حرف‌ها مشخص نیست چرا خروجی اصلی اگزوز فونیکس FX زیر بدنه قرار گرفته یا اینکه چرا تیپ اکسلنت آن از نظر فنی تفاوت چشمگیری با تیپ پرمیوم دارد و به شکل مشهودی ضعیف‌تر است.
لات‌های کوچه خلوت!
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1