تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب : ۴۶۸۱۰۸
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

( فیلم) حرف‌های قابل تأمل عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در خصوص سد خرسان 3 / دستکاری در طبیعت اثرات دارد و در دراز مدت اثر سوء آن با شدت بیشتری به خود بشر بر می‌گردد

۱۱
۲
( فیلم) حرف‌های قابل تأمل عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در خصوص سد خرسان 3 / دستکاری در طبیعت اثرات دارد و در دراز مدت اثر سوء آن با شدت بیشتری به خود بشر بر می‌گردد
کبنا ؛محسن فرزین_ استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج_ است. وی سال ۸۷ در رشته تحصیلی کارشناسی مرتع و آبخیزداری با عنوان پایان‌نامه «بررسی ویژگی‌های زمین‌شناسی و ژئومرفولوژی حوزه آبخیز سربند نهبندان» در دانشگاه زابل فارغ التحصیل شد. همچنین سال ۸۹ در دانشگاه تهران در رشته تحصیلی کارشناسی‌ارشد بیابان‌زدایی با عنوان پایانه «بررسی تغییرات فیزیکوشیمیایی رسوب عرصه پخش سیلاب دشت امامزاده جعفر گچساران» و سال ۹۶ در رشته تحصیلی دکتری تخصصی علوم و مهندسی آبخیزداری با عنوان پایان‌نامه «مکان سنجی تعیین محدوده ظهور چشمه‌های آب شیرین زیردریایی خلیج فارس با استفاده از نمایه‌های ژئومرفومتری مناطق کارستی و هیدروشیمی آب‌های ساحلی (سواحل استان بوشهر) در دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او معتقد است که آب شهرستان‌های بویراحمد و دنا بدون ساخت سد هم قابل تأمین است و می‌گوید: دستکاری در طبیعت اثرات دارد و در دراز مدت اثر سوء آن با شدت بیشتری به خود بشر بر می‌گردد.
     
متن کامل صحبت‌های فرزین در باره احداث سد در استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی نقاط کشور

فرزین با بیان اینکه ساخت «سد» را نمی‌توان کامل تأیید یا رد کرد، گفت: جمعیت در حال افزایش است و قطعاً به منابع آب پایدار نیاز دارند. هر چند که بنده اعتقاد دارم، برای تأمین صرف «آب شرب» مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا نیاز به ساخت «سد» نیست. اما اینکه آب از یک حوزه به حوزه دیگری منتقل شود، مشکلاتی را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به «سد خرسان ۳»، گفت: اولاً نقطه ساخت «سد» بیرون از استان قرار دارد. با توجه به کوهستانی و بکر بودن منطقه به لحاظ زمین‌شناسی، محدوده دنا و شهر یاسوج جزء فعال‌ترین بخش است. حوزه زاگرس از نظر زمین‌شناسی رشته کوه جوان به حساب می‌آید که فعالیت سالانه دارد. اگر سالی حدود یک «سانتی‌متر» به ارتفاعات دنا افزوده شود. بعد از صد سال، یک «متر» به ارتفاعات دنا اضافه می‌شود که به لحاظ زمین‌شناسی فوق‌العاده فعال است. پس احداث سد اینجا مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج در ادامه گفت: ساخت «سد» و تبعات آن یک بحث است و اینکه آب «سد» در کجا و برای چه مسائلی قرار است، مصرف شود و به کجا قرار است انتقال داده شود، بحث جداگانه‌ای است.
فرزین افزود: به طورکلی هر «سدی» که در هر مکانی احداث می‌شود، یک تغییر اکولوژیک و یک تغییر زمین ساخت دارد. اکولوژیک همان منظره‌ای که تغییر می‌کند و آن درختان، پوشش جنگلی، آثار باستانی و ساختمان‌هایی است که به زیر آب می‌رود. همچنین میکرواقلیمی که ایجاد می‌کند و بر دما، رطوبت نسبی منطقه، نوع بارش و... تأثیر می‌گذارد.
وی افزود: همچنین باید به مباحث زمین‌شناسی ساخت «سد» دقت شود. یاسوج و اطراف آن گسل‌های فعال فراوان وجود دارد. «گسل دنا» معروف و بسیار فعال است. بعد از گسل معروف «زاگرس»، گسل دنا معروف است و کل دنا را در بر می‌گیرد. این گسل‌ها فعال هستند و بعضی وقت‌ها زلزله ایجاد می‌کنند و بعضی وقت‌ها انسان‌ها باعث می‌شوند که فعالیت این گسل‌ها تشدید شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: به طور مثال، سد خرسان ۳ حجم مخزنش حدود یک میلیارد مترمکعب است. هر متر مکعب آب حدود یک تن وزن دارد. پس اگر مخزن «سد خرسان ۳» پُر شود، یعنی یک میلیارد تن وزنه را آنجا قرار دادیم. اگر ۲۰۰ میلیون تن هم وزن سازه سد را در نظر بگیریم. یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن وزنه را در یک فضای محدود قرار دادیم که بر اساس وضعیت جوی هوا یا خشکسالی پُر و خالی می‌شود. این پُر و خالی شدن‌ها سبب فعال شدن گسل‌ها می‌شود و خدای نکرده خسارت جانی و مالی وارد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چ خبر از پیوند ؟
عسکر
Iran, Islamic Republic of
اخ سی فرزین
سینا
Iran, Islamic Republic of
ای کاش ۱۰ نفر علمی وتحصیلکرده امثال ایشون دراستان داشتیم دست بردارید تخریب ونخبه کشی به خاطر منفعت شخصی تابه کی؟
Iran, Islamic Republic of
چندین نفر رو در پارک علم و فناوری استخدام کرده با کمترین دانش و عدالت ، بعد از نخبه کشی حرف می زنی ؟؟؟؟؟؟ ای کاش دستمون می شکست و به روشنفکر رای نمیدادیم
محمد
United States
اقای فرزین یکی از نخبگان استان ماست.که باید به وجودش افتخار کنیم و از علم ایشان بهره ببریم نه اینکه با حسادت باعث تخریب ایشان شویم.
کاش یه روزی این کینه های شخصی در استان ما برداشته میشد تا مانند بقیه استانها با و جود نخبگان استان خودمون پیشرف کنیم.
یوسفی
Iran, Islamic Republic of
ایشان با توجه به مدرک تحصیلی غیرمرتبط (آبخیزداری) تخصصی در گسل فعالیت های لرزه زای منتج از گسلش ندارند. اشتباهات فاحشی در بیان ایشان به چشم میخورد. نرخ کوتاه شدگی پوسته ایران حدود 22 میلی متر است که بخشی از این فشارش و کوتاه شدگی توسط فرسایش مستهلک میشود. لذا به دلیل نداشتن دید زمین شناسی و تکتونیکی این پدیده برای ایشان قابل فهم نیست. در همه رشته کوه زاگرس ده ها سد احداث شده است. طبق نظر ایشان می بایست تمامی این سد ها در معرض خطر باشند در صورتی که رفتار کلی و یکپارچه ای از رئولوژی سنگ و گسل را میتوان حداقل در پهنه ای به شعاع چند صد کیلومتر را به شکل واحد در نظر گرفت. شایسته است ایشان در زمینه ای که تخصص ندارند اظهار نظر نفرماییند.
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
دوسال حاکمیت بقول خودشان انقلابیها:::: بجز فقر وگرانی وعزل ونصب وتهمت و شعار های خالی ندیده اند مردم:::::: حتی رسانه ها جرات سخن منتقد و غیر از اصول را ندارد/ عمل وعمل شعار نه
دانشجوی کارشناسی ارشد
Iran, Islamic Republic of
دکتر فرزین را از دریچه یک سرمایه و نخبه علمی ببینید. مؤلف و مترجم چند کتاب علمی تخصصی که مرجع سوالات کنکور است. دست از نخبه کشی و طایفه بازی برداریم. ایشان نسبت به توسعه استان دغدغه مند و صاحب نظر هستند. ای کاش کمی به فکر رشد فرزندان استان باشیم و با تخریب و توهین و انگ زنی، به بیراهه نرویم.
عشق وطن
Iran, Islamic Republic of
با سلام .
چرا مسئولان، دانشگاهیان و بخصوص صداوسیمای استان ما در مورد چنین موضوعاتی ، از جمله سد تنگ سرخ و سد خرسان و... برنامه هایی ، میزگردهایی و.. با حضور متخصصان امر ، مخالفان و موافقان تدارک ندادند و نمیدهند تا بصورت منطقی و تخصصی به مشکلات و امتیازات و... پرداخته شود ؟
آیا این استان را مثل همیشه مکان و جایگاهی برای تست و آزمایش و نیرو پروری جهت رسیدن به جایگاههای بالاتر می دانند و استفاده می کنند ؟ این هست حق و حقوق مردمی که در همه مراحل این نظام و انقلاب از حضور در رویارویی با استعمار و جنگ هشت سال دفاع مقدس و اکنون هم در دفاع از نظام محکم و استوار ایستاده و خم بر ابرو نیاورده ؟
پس کوتاهی های مسئولان از دانشگاهیان و رسانه ها بخصوص صداوسیما در مراحل مختلف باعث عقب ماندگی و محرومیت این استان بوده و شده .
Iran, Islamic Republic of
بسکه بیعرضه ایم بهتر که زیتر قروابیم
دانشجو عمران
Iran, Islamic Republic of
استاد فرزین خیلی عالی صحبت کردند
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
سنتور علی سنتوری را دزدیدند

سنتور علی سنتوری را دزدیدند

قریب چند سالی است که هر از گاهی این موضوع اتفاق می‌افتد که یک بازیگر یا ورزشکار مورد ...
روی زمین دراز می‌کشیم تا کسی ما را بخرد!

روی زمین دراز می‌کشیم تا کسی ما را بخرد!

زنان کارگر خانگی که با روزنامه "گاردین" صحبت کرده اند اشاره می کنند که در امارات به آنان ...
1