تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۴۶۷۹۷۱
کبنا گزارش می‌دهد

پاسخ جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به گزارش کبنانیوز در باره انارستان‌های بیمار و کرم‌خوره کوشک

۷
۰
پاسخ جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به گزارش کبنانیوز در باره انارستان‌های بیمار و کرم‌خوره کوشک
کبنا ؛جهرم شاکریان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد با ارسال مطلبی به خبر کبنا نیوز در خصوص باغات انار منطقه کوشک این شهرستان واکنش نشان داد.
به گزارش کبنا در این مطلب آمده است؛
مدیر محترم سایت کبنا نیوز
احتراماً، در پاسخ به مطلب ((انارستان‌های بیمار و کرم خورده منطقه کوشک بویراحمد)) با کد ۴۶۷۸۹۱ که در تاریخ دوشنبه ۱۷ مهرماه سال جاری منتشر شد، موارد ذیل جهت استحضار جنابعالی و باغداران عزیز منطقه کوشک عنوان می‌شود انتظار می‌رود مطابق با قوانین مطبوعات، این متن در صفحه اول آن سایت منتشر شود.
قبل از هر چیز لازم است از همراهی و دلسوزی قاطبه رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از بخش کشاورزی قدردانی کنیم و این سؤال را از سایت کبنا نیوز مطرح کنیم که هر چند خدمت به این مردم عزیز هرچقدر هم که باشد، کم است اما چگونه است که با وجود خدمات قابل قبول جهاد کشاورزی در منطقه کوشک، در این سایت گزارشی پخش می‌شود که تمام خدمات دولت و نظام نادیده گرفته می‌شود و خراب شدن میوه چند درخت یا چند باغ را به تمام منطقه تعمیم می‌دهید؟
بدون شک مردم فهیم منطقه کوشک افرادی قدرشناس و واقع‌بین بوده و تأیید می‌کنند که جهاد کشاورزی در حد توان و مقدورات در کنار آن‌ها بوده و اقدامات خوبی در این دیار انجام شده و انجام خواهد شد؛ تأمین آب، احداث پمپاژ و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در بیش از ۲۰۰ هکتار از باغات کوشک، احداث یک هزار متر کانال بتنی، احداث سه باب استخر ذخیره آب، خرید و نصب ۲ دستگاه فیلتراسیون، توزیع نهال رایگان در کنار برگزاری بیش از هشت کلاس آموزشی، تنها بخشی از خدمات جهاد در منطقه کوشک است که البته این‌ها به معنای نبود کاستی‌ها نیست و تلاش جهاد کشاورزی همواره بر این است تا با همکاری خود کشاورزان و تولیدکنندگان، شرایط بهتری را رقم بزند.
و اما در مورد آفتی که در باغات کوشک به آن اشاره کردید، نکته نخست اینکه همه باغات با چنین آفتی مواجه نیستند و فقط چند باغ با این مشکل مواجه شدند و اینکه در این گزارش از همه باغات منطقه کوشک نام برده شد به نوعی سیاه‌نمایی و زیر سؤال بردن تولیدکنندگان کاربلدی است که با به‌کارگیری نکات فنی و به‌روز با کیفیت‌ترین انار را تولید می‌کنند.
بدون شک انتشار این گزارش بیش از آنکه حمایت از باغداران باشد، بازار فروش انار‌های باکیفیت منطقه کوشک را با چالش مواجه می‌کند.
پاسخ جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به گزارش <a href='https://www.kebnanews.ir' target='_blank'>کبنا نیوز</a> در باره انارستان‌های بیمار و کرم‌خوره کوشک
باید گفت که باغ و باغداری با آفت و بیماری عجین است و بدون شک اگر توصیه‌های علمی و فنی کارشناسان کشاورزی در مزارع و باغات به کار گرفته نشود، شاهد خسارت جدی به محصولات خواهیم بود؛ در این زمینه جهاد کشاورزی به وظیفه خود عمل کرده و طبیعی است که استقبال کشاورزان و عمل به توصیه‌های فنی و علمی امری اختیاری است.
به عنوان مثال یکی از علل گسترش آفت کرم گلوگاه انار عدم آبیاری به موقع و مناسب است که اگر باغداری به هر دلیلی این کار را انجام ندهد، نمی‌توان جهاد کشاورزی را مقصر دانست؛ وظیفه جهاد کشاورزی برگزاری کلاس‌های آموزشی است که این کار را انجام داده است.
نکته مهم دیگری که انتظار می‌رفت خبرنگار آن سایت از آن مطلع بود این است که آفت کرم گلوگاه انار از آفات خصوصی خسارت‌زا به باغات انار بوده و در زمره آفات عمومی و همگانی قرار ندارد لذا مدیریت و کنترل این آفت بر عهده باغداران عزیز است اما با این وجود اقداماتی ترویجی و آموزشی از سوی جهاد کشاورزی به باغداران ارایه شد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود‌.
کرم گلوگاه انار با نام علمی Ectomyelois ceratoniae از راسته‌ی بالپولکداران یا پروانه‌ها می‌باشد. کرم گلوگاه انار، مهمترین عامل كاهش كمی و كیفی محصول انار است. این آفت همه چیز خوار بوده و در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان و از جمله استان ما پراکنده است. در بهار با شروع رشد میوه، حشره ماده درون ناحیه پرچم انار تخم‌ریزی می‌کند. از آنجایی که لاروها(حالت کرم) قادر به نفوذ مستقیم به میوه‌ها نیستند تنها راه ورود کرم از طریق پرچم میوه می‌باشد.
عدم آبیاری مناسب، تغذیه ناکافی درخت با کود‌های توصیه شده و همچنین باران‌های تابستانی منجر به سوختگی، ترک خوردگی میوه می‌شود و باعث افزایش آلودگی به این آفت می‌گردد.
این نکته نیز ضروری است که كنترل شیمیایی این آفت، به دلیل گذراندن تمامی مراحل رشد درون میوه، گذاشتن تخم‌ها درون تاج و روی پرچم‌ها، بالا بودن تعداد و تداخل نسل كارائی مناسبی ندارد و از این منظر نیز کوتاهی انجام نگرفته است اما در خصوص مبارزه بیولوژیک و انتقال این دانش به در بین باغداران کوشکی اقدامات خوبی انجام شد.
سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های گذشته (از سال ۱۳۸۶ تا کنون) با اجرای ده‌ها کلاس آموزشی-ترویجی ((مدیریت تلفیقی مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار)) و تهیه اطلاعیه و کتابچه سعی بر انتقال دانش و تجربه به باغداران محترم منطقه کوشک داشته است.
در جهت آموزش روش‌های نوین مبارزه و کاهش مصرف سموم شیمیایی، «تله‌های فرومونی مخصوص کرم گلوگاه انار» در انارستان‌های مذکور نصب و تاریخ مناسب مبارزه تعیین و از طریق صدا و سیمای مرکز استان، رسانه‌ها و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها به اطلاع باغداران رسانده شده است.
پاسخ جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به گزارش <a href='https://www.kebnanews.ir' target='_blank'>کبنا نیوز</a> در باره انارستان‌های بیمار و کرم‌خوره کوشک
همچنین این سازمان با تهیه و توزیع دستگاه‌های مکانیکی تاج تراش، تله‌های نوری، زنبور تریکوگراما و مواد بیولوژیک و دوست‌دار طبیعت مانند محلول B. t و پودر کائولین بصورت کاملاً رایگان تلاش خود را در جهت حمایت باغداران آن منطقه انجام داده است.
نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شود این است که کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی در طول سال آماده همکاری با باغداران هستند.
شهرستان بویراحمد با داشتن ۲۲ داروخانه گیاهپزشکی مجهز با سموم شیمیایی و غیر شیمیایی متنوع هیچ گونه کمبودی در ارائه خدمات به باغداران نداشته و در هر زمان و در جای جای استان عزیزمان در کنار تمامی بهره برداران بخش کشاورزی خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
باز هم توجیه از سوی اداره کشاورزی توجیه کننده
کشاورزی
Romania
سازمان جهاد کشاورزی هیچ وقت نمی تونه کشاورز رو مجبور به انجام کاری بکنه...کشاورز باید خودش بخواد که با آفات و بیماریهاش مبارزه بکنه...دیگه هیچ چیز دولتی و رایگان نیست
موسوی
Iran, Islamic Republic of
کمبود آب به علت نبود مدیریت ونبود منبع آب بزرگ وتقسیم عادلانه حقابه باغداران موجب خشک شدن درختان انار منطقه کوشک شده وکلاسهای آموزشی که مدیرکل جهاد کشاورزی میفرمایند صوری ودرود رفع تکلیف می باشد. گزارش کبنا کاملا بجا و صحیح وبدون اغراق می باشد
کشاورز
United States
خدایی جهاد خودش را مسخره کرده تو تابلو نوشته سال ۹۸ تاریخ برگزاری کلاس الان چهار سال ازش میگذره این بیماری دو ساله اومده
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
خدایی حیف حقوق که به شما می دهند این همه کارمند تو جهاد کشاورزی فقط،بیت المال را نابود می کنید بازده کا یتون صفر صفر
کشاورزان حوزه بویر احمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
جهاد کشاورزی استان وگچساران در رابطه با افات درختان انار در این دهستان در بیشتر دوستاهای این حوزه هیچ کاری انجام نداده مردم ناراضی هستند در طول این دوسال بدترین مدیران بوده از اول انقلاب تاحالا مدیر کل قول زیادی به این منطقه داد ولی عمل نکرد وضعیف تراز این مدیران تا حالا از راصولگرا واصلاح طلب نیامده این واقعا بازده کاری نداشته ومردم این منطقه بسیار نا راضی هستند از اقای معتمدی ودستلاف
رجبی
Iran, Islamic Republic of
ابن آفت چندین سال هست در روستاهای دیل ومارین دیده می شود وضررهای جبران ناپذیری برای روستاییان به وجود آورده ولی دریغ از یک کمک از جهاد کشاورزی
کابینه نتانیاهو پس از حمله حماس علیه اسرائیل چگونه تغییر شکل می‌دهد؟

کابینه نتانیاهو پس از حمله حماس علیه اسرائیل چگونه تغییر شکل می‌دهد؟

این کابینه داخلی که تصمیمات اصلی مربوط به جنگ را اتخاذ خواهد کرد شامل هیچ یک از وزرای ...
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
1