تاریخ انتشار
شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۴۶۷۵۷۳
خوابگاه دخترانه؛ همچنان برای دختران دانش آموزش دیشموک رویاست

مصائب تحصیل دانش‌آموزان در دیشموک / ترک تحصیل دختران در سایه نبود خوابگاه‌های دانش آموزی

۱
مصائب تحصیل دانش‌آموزان در دیشموک / ترک تحصیل دختران در سایه نبود خوابگاه‌های دانش آموزی
کبنا ؛بخش محروم دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در غربی‌ترین نقطه استان کهگیلویه وبویراحمد است که زنان و دختران آن به دلیل نبود زیرساخت های آموزشی همچون خوابگاه های دخترانه از آموزش و تحصیل باز می مانند.
به گزارش کبنا، سالیان زیادی است که بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه به دلیل نبود امکانات رفاهی، آموزشی، راه های ارتباطی، آب مناسب، محرومیت را با خود به یدک می کشد. اگرچه در ۴۴ سال از عمر انقلاب اسلامی، برای ایجاد زیرساخت های رفاهی این بخش تلاش های فراوانی صورت گرفته اما خدمات صورت گرفته در میان عمق محرومیت این مناطق گم شده است.
ساخت ۱۷ مدرسه روستایی در مدت یک سال و نیم در دیشموک اگرچه در نوع خود کم نظیر است اما این منطقه همچنان با کمبود محسوس فضاهای آموزشی رنج می برد و این چالش عاملی برای افزایش شمار بازماندگان از تحصیل این بخضش شده است.
طبق آخرین آمارها بخش دیشموک بیش از پنج هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارد که هیچ خوابگاه دانش آموزی برای اسکان دانش آموزان بخش دیشموک و روستاهای اطراف آن وجود ندارد و نبود خوابگاه از مهمترین مشکل دانش آموزان این بخش است.
رفت و آمد روزانه دانش آموزان با توجه به پراکندگی جغرافیایی این منطقه و روستاهای اطراف آن طاقت فرساست که احداث خوابگاه دانش آموزی دخترانه و پسرانه می‌تواند گره گشای ادامه تحصیل بعضی از دانش آموزان که از روستاها به شهر می‌آیند، باشد.
یکی از معلمان بخش دیشموک می گوید: وجود خوابگاه، دانش آموزان این بخش را به سمت ادامه تحصیل سوق داده و از محروم شدن آنها از ادامه تحصیل جلوگیری می‌کند.
محمد نوروزی می گوید: بسیاری از دختران بخش دیشموک با پدیده و معضل ازدواج زودرس مواجه بوده که بعد از اتمام دوره ابتدایی به دلیل تعصبات خانوادگی و دوری راه از ادامه تحصیل بازمی‌مانند اما با ساخت خوابگاه‌ها بسیاری از خانواده‌ها به ادامه تحصیل دخترانشان رضایت می‌دهند.
سال ۱۳۹۹ بود که عملیات اجرایی خوابگاه شبانه روزی دخترانه دیشموک با حضور نماینده مردم در مجلس و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد و قرار بود این طرح با همکاری بنیاد برکت اجرا شود.
اعتبار این پروژه ۸۰ میلیارد ریال اعلام شد و امید بود که با بهره برداری از این طرح زمینه ادامه تحصیل دانش آموزان دختر منطقه فراهم شود اما با گذشت حدود چهار سال این طرح نیمه کاره مانده است.

خوابگاه دخترانه؛ همچنان برای دختران دانش آموزش دیشموک رویاست
ساخت خوابگاه دخترانه پس از وقفه چند ماهه، دوباره آغاز شده است
رئیس آموزش و پرورش دیشموک گفت: ساخت خوابگاه دخترانه دیشموک مدتی متوقف شد اما پس از آن پیمانکار عوض شد و اکنون سرعت کار پیمانکار مطلوب است.
جهانگیر اژدر افزود: احتمال می رود تا دهه فجر تحویل یا نهایتاً در مهرماه سال آینده تحویل داده شود.
وی تصریح کرد: خوابگاه کمیته امداد امام خمینی (ره) در این شهر خوابگاه پسرانه بوده اما استقبال پسران از خوابگاه کم است، بنابراین خوابگاه را موقتی تبدیل به خوابگاه دخترانه کرده ایم.
رئیس آموزش و پرورش دیشموک بیان کرد: زمانی که خوابگاه دختران این شهر افتتاح شود دوباره خوابگاه کمیته امداد امام خمینی (ره) به پسران اختصاص داده می شود.
وی با اشاره به ضعف زیرساخت های ارتباطی (راه ها) گفت: زیرساخت های حوزه راه بسیار ضعیف هستند و تردد برای دانش آموزان مدرسه متوسطه با مشکل مواجه است.در زمستان وسیله نقلیه وجود ندارد و راه های روستایی حوزه دلی، چندار، سرحد اوضاع نابسامانی دارند.
اژدر ادامه داد: ترک تحصیل در همه مناطق کشور وجود دارد، متأسفانه ترک تحصیل به خاطر ازدواج زودهنگام و ناآگاهی والدین اتفاق می افتد.
بحران فضای آموزشی در حوزه شهری دیشموک
امام جمعه شهر دیشموک نیز بارها در خطبه ها و جلسات و دیدارها با مسئولان و متولیان امر از نبود و کمبود فضاهای آموزشی و خوابگاه برای دختران دانش اموز دیشموکی گلایه داشته و خواستار حل این چالش شده است.
حجت الاسلام علی اکبر راوند افزود: یک خوابگاه در سطح شهر دیشموک در حال ساخت است که نیاز است سریع تر به بهره برداری برسد.
وی بیان کرد: بحران فضای آموزشی در حوزه شهری دیشموک وجود دارد و در حوزه شهری فضای آموزشی کم است، به همین دلیل دو مدرسه وجود دارد که در دو تایم ۷۰۰ دانش آموز را در خود جای داده است.
وی تاکید کرد: جمعیت خیلی متراکم است و فضای آموزشی خیلی پایین است البته در مدت یک سال و نیم اخیر ۱۷ مدرسه روستایی در دیشموک به بهره برداری رسیده که انقلابی در حوزه مدرسه سازی محسوب می شود و تجهیزات خوبی از جمله کامپیوتر و میز و صندلی در بین مدارس توزیع شده است.
حجت الاسلام راوند در خصوص ترک تحصیل دختران، گفت: روستای پای پره پل و جاده ارتباطی ندارد، متأسفانه زمستان ها هم با وجود بارش‌ها راه بسته می شود، در سالهای قبل دانش آموزان ترک تحصیلی زیاد بود، مسئولان وعده هایی دادند که راه ارتباطی روستایی پای پره را درست می‌کنند اما رئیس اداره راهداری شهرستان به وعده هایشان عمل نکردند.
امام جمعه دیشموک عنوان کرد: نگرانی ها از این بابت است که وقتی بارندگی شروع می شود تا چند روز حتی معلم نمی تواند وارد روستا شود، راه ارتباطی مسدود می شود.
خوابگاه دخترانه؛ همچنان برای دختران دانش آموزش دیشموک رویاست
ترک تحصیل دانش آموزان دختر در سایه نبود خوابگاه های دانش آموزی
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: آموزش و پرورش از سال ها پیش تاسیس خوابگاه های شبانه روزی را در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار داد تا بتواند دانش آموزان بازمانده از تحصیل را به چرخه علم آموزی برگرداند، اکنون به گفته معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، خوابگاه شبانه روزی در اختیار حدود هزار نفر از این دانش آموزان قرار گرفته است اما این مراکز جوابگوی نیاز نیست .
محمد جمالی آرند بیان کرد: کمبود خوابگاه های دانش آموزی در استان دردی مضاعف برای ترک تحصیل دانش آموزان است.
وی افزود: ۵۸ خوابگاه دانش آموزی در استان وجود دارد که جوابگوی نیاز استان نیست.در بخش دیشموک خوابگاه وجود ندارد البته ساخت خوابگاهی آغاز شده است اما این خوابگاه معلوم نیست ساخت آن کی پایان یابد.
بدون تردید با تکمیل خوابگاه دخترانه دیشموک این بخش شاهد تحول آموزشی خواهیم بود.
بخش دیشموک بیش از پنج هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف دارد.بخش دیشموک یکی از بخش‌های محروم شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۲ هزار نفر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
بحران هویت پایدار ترکیه

بحران هویت پایدار ترکیه

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه "چیگدم آکیول" روزنامه نگار آلمانی تاریخ جدیدی ...
1