تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۴۶۷۴۳۷
کبنا گزارش می‌دهد

کهگیلویه و بویراحمد همچنان بالگرد هوایی ندارد / کسی هم ککش نمی‌گزد / قول وزیر بهداشت هنوز عملی نشده است / لطفاً به فکر مادران باردار و مردم مناطق دور دست کهگیلویه و بویراحمد باشید

۲
۰
کهگیلویه و بویراحمد همچنان بالگرد هوایی ندارد / کسی هم ککش نمی‌گزد / قول وزیر بهداشت هنوز عملی نشده است / لطفاً به فکر مادران باردار و مردم مناطق دور دست کهگیلویه و بویراحمد باشید
کبنا ؛پس از اینکه تنها بالگرد اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۶ تیرماه گذشته هنگام فرود دچار نقص فنی شد و سقوط کرد این استان برای امدادرسانی در مناطق دور دست و سخت با مشکل جدی روبرو شد و منطقه همچنان چشم انتظار فرشته آهنی اورژانس است.
به گزارش کبنا، نبودن بالگرد امدادرسان تهدیدی جدی برای جان حادثه دیدگان در مناطق سخت گذر کهگیلویه و بویراحمذ است و تأمین این نیاز حیاتی مردم استان بدون نتیجه باقی مانده و تلاش مسوولان راه به جایی نبرده است.
پس از سقوط بالگرد اورژانس مشکلات امدادرسانی یکی پس از دیگری آشکارتر شد، خبر‌های تلخی از مناطق سخت گذر می‌رسید، برخی مصدومان در مناطق کوهستانی تا یک شبانه روز در انتظار رسیدن امدادگران به صورت پیاده به سر می‌بردند.
بخش عمده‌ای از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است به طوری که وجود کوه‌های بلند در کنار ارتفاعات کوچک نیاز برای امدادرسانی به کوهنوردان، گردشگران، عشایر، روستاییان و حتی محیط‌بانان آسیب دیده از حوادث را افزون کرده اما پس از سوختن تنها بالگرد کهگیلویه و بویراحمد، امداد‌رسانی‌ها با پای پیاده انجام می‌شود که این امر تأمین دستکم یک فروند بالگرد را ضروری کرده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد چند سال از تجهیزات امداد هوایی برای کمک به حادثه دیدگان بهره بود و جان صد‌ها آسیب دیده از حوادث نجات داده شد اما تابستان امسال بالگرد اورژانس این خطه دچار حادثه و غیرقابل استفاده شد.
در یکی از سخت‌ترین تجربیات شهریورماه امسال یک مصدوم که براثر سقوط از ارتفاع در کوه‌های سخت گذر شهرستان باشت پایش شکسته بود ساعت‌ها با شرایط درد در انتظار رسیدن امدادگران باقی ماند.
در پوشش این حادثه که ۳۱ ساعت به طول انجامید امدادگران در شرایط بسیار طاقت فرسای گرمای هوا، آفتاب و کوهستان به مصدوم رسیدند اما خستگی ناشی از حمل مصدوم تا پایین کوه‌امان آنان را برید و نتوانستند او را تا جاده دسترسی ببرند به طوری که امدادگران درخواست بالگرد از استان خوزستان دادند و چند ساعت دیگر به پوشش امدادرسانی اضافه شد.
طولانی شدن مدت زمان امدادرسانی به این مصدوم باعث شد تا مسوولان برای تهیه آب و آذوقه امدادگران و مصدوم از الاغ استفاده کنند که این امر انتقاد بسیاری از شهروندان ساکنان استان را به دنبال داشت.
این شهروندان با یادآوری اینکه همین چند روز گذشته سه زلزله در شهر‌های دوگنبدان، باشت و چرام رخ داد تأکید کردند در صورتی که این حادثه آسیب جدی به خانه‌های روستا‌های این مناطق وارد می‌کرد در صورت نیاز به امداد هوایی امکان جان باختن حادثه دیدگان وجود داشت.
این حادثه مشتی نمونه خروار در نبود بالگرد اورژانس برای حادثه دیدگان و امدادگران در کهگیلویه و بویراحمد است که ضرورت چاره‌اندیشی برای تأمین آن را آشکارتر کرده است.

رئیس اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی برای تأمین یک فروند بالگرد از طریق سازمان اورژانس کشور انجام شده اما ثمربخش نبوده است گفت: مکاتبات و مراجعات حضوری پرشماری با وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اورژانس کشور صورت گرفته است.
جهانبخش وحدت نژاد افزود: وزیر بهداشت به منظور قرار دادن استان برای تأمین این تجهیزات قول مساعد داده اما بسیاری از شرکت‌ها به علت کوهستانی بودن و دمای بالای برخی مناظق حاضر به همکاری با اورژانس استان نیستند.
وی با اشاره به اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد موضوع اختصاص بالگرد به استان را در سفر هیأت دولت به استان از آیت الله رئیسی مطالبه کرد تأکید کرد: تحقق تأمین این نیاز حیاتی نیازمند هم افزایی بیشتر استاندار، مجمع نمایندگان و مدیریت بحران استانداری است.
وحدت نژاد با یادآوری اهمیت زمان در پوشش برخی حوادث در نجات جان انسان‌ها و شرایط کوهستانی استان بر ضرورت تجهیز این خطه به بالگرد تأکید کرد.
وی عنوان کرد: در ۲ ماه گذشته تاکنون که تنها بالگرد استان بر اثر سانحه حین اعزام برای امدادرسانی از بین رفت تعداد پرشماری حادثه نیازمند امدادهوایی در استان رخ داده است.
وی تأکید کرد: مدت زمان پوشش امدادرسانی این حوادث چند برابر زمانی که کهگیلویه و بویراحمد از تجهیزات امداد هوایی برخوردار بود به طول انجامید.
وی بیان کرد: افزایش مدت زمان رسیدن امدادگران بر بالین حادثه دیدگان باعث شد که یکی از مصدومان سقوط از ارتفاع در استان جان خود را از دست دهد.
رئیس اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به در پیش بودن فصل زمستان و تجربه محاصره برف در مناطق مسکونی برخی نقاط سختگذر، دوردست مانند زیلایی از مسوولان خواست برای تأمین یک فروند بالگرد در استان چاره‌اندیشی کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: با توجه به دوری مسافت استان‌های همجوار و این مسأله که بالگرد در بسیاری از موارد به علت وزش باد قادر به پرواز در مسافت‌های طولانی نیست برخی موارد استان‌های مجاور قادر به اعزام بالگرد نیستند.
کاظم فلاحی دوست افزود: در یکی از دشوارترین حوادث تابستان امسال ۲۱ امدادگر در مدت زمان ۳۱ ساعت در شرایط سخت مسیر‌های سختگذر پیاده روی کردند تا موفق به نجات مصدوم شدند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در یکی دیگر از عملیات امدادرسانی امسال نجاتگران پس از یک شبانه روز تلاش موفق به نجات محیط‌بان مصدوم کوه دنا شدند.
فلاحی دوست افزود: مرحله نخست عملیات نجات مصدوم گیرأفتاده در دیواره‌های سختگذر ارتفاعات منطقه "آب سپاه" توسط نجاتگران هلال‌احمر شهرستان دنا پس از ساعت‌ها پیاده روی، راه‌اندازی کمپ صحرایی، تثبیت حال مصدوم و گچ گرفتن پای شکسته او انجام گرفت.
وی بیان کرد: به دلیل تاریکی هوا و قرار داشتن محل حادثه در ارتفاعات چهار هزار متری آن شب امکان انتقال مصدوم وجود نداشت و روز بعد پس از روشن شدن هوا محیط‌بان مصدوم به پایین منتقل شد.
رئیس اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۴۰۱ بیمار یا حادثه دیده در استان با استفاده از بالگرد امدادرسانی شده‌اند که نشان دهنده اهمیت این وسیله در نجات جان انسان هاست.
وحدت نژاد افزود: در این مدت ۳۷ مادر باردار، ۶۶ مصدوم سوانح رانندگی، ۳۵ بیمار قلبی، ۵۶ فرد زخمی براثر سقوط از ارتفاع و ۱۵۰ مورد از سایر حوادث و بیماری‌های دیگر در کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از بالگرد امدادرسانی شده‌اند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، یک درصد ازمساحت ایران و ٩/ درصد از جمعیت کشوررا دارد وبه طورمیانگین در هر کیلومترمربع آن ۴٢نفرزندگی می‌کند.
جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمـومی نفـوس و مـسکن آبانمـاه ۱۳۹۰، بـه تعـداد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بود. ۴۹.۹۷ درصد از این جمعیت را مردان و ۵۰.۰۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

فرودگاه بی پرواز! آخی تا قیومت سی فرودگاه بی پرواز
Iran, Islamic Republic of
فرودگاه بی پرواز؟
فرودگاه چی شد؟
که حالا بالاگرد بیارن ؟؟؟؟؟
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط باید تأسف خورد با این نمایندگانی که استان دارد، چقدر ضربه به استان زدند، کسی که توانایی ندارد نباید نامزد شود.
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
بحران هویت پایدار ترکیه

بحران هویت پایدار ترکیه

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه "چیگدم آکیول" روزنامه نگار آلمانی تاریخ جدیدی ...
1