تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۴۶۷۲۱۵
مسوولان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد توضیح می‌دهند

چرا ترک تحصیل دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد بالا است

۰
چرا ترک تحصیل دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد بالا است
کبنا ؛ قاسم ۱۱ سال سن دارد و سرپرستی مادرش را بر عهده دارد و برای امرار معاش خانواده مجبور است در یک نانوایی در شهر یاسوح کار کند، ۲ سال است ترک تحصیل کرده و البته می‌گوید بار‌ها از بخش سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به محل کارش آمده‌اند تا شاید بتوانند او را به سر کلاس درس بازگردانند.
وقتی با قاسم چشم در چشم گفت و گو می‌کنی، بدون هرگونه حاشیه و لکنت زبان از وضعیت نامناسب اقتصادی جامعه می‌گوید و دلیل ترک تحصیل خود را تأمین معاش خود و مادرش ذکر می‌کند.
آموزش و پرورش استان آمار دقیق نمی‌دهد اما می‌گوید دانش‌آموزان زیادی در استان وجود دارند که توان خرید کیف، کفش و لوازم و التحریر برای آغاز سال تحصیلی را ندارند. ۲۱ هزار دانش‌آموز در کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند. طبق آخرین آمار‌ها حدود چهار هزار دانش‌آموز استان پول تهیه کتاب ندارند و همین عوامل سبب ترک تحصیل می‌شود. آمار زیر پوشش بهزیستی هم جداست.
داستان ترک تحصیل قاسم و دختر و پسر‌های کم سن و سال در استان کهگیلویه و بویراحمد تکراری شده است، «ترک تحصیل دانش‌آموزان» یکی از معضلاتی است که می‌توان آن را به دلایل مختلف، آفتی برای ساختار آموزشی ذکر کرد.
استان کهگیلویه و بویراحمددر بیشتر شاخص‌های توسعه همواره واژه محرومیت را همراه خود دارد و یکی از این شاخص‌ها آموزش پایه است که فقر ناشی از توزیع نامناسب منابع و امکانات این وضعیت را به وجود آورده است.
مطابق اساسنامه وزارت و آموزش و پرورش، هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند حتی اگر در مناطق سخت گذر و دورأفتاده باشد و متولیان امر موظف به تهیه امکانات تحصیلی برای این دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هستند.
طبق تعرف آموزش و پرورش، بازمانده از تحصیل به کسانی گفته می‌شود که یا به مدرسه نرفته‌اند و یا پس از طی یک دوره کوتاهی تحصیل را ترک کرده‌اند.
معاون سواد‌آموزی مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد، ۲ نوع بازمانده از تحصیل شامل ابتدایی و متوسطه یعنی بین ۶ تا ۱۷ سال را معرفی می‌کند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ترک تحصیل در مقاطع اول و دوم استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالاست، عوامل زیادی در ترک تحصیل دانش‌آموزان دخیل است. یکی از این‌ها می‌تواند فشار و اجبار والدین برای انتخاب رشته دانش‌آموزان باشد علی رغم اینکه دانش‌آموز در آن استعداد و یا علاقه‌ای داشته باشد بنابراین دانش‌آموز بیشتر مواقع دجار دلزدگی شده و در متوسطه دوم درس را ر‌ها می‌کند.
محمد جمالی آرند افزود: ازدواج زودهنگام دختران یکی دیگر از عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان استان است که دختران بیشتر مواقع در متوسطه اول درس را ر‌ها می‌کنند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل ترک تحصیل در استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان به تعصبات منطقه‌ای و عشایری نسبت داد زیرا بسیاری از خانواده‌ها پس از اتمام تحصیل دوره ابتدایی فررندشان، اجازه ورود به مقطع متوسطه را به وی نمی‌دهند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بحث مدارس مختلط نیز یکی از عوامل دیگری است که خانواده‌ها اجازه تحصیل دختران را در مقطع متوسطه نمی‌دهند. اکنون ۵۰۰ کلاس درس مختلط در استان وجود دارد.
آموزش و پرورش از سال‌ها پیش تأسیسی خوابگاه‌های شبانه روزی را در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار داد تا بتواند دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به چرخه علم‌آموزی برگرداند اکنون به گفته جمالی آرند، خوابگاه شبانه روزی در اختیار حدود هزار نفر از این دانش‌آموزان قرار گرفته است اما این مراکز جوابگوی نیاز نیست.
معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کمبود خوابگاه‌های دانش‌آموزی در استان دردی مضاعف برای ترک تحصیل دانش‌آموزان است.
جمالی آرند افزود: ۵۸ خوابگاه دانش‌آموزی در استان وجود دارد که جوابگوی نیاز استان نیست. در بخش دیشموک خوابگاه وجود ندارد البته ساخت خوابگاهی آغاز شده است اما این خوابگاه معلوم نیست ساخت آن کی پایان یابد.
وی تصریح کرد: دانش‌آموزان زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند که توان خرید کیف، کفش و لوازم و التحریر را ندارند. ۲۱ هزار دانش‌آموز در کهگیلویه و بویراحمد تحت‌پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند. طبق آخرین آمار‌ها حدود چهار هزار دانش‌آموز استان پول تهیه کتاب ندارند و همین عوامل سبب ترک تحصیل می‌شود.
معاون متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: نمی‌توان کتمان کرد که آسیب‌های اجتماعی در جامعه سبب می‌شود دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم تحصیل را ر‌ها کنند.
البته تعداد دیگری هم تحت پوشش بهزیستی استان‌اند. در مجموع می‌توان گفت که ۱۲ درصد دانش‌آموزان استان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی‌اند.
وی ادامه داد: می‌طلبد خیران نگاه ویژه‌ای به این دانش‌آموزان در تهیه لباس، کیف، کفش و لوازم التحریر داشته باشند و به کمک آن‌ها بشتابند.
معاون سواد‌آموزی آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمترین علت بازمانده از تحصیل بودن در استان این است که تعداد زیادی از این افراد بازمانده از تحصیل اصلاً قادر به تحصیل نیستند. این افراد معلول جسمی و حرکتی و یا دیرآموز‌اند. این افراد قابلیت آموزش رسمی ندارند و اکثریت بازماندگان از تحصیل استان این شرایط را دارند.
باقری نژاد تصریح کرد: در استان ما عده‌ای از بازماندگان از تحصیل استان غیر قابل شناسایی‌اند و در لیست این استان ثبت شده‌اند اما در استان غیرقابل شناسایی‌اند
زیرا مهاجرت کرده‌اند.
 وی ادامه داد: تعدادی از آمار بازماندگان از تحصیل استان هم فوتی‌اند که هنوز نامشان ثبت نهایی نشده است و از لیست خارج نشده‌اند.
برای جذب این افراد بازمانده از تحصیل در مدارس شبانه روزی اولویت جذب و پذیرش به بازماندگان از تحصیل داده شده است.
با پیگیری‌های انجام شده به منظور ممانعت از ترک تحصیل دانش‌آموزان در مناطق روستایی و عشایری استان، قرار شده مدارس زیر نرم جمعیت دانش‌آموزی (با تعداد محدود) برپا شوند و جلو تعطیلی آن‌ها گرفته شود.
امسال پنج آموزشگاه شبانه روزی برای جلوگیری از ترک تحصیل ایجاد شده است.
یکی از اقدامات خوبی که می‌توان مثال زد این است که برای جلوگیری از ترک تحصیل هفت دانش‌آموز در یکی از روستا‌های دورأفتاده استان مینی بوسی در نظر گرفته شده تا راحت‌تر به کلاس درس در روستای مجاور انتقال داده شوند.
معاون سواد‌آموزی آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهاجرت بی‌رویه در برخی شهر‌های استان سبب مشکلات زیادی برای استان در حوزه سوادآموزی شده است.
وی تأکید کرد: با اینکه نرخ سواد‌آموزی در استان به ۹۶.۴ درصد رسیده است، شناسایی افراد بی‌سواد باقیمانده کار بسیار سختی است.
باقری نژاد تصریح کرد: پراکندگی جمعیت استان بسیار بالاست. روستا‌ها و مناطق عشایری استان عمدتاً در مکان‌های صعب العبور واقع شده‌اند. بنابراین شناسایی این افراد بی‌سواد و کم سواد با مشکل مواجه است.
معاون سواد‌آموزی آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در راستای شناسایی و جذب این افراد اقداماتی انجام داده‌ایم که در در این یک سال و نیم بی‌نظیر بوده‌اند.
معاون سواد‌آموزی آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: اولین اقدام برای شناسایی افراد بی‌سواد و کم سواد طرح شناسایی محله به محله، کوچه به کوچه و روستا به روستا است.
باقری نژاد تأکید کرد: در این طرح شناسایی افراد کم سواد و بی‌سواد با همکاری دهیاران، شورا‌های اسلامی روستا‌ها، مدیران مدارس، خانواده‌های شهدا و یک نفر ریش سفید معتمد روستا انجام می‌گیرد.
طرح دوم تأسیس باشگاه خیرین سوادیار در مرکز استان و شهرستان هاست که پنج نفر از حوزه‌های مختلف در فرایند جذب و شناسایی بازماندگان از تحصیل کمک می‌کنند.
سومین طرح، پروژه توسعه سواد زنان روستایی و عشایری است چون روستا‌ها و مناطق عشایری استان بیشترین نرخ کم سوادی و بی‌سوادی را دارند.
در این طرح زنان روستایی و عشایر در کنار شغل سواد یاد می‌گیرند و به گونه‌ای سواد مهارتی به آن‌ها آموخته می‌شود.
طرح چهارم استفاده از نهضت دانشجو معلمان است که در این طرح دانشجویان برای آمادگی در تدریس، حداقل یک نفر بی‌سواد را انتخاب و به او آموزش می‌دهند.
البته طرح‌های دیگری همچون شتاب بخشی به فعالیت‌های سواد‌آموزی در شهرستان کهگیلویه(مناطق چارؤسا و دیشموک) هم اجرا شده است.
چرا ترک تحصیل دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد بالا است
معاون سواد‌آموزی آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم ابلاغی نهضت سواد‌آموزی استان در سال گذشته در سه دوره سواد، تحکیم و انتقال پنج هزار و ۳۰۰ نفر بودکه با تلاش‌های انجام شده این حجم به هشت هزارو ۴۰۰ نفر تحت پوشش رسانده شد واستان در این شاخص با رشد ۱۵۰ درصدی رتبه اول کشور را کسب کرده است البته امسال حدود هشت هزار نفر پیشنهاد داده شده است.
سید حمزه باقری نژاد اظهار کرد: هزار و هفت نفر آموزش دهنده فعال در استان وجود دارند و توانمند‌سازی آموزش‌دهندگان نهضت سواد‌آموزی، اجرای طرح‌های نماز کلید بهشت، آموزش رایانه در کنار آموزش سواد پایه و طرح خواندن همراه با خانواده از اولویت‌های کاری نهضت سواد‌آموزی استان است.
وی افزود: سازمان نهضت سواد‌آموزی این استان در ۲ سال پیاپی توانسته (۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) در ۲۲ شاخص عملکرد حائز رتبه برتر شود و همچنین در همین مدت سواد‌آموزان در رشته‌های کتابخوانی، مقاله‌نویسی و انشای نماز حائز چهار رتبه برتر شدند.
معاون سواد‌آموزی آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نرخ باسوادی استان در اوایل انقلاب برای سن ۱۰ تا ۴۹ سال ۲۸. ۶ درصد بوده است و این نرخ در کشور ۴۶ درصد بوده و استان اصلاً وضعیت خوبی نداشته است.
باقری نژاد عنوان کرد: طبق برآورد جامعه آماری کشور در سال ۱۴۰۲ نرخ باسوادی در کشور ۹۷ درصد است. در استان نرخ باسوادی ۹۶. ۴ درصد. است که کمی از میانگین کشوری پایین‌تر است.
وی ادامه داد: با این وجود نرخ شناسایی افراد کم سواد و بی‌سواد رشد چشمگیری نسبت به اوایل انقلاب تاکنون داشته و در مجموع عملکرد استان بسیار خوب بوده تا به این نقطه رسیده است.
معاون سواد‌آموزی آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: به گونه‌ای که نرخ باسوادی در استان حدود ۶۴ درصد رشد داشته، در سالیان قبل این استان جزء کمترین نرخ سواد بوده است.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: در هفتم دی‌ماه سال ۱۳۵۸، امام خمینی (ره) فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی صادر کرد تا بخش عمده‌ای از جامعه به ویژه بانوان کهگیلویه و بویراحمدی که تا پیش از این در انجام ابتدایی‌ترین امور زندگی خود مانند حساب کردن هزینه یک خرید ساده بازمانده بودند از نعمت سواد برخوردار شوند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و ۱۷ بخش و هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش‌آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸ باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد دانش‌آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.
از کل دانش‌آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۹ درصد از آن‌ها را دختران و ۵۱ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

کریستیانو رونالدو؛ ۳۶ ساعت در تهران دو سال در عربستان

کریستیانو رونالدو؛ ۳۶ ساعت در تهران دو سال در عربستان

لحظه به لحظه به ورود تیم النصر به ایران نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و این حضور موجی از شور ...
گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

با برگزاری هر دوره کنکور برخی موارد همواره به عنوان بحث‌های حاشیه این آزمون بزرگ مطرح ...
(ویدئو) بوفالوهای پلیس

(ویدئو) بوفالوهای پلیس

برخی از افسران کهنه کار پلیس می‌گویند که بوفالوها می‌توانند بوی یک جنایتکار را از فاصله ...
1