تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۶۶۶۳۹
کبنا گزارش می‌دهد

گرانی و تقلب؛ آیا بازار میوه یاسوج ر‌ها شده است؟ / آقای عسکری از زمین خوردن میدان میوه و تره بار چه کسانی سود می‌کنند؟

۳
۲
گرانی و تقلب؛ آیا بازار میوه یاسوج ر‌ها شده است؟ / آقای عسکری از زمین خوردن میدان میوه و تره بار چه کسانی سود می‌کنند؟
کبنا ؛ بازدید‌های میدانی از برخی میوه فروشی‌های شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد این فروشندگان میوه بی‌کیفیت درجه دو و سه را به جای میوه درجه یک به مردم قالب می‌کنند و انچه در بازار مشاهده می‌شود گران فروشی و تقلب است.
به گزارش کبنا، آنچه در سطح بازار میوه شهر یاسوج مشهود است عرضه میوه‌های بی‌کیفیت و گران و با قیمت‌های نجومی میوه در برخی میوه فروشی هاست که این امر اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است.
این درحالی است که قیمت میوه در استان طبق اعلام اتحادیه میوه و تره بار مشخص شده اما برخی میوه فروشی‌ها میوه را به قیمت‌های دلخواه عرضه می‌کنند و سایه گرانی بر این بازار سنگینی می‌کند.
اکنون بخش عمده میوه‌های سطح شهر که به مردم عرضه می‌شود درجه ۲ و سه است و این امر باعث گلایه مردم شده است و خواسته آن‌ها از متولیان امر ساماندهی بازار میوه است.
حتی چندین بار از پشت تریبون‌های نماز جمعه در خصوص این گران فروشی‌ها هشدار داده شده است اما تاکنون تصمیمات بازدارنده‌ای در خصوص کنترل و ساماندهی این بازار ملتهب گرفته نشده است و تصمیمات ستاد تنظیم بازار استان آنچنان راهگشا نبوده است.
فرماندار بویراحمد ناهماهنگی‌ها و کوتاهی در قیمت‌گذاری به روز میوه و تره بار در شهر یاسوج را نگران‌کننده دانست و افزود: نحوه قیمت‌گذاری فعلی میوه ناقص و مبهم است.
شهرام مهدوی مطلق افزود: باید میوه‌ها بر اساس درجه یک تا سه دسته‌بندی و قیمت‌گذاری شوند و این طور نباشد که خریدار میوه درجه ۲ را دست چین کند ولی با قیمت درجه یک قیمت بپردازد.
طبق بررسی‌های میدانی از بازار یاسوج نشان می‌دهد که به طور میانگین قیمت هر کیلو آلو شابلون ۴۰ هزار تومان، شلیل ۵۰ هزار تومان، هلو ۴۵ هزار تومان، انگور عسکری ۲۶ هزار تومان، سیب زمینی ۱۸ هزار تومان، پیاز سفید ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز قرمز ۱۴ هزار تومان، گوجه فرنگی ۱۰ هزار و ۵۰۰، موز ۹۰ هزار تومان، پسته ۳۲۵ هزار تومان و غیره به فروش می‌رسند که اکثر این میوه‌ها در میوه فروشی‌های شهر درجه دو و سه هستند.
میدان میوه و تره بار یاسوج نوپا است و دو سه سالی است که راه‌اندازی شده و بیش از دو سوم از میوه موجود در بازار استان به طور مستقیم از میدان میوه شیراز خریداری می‌شود.
هفته اخیر، متولیان نظارت در حوزه بازار برای پیدا کردن سر طناب گرانی‌ها رهسپار شیراز شدند تا دریابند که ریشه گران فروشی میوه در استان از کجا آب می‌خورد.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که اخیراً از بازار میدان میوه و تره بار شیراز بازدید کرده تا اختلاف قیمت‌ها را با یاسوج مقایسه کند، می‌گوید: براساس بازرسی‌های انجام شده قیمت هر کیلو آلوشابلن در میدان میوه و تربار شیراز ۳۲ هزارتومان، شلیل ۳۵ هزار تومان، هلو ۳۵هزار تومان، انگور عسکری ۳۵ هزار تومان، سیب زمینی ۱۲ هزارتومان، پیازسفید ۶ هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز قرمز هشت هزار تومان، گوجه هفت هزار و ۵۰۰ تومان و موز ۷۸ هزار تومان و این قیمت‌ها در مقایسه با یاسوج با افزایش ۳۰ الی ۳۵ درصد سود برای میوه‌های درجه یک قابل بررسی است.
مهرداد الهی افزود: براساس این بازدید مستقیم از میدان میوه و تره بار شیراز بعضی ازمیوه‌ها از جمله انبه و آناناس و موز که محصول برخی از کشور‌های همسایه بوده، باعث بروز وضعیت و گرانی شده است البته پای برخی دلالان در افزایش قیمت میوه و تره بار بی‌دلیل نیست.
وی ادامه داد: برخی از محصولات تولیدی کشاورزی نیز که افزایش بی‌رویه داشته بر اساس صادرات محصولات کشاورزی بوده که از مسئولان مربوطه می‌خواهیم جلوی صادرات برخی از این محصولات را برای تعادل بخشی به قیمت‌ها در بازار بگیرند.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: مقایسه برخی میوه‌ها در شیراز با یاسوج تفاوت چندانی ندارد اگر چه کرایه وانت و خوراک و خواب میوه فروشان از شیراز به یاسوج بی‌تأثیر نیست اما بطور کلی میوه فروشان بالاتر از درصد تعیین شده از فاکتور خرید حق فروش ندارند.
الهی با اشاره به درجه‌بندی و کیفیت میوه‌ها و تخلفات میوه فروشان در یاسوج، بیان کرد: قیمتی که اتحادیه به میوه فروشان اعلام کرده برای میوه‌های درجه یک است که متأسفانه برخی میوه فروشان میوه‌های بی‌کیفیت ( درجه دو و حتی درجه سه) را به قیمت درجه یک به مردم و همشهریان عرضه می‌کنند.
وی گفت: مردم و همشهریان در خرید خود دقت کنند و از کیفیت و درجه‌بندی میوه‌ها توجه کنند و تخلفات میوه فروشان را به بازرسی گزارش دهند.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید به بازرسان اصناف و اتحادیه میوه فروشان یاسوج، بیان کرد: از اتحادیه میوه فروشان می‌خواهیم که با همکاری بازرسان اصناف هر چه سریع‌تر نسبت به کیفیت و درجه‌بندی میوه در یاسوج اقدام کنند.
سرمایه‌گذار میدان میوه یاسوج گفت: برای حمایت از این میدان دستگاه‌های اجرایی وعده‌هایی داده بودند که خیلی از آن‌ها عملی نشد برای نمونه عدم همکاری شهرداری یاسوج و جمع‌آوری مراکز خرده فروشی میدان میوه و تره بار باعث شد دسترسی مردم به قیمت‌های کمتر عملاً از دست برود.
سید علی اصغر عوض پور افزود: خرده فروشی‌های میدان به بهانه ایجاد ترافیک توسط شهرداری یاسوج جمع شد و اکنون شاهدیم خودرو‌های فاقد مجوز اقدام به فروش میوه و صیفی جات می‌کنند و کسی هم با آن‌ها برخورد نمی‌کند.
وی تأکید کرد: چون خرده فروشی‌های میدان میوه و تره بار یاسوج را تعطیل کرده‌اند، اکنون مجبوریم بجای خرید ۲ تن، ۵۰۰ کیلو بخریم و قیمت بالا رفته است.
سرمایه‌گذار میدان میوه یاسوج بیان کرد: چنانچه این میدان حمایت شود، در برخی اقلام ۳۰ تا ۴۰ درصد و در برخی اقلام تا ۱۰۰ درصد قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
عوض پور تصریح کرد: جای سؤال است که چرا قیمت شیراز باید ملاک باشد و چرا به دنبال این هستند که قیمت‌ها را گران‌تر کنند.
وی ادامه داد: فعال‌تر شدن میدان که با انجام به تعهدات همه طرفین ممکن می‌شود نتیجه‌اش ارزانتر شدن میوه و کاهش هزینه مردم است.
عوض پور گفت:‌ امید است دستگاه‌های متولی و نظارتی از جمله تعزیرات، صنعت، معدن و تجارت استان، اصناف، جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و شهرداری به تعهدات خود در خصوص میدان میوه و تره یاسوج به درستی عمل کنند تا از رهآورد آن کاهش فشار بر گرده مردم مرکز استان را شاهد باشیم.
گرانی و تقلب؛ آیا بازار میوه یاسوج ر‌ها شده است؟ / آقای عسکری از زمین خوردن میدان میوه و تره بار چه کسانی نفع می‌کنند؟
سرمایه‌گذار میدان میوه یاسوج عنوان کرد: حداقل ۲۰ بار برای اینکه جلسه ستاد تنظیم بازار برگزار شود به استانداری مراجعه کرده‌ام که بعد از چند ماه هنوز برگزار نشده است.
اینکه چرا میوه فروشی‌های شهر یاسوج کمتر از میدان میوه و تره بار یاسوج خرید می‌کنند حقیقتی است که عوامل مختلفی دارد.
متولیان حوزه فروش در میدان میوه و تره بار یاسوج معتقد‌اند که جان گرفتن این میدان به نفع دلالان نیست و دوست دارند که زمین بخورد و مغازه‌داران را تشویق به آوردن میوه از میدان میوه و تره بار شیراز می‌کنند.
یکی از این میوه فروش‌ها می‌گوید که میدان میوه و تره بار یاسوج تنوع زیادی ندارد و بار کمی در میدان وجود دارد که جوابگوی همه میوه فروشی‌های شهر نیست.
عیسی رحیمی افزود: قطعاً حمایت از میدان میوه و تره بار یاسوج مطالبه ما میوه فروشان است اما تاکنون جابگوی نیاز میوه فروشی‌های استان نبوده و مجبوریم بار از شیراز وارد کنیم.
یکی دیگر از میوه فروش‌های سطح شهر یاسوج می‌گوید: قیمت‌های میوه در میدان شیراز و کازرون بسیار مناسب‌تر از میدان یاسوج است و بدون شک خرید از آن شهر‌ها برای ما به صرفه‌تر است.
رستم قاسمی افزود: خرید یک جا از میوه و تره بار شهر‌های دیگر برای ما بهتر است زیرا سرمایه‌گذار میدان میوه خوب و درجه یک نمی‌آورد و ما مجبور به خرید میوه از دیگر استان‌ها هستیم.
شواهد امر نشان می‌دهد که میوه فروشان یاسوجی حاضرند خطرات جاده را به جان بخرند و از شهر‌های اطراف میوه تهیه کنند اما از میدان میوه یاسوج خرید نکنند. باید دید پشت پرده قضایا به کدام سمت می‌رود و از زمین گیر شدن میدان چه کسانی نفع می‌برند.
برخورداری از آب و هوای چهار فصل موجب شده است تا استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد تولید انواع میوه‌های شامل سیب ارگانیک، هلو، انگور، زردآلو و گردو در مناطق سردسیری و پرتقال و لیمو ترش مرغوب در مناطق گرمسیری باشد.
سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع میوه در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه دسترنج باغداران به جیب دلالان می‌رود.
مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود وکمبود زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی مرتبط درد مضاعف کشاورزان در استان است که سال‌های سال به آن بی‌توجهی شده بود، البته در این دولت گام‌های خوبی برداشته شده است و طرح‌های مورد نیاز پیش‌بینی و مصوب شده‌اند.
علی بخش شجاعی اظهار کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی شامل سورتینگ (درجه‌بندی)، بسته‌بندی و سبد‌سازی در این استان برای انواع میوه‌ها وجود ندارد.
وی افزود: تلاش شده فاصله تأمین تا تبدیل در استان به حداقل برسد تا باغداران متحمل هزینه نشوند البته می‌طلبد بخش خصوصی در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان تقویت شود.
مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نبود صنایع تبدیلی مناسب سبب زیان کشاورز می‌شود.
شجاعی عنوان کرد: در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان طرح‌های خوبی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بر اساس پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای استان پیش‌بینی و مصوب شد.
وی با اشاره به محصول گوجه فرنگی در شهرستان‌های گرمسیری استان، ادامه داد: در سال‌های گذشته کارخانه پوره و رب گوجه فرنگی در استان وجود نداشت اما اینک ساخت چند کارخانه در دستور کار قرار گرفته است.
تقویت زیر ساخت‌های بخش کشاورزی به عنوان یکی از محور‌های اساسی توسعه استان‌های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم تاکنون به خوبی مد نظر قرار گرفته و مصداق آن اختصاص یک سوم مصوبات اقتصادی سفردوم دولت به حوزه کشاورزی این استان است.
به گزارش کبنا، ایرنا در پایان این گزارش نوشت: در سال‌های گذشته ظرفیت سردخانه و صنایع تبدیلی در استان تنها حدود ۱۰ هزار تن بود. هم اینک ۳۲ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای جدید به استان در حال اضافه شدن است و برای نگهداری میوه‌ها در حال انجام است. ۲ برابر بعد از انقلاب در این دولت در حوزه سردخانه‌های استان سرمایه‌گذاری شده است. سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد. کهگیلویه وبویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد. این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران واقع است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ما یک بار برای خرید رفتیم شد آخرین بار چون قیمت میوه از مغازه ها گرانتر بود در حالی که میدان میوه و تره بار چند در صد پایین تر از مغازه باشه البته ما جمله فروشی می خواستیم نه خرده فروشی
لاغر اندام دنانشین
Iran, Islamic Republic of
بنظر می‌رسد که فروشندگان میوه درجه ۲-۳ باقیمت درجه یک،، حتماویقینا توی اتحادیه،صنف میوه فروشان شارژ میشوند،،،لزومی ندارم بروید شیراز،،،،،،ریشه دریاسوج پاطاق اصناف هست
محمود
United States
کار را باید دست کاردان میدون میوه تره بار باید بدی به یه کازرونی سابقه دار در میدون تره بار
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرایی که صبح شنبه ۱۱ شهریورماه مثل بمب در فضای رسانه‌های جنایی پیچید، انگار خاطره مهین ...
چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
1