تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب : ۴۶۶۳۶۶
یادداشت تحلیلی؛

صف‌آرایی کهنه‌سربازان عرصه سیاستِ بویراحمد، دنا و مارگون

۶۰
۲
صف‌آرایی کهنه‌سربازان عرصه سیاستِ بویراحمد، دنا و مارگون
کبنا ؛
تا انتخابات 1402 زمان زیادی باقی نمانده است. هر چند از اوایل سال جاری، کم‌کم برخی از افراد به‌طور مستقیم و گاهی نیز غیرمستقیم از احتمال نامزدی خود نام می‌بردند، اما از زمان پیش‌ثبت‌نام، آرایش انتخاباتی به ویژه در حوزه بویراحمد، دنا و مارگون شکل خاصی به خود گرفته است.
انتخابات این حوزه انتخابیه تاکنون سه ضلع دارد. البته ناگفته پیداست که این اضلاع تا زمان اعلام نتایج احزار صلاحیت‌ها اعتبار دارد و ممکن است صلاحیت برخی از کاندیداها تأیید نشود. آن‌وقت این آرایش انتخاباتی نیز ممکن است کمی تغییر کند. به هر حال بر اساس شرایط امروز می‌توان به ایراد نظراتی پرداخت.
در یک سر انتخابات بویراحمد، روشنفکری‌ها قرار دارند که شامل افرادی همچون مهدی روشنفکر، نستهن مقدم، شیرعلی خرامین و علی آراوند قرار دارند.
روشنفکر که در سال 1398 برای نخستین بار وارد مجلس شد، خود را برآمده از جریانی به نام ندای وحدت می‌داند. این‌که مختصات و ویژگی‌های یک جریان چیست، بماند برای بعد. اما حتی اگر ما آن را جریان نیز بنامیم، از روز پس از پیروزی روشنفکر، هر روز شاهد اخباری با عناوین ریزش در ندای وحدت بوده‌ایم.
روشنفکر که در روزهای پیش از انتخابات، خود را از مستقل از جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا، تحت عنوان جریان مردمی معرفی کرد، هنوز نیز موضع خود را مشخص نکرده و شهروندان این حوزه انتخابیه نمی‌دانند با چه پدیده فکری و یا جریانی روبه‌رو هستند. گاهی از موضع یک اصولگرای سنتی و گاهی نیز پا را از اصلاحات فراتر می‌گذارد و داعیه‌دار اصلاحات ساختاری می‌شود. ادعاهایی که او را به افرادی همچون سید مصطفی تاجزاده بسیار نزدیک می‌کند.
هر چند بر اساس اخباری که در رسانه‌ها منتشر می‌شد، روشنفکر دست بالا را در شورای اداری استان داشت، اما کم کم این موقعیت برتر او ریزش کرد. تا جایی که پس از انتشار نامه 11 نفر برای معرفی به هلدینگ‌ها، شاهد ریزش بخشی از پایگاه اجتماعی و سیاسی او نیز بودیم. حتی اخیراً مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد که از نزدیکان روشنفکر محسوب می‌شود، نسبت به فعالیت‌های سیاسی معلمان هشدار داده است.
اثرگذاری کمرنگ او در حوزه ملی در تلفیق با ریزش آرای او در سطح محلی، موجب شده که روشنفکر در اسفند 1402 با شرایط سختی روبرو باشد. البته حضور افرادی که از نظر قومی با او نزدیکی‌هایی دارند کار را برای او سخت‌تر نیز کرده است.
آن گروه چهار نفره در بالا را به این دلیل روشنفکری نام گذاشتیم که همگی در پایگاه رأی‌شان دارای اشتراکاتی هستند. هر چند نمی‌توان تفاوت‌های آن‌ها را نادیده انگاشت.
در یک سو شیرعلی خرامین قرار دارد که به عنوان چهره‌ای دانشگاهی، در برابر روشنفکر قد علم کرده است. سخنرانی‌های سیاسی او از یک طرف و خیزی که برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی برداشته بود از طرف دیگر، نامش را بیش از پیش در افواه عمومی مطرح کرده است.
نستهن مقدم نیز که سابقه شش سال حضور ناموفق در شهرداری را دارد، یکی از کسانی است که علیرغم اشتراک رأی با روشنفکر، وجوه تمایزی نیز دارد. مقدم که چندین بار در معرض خظر استیضاح و عزل قرار داشت، خود پیش‌دستی کرده و با انتشار نامه استعفایش، و در همان موقع اعلام آمادگی برای نامزدی مجلس، خود را به عنوان یکی از رقبای انتخاباتی مطرح کرد.
از طرف دیگر، علی آراوند، چهره کمترشناخته‌شده‌ای است که او نیز از نظر قومی اشتراکاتی با روشنفکر دارد.
بر اساس رصدهای انتخاباتی، خرامین، مقدم و آراوند هیچکدام رقیبی جدی در انتخابات 1402 محسوب نمی‌شوند و به نظر نمی‌رسد که خود نیز داعیه برنده شدن در انتخابات را داشته باشند. محتمل است که این افراد برای انتخابات 1406 که حوزه بویراحمد دونماینده‌ای می‌شود، خیز برداشته باشند. اما هر چه باشد، آنها برای روشنفکر در نقش بازی‌خراب‌کن ظاهر خواهند شد. البته برخی معتقدند که احتمال رد صلاحیت مقدم وجود دارد و خرامین نیز شاید تا پایان در صحنه انتخابات نماند. آراوند نیز نسبت به دیگر کاندیداها احتمال رأی‌آوری کمتری دارد و به تنهایی خطری برای روشنفکر محسوب نمی‌شود.
در طیف روشنفکری‌ها، خود مهدی روشنفکر از وضعیت آرای بهتری برخوردار است. اما در اضلاع دیگر،  غلام محمد زارع، محمد بهرامی و نادر منتظریان قرار دارند.
بهرامی و زارعی از نظر جریانی، اشتراکاتی با یکدیگر دارند. زارعی که تا چند ماه پیش ظهور و بروز چندانی در مناسبات سیاسی استان نداشت، به یک باره در یکی از جشن‌های فرهنگی که در مارگون برگزار شد حضور پیدا کرده و مهدی روشنفکر را در آغوش گرفت. پس از آن اتفاق، خرف و حدیث‌های از احتمال حضور او در انتخابات زده شد، اما اغلب کارشناسان بر این باور هستند که زارعی در انتخابات 1402 شانس چندانی برای پیروزی ندارد و احتمالاً او نیز چشمی به انتخابات 1406 دارد که حوزه بویراحمد دونماینده‌ای خواهد شد.
اما علیرغم زارعی، محمد بهرامی این بار فعال‌تر از همیشه وارد صحنه انتخابات شده است. بیشترین مانور او روی دورانی است که به عنوان شهردار در یاسوج فعالیت می‌کرد. هواداران او نیز آن دوران را دورانی افسانه‌ای برای شهرداری یاسوج عنوان می‌کنند که تیم فوتبالش هیچ‌گاه از خاطره جمعی مردم استان زدوده نمی‌شود. بهرامی علیرغم این‌که سه دوره شکست داشته، اما هر بار آرای او رویش داشته است. این رویش‌ها از یک طرف و تیم‌سازی جریانی او از طرف دیگر، او را به عنوان یکی از رقبای اصلی روشنفکر مطرح کرده است. اگر جریان طرفدار روشنفکر را جریانی دفعه‌ای و آنی بدانیم که تنها به‌خاطر انتخابات به وجود آمد، جریان طرفدار بهرامی، یک جریان ریشه‌دار سیاسی با تاریخی حداقل یک‌دهه‌ای است.
بهرامی در این دوره شعار خود را علم و عمل انتخاب کرده است. او به عنوان چهره‌ای دانشگاهی که علاوه بر سابقه آکادمیک، تجربه اجرایی نیز داشته، این شعار را برگزیده و معتقد است که در کنار پای‌بندی به روش‌ها و رویکردهای علمی، باید رفتاری پراگماتیک داشت. با تمام این تفاصیل، بهرامی یک سر مهم انتخابات اسفندماه خواهد بود.
اما نادر منتظریان که برآمده از جریان راست سنتی است نیز یکی دیگر از مدعیان انتخابات آینده است. هر چند اشتراکاتی میان او و ستار هدایتخواه نماینده اسبق بویراحمد وجود دارد، اما منتظریان حالا نه در جریان راست سنتی، که در جریان راست مدرن تعریف می‌شود. پیشینه او در بدنه نظام اداری موجب شده که او از پیچ و خم‌های کار سیاسی در کشور، اطلاعات بسیاری به دست بیاورد. حضور او در مرکز کشور و برخی دیگر از استان‌ها موجب شده علاوه بر تأثیرات محلی، از وسعت دیدی ملی نیز برخوردار باشد.
شاید تا چند سال پیش، کمتر کسی تصور می‌کرد روزی منتظریان تبدیل به یکی از مدعیان انتخابات شود، اما حالا پس از دیدارهایی که او با برخی از اقشار اجتماعی این حوزه انتخابیه داشته، نام او بیش از پیش از رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح شده تا جایی که هواداران برخی از رقبا برای از میدان به در کردن او، فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند.
منتظریان برخلاف روشنفکر ولی همچون بهرامی، از بدنه آرای جریانی نیز برخوردار است. در واقع اگر، پایگاه اجتماعی روشنفکر را توده‌ای بنامیم، پایگاه بهرامی و منتظریان، علاوه بر آرای توده‌ای، برخوردار از آرای جریانی نیز هستند. بنابراین این پایگاه از ماندگاری بیشتری برخوردار خواهد بود. توده‌ها بر اساس زمان تغییر نظر می‌دهند، اما جریان‌ها در مقابل حوادث تاریخی، ثبات بیشتری را تحمل می‌کنند. همین عامل است که موقعیت روشنفکر را در انتخابات چند ماه آینده با تزلزل بسیاری روبه‌رو خواهد کرد.
بر اساس رصد فضای انتخابات بویراحمد تا این لحظه، آرایش انتخاباتی به این صورت است. اما به دلیل آن‌که پدیده‌های اجتماعی در گذر زمان تحت تأثیر متغیرهای جدیدی قرار می‌گیرند، باید تا زمان اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها صبر کرد تا روشن شود چه کسی ممکن است از این دایره خارج شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

پارسا
Iran, Islamic Republic of
آقای روشنفکر برنده انتخابات آینده است چونکه هم توده حمایتی و در بطن مردم می باشد اما منتظریان و بهرامی امیدشان به جریان و قشر خاصی است و همچنین ۹۰ درصد اصولگرایان بویراحمد سفلی او را حمایت خواهند کرد
Iran, Islamic Republic of
ندای وحدت تبدیل شده،پایان سلطه روشنفکر و همدستانش است انشاءلله
احدی
Iran, Islamic Republic of
والله به پیر به پیغمبر از زمانی که انقلاب شده چندین نماینده بر کرسی مجلس نشسته اند در این چهل ساله بویراحمد سفلیا و علیا ،طوایف مختلف همه بدون درگیری و نفاقی نمایندشان را انتخاب می کردند ،اما با ورود روشنفکر به صحنه استان به دو طیف تامرادی و بقیه طوایف،و به سفلی و علیا تبدیل شد که اینها دور از انقلابی و انسانیت هستند.خواهشا آرامش را مثل دوره های قبل برگردانید.
ایل تامرادی اصیل
Iran, Islamic Republic of
خداسرشاهده خانواده خودم دور قبل برای روشنفکر جان می دادند
و لی این دور مخالفان سرسخت ایشان هستن
به تامرادی بودنم افتخار میکنم اما چنین افرادی فقط برای زیر سوال بردن ایلم هستند
Iran, Islamic Republic of
ندای وحدت جریان نیست
منتظریان برنده ی انتخابات است
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر سوم است
این را از من داشته باشید
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر با اقتدار و با فاصله خیلی زیاد نفر اول است.
سقاوه
Iran, Islamic Republic of
روشنفکرررررررررر تتتتتتتممممممااااامممممم شششششدددددددد
Iran, Islamic Republic of
برای چه تمام شده؟روشنفکر تموم نمیشه
مارگون
Iran, Islamic Republic of
همون مردم سقاوه این دور ظاهرا بهش قول میدن و لی باطنا خیر
چون پشیمانی در دل مردم بویراحمد سفلی موج می زند
این دور روشنفکر چهارم می شه
Iran, Islamic Republic of
چهل سال استان را به عقب برد آتش بین علیا وسفلی بپا کرد نمایند همین طرحش بود
Iran, Islamic Republic of
اسم نماینده یاسوج را بگذارند نفاق
امان
Iran, Islamic Republic of
دربویراحمد منتظریان درگچساران جعفری درکهگیلویه موحدبرنده انتخابات هستند
Iran, Islamic Republic of
سه تا مردودی حتمی😀
Iran, Islamic Republic of
تنها نمایده تک دوره روشنفکراست
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا پروردگار دکترخرامین برنده انتخابات است
Iran, Islamic Republic of
از ترس دکترخرامین روشنفکر مجلس را رها کرده آمده پاتاوه
ای خدا
Iran, Islamic Republic of
کو مه ای مقدم حذف نیکنی
کهنه سربازان سیاست خندم میگیره
Iran, Islamic Republic of
تا مرد مقتدری چون منتظریان که مسول حوزه ی امنیت جنوب کشور است دیگران باید بروند برای دیدار رده بندی بازی کنند
Iran, Islamic Republic of
منتظریان هیچگاه رای نمیاره
دنا
Iran, Islamic Republic of
/در جلسات خصوصی که قبیله و طایفه نسبی خود دارد پیمان بسته که اگر برنده شود در دور بعد صد در صد بطور انحصاری و انقباضی فقط به فک و فامیلهای نزدیک خودش برسد، که البته همین انحصار نسبی فعلی او گواهی است بر اعمال بیش از پیش این نوع انحصار .
البته بقیه مردم باهوشتر و دانا تر از اونی هستند که دیگر بار فریب بخورند ، از مدتها پیش آرای وی در زیلایی ، سیلو کلوار ، تهلایی های حوزه چین ، سادات امام زاده علی لوداب ، سرکوهکی ها و حتی فامیلهای سببی و نسبی از دست ایشان خارج شده اند و آرایی که وی در بویراحمد علیا کسب کرده بود ( مختار ، دشتروم ، سپیدار ، کاکان ، دلی اولاد علی مومن ، کبکیان و.... ) بطور کامل ، با عملکرد قبیله گرایی او از دستش خارج شده است ،
Iran, Islamic Republic of
بادلانی هم کامل ازش بریدن
United States
به شما قول میدهم بر اساس تمام نظر سنجیها روشنفکر با هشتاد هزار رای برنده قطعی انتخابات میباشد بهرامی پنجاه و منتظریان ۴۵هزار رای خواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لُپ لُپ خورد گه دانه دانه
Iran, Islamic Republic of
تو حالت خوش نیستا
یاسیچ
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اره ایشان قبوله
Iran, Islamic Republic of
گذشت اون موقع که روی تعصب به روشنفکر رای می دادیم الان روشنفکر خودش هم می دونه که امیدی به پیروزیش نیست چون خیلی از مردم ازش ناامید شدن
Iran, Islamic Republic of
جون خون من تیلپ وش نیکنه
درود بر حاج مسعود حسینی
Romania
حاج منتظریان برنده انتخابات هست.تمام
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
دکتر بهرامی دور قبل در حوزه علیا بیشترین آرا را داشتند، هم اکنون و با بررسی های میدانی 90 درصد آرا زارع به سمت بهرامی روی آوردند، امسال در حوزه سفلی اقبال خوبی به ایشان شده است،، بنابرین مطمن باشید این دور دکتر بهرامی پیروز قطعی انتخابات هست.
Iran, Islamic Republic of
اگر ما بویراحمد علیا هستیم اتفاقا بر عکسش پیش اومده و اتفاقا ما این سری داریم برا زارع فعالیت می کنیم.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ریشه ملت رو درآوردید با اینکه این همه گفتید بهرامی ایندفعه قبول میشه و نشد
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
ریزش رای اصول گرایان از زمان انتخابات تا سال 98 رو به کاهش است، عملکرد مجلس ودولت فعلی مشخص کرد که کارایی لازم در رویکردها و سیاست‌های این جریان سیاسی وجود ندارد. تجربه ثابت کرده در دور دوم هر نماینده ای ریزش آرا ی شدید ی دارد. بخصوص دکتر روشنفکر که مقبولیت و کارایی ایشان بیشتر از سایر نمایندگان ادوار قبل کاهش یافته بنابراین احتمال قبولی دکتر بهرامی بیشتر از سایرین خواهد بود.
بویراحمد یکپارچه
Iran, Islamic Republic of
سفلی و علیا تو را می خواهد،،،،،، درود بر دکتر بهرامی علمی و عملگرا
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
پیروز قطعی انتخابات فقط دکتر بهرامی ی ی ی ی ی
Iran, Islamic Republic of
لطفا به نام طوایف دیگر کامنت نگذارید. این روش ها قدیمی شده
Iran, Islamic Republic of
در زمان روشنفکر انگیزه از نیروهای اداری گرفته شده است.در ادارات یک نفر چندین پست عوض می کند که در همه پست ها هم ناموفق است ولی افراد کاردان و کاربلد باید به انزوا کشیده شوند.
قوم گرایی خوب است ولی نه در حد نابود کردن دیگر طوایف.
بنده بعنوان شخصی که دوره قبل زحمت زیادی برای این جریان کشیدم در این دوره اشتباه خودم را جبران می کنم و به شخصی که مدافع حقوق مردم استات باشد رای خواهم داد نه شخصی که مدافع حقوق دو طایفه باشد
Iran, Islamic Republic of
کهنه سرباز درسته اما مردم نیاز به سرداران سیاسی دارن نه سربازانی که از لحاظ عملکردی و سیاسی در رده های ۴-۵ ام نیستن
امیدی
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی بخاطر یکسری اختافات شخصی هیچگونه علاقه ای به روشنفکر ندارم ولی با این عملکرد که به اندازه همه نمایندگان کشور برای استان کار کرده این دوره بیش از یکصد هزار رای دارد و خودش به تنهایی به اندازه همه کاندیدهایی که نام بردی رای دارد
علی
Iran, Islamic Republic of
چه یک مرد جنگی چه یک دشت مرد . تا روشنفکر هست پیروز میدان است
سعید
Iran, Islamic Republic of
خوش به حال روشنفکر چه رقبایی دارد نه دکتر هدایتخواه اهست و نه سید باقر موسوی. پیروزی را قبل از انتخابات جشن می گیرد
علی تامرادی اصیل
Iran, Islamic Republic of
براساس نظرسنجی ها و بررسی های صورت گرفته نماینده آینده بویراحمد، دنا و مارگون دکتر محمد بهرامی است
بویارحمد علیا و سفلی عزم خود را جزم کرده اند تا بحث نخبه کشی و فامیل گرای را جمع کنند
باید بویراحمد واحد دیده شود
تمام
عمران
Iran, Islamic Republic of
فقط و فقط بهرامی
مارگون
Iran, Islamic Republic of
امسال نه سال پاری‌یه صندوقل حاجی مهدی خالی‌یه
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
ما امسال و 11 اسفند پای صندوق های رای به بهرامی رای میدهیم
Iran, Islamic Republic of
یا بنام تیرتاجی یا بنام تامرادی یا بنام کیگیوی کامنت می‌گذارید. زشت بخدا.
آقا علی رضی
Iran, Islamic Republic of
به اسم تیر تاجی کامنت میزاری به اسم تامرادی کامنت میزاری برای تبلیغ بهرامی روت نشده به اسم طایفه خودت کامنت بزاری بابا ما دیگه شما رو شناختیم
Iran, Islamic Republic of
لطفا طایفه خودت را نامی کن بقیه تیر تاجی نه
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
کهگیلویه های های مقیم یاسوج دیگه گول نمی خورند
رای شون دکتر بهرامی هست
Iran, Islamic Republic of
عجب تیم کامنت گذاری داره این بهرامی. یا به اسم طوایف و یا هم شهرهای دیگر اظهار نظر می کنند
قلی
Iran, Islamic Republic of
حاج مهدی بای بای
حاج مهدی بای بای
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
در بویراحمد بهرامی
در گچساران تاجگردون
در کهگیلویه عدل یا بزرگواری
نمایندگان آینده استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس هستند
بویراحمد واحد
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر ۸۰ هزار
بهرامی ۳۷ هزار
منتظریان ۲۷هزار
زارعی ۲۰ هزار
خرامین ۲ هزار
مقدم ۵۰۰ تا رای
اراوند ۲۰۰ رای
محمد
Iran, Islamic Republic of
عجب خذایی خودت هم ازاین پیش،گویی ات خندت نمیگیره
Iran, Islamic Republic of
شتر درخواب بیند پنبه دانه خخخخخخخخخخخخخخخ
محمد
Iran, Islamic Republic of
مقدم با کارنامه‌ طلایی اومده
شایدم ثبت نام کرده که نگن مجبور به استعفا شد بگن خودش استعفا کرد که نماینده بویراحمد ، دنا ، مارگون) بشه
علی از حوزه سادات محمودی
Iran, Islamic Republic of
برنده انتخابات منتظریان
Iran, Islamic Republic of
منتظریان ۷۵۰۰۰
بهرامی ۵۶۰۰۰
روشنفکر ۴۳۵۰۰
خرامین۸۵۶۰
مقدم ۷۵۶۹
آراوند ۳۵۶۹
سایرین ۳۴۸۰
س
Iran, Islamic Republic of
بااحترام به همه کاندیداها آقای روشنفکربرنده انتخابات اسفند ۱۴۰۲ میباشد
Iran, Islamic Republic of
زر گلش بی
۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

اگر در روز‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، تغییری جدی در ...
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرایی که صبح شنبه ۱۱ شهریورماه مثل بمب در فضای رسانه‌های جنایی پیچید، انگار خاطره مهین ...
1