تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۴۶۴۹۴۱
کبنا گزارش می‌دهد

بحران در کهگیلویه و بویراحمد؛ اورژانس هوایی استان بالگرد ندارد / جان مادران باردار در خطر است / دانشگاه علوم پزشکی یاسوج چاره‌اندیشی کند/ فرشته آهنی 60 ساله مُرد

۲
۰
بحران در کهگیلویه و بویراحمد؛ اورژانس هوایی استان بالگرد ندارد / جان مادران باردار در خطر است / دانشگاه علوم پزشکی یاسوج چاره‌اندیشی کند/ فرشته آهنی 60 ساله مُرد
کبنا ؛اورژانس هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر بدون بالگرد است و هر لحظه ممکن است که مادر بارداری یا بیماری به دلیل نبود بالگرد جان خود را از دست بدهد. استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط توپولوژی به اورژانس هوایی به شدت نیاز دارد.
به گزارش کبنا، سقوط بالگرد هوایی اورژانس 115 استان کهگیلویه و بویراحمد در حین مأموریت و همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان نظر همه را به خود جلب کرد. اما به دلیل سفر هیئت دولت خیلی زود این اتفاق ناگوار و مهم که در حال تبدیل شدن به یک بحران است، فراموش شد. 3 خرداد 1402 بود که به همراه همکارم از آشیانه بالگرد اورژانس هوایی بازدید کردم. وقتی که با خلبان این فرشته آهنی هم کلام شدم، متوجه شدیم که عمر چندانی از تنها بالگرد 60 ساله پایگاه اورژانس هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد باقی نمانده است و هر لحظه ممکن است جان تیم پرواز را به خطر بیندازد.  آن موقع گفته شد که باید این بالگرد 60 ساله را نگه داشت و در موزه از آن نگهداری کرد تا همه ببینند این فرشته آهنی جان چند نفر را از مرگ حتمی نجات داده است.
اما همین فرشته آهنی، به گفته جهانبخش وحدت‌نژاد_ رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد_ از زمانی که آمده، مادران باردار زیادی را از مرگ نجات داده و اجازه نداده که فرزندی بدون مادر، بزرگ شود و قد بکشد و اگر این فرشته آهنی نبود، آمار مرگ و میر بسیار بالا می‌رفت.
این بالگرد با این سنش ماهانه 18 تا 20 بار پرواز می‌کرد. پرواز با این بالگرد پیر سخت بود و این را کسانی می‌دانند که متخصص کار باشند. 
 کاپیتان محسن کشفی در خصوص این فرشته آهنی می‌گفت: تنها بالگرد پایگاه اورژانس هوایی بویراحمد متعلق به 62 سال پیش است و 50 سال پیش وارد ایران شده است.
وی با بیان این‌که سن بالگرد از من خلبان هم بیشتر است گفت: خطرناک‌ترین ایستگاه پرواز مربوط به همین بویراحمد است که از حداقل‌ترین امکانات هم محروم است.
وی گفت: با این امکانات چطور می‌توان انتقاد کرد و گفت در اورژانس کم‌کاری می‌شود؟ در حالی که باید پرسید در طول این سال‌ها چقدر خلبان تربیت کرده‌ایم که بتوانند با این اعجوبه پرواز کنند.
وی به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: در حالی که قانون هواپیمای کشوری می‌گوید حتماً باید در جایی که آسفالت شده باید فرود آمد، اما 80 تا 90 درصد پروازهای ما هیچکدام محل فرود مناسب ندارند. اداره من هم می‌گوید حق نداری در جای غیرمسطح فرود بیایید. اما من بسیاری اوقات در زاویه 45 درجه فرود میایم. با این شرایط چنانچه بیمار پرت شود من خودم شخصاً باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرم.
وی ادامه داد: آیا کسی این مصائب را می‌بیند؟ آیا کسی می‌داند این هلی‌کوپتر عقب افتاده است؟ کسی تا حالا آمده این چیزها را ببیند؟
کشفی گفت: برای پرواز با یک هلی‌کوپتر قرون وسطایی هوا باید کاملا مساعد باشد و یک بار تشریف بیاورید ببینید می‌توانید 30 ثانیه تحمل بیاورید یا نه؟
کاپیتان کشفی افزود: اگر هوا دچار اغتشاشات شود هلی‌کوپتر نصف می شود و با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی یاسوج، هیچکس حاضر نیست خودش را این‌جا گرفتار کند.
وی با اشاره به شرایط لازم برای پرواز گفت: طبق قانون هواپیمایی کشور حتی اگر آمادگی ذهنی هم نداشته باشیم نباید پرواز کنیم.
وی گفت: مصائب پرواز با این بالگرد قرون وسطایی بسیار زیاد است و تا دلتان بخواهد با ریسک زیاد پرواز کرده و بیمار را آورده‌ایم.
کشفی تأکید کرد: افراد اورژانس عاشقانه کار می‌کنند و لازم است مسئولین بیایند و تکنولوژی قدیمی را ببیند و تدابیر بهتری بیندیشند.
با این وجود، مأموران اورژانس هوایی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هر روز برای پرواز با این بالگرد ایثار می‌کردند. آنها از جان خود می‌گذشتند برای نجات سایر هموطنان خود.
در ادامه روایت کارشناس اورژانس هوایی یاسوج را می‌خوانید که با وجود اینکه بالگرد سقوط کرده بود، باز خودش را با هزاران زحمت و تلاش بر سر بالین بیمار می‌رساند.
داود افضلی کارشناس اورژانس هوایی یاسوج که از سانحه سقوط بالگرد اورژانس جان سالم به در برده بود، پس از نجات خلبان‌ها، بر بالین بیمار ۱۲ ساله‌اش حاضر شد.
تکنسین جوان اورژانس ۱۱۵ یاسوج که در ماموریت اورژانس هوایی دچار سانحه بالگرد شد، در این ارتباط گفت، پس از خروج از بالگرد متوجه بروز آتش سوزی شدم، به همین دلیل به سرعت شروع به اطفا آتش به وسیله کپسول آتش نشانی و کمک به خلبان‌ها برای خروج از بالگرد کردم.
وی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی پرواز اعزام برای کمک به نوجوان ۱۲ ساله دچار کاهش سطح هوشیاری ناشی از اختلال تنفسی بود، اضافه کرد بعد از سقوط علیرغم درد شدید در گردن و کمر از مردم محلی خواستم که من را به سمت بیمار راهنمایی کنند. تکنسین اورژانس یاسوج گفت حال عمومی این فرد وخیم بود اما به لطف خدا با اکسیژن تراپی، مایع درمانی و تزریق دارو‌های لازم حال وی بهتر شد و کمی بعد هم که همکارانم با آمبولانس رسیدند و بیمار را به بیمارستان یاسوج منتقل کردند. 
فضلی همچنین از همکاری فاطمه عسگری و فائزه علیپور همکاران واحد ارتباطات اورژانس یاسوج، محمد اسدی و یعقوب کشاورز تکنسین‌های پایگاه مارگون و روح اببه مرادی و محمود هنرجو تکنسین‌های اورژانس دمچنار در انجام این ماموریت قدردانی کرد.
گفتنی است داود افضلی که خود دچار آسیب دیدگی ناحیه کمر، گردن و زانو‌ها شده بود، با آمبولانس به بیمارستان یاسوج منتقل شد، اما خوشبختانه پس از بررسی‌های انجام شده با تشخیص کوفتگی شدید عضلانی و با دستور دارویی از بیمارستان مرخص شد.
به گزارش کبنا، اورژانس هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر بدون بالگرد است و خدای نکرده اگر هر لحظه مادر بارداری یا بیماری نیاز به اورژانس هوایی داشته باشد، امکان خدمات رسانی وجود ندارد و احتمال دارد که آن مادر یا بیمار جان خود را از دست بدهد.



نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اين همه كمبود در استان عقب مانده بيداد ميكند
گچساران
Iran, Islamic Republic of
موقعی که نمایندگان یاسوج و دهدشت تاجگردون زمین زدند فکر الان نمی کردند چوب خدا صدا نداره
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1