تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۴۶۴۴۹۷
بازی شهرداری دهدشت با سلامت مردم؛

دهدشت در محاصره دودهای کثیف

۲
۰
دهدشت در محاصره دودهای کثیف
کبنا ؛ دود ناشی از آتش زدن زباله در حومه شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر خطرات زیست محیطی یک تهدید جدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده است.
به گزارش کبنا، زباله‌های شهر ۵۰ هزار نفری دهدشت در فاصله چهار کیلومتری از مرکز شهر و یک کیلومتری روستای طولیان در طبیعت ر‌ها و سوزانده می‌شوند.
آتش زدن زباله‌ها در این محل باعث انتشار دود سمی در حوزه جغرافیایی شهر دهدشت و روستا‌های همجوار شده است.
انتشار دود ناشی از این زباله‌های کثیف علاوه بر تهدیدات زیست محیطی باعث انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر شده و سلامتی مردم بویژه کودکان و سالمندان را به مخاطره انداخته است.
سوزاندن هفتگی زباله‌ها در طبیعت بخصوص فصل تابستان باعث برهم زدن تعادل زیست محیطی منطقه نیز شده است.
اهالی روستای طولیان معتقدند که زباله‌های شهری، بین شهر دهدشت و روستای طولیان ر‌ها و یا سوزاندن می‌شود که این امر باعث آسیب رساندن به کشاورزی روستا نیز می‌شود.
علی عباسی یکی از اهالی روستا طولیان در این رابطه به ایرنا گفت: به علت نزدیکی محل دفن زباله‌های شهری با این روستا، در نیمی از سال دود ناشی از آتش زدن زباله‌ها آسمان این روستا را پوشانده و سلامت مردم را به خطر انداخته است.
وی با بیان اینکه این وضعیت غیربهداشتی هم اکنون به اوج خود رسیده از مسوولان ذی ربط خواست تا برای حل این مشکل چاره‌اندیشی فوری کنند.
رئیس محیط زیست کهگیلویه با اشاره به اینکه آتش زدن زباله‌ها خطرات جدی برای شهروندان و محیط زیست دارد گفت: دفن بهداشتی زباله از سوی شهرداری لازم است.
روح الله عزیزی اظهار داشت: جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله‌ها از وظایف اصلی و قانونی شهرداری است.
وی اظهار داشت: ر‌ها کردن زباله‌ها در کنار جاده اصلی و در ورودی شهر علاوه بر خطرات زیست محیطی چهره شهر و طبیعت را نازیبا جلوه می‌دهد.
عزیزی با تأکید بر دفن اصولی زباله‌ها تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور ایران از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می‌شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به مشاهده روزانه دود ناشی از زباله‌ها بر فراز آسمان شهر دهدشت اظهار داشت: دود کثیف منتشر شده از زباله‌های شهر دهدشت بسیار سمی و خطرناک است.
سیدمنصور تقوی بر همکاری همه نهاد‌ها بخصوص قوه قضائیه در برطرف شدن این مشکل زیست محیطی و خطر آفرین تأکید کرد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه جایگاه دفن زباله دهدشت محصور نیست زباله گردی و زباله سوزی روز به روز در حال افزایش است.
تقوی تصریح کرد: آتش سوزی زباله‌ها علاوه بر تشدید بیماری‌های تنفسی و تولید گاز‌های سمی ورود شیرابه آن به آب‌های زیرزمینی و سد‌ها می‌توان خطر ساز باشد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه ادامه داد: زباله‌های تولیدی بیمارستان دهدشت با دستگاه زباله سوز امحاء می‌شود.
سرپرست شهرداری دهدشت گفت: روزانه ۱۰۰ تن زباله در شهر دهدشت توسط نیرو‌های این شهرداری جمع‌آوری می‌شود.
سید آیت تقوی اظهار داشت: سرانه تولید استاندارد زباله در کشور به ازای هر نفر ۵۰۰ گرم است که در شهر دهدشت سرانه تولید زباله بیش از یک کیلوگرم است.
دهدشت در محاصره دودهای کثیف
وی بیان کرد: نزدیک به ۴۰ تن از این میزان زباله مربوط به روستا‌های همجوار از جمله طولیان و سمغان است.
تقوی دفن غیر بهداشتی زباله در شهر دهدشت را یک تهدید زیست محیطی دانست و بیان کرد: برای جلوگیری از آتش سوزی زباله‌ها و دفن اصولی استقرار دائم یک دستگاه بلدوزر در محل سایت زباله به همراه یک کارگر ضروری است.
وی افزود: اقدامات لازم برای اجاره یک دستگاه بلدوزر انجام شده است و تعداد کارگر‌های سایت برای جلوگیری از آتش سوزی افزایش خواهد یافت.
سرپرست شهرداری دهدشت با اشاره به نشست فرمانداران و شهرداری‌های شهرستان‌های لنده، چرام و کهگیلویه با مسئولان محیط زیست گفت: در این نشست بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای بهره‌برداری از این تهدید و تبدیل آن به یک فرصت استثنایی و سود ده تأکید شد.
تقوی تصریح کرد: مشاور این طرح با همکاری شهرداری دهدشت انتخاب و مراحل جمع‌آوری اطلاعات مدیریت پسماند زباله در حال انجام است.
وی افزود: با جمع‌آوری اطلاعات تکمیلی کار انتخاب سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری بهتر و سود ده از سایت زباله با همکاری دیگر شهرستان‌ها انجام خواهد شد.
تقوی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌ای انجام شده کار جمع‌آوری زباله در شهر دهدشت بصورت روزانه و بهداشتی از سوی نیرو‌های شهرداری انجام می‌شود.
سرپرست شهردار دهدشت افزود: با تأمین زیرساخت‌های لازم در جمع‌آوری و دفن اصولی زباله از ورودی تا محل سایت دفن زباله از دود آزاردهنده ان در سطح شهر و روستا‌های همجوار جلوگیری خواهد شد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: تقوی تصریح کرد: داشتن شهر زیبا نیازمند همکاری شهروندان و دیگر نهاد‌های خدمات‌رسان است. شهر دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

امیر ٦٥
Iran, Islamic Republic of
علی عباسی و طولیان نیسی
زیلایی
Iran, Islamic Republic of
چندین سال هست که موضوع زباله سوزی در این منطقه وجود دارد و مسئولین امر هیچگونه کار مفید برای این موضوع انجام ندادند.زباله های شهر دهدشت از ورودی شهر تا محل دفن زباله محور دهدشت به طولیان پخش شده. شعار تا کی چرا اقدام عملی در کار نیست؟از ساکنین روستای طولیان و دستگرد و دشت مازه و همه دلسوزان شهر دهدشت تقاضامندم که این موضوع را به جدیت دنبال نمایند.
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1