تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب : ۴۶۴۳۶۱

در نشست دهیاران با فرماندار گچساران چه گذشت؟

۱
۰
در نشست دهیاران با فرماندار گچساران چه گذشت؟
کبنا ؛دهیاری‌های و اعضای شورای روستا‌های گچساران در دیدار با فرماندار این شهرستان به مشکلات و مسائل حوزه کاری خود پرداختند که در این میان تأمین آب پایدار کشاورزی، شرب و توسعه زیرساخت‌های گردشگری به منظور شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی را مهمترین مطالبات خود مطرح کردند.
به گزارش کبنا، از آنجا که ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و درآمدزایی در روستا‌ها با استفاده از ظرفیت‌های محلی راهکار اصلی برای پیشگیری از مهاجرت اهالی به مناطق شهری محسوب می‌شود ضرورت دارد تا متولیان امر نسبت به تحقق این مطالبات چاره‌اندیشی کنند.
مسائل مطرح شده در این جلسه از زبان دهیاران نشان دهنده این موضوع بود که دهیاران با وجود نداشتن امنیت شغلی و حقوق و مزایای مناسب با تمام وجود برای توسعه روستا‌ها تلاش می‌کنند اما در مقابل آن برخی از مدیران ارتباط دوسویه‌ای با دهیاران ندارند.
در این نشست تعدادی از دهیاران روستا‌ها به بیان مسائلی از جمله نبود زیر ساخت‌های مناسب، اینترنت، کمبود اعتبار و بودجه مشخص و نبود تجهیزات و امکانات در روستا‌های محل سکونت خود پرداختند.
دهیاران در بخشی از سخنان خود گفتند: درآمد خانواده‌های این روستا براساس باغداری استوار است و از مسئولان انتظار می‌رود تا با انتقال آب سد کوثر که در نزدیکی برخی از روستا‌ها این شهرستان قرار دارد به تأمین پایدار آب کشاورزی اقدام کنند.
آن‌ها ابراز کردند: کم آبی بویژه در فصل تابستان منبع درآمد اصلی ساکنان روستا‌های این شهرستان را تهدید می‌کند که نیاز است مسئولان در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.
دهیاران اظهار داشتند: باغ‌های بیشتر روستا‌های این شهرستان تجهیز به سیستم غرق آبی هستند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای احداث این باغ‌ها صورت گرفته است.
دهیاران و اعضای شورای روستای گچساران تأکید کردند: تکمیل طرح‌های بهسازی جاده‌ها، زیرساخت‌های خط انتقال، آب‌رسانی به برخی از روستا‌های دچار تنش آبی از مهمترین درخواست‌های مردم این روستا‌ها از مسئولان است.
آن‌ها عنوان کرد: همچنین از مسئولان انتظار می‌رود تا با تکمیل طرح تأمین آب زمین‌های کشاورزی زمینه بهبود وضعیت معیشتی ساکنان این روستا‌ها را فراهم کنند.
دهیاران عریض نمودن جاده لیشتر، برطرف کردن مشکل روشنایی گلزار‌های شهدا و معابر روستایی را از نیاز‌های روستا‌های اعلام کرد و گفت: امروز روستا‌های ما از تولید‌کننده به مصرف‌کننده تبدیل شده و این مسأله معضل بزرگی در روستاهاست.
وی با بیان اینکه در یکسال گذشته به زیر ساخت‌های بخش روستایی توجه ویژه‌ای شده گفت: سالانه اعتباراتی به روستا‌ها تخصیص داده می‌شود که به هیچ عنوان جوابگوی نیاز‌ها آن‌ها نیست.
عضو شورای اسلامی چهاربیشه تأمین آب کشاورزی، فرسودگی لوله‌های آب آشامیدنی روستا‌ها، ر‌ها شدن طرح‌های کشاورزی، نبود آنتن دهی تلفن همراه را از مشکلات این روستا اعلام کرد.
حکیم کرمی ابراز کرد: ایجاد کارخانه‌های تولیدی کوچک بویژه سبد‌سازی از درخواست‌های مردم این روستا از مسئولان اجرایی است.
عضو شورای اسلامی روستای کمبل تصریح کرد: روستای کمبل هم اکنون با مشکلاتی از جمله روشنایی، افت شدید ولتاژ برق، اینترنت، نبود فضای سبز و کمبود آب شرب روبرو است.
دهیاران این شهرستان تصریح کرد: عدم به کارگیری نیروی بومی در پتروشیمی از مطالبات مردم این روستا می‌باشد.
معاون سیاسی فرماندار گچساران گفت: انتظار می‌رود مسئولان اجرایی در راستای توسعه و برطرف شدن برخی مشکلات بیشتر تلاش شود.
جهانگیر علیزاده با اشاره به گلایه روستائیان از افت و یا کمبود آب تصریح کرد: بسیاری از اهالی روستا‌های این شهرستان در زمینه ساخت باغات خود تخلف کرده‌اند و هم اکنون برای تأمین آب برای آبیاری باغات خود اعتراض دارند.
وی ادامه داد: این تخلفات تأثیر مهمی در بوجود آمدن کمبود و افت فشار آب در روستا‌ها این شهرستان داشته که باید شورا‌ها و دهیاران در مقابل مشاهده این تخلفات قانون را اجرا کنند.
رئیس شرکت توزیع نیروی برق گچساران گفت: مردم بابت روشنایی معابر خود تاکنون هزینه‌ای پرداخت نکرده و این صحبت‌ها شایعه‌ای بیش نیست.
مهدی چرامی اظهار کرد: مشکلات مطرح شده در این جلسه در زمینه روشنایی فضا‌های ورزش و معابر روستایی بزودی بررسی خواهد شد.
وی اظهار کرد: در ۱۱۵ روستای گچساران توسعه، بهینه و اصلاح شبکه برق انجام شده است.
رئیس آب و فاضلاب گچساران اظهار کرد: متأسفانه پدیده باغات و خرد کردن زمین‌های کشاورزی از عوامل مهم کمبود آب در گچساران و افت آن در روستا‌های تابع این سهرستان است.
محمود زارعی اظهار کرد: امسال برای ر‌هایی از این معضل عنوان شده مسیر لوله‌ها آبرسانی تغییر خواهد یافت ولی باید چاره اساسی برای این رفع این مشکل از سوی متولیان امر‌اندیشیده شود.
وی افزود: هم اکنون مهاجرت معکوس به روستا‌ها آغاز شده و بیشتر این افراد اقدام به ساخت خانه باغی می‌کنند که این خود یک معضل بزرگ است و باید برای جلوگیری از ساخت این باغات در روستا‌ها تدابیر لازم‌اندیشیده شود.
رئیس آبفا گچساران تصریح کرد: در سال‌های گذشته با یک پمپ کار آبرسانی به روستا‌ها انجام می‌شد ولی در حال حاضر با وارد مدار شدن ۲ پمپ دیگر هنوز مشکل کمبود آب و افت فشار در روستا‌های این شهرستان وجود دارد.
زارعی ادامه داد: کاشت غیرمجاز درختان بی‌رویه در روستا‌ها که آبیاری آن‌ها از سوی آب‌های شرب صورت می‌گیرد دلیل مهم افت و کمبود آب در روستا‌های گچساران می‌باشد.
وی تصریح کرد: بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل محرومیت زدایی برای توسعه آب روستا‌ها این استان در نظر گرفته شده است که بخشی از این اعتبارات برای تجهیز، توسعه و تقویت شبکه آب ۲۰ الی ۳۰ روستا در گچساران هزینه خواهد شد.
رئیس شرکت مخابرات گچساران با اشاره به گلایه روستا‌ها از نبود اینترنت و آنتن دهی ضعیف تلفن همراه تصریح کرد: ۱۷ روستای گچساران دارای خطوط همراه اول و ایرانسل دارای اینترنت ۴G است.
آرش احمدی گفت: تاکنون ۹۸ درصد روستا‌های این شهرستان از خدمات اینترنت برخوردار شدند.
فرماندار گچساران گفت: با وجود اینکه تاکنون در زمینه زیر ساخت‌های رفاهی در روستا‌های این شهرستان اقدامات ارزنده‌ای انجام شده می‌طلبد مسئولان بیش از گذشته برای ارائه خدمات بهتر به مردم در روستا‌ها و شهر‌ها تلاش کنند.
روانبخش دیهیم خوب اظهار کرد: ساخت پترو پالایشگاه در گچساران یک طرح اقتصادی عظیم است که راه‌اندازی آن نیازمند اعتبارات کلان است.
وی ابراز کرد: افتتاح و راه‌اندازی ۲ طرح بزرگ اقتصادی پتروشیمی و سد چم شیر با حضور رئیس جمهور بزودی انجام خواهد شد.
دیهیم خوب بیان کرد: در برخی از روستا‌های این شهرستان از سنوات گذشته کم کاری صورت گرفته که می‌توان با همکاری همدیگر این کم کاری‌ها را جبران کرد.
وی با اشاره به اینکه این درست نیست که بگویند منطقه لیشتر تاکنون دیده نشده افزود: برای پروژه تأمین آب اراضی لیشتر حدود ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد، اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف در دهستان لیشتر و خیرآباد صورت گرفته است.
فرماندار گچساران ادامه داد: دغدغه‌های دهیاران و شورا‌های روستا‌ها و مشکلات را درک می‌کنیم و خود ما نیز برای برطرف شدن مشکلات مطرح شده شبانه روز تلاش خواهیم کرد.
دیهیم خوب ادامه داد: کم آبی و مشکلات روشنایی برخی از روستا‌ها قابل قبول نیست و باید دستگاه‌های خدمات‌رسان هرچه زودتر برای برطرف شدن این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند.
فرماندار گچساران اظهار کرد: برخی از مشکلات کوچک موجب می‌شود تا کار‌های کلان زیر سؤال برود انتظار داریم تا دهیاران و شورا‌ها نیز همکاری لازم را برای برطرف کردن مشکلات با مسئولین انجام دهند.
در این شهرستان ۱۸۰ روستای دارای کد وجود دارد که از این تعداد ۸۱ روستا فعال، ۵۶ مورد دارای شوراست. ۴۵ روستای دارای دهیاری در شهرستان گچساران وجود دارد که از این تعداد هشت دهیاری تمام وقت فعالیت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهزادی ریس شورای اسلامی دیل
Iran, Islamic Republic of
جلسه باید قبل از تخصیص بودجه ودر حضور معاونان استاندار ومدیران کل وریس بررنامه وبودجه برگزار شود تا مشکلات روستاها توسط ریسان شوراها ودهیاران گفته شود ونتیجه بگیرند چون بیشتر مسولین شهرستانی میگویند ما چیزی توی دستمان نیست دست مدیرکل ولستاندار وفرماندار است پس باید جلس را در حضور مسولین استانی وفرماندار گرفته شود انشاااه که درذ جلسات بعدی اینطور گرفته شود
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1