تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۴۶۲۶۲۲
آگهی و تبلیغات /

نحوه صحیح استفاده از تجهیزات آتش نشانی

۱
نحوه صحیح استفاده از تجهیزات آتش نشانی
کبنا ؛یکی از مسائلی که در مباحث مربوط به آتش نشانی و تجهیزات آن مطرح می شود، بحث آموزش در مورد نحوه استفاده از تجهیزات آتش نشانی است. منظور ما از آموزش در اینجا، آموزش نیروهای آتش نشانی نیست، بلکه منظورمان افراد عادی هستند که باید بلد باشند در زمان وقوع حریق، چگونه با آن برخورد کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. گاهی ممکن است فرد آموزش دیده بتواند در مراحل اولیه حریق، آن را مهار کرده و مانع از خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیر شود. 
متاسفانه مسئله آموزش در کشور ما خیلی جدی نگرفته شده. هر چند ممکن است در فضای اینترنت آموزش های زیادی در این زمینه موجود باشند، اما چون به اهمیت آن تاکید نشده، خیلی ها سراغ این آموزش ها نمی روند.
در جاهایی مثل کارخانجات، ادارات، مراکز تجاری و در کل جاهایی که پرسنل زیادی دارد، استفاده از تجهیزات آتش نشانی به آنها آموزش داده می شود تا در مواقع حریق استرس خود را مهار کرده و عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. در این آموزش ها مباحثی مثل سیستم های اعلام حریق، اطفا حریق و نحوه کارکرد آنها آموزش داده می شود.

آموزش استفاده از سیستم اعلام و اطفا حریق
این موردی است که در کشور ما به صورت جدی به آن پرداخته نمی شود و معمولا استفاده از این تجهیزات به صورت فرمالیته است. تجهیزات اعلام حریق دارای یک پنل مرکزی است که اطلاعات را از آشکارسازها گرفته و دستور اعلام حریق را به هشدار دهنده ها می فرستد. می توان تمام اطلاعات از قبیل اینکه دقیقا آتش سوزی در کدام منطقه رخ داده است را از طریق این پنل دریافت کرد. البته نیازی نیست که تمام پرسنل طرز استفاده از سیستم حریق را بدانند و فقط به اعضای خاصی آموزش داده می شود. اما سایر پرسنل حتما باید بتوانند از تجهیزات اعلام حریقی مثل کپسول آتش نشانی استفاده کنند و باید آموزش های مربوط به آن را ببینند.
البته نه تنها کارکنان، بلکه همه افراد در منازل مسکونی هم باید بتوانند طرز استفاده از کپسول آتش نشانی و نکات مربوط به آن را بدانند. کپسول آنش نشانی نه تنها در منازل، بلکه در خودروها نیز مورد استفاده قرار می گیرند و آموزش استفاده از آن بر هر رانند های ضروری است.
کپسول آتش نشانی، رایج ترین و پرکاربردترین  تجهیزات اطفا حریق است که در دسترس همگان است و اولین وسیله ای است که به هنگام شروع حریق به کار می آید. این وسیله با توجه به اینکه در چه مکانی استفاده می شود، در وزن مختلف و از حدود 2 الی 12 کیلوگرم موجود است و آن را معمولا در جاهایی مثلا راهروی ساختمان و کنار درب واحدها قرار می دهند که در دسترس هستند. علاوه بر طرز استفاده از این کپسول ها، باید نکات دیگری نیز در رابطه با آنها بدانیم؛ مثلا اینکه انواع کپسول آتش نشانی کدامند؟ هر کدام برای چه نوع آتش سوزی ای استفاده می شود؟ هر کدام چه موقع باید شارژ شوند؟ هر چند وقت یک بار تست شوند و مواردی از این قبیل.
نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی
یکی از اصلی ترین مواردی که هر فرد می بایست آموزش ببیند تا در هنگام حریق بتواند در حد امکان و توان خود به اطفاء حریق بپردازد، نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می باشد. سپس باید نوع آتش و موادی که منجر به حریق شده است شناسایی شده و متناسب با آن از کپسول مناسب استفاده شود.
اولین چیزی که باید به هنگام مشاهده حریق انجام داد، حفظ خونسردی است. چون استرس مانع از این می شود که بتوانید عملکرد درست و به موقعی از خود نشان دهید. حفظ خونسردی و عکس العمل سریع در مواجهه با حریق از اصلی ترین مسائل است، استرس می تواند در تصمیم گیری شما در این لحظه اختلال ایجاد کند.
چون برای مثال اگر نوع کپسول را درست انتخاب نکنید، ممکن است به جای خاموش کردن آتش، باعث شعله ورتر شدن آن شوید. علاوه بر این باید بتوانید آموزش هایی که در مورد نحوه استفاده درست از کپسول را دیده اید به صورت کامل اجرا کنید.

مراحل استفاده از کپسول آتش نشانی
در قسمت دسته کپسول، یک سنجاق قرار گرفته که برای خالی کردن کپسول باید حلقه را گرفته و آن را بکشید. کپسول هایی که در خانه های مسکونی و یا در فضاهایی با چگالی بالا و متوسط استفاده می شوند، یک زیپ متصل به پین دارند. زمانی که از کپسول استفاده می شود، این زیپ باید بکشند. شکسته بودن این زیپ نشان دهنده آن است که از کپسول استفاده شده است.
برای استفاده درست از کپسول، باید با یک دست نازل و با دست دیگر کپسول را نگهدارید. به هیچ وجه نباید شلنگ کپسول را مستقیم رویروی آتش بگیرد، بلکه آن را به سمت پایین نگهدارید؛ یعنی باید پایه آتش هدف گرفته شود نه شعله های آتش. توجه کنید که اگر کپسول مورد نظر از نوع دی اکسید کربن بود، باید مراقب باشیدکه دست شما به قسمت پلاستیکی آن برخورد نکند، چون آن قسمت خیلی سرد می شود.
سپس دسته را فشار دهید، این فشار باید به آهستگی و به صورت یکنواخت باشد. زمانی که دیگر نمی خواهید از کپسول استفاده کنید، دست خود را از روی دسته نگهدارید تا مواد داخل آن بیرون نریزد.

برای اینکه احاطه خوبی به تمام قسمت های آتش داشته باشید، شیلنگ کپسول را خیلی آرام به تمام قسمت ها بگیرید. کم کم که آتش کمتر شد، به آن نزدیک تر شده و تا خاموش شدن کامل آن، همچنان کپسول را تخلیه کنید. توجه کنید که کوچکترین نقطه روشنی از آتش که دیده می شود باید به صورت کامل خاموش شود، چون امکان شعله ور شدن مجدد آن وجود دارد.
نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که در عین استفاده از کپسول، هرگز پشت خود را به آتش نکنید و با هوشیاری کامل حواستان به اطراف بوده و همه جا را چک کنید. حتما حواستان باشد جایی که ایستاده اید، دارای راه فرار بوده و حتما نزدیک به راه فرار بایستید.
یک کپسول آتش نشانی در حالت معمول، قادر است تا 10 ثانیه کار کند. اگر کپسولی که در دست شماست کامل تخلیه شد، اما آتش هنوز خاموش نشده بود، خیلی سریع محل را ترک کنید.  اگر هم به هر دلیلی قادر به مهار آتش نبودید و یا مطمئن نیستید که می توانید خاموش کنید یا نه، خیلی سریع از محل بیرون رفته و سریعا با آتش نشانی تماس بگیرید. چیزی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که استفاده از کپسول زمانی عاقلانه است که آتش در مراحل اولیه و هنوز قابل مهار است. اگر شعله آتش از خود شما بزرگتر و یا در حال گسترش بود، باید بدانید که خاموش کردن آن کار شما نیست و باید آن را به نیروهای آتش نشانی بسپارید.  شما می توانید انواع تجهیزات آتش نشانی و وسایل مورد نیاز خود را از فروشگاه تجهیزات آتش نشانی آژمان خریداری کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1