تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۴۶۲۲۶۹
در جمع خبرنگاران مطرح شد

مدیرکل پزشکی قانونی: 523 مرگ غیرطبیعی در کهگیلویه و بویراحمد / ۵۲۷۱ نزاع در استان و فوت 20 نفر در تصادفات رانندگی ایام نوروز

۱
مدیرکل پزشکی قانونی: 523 مرگ غیرطبیعی در کهگیلویه و بویراحمد /  ۵۲۷۱ نزاع در استان و فوت 20 نفر در تصادفات رانندگی ایام نوروز
کبنا ؛ مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: : 523 پرونده مرگ غیرطبیعی در پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی قرار گرفت که مرگ‌های غیرطبیعی این استان طی سال گذشته افزایش ۴.۲۳ درصدی داشت.
کامروز امینی صبح امروز (شنبه 23 اردیبهشت ماه 1402) در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین اقدامات اداره کل قانون پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث معاینات پزشکی رتبه اول را دارد و نسبت به جمعیت ورودی پرونده در حوزه بالینی عدد قابل توجهی است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال 1402 تعداد 22 هزار 249 مورد پرونده ارجاعی جهت معاینات بالینی داشتیم که که این میزان نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است. موضوعی عجیب در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و ان هم این است که طی چهار سال اخیر، آمار معاینات سرپایی این استان نسبت به جمعیت رتبه اول کشور را دارد و نشان می‌دهد که ورودی‌های ما عدد قابل توجهی است.
امینی در ادامه افزود: از این تعداد؛ 12 هزار و 264 پرونده در شهرستان بویراحمد، 3564 پرونده در شهرستان گچساران، 4836 پرونده در شهرستان کهگیلویه، 746 پرونده در شهرستان بهمئی، 650 پرونده در شهرستان دنا و 639 پرونده هم مربوط به شهرستان باشت بوده است. از این تعداد پرونده‌های تشکیل شده، تعداد 15 هزار و 45 مورد مربوط به مردان و 7 هزار و 204 پرونده هم مربوط به زنان بودند.
امینی در ادامه به تعداد معاینات اجساد اشاره کرد و گفت: ۶۹۸ پرونده جسد در سال گذشته به پزشکی قانونی ارجاع شد که از این تعداد، ۵۲۳ مورد مرگ‌های غیرطبیعی بوده است، این یک شاخص حائز اهمیت بوده چراکه مرگ‌های غیرطبیعی انعکاس دهنده حوادث مختلف در استان است و باید نگاه ویژه‌ای به این مرگ‌ها شامل تصادفات، قتل و خودکشی و... داشته باشیم و به صورت ریز به آن نگاه کنیم که ۴.۲۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.
وی افزود: دو پروژه استانی در سال گذشته تعریف کردیم؛ ‌امیدواریم آن‌ها در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسند؛ یکی سالن تشریح بهمئی و دیگری سالن تشریح شهرستان دناست.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در زمینه نیروی انسانی مشکلی که داریم، تمایل نداشتن همکاران پزشک برای کار در پزشکی قانونی است زیرا کار سخت و پر مسئولیت به شمار می‌رود و دستمزد‌ها و دریافتی‌ها هم چندان چشمگیر نیست؛ در سال گذشته دو پزشک به مجموعه پزشکی قانونی استان ما اضافه شدند که از طرح پزشکی بودند هر چند یک پزشک هم نیز از مجموعه، خارج و مدیرکل استان بوشهر شد. البته بعضی همکاران در رشته‌های تخصصی پذیرفته شدند و رفتند؛ ‌امیدواریم کمبود نیرو را جبران کنیم.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در خصوص تجهیزات هم پیگیر مجهز کردن آزمایشگاه سم‌شناسی استان هستیم؛ قریب به ۹۰ درصد آزمایشات ما در سطح استان انجام می‌شود.
امینی تصریح کرد: در رابطه با معاینات سرپایی و بالینی چهار شاخه و خدمت مجزا را ارائه می‌دهیم؛ یکی معاینات سرپایی و بالینی که افراد به دلایل مختلف مثل نزاع و تصادفات و حوادث دیگر به ما مراجعه می‌کنند، دیگری حوزه اجساد که به دلایل مختلف به ما ارجاع داده می‌شود، سوم حوزه آزمایشات سم‌شناسی و آسیب‌شناسی و ژنتیکی بوده که آزمایشات انجام می‌گیرد و چهارم نیز حوزه کمیسیون‌ها و شکایات و قصور پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در سال گذشته ۲۹۰ پرونده در حوزه کمیسیون‌های استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل که قریب به ۲۱۴ پرونده بود افزایش داریم. از این تعداد پرونده ۷۱ پرونده با موضوع قصور پزشکی، تشکیل و رسیدگی انجام شد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع پرونده‌های تشکیل شده در رابطه با قصور پزشکی، ۳۴ پرونده منجر به رای محکومیت و ۳۷ پرونده منجر به رای برائت شد؛ تبرئه‌ها در استان ما کمتر از سایر نقاط بوده و تقریباً تبرئه و محکومیت ۵۰ به ۵۰ است.
امینی افزود: تقریباً یک چهارم پرونده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به پرونده‌های با موضوع مسائل زیبایی است که به ما مراجعه می‌کنند و مهمترین آن‌ها عمل‌های بینی و دیگری پوست و مو است. در حوزه پزشکان عمومی نیز این مشکل را داریم. متأسفانه بسیاری از پرونده‌های ما مربوط به افرادی است که اصولاً کار تخصصی ندارند و مدارک آن‌ها دارای مشکل است؛ شاید دلیل آن به نظارت‌های ضعیف بر می‌گردد.
وی اظهار داشت: البته مردم باید خودشان بدانند که چنین اماکنی دارای مشکل بوده اما متأسفانه افرادی که مراجعه می‌کنند حداقل شناخت لازم را ندارند تا عوارض به حداقل برسد. پرونده‌هایی داریم که منجر به نقص زیبایی شده که با وجود هزینه‌های بالا متأسفانه حداقل کار روی آن‌ها انجام نشده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پرونده‌های دیگر پزشکی قانونی استان در خصوص قصور پزشکی، بیشتر در حوزه زنان و زایمان، جراحی عمومی و دندانپزشکی بوده است.
امینی خاطرنشان کرد: آمار دیگر مربوط به آزمایشگاه‌هاست؛ بخش عمده آزمایش‌ها در سطح استان و بخش کمی به خارج از استان ارسال می‌شود؛ ۱۱۵۱ پرونده در استان در این خصوص در سال گذشته تشکیل دادیم که نسبت به سال قبل ۹ درصد شاهد کاهش بوده‌ایم.
      
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۵۲۷۱ پرونده با ادعای نزاع در مراکز پزشکی قانونی استان تشکیل شده که این تعداد نسبت به سال قبل ۵.۴ درصد کاهش را شاهد هستیم؛ از این تعداد ۴۱۲۵ مورد مربوط به آقایان و ۱۱۴۶ مورد مربوط به خانم‌هاست.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در این استان ادامه داد: ۴۹۰۲ مورد پرونده با ادعای صدمه ناشی از تصادف در مراکز پزشکی قانونی استان تشکیل شد که این تعداد نسبت به سال قبل حدود ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد و از این تعداد ۳۳۹۷ مورد مربوط به آقایان و ۱۵۰۵ مورد مربوط به خانم‌هاست.
امینی در خصوص مصدومیت ناشی از حوادث کار طی سال گذشته استان عنوان کرد: ۳۱۹ پرونده با موضوع مصدومیت ناشی ازحوادث کار در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده که این تعداد نسبت به سال قبل ۴ درصد کاهش داشت و ۳۱۰ نفر از این تعداد آقایان و ۹ نفر خانم‌ها بوده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: قانون جوانی جمعیت، قانونی مفصل است و آداب مربوط به خود را دارد؛ یکی از موضوعات مربوط به آن سقط جنین است که افراد به ما مراجعه می‌کنند؛ باید کمیسیونی با حضور یک قاضی و با حضور نماینده پزشکی قانونی و یکی از پزشکان متعهد و متخصص که عضو کمیسیون هستند تشکیل شود و پرونده را بررسی کنند؛ مسیر بررسی هم پزشکی قانونی است سپس منجر به اظهار نظر می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اظهار نظر تنها در دو مورد می‌توان کرد که آیا بچه معلولیت دارد و در آینده مشکلی را برای پدر و مادر ایجاد می‌کند و دوم اینکه زایمان ممکن است جان مادر را به خطر بیندازد؛ تنها در این دو مورد پرونده سقط جنین توسط ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.
امینی افزود: در سال گذشته ۱۰۵ پرونده با موضوع سقط جنین داشتیم که ۸۷ پرونده آن مجوز سقط جنین یا سقط درمانی گرفتند؛ برای مابقی علت امکان صدور مجوز وجود نداشت.
وی اظهارکرد: از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ تعداد ۲۰ نفر در تصادفات رانندگی استان جان خود را از دست دادند که این تعداد نسبت به سال قبل ۱۶.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد و اتفاق خوبی است اما مصدومان ۱۷۷ نفر بوده‌اند که نسبت به سال قبل با ۱۵۰ نفر، افزایشی بوده است. در طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ افزایش وحشتناک ۱۱۸ درصد افزایش تصادفات را در سطح استان داشتیم که از ۱۱ فوتی به ۲۴ نفر رسیده بودیم.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۴۹ مورد فوت ناشی از سوانح رانندگی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال پیش از ان بیش از ۱۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد از این تعداد ۸۹ نفر آقا و ۶۰ نفر خانم بودند.
امینی تصریح کرد: سه مورد فوت ناشی از حوادث کار در استان طی سال ۱۴۰۱ به ثبت رسید که ۱۰۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. فوت ناشی از غرق شدگی ۱۵ مورد داشتیم. در فوت ناشی از مواد مخدر ۵۵ مورد بود که ۲۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل از ان آن را داشتیم و در زمینه فوت ناشی از گازگرفتگی نیز سه مورد فوتی داشتیم که روند افزایشی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در استان ما مردم به آن توجه ویژه‌ای دارند در خصوص مشکلات مربوط به دهان و دندان و دندانپزشکی است؛ شکایت از دندانپزشکی دو روش پیگیری دارد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: فرد می‌تواند دو مسیر را برای رسیدگی به درخواست خود مد نظر قرار دهد؛ اینکه به نظام پزشکی و هیئت‌های انتظامی نظام پزشکی، مراجعه و آنجا مستقیماً پرونده تشکیل شود و روش دیگر از طریق حوزه قضایی و دادسرا که شخص شکایت می‌کند، پرونده به دستور قاضی به کمیسیون‌های پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود و ما نوبت کمیسیون تعیین می‌کنیم و با حضور چند دندانپزشک پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ شاکی و دندانپزشکی که از او شکایت شده را دعوت می‌کنیم تا توضیحات لازم را بشنویم.
به گزارش ایسنا، ‌امینی بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که هر آسیب و هرگونه عارضه‌ای در حین درمان برای افراد ایجاد می‌شود الزاماً به معنی قصور پزشکی نیست، ممکن است که مشکلاتی از قبل وجود داشته باشد؛ البته اگر در کمیسیون به نتیجه نرسیم و قصور تشخیص داده نشود ادامه مسیر شکایت هم امکان‌پذیر است و در دو نوبت انجام می‌شود و در صورت نتیجه نگرفتن پرونده به کمیسیون تهران فرستاده می‌شود. البته در مجموع روند بررسی شکایت از پزشکان و دندانپزشکان طولانی و خسته‌کننده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
بنزین دردسرساز

بنزین دردسرساز

کیفیت پایین بنزین ایران سال‌ها مورد مناقشه ارگان‌های داخلی بوده است. سازمان استاندارد ...
فایل های مرتبط
1