تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۴۶۱۹۸۹
کبنا گزارش می‌دهد

آب به سقف موزه یاسوج پس از افتتاح نفوذ و خسارت زیادی به پروژه وارد کرد / طالبی‌پور: به دلیل نبود نظارت طرح موزه یاسوج دارای مشکلات فنی در حوزه ابنیه بود / طرح کاملاً احیا شده و منتظر تخصیص بودجه هستیم

۱
۰
آب به سقف موزه یاسوج پس از افتتاح نفوذ و خسارت زیادی به پروژه وارد کرد / طالبی‌پور: به دلیل نبود نظارت طرح موزه یاسوج دارای مشکلات فنی در حوزه ابنیه بود / طرح کاملاً احیا شده و منتظر تخصیص بودجه هستیم
کبنا ؛کلنگ ساخت موزه باستان‌شناسی یاسوج در سال ۸۶ به زمین‌زده شد و حدود ۱۵ سال در پیچ و خم وعده‌ها برای تکمیل کمر خم کرد و اکنون پس از سال‌ها انتظار که این طرح ملی ۱۰۰ درصد تکمیل شده، اما هنوز این طرح به افتتاح نرسیده و هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌دهد. اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این باره باید توضیح شفافی ارائه بدهد. مردم این حق را دارند که بدانند؛ چرا میلیاردها تومان پول برای ساخت این موزه هزینه شده اما هنوز به مرحله افتتاح و خدمات دهی نرسیده است.
به گزارش کبنا، کلنگ ساخت موزه یاسوج حدود ۱۵ سال پیش (سال ۱۳۸۶) به زمین‌زده شد پس از چند سال قرار شد بنیاد شهید و امور ایثارگران این زمین را در اختیار گرفته و زمین دیگری در اختیار میراث فرهنگی برای ساخت موزه قرار دهد اما این معاوضه سرانجامی نداشت و ساخت موزه یاسوج در زمین کنونی در سال ۱۳۹۱ بطور رسمی آغاز شد.
کم کاری‌ها و سهل انگاری‌ها و کمبود اعتبار ساخت این مکان فرهنگی را چند بار با رکود مواجه کرد تا اینکه در سال ۹۶ با اختصاص ۱۴میلیارد تومان اعتبار ملی، ساخت موزه بطور جدی پیگیری شد.
واپسین روز‌های دولت قبل، در یک آئین با حضور چند تن از مسئولان این طرح به صورت ناقص افتتاح شد اما هنوز به دلیل وجود ایراداتی این طرح مورد استفاده عموم قرار نگرفته و طبق گفته‌های مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد پس از افتتاح، آب به سقف این طرح نفوذ کرده و خسارات زیادی به پروژه وارد شده است.
سعید طالبی پور می‌افزاید: این پروژه سال‌ها به تعویق افتاده بود و در سال ۹۸ عملیات اجرایی آن سرعت گرفت اما به دلیل اینکه نظارت‌ها کافی نبوده طرح دارای اشکالاتی فنی در حوزه ابنیه بوده است.
وی عنوان کرد: به همین خاطر بخشی از پروژه آسیب می‌بیند که در این دولت طرح موزه یاسوج به خوبی دیده شد و با هماهنگی سازمان بازرسی استان پروژه دوباره به چرخه برگشته و مشکلات فنی آن بازسازی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بخشی زیادی از سقف موزه که آب به آن نفوذ کرده بود خسارت دیده بود اما اکنون به طور کامل احیا شده است.
طالبی پور ابراز کرد: پروژه در بخش ابنیه آماده شده است و در حال حال حاضر ۲ میلیارد تومان برای تجهیزات موزه تخصیص داده شده است که در روز‌های آینده خریداری می‌شود.
وی اضافه کرد: در حوزه گرافیک (زیبا‌سازی) نیز موزه نیاز به کار بیشتر دارد که در این باره با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان رایزنی صورت گرفته و قول تخصیص بودجه داده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تأمین نیروی انسانی موزه یاسوج، تأکید کرد: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته مجوز جذب سه نفر نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی گرفته شده است.
طالبی پور گفت: در تلاشیم مجوز حداقل سه نیروی دیگر در قالب شرکتی و خصوصی برای فعالیت در این موزه گرفته شود.
وی اضافه کرد: این موزه در تراز منطقه‌ای یکی از به روزترین موزه‌های کشور است که کمک بزرگی به توسعه استان می‌کند.
موزه یاسوج در زمره طرح‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و تکمیل آن نقش مهمی در معرفی استان دارد و سبب رونق صنعت گردشگری و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان این خطه خواهد شد.
دهه‌های اخیر همراه با رشد شهرنشینی و توسعه شهر‌ها و کم رنگ شدن ارزش‌های فرهنگی اجتماعی، موضوع برنامه‌ریزی برای طراحی و احداث مراکز فرهنگی با هدف ارتقای ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.
کارشناسان معتقدند که یکی از چالش‌های اساسی کشور‌های در حال توسعه، در برخورد با پدیده جهانی شدن و مواجهه با فرهنگ جدید، از خود بیگانگی فرهنگی و بحران هویتی است.
آن‌ها بر این باورند که موزه‌ها با حفظ و زنده نگهداشتن آثار فرهنگی به جا مانده از تمدن‌ها و پیشینیان می‌توانند در تقویت هویت ملی و فرهنگی جامعه نقش بسزایی ایفا نمایند. امروزه موزه‌ها و مراکز فرهنگی در ارتقای دانش بشری و نیز گسترش علم و پایدار‌سازی آموزش که به تعبیری آموزش مستمر است، یکی از نهاد‌های اجتماعی مؤثر به شمار ‌می‌روند.
موزه‌ها مکان‌هایی هستند که تاریخ را شکل می‌دهند، مجموعه‌هایی که تاریخ را جمع‌آوری نموده و به نمایش در می‌آورند بنابراین موزه‌ها می‌توانند در سیر تحول فرهنگی- اجتماعی جامعه نقش بسیار مهمی ایفا نمایند و لذا نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی است.
ایرنا در ادامه این گزارش نوشت: ساختمان موزه یاسوج در جنوب شهر یاسوج و در کنار مجموعه گردشگری تفریحی و هتل المپیک باقری قرار دارد.
موزه یاسوج در زمینی با زیربنای ۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا و ۱۱ هزار متر مربع مساحت ساخته شده است. این طرح در پنج طبقه شامل سالن نمایشگاه دائم، نمایشگاه موقت و سالن اجتماعات، آزمایشگاه و کارگاه مرمت، چاپخانه، کتابخانه و رستوران طراحی و احداث شده است.
مساحت سالن نمایش موزه ۶۰۰ مترمربع است و سه هزار شی تاریخی و موزه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این سالن به نمایش گذاشته می‌شود. اکنون پیش از این، ۳۱۰ شیء تاریخی از سه هزار و ۵۰۰ قطعه آثار تاریخی این استان در مکانی به مساحت۱۵۰ متر مربع نگهداری می‌شد.
در موزه کنونی یاسوج‌اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، کاسه، جام و گلدان، ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره‌ها، حلقه‌ها و النگو‌ها، همچنین سکه‌های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می‌شود.
یکی از برجسته‌ترین‌اشیائی که در موزه یاسوج نگهداری می‌شود قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که برروی سنگ حفاری شده است.
در موزه یاسوج همچنین‌اشیایی از دوره اسلامی شامل سکه‌های اوایل اسلام، سکه‌های عهد صفوی و قجری، ظروف چینی آبی و سفید و‌اشیای دیگر چون خنجر و باروت به چشم می‌خورد.
این موزه از یک بخش باستان‌شناسی نیز تشکیل شده است و‌اشیای به نمایش درآمده در آن بیشتر در کاوش‌های باستان شناختی از دست قاچاقچیان‌اشیای عتیقه کشف شده و شامل سه دوره باستان‌شناسی پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه با جمعیت ۷۲۰ هزار نفر در جنوب غربی کشور قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
این استان دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است. شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.
افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اگه بگید میخواهیم امام زاده بسازیم فورن بودجه می‌زارن چون قلک ملاها بگی فوری پول جمع میشه ای خدای این ملاها بیسواد کی شده صاحب مملکت دفن تمدن ایرانی کار این ملاها ست
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.
1