تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۱
کد مطلب : ۴۶۱۹۸۳
کبنا گزارش می‌دهد

نامه‌ی سرگشاده اساتید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به رئیس جمهور در خصوص سد خرسان 3؛ سکوت باعث فاجعه‌های زیست محیطی در استان‌های زاگرس نشین می‌شود

۰
نامه‌ی سرگشاده اساتید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به رئیس جمهور در خصوص سد خرسان 3؛ سکوت باعث فاجعه‌های زیست محیطی در استان‌های زاگرس نشین می‌شود
کبنا ؛جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که نسخه‌ای از آن در اختیار پایگاه خبری کبنا نیوز قرار گرفته خواهان توقف سد خرسان 3 شدند.
به گزارش کبنا، این نامه به شرح زیر است.
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام و عرض ادب و احترام
با توجه به شروع عملیات احداث انحراف سد آب رودخانه بشار (سد خرسان3) از استان کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های مرکزی و برخوردار ایران، لازم است نکات زیر را یادآوری نماییم چرا که سکوت در این زمان می‌تواند باعث فاجعه‌های زیست محیطی برای این استان و استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌های زاگرس نشین در سالیان آینده شود:
۱-این طرح فاقد مجوز‌های زیست محیطی می‌باشد.
۲-انحراف آب رودخانه بشار از مسیر طبیعی خود می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به رودخانه کارون و خشک شدن خوزستان در دهه‌های آینده شود.
۳-انحراف طبیعی سرچشمه‌های کارون بر خلاف قوانین بین‌المللی می‌باشد همانند انحراف دجله و فرات و احداث سد‌های زیادی بر این رودخانه‌ها توسط ترکیه و انحراف رود هیرمند توسط رژیم طالبان در افغانستان.
۴-بی خانمان کردن حدود ۱۰ هزار نفر (۸۰۰ خانوار) از مردم بخش بنستان سادات محمودی شهرستان دنا و حاشیه نشین شدن آن‌ها در اطراف شهر‌ها و از بین رفتن هویت فرهنگی آن‌ها.
۵-به زیر رفتن حدود ۱۷ روستای بخش سادات محمودی شهرستان دنا و ۴ روستای شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری(طول دریاچه سد خرسان ۴۰ کیلومتر، عرض آن ۳ کیلومتر و حدود ۱۹۵ متر ارتفاع دارد).
۶-از بین رفتن حدود ۶ میلیون بلوط در بخش سادات محمودی (۱۲هزار هکتار جنگل منطقه زیر آب می‌رود.)
۷-از بین رفتن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی در شهرستان دنا و شهرستان‌های مجاور.
۸-با افزایش دمای منطقه باعث تغییر اقلیم و هوای رشته کوه دنا خواهد شد که تأثیر دراز مدت بر میزان بارش در کوه دنا و تغییر شرایط آب و هوایی طی سالیان آینده خواهد شد.
۹-به زیر رفتن آثار با ارزش و منحصر بفرد باستانی در منطقه لما سادات محمودی.
سد خرسان 3
با توجه به اینکه در استان‌هایی مانند اصفهان، کرمان و یزد بیشترین سرمایه‌گذاری توسط دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی انجام شده است که باعث توسعه پایدار آن‌ها و رفاه مردم این استان‌ها شده است لذا باید دولت آب مورد نیاز صنایع و کشاورزی این استان‌ها را از خلیج فارس تأمین نماید نه اینکه موجودی استان ها‌ی محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان را که متعلق به مردم و برای توسعه کشاورزی و صنعت در این استان‌ها مورد نیاز می‌باشد در اختیار استان‌های برخوردار قرار داد.
با توجه به بیماری هزاران هکتار بلوط‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به "پروانه برگ خوارسفید" و عدم وجود محلول مناسب و استاندارد جهت مبارزه با این بیماری و خنثی بودن ادارات استانی و ملی مسئول مبارزه با این بیماری و آتش سوزی‌های فراوان در فصل تابستان و کمبود تجهیزات مهار آتش در طی سالیان گذشته که باعث از بین رفتن صد‌ها هکتار از جنگل‌های استان شده است انتظار می‌رود که در سالیان آتی عمده جنگل‌های زاگرس بدلیل اعمال نفوذ انسان‌ها (مانند احداث سد‌های غیر کارشناسی)، آتش سوزی، گرد و غبار یا بیماری از بین روند و بدنبال آن فاجعه‌های زیست محیطی برای مردم مناطق مستقر در زاگرس و کشور بوجود آید.
لذا ضمن خوشحالی از تشریف فرمایی جنابعالی و هیأت همراه به استان کهگیلویه و بویراحمد که می‌تواند منشأ تحول در توسعه استان باشد خواهان توقف پروژه و تشکیل گروه‌های کارشناسی از استان‌های ذی نفع، استانداران و نمایندگان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، سازمان آب کشور، سازمان محیط زیست کشور، اساتید آب دانشگاه تهران و صاحب‌نظران دانشگاهی می‌باشیم تا تصمیمی در راستای منافع ملی مبتنی بر آمایش سرزمین و حفظ محیط زیست و جمعیت انسانی در مناطق زاگرس گرفته شود.

با احترام
جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.
1