تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب : ۴۶۱۸۸۲
در شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

گام اول شورای فرهنگ عمومی و بحث داغ شیرسنگی و تیراندازی در مراسمات/ احمدزاده: به جای تقابل به فکر تعامل باشیم / آیت‌الله حسینی: خواص کهگیلویه و بویراحمد سکوت نکنند و به میدان بیایند / امین درخشان: از ظرفیت معتمدین استفاده کنیم

۳
۰
گام اول شورای فرهنگ عمومی و بحث داغ  شیرسنگی و تیراندازی در مراسمات/  احمدزاده: به جای تقابل به فکر تعامل باشیم / آیت‌الله حسینی:  خواص کهگیلویه و بویراحمد سکوت نکنند و به میدان بیایند / امین درخشان: از ظرفیت معتمدین استفاده کنیم
کبنا ؛امین درخشان_ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد_ با اشاره به اینکه رویکرد امسال شورا بر دو مبنا هدف‌گذاری می‌شود، گفت: قبل از هر جلسه «اتاق فکر» با حضور جمعی از نخبگان، ‌اندیشمندان و صاحبان فکر و‌اندیشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی، تشکیل می‌شود.
به گزارش کبنا از یاسوج، ‌امین درخشان ظهر امروز (چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه 1402) در نخستین نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و دیگر اعضا برگزار شد، به تشریح عملکرد سال گذشته شورای فرهنگ عمومی استان پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ شورای فرهنگ عمومی استان از شورا‌های موفق در سطح استان‌ها بود که با برگزاری هفت نشست در مرکز استان و نشست‌های متعددی در همه شهرستان‌ها از شورا‌های موفق در ارزیابی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو اجلاسیه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در استان داشتیم و با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور سند مهندسی فرهنگی برشی استانی رونمایی شد و این سند راهی برای مسائل فرهنگی استان به مدت چهار سال را ترسیم می‌کند.
وی، ادامه داد: نخست اینکه قبل از هر جلسه با توجه به تشکیل «اتاق فکر» با حضور جمعی از نخبگان، ‌اندیشمندان و صاحبان فکر و‌اندیشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی، موضوعات نشست‌ها از قبل مشخص و کار کارشناسی بر روی آن‌ها در این اتاق فکر انجام می‌شود و سپس در قالب نشست‌های شورا مطالب طرح می‌شوند.
درخشان بحث رویکرد مردمی شورای فرهنگ عمومی استان را از دیگر هدف‌گذاری‌های این شورا دانست و افزود: این موضوع امسال به عنوان یک اولویت در دستور کار بوده و با اهتمام نماینده ولی فقیه و رئیس شورا از سال گذشته در شهر لنده آغاز شد و بنا داریم با یک سری برنامه‌ها و نشست‌هایی با استفاده از ظرفیت معتمدین، متنفذین و نخبگان هر شهرستان برای چالش‌ها و مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی که در هر شهر ممکن است وجود داشته باشد، این نشست‌ها در سایر شهرستان‌ها برگزار شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: باید تلاش کنیم این نشست‌ها در قالب تنها اعضای شورای فرهنگ عمومی نباشد، بلکه از ظرفیت معتمدین محلی، نخبگان، مسئولان و همه افرادی که می‌توانند در کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی مؤثر باشند، استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از رویکرد مردمی در این زمینه به رویکرد فرهنگی دولت مردمی برمی گردد که این موضوع توجه به بعد مردمی مسائل فرهنگی است تا بتوانیم از ظرفیت مردم در این زمینه برای کاهش مسائل فرهنگی و اجتماعی استفاده کنیم.
درخشان به دستور نشست امروز شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین رسالت شورای فرهنگ عمومی ساماندهی و سامان بخشیدن به مسائل و آسیب‌های فرهنگی در همه ابعاد در سطح جامعه است و در طول سال این آسیب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی تأکید کرد: شورای فرهنگ عمومی به لحاظ قانونی و حقوقی این جایگاه و ظرفیت را دارد که برای چنین مسائلی در هر شهر و منطقه قانون وضع کند، این قانون‌ها نیز ضمانت اجرایی دارند و با مصوبه شورا می‌توان از این چالش‌ها جلوگیری و مسائل و آسیب‌ها را مدیریت کرد.
آیت‌الله سید نصیر حسینی_  نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد_ با بیان اینکه حوزه فرهنگ نیازمند پایش است، افزود: انحراف و انحطاط فرهنگی مانند ویروس است و اگر پیشگیری صورت نگیرد همه جامعه درگیر آن می‌شود.
وی اظهارکرد: اعضای شورای فرهنگ عمومی مسئول حوزه فرهنگی هستند بنابراین از ظرفیت مردم و حاکمیت برای اجرای کار‌های فرهنگی استفاده کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از ظرفیت ائمه جمعه، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و سایر گروه‌ها در حوزه فرهنگی استفاده شود، خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه کار انجام نشود ضد فرهنگ‌ها تبدیل به یک باور می‌شوند.
حسینی با تأکید بر اینکه برخی آسیب‌ها مانند تیراندازی در مراسمات مورد اقبال همه مردم نیست، تصریح کرد: تیراندازی در مراسمات عزا و عروسی خطرساز است و موجب کشته و زخمی شدن افراد شده است، نباید تبدیل به یک فرهنگ و باور شود، بنابراین جامعه نسبت به خطرات تیراندازی در مراسمات آشنا شود.
وی با اشاره به استفاده از نماد شیر بر روی قبر‌ها ادامه داد: افراد کمی از این موارد استفاده کردند و اغلب مردم رعایت می‌کنند اما از آنجایی که قبرستان‌ها عمومی هستند شهرداری‌ها باید نظارت کنند که جلوی چنین کاری گرفته شود.
نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد بر همسان‌سازی قبور تأکید و عنوان کرد: همسان‌سازی قبور ابلاغ شده که باید اجرایی شود.
حسینی با بیان اینکه برخی موارد ضد دین نیست، اما نباید به یک باور تبدیل شود، تأکید کرد: شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها با حضور متمدین و ریش سفیدان، معلمان و فرهنگیان برگزار شده تا آحاد مردم نسبت به این مورد احساس مسئولیت کنند.
وی اظهار کرد: از ظرفیت جوانان تأثیرگذار برای جلوگیری از برخی آسیب‌ها استفاده خواهیم کرد.
نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه خواص استان در برخی موارد سکوت نکنند و به میدان بیایند، گفت: متأسفانه در اغتشاشات اخیر برخی خواص استان سکوت کردند.
وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ نیازمند توجه است، افزود: از مسئولان استان توقع داریم مانند حوزه عمرانی حوزه فرهنگ را مورد توجه قرار دهند و همانطور که اختصاص اعتبار برای پروژه‌های سدسازی و پل و سایر موارد مهم است بخش فرهنگ هم مهم است.
 نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حوزه فرهنگی نیازمند اختصاص اعتبار، برنامه و نقشه راه است، بیان کرد: اگر بخواهیم فرهنگ اصلاح و رشد پیدا کند نیازمند اختصاص اعتبارات بیشتری هستیم.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: راهکار‌های فرهنگی بهترین راه پیشگیری و مقابله با شیوه‌های ناصحیح در جامعه دینی ماست.
سید علی احمدزاده با تبریک هفته معلم و گرامیداشت روز کارگر اظهار داشت: برجسته کردن برخی موارد که در سطح جامعه مورد اقبال مردم قرار نگرفته کار درستی نیست.
وی اظهارکرد: وقتی مواردی که خیلی جامعه را تهدید نمی‌کند برجسته شود یعنی جامعه را نسبت به آن اتفاق حساس و هوشیار می‌کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اتفاقات کوچک و ناصوابی که رخ می‌دهد باید با کار فرهنگی جلوی گسترش آن گرفته شود، خاطرنشان کرد: برخی موارد در قانون جرم انگاری نشده و اگر بخواهیم با چنین مواردی برخورد آنچنانی کنیم نتیجه و خروجی خوبی نخواهد داشت.
احمد‌زاده تصریح کرد: اگر کاری خلاف قانون نیست و قانون آن را جرم تشخیص نداده است اما با فرهنگ دینی متناقض بوده بهتر اینکه با چنین مواردی بدون برخورد قضایی با کار فرهنگی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه به جای تقابل به فکر تعامل باشیم، ادامه داد: گاهی در مراسمی چند جوان اقدام به تیراندازی کرده و با این فکر کاری که انجام می‌دهند درست است در این مواقع باید با کار فرهنگی آن‌ها را متوجه خطرات و آسیب کارشان کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص استفاده از شیر سنگی بر روی قبور عنوان کرد: عده بسیار کمی از مردم از نماد شیر بر روی قبر‌ها استفاده می‌کنند و این کار مورد اقبال همه افراد جامعه نیست و باید با فرهنگ‌سازی به سمتی برویم که از این کار پرهیز شود.
احمدزاده در خصوص نگرانی‌های حوزه پیشگیری مبنی بر استقاده از مشروبات الکلی در مراسمات عروسی تأکید کرد: استفاده از مشروبات الکلی حرکت ضد دینی بوده و باید به لحاظ دینی و قانونی و همچنین با کار فرهنگی جلوی چنین مواردی هم گرفته شود.
وی با تأکید بر اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید اجرایی شود، تصریح کرد: مصوبات شورای دو جنبه مردمی و حاکمیتی دارد که حوزه مردمی توسط نماینده ولی فقیه و سایر روحانیون انجام شود و حوزه حاکمیتی و دستگاه‌های‌ها بر عهده استاندار است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: دستگاه‌های دولتی مکلف به اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی هستند و اگر انجام ندهند قطعاً مورد بازخواست قرار می‌گیرند.
احمد‌زاده در خصوص پایین بودن بودجه فرهنگی دستگاه‌ها افزود: بودجه‌های فرهنگی در استان پاسخ‌گوی این بخش نیست و نیازمند توجه بیشتری است.
 وی بیان کرد: هزینه‌های فرهنگی خارج از قانون بودجه در اختیار استان نیست و‌امیدواریم در بودجه ۱۴۰۲ بخش فرهنگی بیش از گذشته دیده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

هالو
Iran, Islamic Republic of
اقای درخشان عزیز از همانجا شروع کن عالیه
آشنا
Iran, Islamic Republic of
حقیقتا اینها به اندازه استانتون کوچکه.
Iran, Islamic Republic of
جمع کن فقط عکس میگیرید شما نتونستید جلوی چند سنگ شکن بگیرید فقط حرف میزنید
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.
1