تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۴۶۱۸۱۸
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد

انقلاب آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد

۳
۰
انقلاب آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛تحویل ۹۲ فضای آموزشی، جذب ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و جمع‌آوری ۷۳ مدرسه کانکسی از جمله اقدامات نوسازی مدارس طی یکسال گذشته تاکنون بوده که این امر تحولی در وضعیت فضا‌های آموزشی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کرده است.
به گزارش کبنا، شتاب بخشی به روند توسعه زیرساختی مدارس بیش از گذشته مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفته به گونه‌ای که بیش از یک و نیم برابر اعتبارات ۱۰ سال اداره کل نوسازی استان که ۳۰۰ میلیارد تومان بوده در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان جذب شده که این میزان اعتبار بی‌نظیر بوده است.
مبنای کار دولت برقراری عدالت آموزشی حتی در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور است که در این یک سال و نیم تلاش شده هیچ مدرسه‌ای فاقد تجهیزات و یا فاقد سرویس بهداشتی نباشد، برای هر دانش‌آموز یک صندلی وجود داشته باشد و رویای خداحافظی با مدارس سنگی و ناایمن هم تحقق یابد.
همچنین اکثر مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد در دهه ۶۰ ساخته شده و اکنون استان رتبه اول در مدارس ناایمن را دارد و ساماندهی ۷۰ مدرسه در مرحله اول بر اساس طرح شهید آرشام سرایداران در سال ۱۴۰۲ شروع می‌شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر اول رئیس جمهور استان مصوبه برای این اداره کل وجود نداشت اما با پیگیری استاندار از طریق متمم سفر سال ۱۴۰۰ سه مصوبه اصلی در بحث آموزش از جمله کمک به پروژه‌های تخریبی و فرسوده و بازسازی مدارس استان، ، پروژه‌های مشارکتی و احداث فضا‌های آموزشی و ورزشی بود.
سیدرضا حسینی نیک افزود: در سفر پیشین مشخص شد که تمام مدارس کانکسی بالای ۱۵ نفر دانش‌آموز برچیده و فضای آموزشی استاندارد ساخته شود و بر اساس تلاش‌های انجام گرفته در سال ۱۴۰۱، حدود۳۶ مدرسه کانکسی مستقل بدون معارض و بالای ۱۵ نفر دانش‌آموز شناسایی شد.
وی ابراز کرد: در مدت زمان کمتر از ۶ ماه این مدارس جدید تحویل آموزش و پرورش داده شد و استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برچیدن مدارس کانکسی به عنوان استان پیشرو شناخته شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: فاز دوم جمع‌آوری مدارس کانکسی در استان آغاز شده که در این مرحله مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز جمع‌آوری می‌شوند.
حسینی نیک ادامه داد: در فاز دوم ۳۷ مدرسه کانکسی شناسایی شده که با این وجود جمعاً در این دو فاز ۷۳ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز که معارض نداشتند را شروع کردیم که ۳۶ مدرسه از این تعداد را مهرماه ۱۴۰۱ تحویل دادیم و ۳۷ مدرسه دیگر مهرماه ۱۴۰۲ تحویل آموزش و پرورش داده خواهد شد.
وی اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور را برای آموزش مهم ارزیابی کرد و افزود: در بحث کمک به مدارس، تخریب و بازسازی مدارس اعتبارات خوبی از محل متمم سفر به فضای آموزشی کمک شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پروژه‌های مشارکتی این اداره‌کل، گفت: مهم‌ترین پروژه مشارکتی سالن فرهنگی هنری شهر باشت است که از محل اعتبارات سفر اول رئیس جمهور و مسوولیت‌های اجتماعی، در دهه فجر کلنگ‌زنی شد و پیشرفت فیزیکی آن ۱۵ درصد است که تا یک ماه آینده اسکلت آن نصب می‌شود.
حسینی نیک اضافه کرد: برای سفر جدید رئیس جمهور به استان پیشنهاد ساخت هشت فضای آموزشی طی مدت زمان چهار سال در حاشیه و خود شهر یاسوج و در شهرستان‌های بزرگ همچون کهگیلویه و گچساران و حتی مارگون داده خواهد شد و تلاش می‌شود که به مجتمع‌های در حال ساخت کمک شود.
وی عنوان کرد: توسعه فضا‌های ورزشی، کمک به هوشمندسازی مدارس استان، اردوگاه‌های تربیتی و آموزشی، کمک به تعمیر و تهیه و بازسازی تجهیزات فرسوده مدارس از مصوبات سفر دور دوم رئیس جمهور است که انتظار داریم در فصل آموزش مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: شاخصه اصلی دولت سیزدهم توجه ویژه به فصل آموزش و محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی است.
حسینی نیک ادامه داد: ۳۳ پروژه محرومیت زدایی در مناطق درو افتاده و روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز و مدارس بسیاری ساخته شده است.
وی تأکید کرد: با توجه به نگاه دولت در بحث محرومیت‌زدایی، ۷۳ پروژه برای برای جمع‌آوری مدارس کانکسی تعریف شد که تاکنون ۵۰ مورد از آن‌ها در این مناطق به بهره‌برداری رسیده به طوری که این مدارس در کمتر از سه ماه، پنج ماه و یا ۶ ماه شروع و به بهره‌برداری رسیده‌اند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تجهیزات و تعمیرات مدارس محروم، تعمیرات سرویس بهداشتی و در اولویت بوده و در سال ۱۴۰۱ اعتبار خوبی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات، ساخت و بهسازی دریافت شده است.
حسینی نیک افزود: توجه به هنرستان‌ها هم یکی دیگر از برنامه‌های دولت است که باید تجهیزات مورد نیاز خریداری شود و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد که امسال ۱۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص داده‌اند.
وی تصریح کرد: دولت همچنین یک نگاه آینده نگری دارد و به جای ساخت یک مدرسه ۶ کلاسه در قلب شهر یاسوج یک مجتمع بزرگ با تمام تجهیزات مورد نیاز برای اکنون و آینده ساخته شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: بحث ساخت فضای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد هزینه بالایی دارد صعب‌العبور بودن روستا‌ها، نبود مصالح بومی در استان و اکیپ‌های تخصصی در استان و غیره سبب می‌شود هزینه ساخت یک متر مربع در استان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر شود.
حسینی نیک ادامه داد: وظیفه نوسازی مدارس تأمین و ساخت‌و ساز فضا‌های آموزشی، ورزشی فرهنگی و تجهیز مدارس است و ما دخالتی در امور مربوط به نرم‌افزاری نداریم اما در امور مربوط به سخت‌افزاری معتقدیم به جز شهر یاسوج، مارگون و دهدشت که فضای در حال احداث کم داریم، بقیه شهر‌های استان اگر فضا‌های نیمه ساخته تکمیل شود تا مدت ۱۰ الی ۱۵ سال فرصت تنفس داریم به جز در محدود مسکن‌های ملی و شهرک‌های جدید.
وی ابراز کرد: سال ۱۴۰۰، سه میلیارد تومان برای هوشمندسازی مدارس هزینه شد که امسال هم هزینه‌ای در برنامه است و با توجه به درخواست آموزش و پرورش در امر هوشمندسازی مدارس تلاش خواهد شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر سه هزار مدرسه و ۹ هزار کلاس درس دارد.
وی افزود: همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۷۰هزار دانش‌آموز دارد که ۶۶درصد شهری و ۳۴ درصد روستایی است.
حسینی نیک تأکید کرد: این استان دارای یک هزار و ۷۰۰ روستا می‌باشد و ۸۰۰ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانش‌آموز دارد و این باعث می‌شود که ترکیب سرانه آموزشی استان به‌هم بخورد.
وی ادامه داد: برای نمونه در یکی از روستا‌ها مدرسه‌ای که ۳۰۰ مترمربع مساحت دارد هفت دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کند و در شهر یاسوج یک مدرسه دو هزار مترمربعی، هزار دانش‌آموز دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سال۱۴۰۱، تعداد ۹۲ پروژه آموزشی و ۳۳ زمین چمن مصنوعی درون مدرسه‌ای تحویل آموزش و پرورش داده شد و احداث یا تعمیر ۳۸۵ چشمه سرویس بهداشتی در ۱۳۰ مدرسه انجام شد.
حسینی نیک عنوان کرد: خریداری ۷۰ میلیارد تومان تجهیزات، ۹۰ هزار متر ایزوگام، ۸۰ هزار متر آسفالت انجام داده شد. نکته بسیار جالب این است که با توجه به راکد ماندن موتورخانه‌های مدارس در ایام کرونا و تعطیلی مدارس سردسیری، ۷۰۰ گزارش تخریبی موتورخانه‌ها را داشتیم که با برنامه‌ریزی و با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان توانستیم همه آن‌ها را تعمیر و مجدداً راه‌اندازی و از این بحران عبور کنیم.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی ما برای سال ۱۴۰۲ این است که ۵۰ مدرسه در استان نوساز شود و به همین منظور نیاز به بانک اطلاعاتی داریم و از مجموعه آموزش و پرورش خواهش داریم که لیستی از فضا‌های آموزشی نیاز به تعمیر، تجهیزات، سرویس بهداشتی، ایزوگام، آسفالت، هوشمندسازی مدارس، تجهیزات نرم‌افزاری و غیره تهیه کنند زیرا برای عملکرد بهتر نیاز به این بانک اطلاعاتی داریم که در صورت مراجعه خیرین و درخواست مسوولان مربوطه و بالادستی نیاز‌ها را بتوانیم برطرف کنیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین نگهداری از اموال بیت‌المال بسیار مهم است شاید یک صندلی دسته‌دار در دید عموم ارزش زیادی نداشته باشد اما در هرصورت باید از آن مراقبت شود.
هم اکنون بیش از سه هزارو واحد آموزشی در این استان وجود دارد که ۲ هزار ۸۰۰ مرکز آن در قالب ۹ هزار کلاسه درس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد.
زیرساخت‌های آموزشی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده و ۹۲درصد مدارس این استان معادل ۲ هزارو ۸۰۰ باب از سال ۵۷ تاکنون در مناطق مختلف ساخته شده است.
این رشد چشمگیر فضا‌های آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی به توسعه علم و دانش در این خطه از ایران اسلامی دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش‌آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می‌کنند که از این تعداد دانش‌آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند. از کل دانش‌آموزان استان، ۴۹ درصد از آن‌ها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

میثم آقایی
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر مدیر شایسته و با لیاقت نوسازی استان
احسنت باید به چنین مدیرانی گفت
خدا قوت جناب مهندس حسینی نیک
انشاالله توفیقات روزافزون نصیب شما گردد
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
به زودی تو هم باید با احمدزاده غزل خداحافظی رو بهونی
علی
Iran, Islamic Republic of
در منطقه زیلایی مدرسه کانکسی زیاده....ودبیرستان ماشمی علیا چندین ساله نیمه کاره رهاشده است
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
بنزین دردسرساز

بنزین دردسرساز

کیفیت پایین بنزین ایران سال‌ها مورد مناقشه ارگان‌های داخلی بوده است. سازمان استاندارد ...
1