کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا شخصیت‌های برجسته استان را معرفی می‌کند؛

بخش سوم) فرزند کهگیلویه و بویراحمد در قامت وزیر بهداشت

6 ارديبهشت 1402 ساعت 19:28

کهگیلویه و بویراحمد هر چند از نظر بسیاری از شاخص‌های توسعه در رده استان‌های توسعه‌نیافته و کم‌برخوردار کشور قرار دارد، اما از نظر نیروی انسانی، توسعه‌یافته به نظر می‌رسد.


کهگیلویه و بویراحمد هر چند از نظر بسیاری از شاخص‌های توسعه در رده استان‌های توسعه‌نیافته و کم‌برخوردار کشور قرار دارد، اما از نظر نیروی انسانی، توسعه‌یافته به نظر می‌رسد.
به گزارش کبنا، شکل‌بندی قدرت اجتماعی معمولاً به صورت یک هرم است که رأس آن را نخبگان و قاعده آن را توده مردم تشکیل می‌دهد. در برخی از جوامع، رده‌های میانیِ این هرم توسط جامعه مدنی پُر می‌شود؛ جامعه مدنی نیز متشکل از احزاب، گروه‌ها، رسانه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد است. این رده‌های میانی می‌توانند همچون پل ارتباطی بین مردم و نخبگان سیاسی عمل کنند و از قدرت مستقیم دولت بر مردم بکاهند و از طرف دیگر، نهاد سیاسی را ملزم به پاسخگویی کنند.
اما در برخی از مناطق همچون استان کهگیلویه و بویراحمد، این نهادهای واسط بسیار کمرنگ هستند؛ در این شرایط است که اهمیت نخبگان اجتماعی و علمی بیشتر می‌شود؛ چرا که آن‌ها می‌توانند به‌عنوان بخشی از جامعه مدنی عمل کنند و نقش الگوی مرجع را بر عهده بگیرند.
چرا که منشأ قدرت در جوامع تنها مناصب سیاسی نیست؛ همان‌طور که ماکس وبر گفته بود طبقه اقتصادی و منزلت اجتماعی نیز هر کدام موجد نوع خاصی از قدرت هستند. ازاین‌رو، سرآمدان این قشرها نیز می‌توانند نقش قدرتمند و اثرگذاری در جوامع ایجاد کنند.
بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده در تحریریه کبنانیوز به این نتیجه رسیدیم که بخشی از گزارش‌های این پایگاه خبری را به معرفی سرآمدان و نخبگان اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دهیم؛ چرا که همان‌طور که گفتیم آن‌ها می‌توانند به‌دلیل برخورداری از منزلت اجتماعی، همچون یک لنگرگاه اجتماعی عمل کنند. وجود این افراد نوعی سرمایه اجتماعی است که هم می‌تواند یک الگوی مرجع برای شهروندان باشد و هم به همبستگی اجتماعی در میان آنها کمک کند.
سید علی ملک‌حسینی، پروفسوری که لقب پدر کبد ایران را به او نسبت داده‌اند، یکی از سرآمدن کهگیلویه و بویراحمدی در حوزه پزشکی است که هم‌اکنون به عنوان جراح و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز مشغول به فعالیت است. او نخستین پیوند کبد در ایران از فرد زنده به فرد زنده را انجام داد و به همین خاطر است که او را پدر پیوند کبد ایران می‌نامند.
ملک‌حسینی علاوه بر این‌که بنیانگذار بخش پیوند اعضای بیمارستان نمازی و بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینا است، در سپتامبر ۲۰۲۰ جایزه انجمن جهانی پیوند اعضا را به دلیل تأثیر شگرف در پیشرفت دانش پیوند دریافت کرده است.
داستان زندگی او مصداق بارز صرف افعال خواستن و توانستن است؛ چرا که از نقش یک دانش‌آموز رفوزه به پدر کبد ایران ارتقاء پیدا کرده است.
 ریاست بیمارستان شهید فقیهی شیراز، ریاست بخش پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو کمیته تخصصی قسمت جراحی در نهمین فستیوال پزشکی رازی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو هیأت امناء دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، عضو انجمن پیوند اعضاء خاورمیانه، عضو انجمن پیوند اروپا، عضو انجمن پیوند کبد جهانی و مدیر مسئولی مجله Iranian Journal of Transplanttation Medicine بخشی از مسئولیت‌های پروفسور ملک حسینی است. علاوه بر این، وی متولی فعالیت‌‌‏ها و خدمات خیریه بسیاری در عرصه پزشکی و درمان بوده‌ ‌‏است.
ملک‌حسینی به‌عنوان سرآمد حوزه پزشکی در کهگیلویه و بویراحمد در قد و قامت وزیر بهداشت و درمان می‌تواند ظاهر شود. ازاین‌رو یکی از مطالبات مردم این استان از رئیسی در سفر به کهگیلویه و بویراحمد، می‌تواند انتصاب او به عنوان وزیر بهداشت باشد.
پدر کبد ایران علاوه بر این‌که می‌تواند در قامت وزیر بهداشت، منشأ خیر بسیاری برای کشور ایران باشد، برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نیز پیامدهای اجتماعی بسیار مفیدی دربرخواهد داشت. چرا که این استان از نظر تجهیزات پزشکی بسیار نیازمند است و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج سال‌ها درگیر حواشی متعدد بوده است و دخالت سیاسیون در این دانشگاه در دوره‌های گذشته، سلامت را قربانی سیاست کرده بود. حضور ملک‌حسینی در وزارت بهداشت، می‌توان رافع بسیاری از این کاستی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد باشد.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ محمدرضا سیاه‌پور کیست؟

بخش دوم) ملک‌حسینی؛ شرف کهگیلویه و بویراحمد


کد مطلب: 461609

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/461609/بخش-سوم-فرزند-کهگیلویه-بویراحمد-قامت-وزیر-بهداشت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1