تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۴۶۱۵۶۰
هیأت بلندپایه وزارت صمت به کهگیلویه و بویراحمد سفر کردند؛

معاون وزیر صمت: ما در چرام روی ریل جدیدی از کار قرار گرفته‌ایم / روزبهان: فسفات زمینه‌ساز ایجاد طرح‌های صنعتی و معدنی فراون خواهد بود / محسنی: فاز پرعیارسازی امسال به بهره‌برداری می‌رسد / عسکری: چرام به عنوان یک لوکوموتیو در کهگیلویه بزرگ عمل خواهد کرد / معامله موحد چه بود؟

۶
۲
معاون وزیر صمت: ما در چرام روی ریل جدیدی از کار قرار گرفته‌ایم / روزبهان: فسفات زمینه‌ساز ایجاد طرح‌های صنعتی و معدنی فراون خواهد بود / محسنی: فاز پرعیارسازی امسال به بهره‌برداری می‌رسد / عسکری: چرام به عنوان یک لوکوموتیو در کهگیلویه بزرگ عمل خواهد کرد / معامله موحد چه بود؟
کبنا ؛
معاون وزیر صمت و جمعی دیگر از مسئولین کشوری به همراه نماینده کهگیلویه بزرگ و جمعی از مسئولین استانی از محل احداث کارخانه‌های آهک هیدراته و فسفات چرام بازدید کردند.
به گزارش کبنا، دوشنبه (4 اردیبهشت 1401،) معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل ایمیدرو، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر از محل احداث کارخانه‌های آهک هیدراته و فسفات چرام بازدید کردند. در این بازدید، موحد نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی، روزبهان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار چرام و برخی دیگر از مسئولین استانی و شهرستانی نیز حضور داشتند.
پیش از بازدید از محل احداث کارخانه‌های آهک هیدراته و فسفات چرام، مسئولین حاضر سخنرانی‌هایی ایراد کردند و سپس به صورت میدانی از این کارخانه‌ها بازدید به عمل آوردند.
عبدالرحمان توفیقیان _فرماندار چرام_ ضمن اظهار خوش‌آمدگویی و تشکر از مسئولین حاضر گفت: پروژه فسفات گره‌خورده و به بن‌بست رسیده بود که با همکاری مسئولین وزارت صمت و نماینده محترم شهرستان، معاون اقتصادی استاندار و سایر مسئولین این طلسم باز شده و امیدواریم در طلیعه سال 1402 که مزین به رهنمود مقام معظم رهبری، مهار تورم و رشد تولید است انشاالله شاهد پیشرفت قابل ملاحظه آن باشیم.
وی در ادامه به اهم اقدامات انجام شده در این خصوص پرداخت و در خصوص آب این کارخانه گفت: پس از تهیه نقشه حرکت و انجام مناقصه و تعیین پیمانکار، با هماهنگی ادارات کل صمت، راه و شهرسازی و راهداری، مجوز احداث پمپاژ آب اخذ و ایستگاه هم‌اکنون در حال اجراست.

وی ادامه داد: آبرسانی در سه فاز انجام شده و پیشرفت فیزیکی آن بیش از 40 درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا آغاز فصل تابستان تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
فرماندار چرام اظهار داشت: عملیات گازرسانی در حریم جاده چرام-باشت انجام و پیمانکار در حال کار است و هم‌اکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آغاز فصل تابستان به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: برق‌رسانی به طول 14 کیلومتر در حال اجراست و از 35 پایه، تعداد 36 پایه نصب و بیش از سه کیلومتر از مسیر طی شده که به معنای ده درصد پیشرفت فیزیکی آن است.
توفیقیان در ادامه تأکید کرد: ضرورت دارد طی این مرحله از کار، نماینده رسمی حقوقی شرکت ایمیدرو با معرفی نماینده کارشناسی تا نسبت به تعیین تکلیف اقدام لازم را داشته باشند تا در ادامه کار با کشاورزان عزیز وارد مشکلی نشویم.
وی در ادامه گفت: 20 هکتار زمین منابع ملی از طرح تحویل شرکت تهیه و تولید شده که کارخانه آهک هیدراته در چهار هکتار آن در حال اجراست. با توجه به واگذاری بهره برداری از فسفات به مجموعه غدیر، این مجموعه جهت اجرایی طرح فسفات، و اسید فسفریک نیازمند 47 هکتار زمین است.
پس از توفیقیان، سید محمد موحد _نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده_ ضمن تبریک عید فطر در این جلسه گفت: معاون اقتصادی استاندار و مجموعه همراه، و آقای جعفری معاون وزیر دومین بار است به استان و مخصوصاً شهرستان‌های حوزه انتخابیه سفر کردند.
وی ادامه داد: دفعه پیش به همه شهرستان‌ها سفر و مشکلات مردم را بررسی و پیگیری کردند و امروز کار بسیار بزرگی را انجام دادند که به شهرستان ما سفر کردند.
موحد گفت: چند روز قبل در دفتر دولت خدمت آقای وزیر رسیدم و نکاتی را مطرح کردم و  آقای وزیر به آقای  جعفری گفتند به استان سفر کنند و در واقع مقدمات سفر را مطرح کردم.
وی افزود: چه در ایام کرونا و پیش از آن و اکنون با تمام وجود پیگیر مسائل بودم و جلسات مختلفی با حضور و بدون حضور آقای وزیر انجام می‌شد و آقای جعفری همیشه پیگیر بودند.
موحد تأکید کرد: می‌توان گفت بالای 200 ساعت برای این پروژه وقت گذاشته شد تا در نهایت امروز به این‌جا رسید.
موحد عنوان کرد: در جای خود به عنوان نماینده مردم برای مطالباتم فریاد سر می‌دادم و دهم و هیچ کوتاهی نخواهم کرد و در کنارش اگر توانستم چهار نفر را در مجموعه مشغول می‌کنم.

موحد ادامه داد: حالا آنهایی که دنبال من هستند و می‌گویند فلانی معامله کرد این را هم بنویسند تا مشکلاتشان حل شود.
سید محمد موحد در این نشست با اشاره به تذکر شفاهی خود در مجلس در خصوص سد آبریز گفت: پریروز در مجلس داد زدم و در کنارش به جذب و بکارگیری نیروها، کار می‌کنم، آیا این معامله است؟
وی با بیان این‌که ما روی  سه چیز معامله نمی‌کنیم گفت: ما روی انقلاب، ولایت و مردم معامله نمی‌کنیم. بلکه برای این مردم در راستای انقلاب و ولایت تلاش می‌کنیم.
موحد افزود: ما این مردم را می‌شناسیم و افتخارمان همین بوده و هست که به هر شکل و شیوه‌ای فریاد این مردم باشیم. هرچیزی شیوه و روشی دارد بعضی اوقات تند و محکم برای خواسته‌ها و حق مردم می‌ایستیم و آنچه برای مردم ما و استان ما؛ یعنی استاندار، معاونین، فرماندار و مردم مطالبه است  را می‌خواهیم.
موحد گفت: حالا سه هدف از این سفر دارم؛ 1) آهک هیدراته! آقای جعفری بر اساس وعده‌ای که فرمودید باید به لطف حق و خدمات دولت انقلابی امسال به بهره برداری برسد و این از مطالبات جدی این مردم است.
2) بخش فسفات. تمام قد مجموعه استان همه پای کارند تا از دولت بخواهند این پروژه که چشم امید مردم به این پروژه است سامان جدی بگیرد. انتظار دارم ضمن مرتفع نمودن موانع زمینه برون رفت از این شرایط را ترسیم بفرمایید. همان‌طور که رهبری عزیز ما شعار سال‌های اخیر را بر اساس اشتغال‌زایی انتخاب می‌کنند بر اساس آمار رسمی مردم ما همیشه در صحنه ها بالاترین حضور را داشتند و دارند؛ حق این مردم است به علت التزام به رهبری و انقلاب، انتظارشان برآورده شود و اشتغال برای جوانان این مرز و بوم فراهم شود. در هر خانه حداقل یک بیکار وجود دارد و ممکن است ناامیدی و بحران را ایجاد کند.

وی ادامه داد: دولت، الغدیر، جعفری، وزیر، کریم‌نژاد و بقیه می‌توانند پس اگر ما جیزی را مطالبه می‌کنیم می‌دانیم که شدنی است.
3) برای  بحث انتقال معدن به جاده از سرفاریاب ما مذاکراتی داشتیم؛ اولا قرار بود کارهایی در کنار این مبحث اصلی برای این منطقه صورت بگیرد و قرار بود یک کارخانه پالایش برای انجام گرفتن حداقل
کارخانه‌ای در حد بضاعت معدن احداث شود و اگر به جوابی که مجوعه دنبالش است نرسد حداقل به پروژه‌هایی که جز برنامه بود دست یابیم.
موحد گفت: ماشین‌های تریلر که برای بار آمده بودند را در مسیر دیدم که هیچ سودی به جز ضرر برای ما و مردم ما ندارد و ما در واقع به عنوان حاکمیت از جعفری انتظار داریم تکلیف این معدن را روشن کند و زمینه‌ای فراهم شود که در شان مردم باشد.
وی افزود:  نکته آخر این‌که شما امکانات و راه‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارید و  پروژه‌ای خارج از این مقوله‌ها که عرض کردم تهیه بفرمایید تا زمینه اشتغال چندین جوان فراهم شود و دعای خیر مردم پشت سرتان باشد و مردم از نعمت‌های لایتناهی جمهوری اسلامی بیشتر برخودار شوند.
سپس احسان عسکری _معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ اظهار داشت: تیم مدیریتی، اجرایی و کارشناسی که مهندس جعفری به همراه خود آورده است را چند جلسه در خدمت آنها بوده‌یم.
وی تأکید کرد: وقتی که تیم اجرایی، مدیریتی و کارشناسان را به همراه خود می‌آورند به معنای آن است که ما به دنبال کار هستیم.
وی افزود: البته چنین اقداماتی بدون حضور شورای تأمین امکان‌پذیر نیست و همه اقدامات لازم با تکیه‌گاه شورای تأمین انجام شده است.
وی با اباشاره به شعار سال گفت: در ابتدای دولت، بالاترین رتبه تورم کشور در کهگیلویه و بویراحمد بود، اما الأن استان 27 پله ارتقا پیدا کرده و به رتبه 27 رسیده است.
وی گفت: استان مجری سیاست‌هاست و سیاست‌های مالی و پولی در هیأت دولت تصویب می‌شود، اما استان توانسته خوب پیش برود.
وی افزود: رشد تولید، یک بحث اساسی و مبنایی است و رشد اگر بخواهد شکل بگیرد باید در همه شهرستان‌ها اقتضائات آن را به تفکیک پیش ببریم.
عسکری عنوان کرد: ما هدفگذاری را در انتهای سال گذشته انجام دادیم و برنامه‌ریزی کردیم و در نظر داریم برخی از آن‌ها را با ایجاد احداث بنگاه‌های جدید و بخشی را هم از طریق بنگاه‌های موجود انجام دهیم.
وی گفت: چرام به عنوان یک لوکوموتیوی در کهگیلویه بزرگ عمل خواهد کرد؛ چرا که طرح‌های بزرگی را در این شهرستان استارت زده‌ایم.
وی با بیان این‌که معدن فسفات همیشه یک اسم بود، گفت: ما هیچ‌گاه نتوانسته بودیم به محصول آن دست پیدا کنیم تا این‌که در دولت سیزدهم فاز اول جاده دسترسی انجام شد.  

وی تصریح کرد: ذخیره اصلی معدن فسفات 81 میلیون تن است که برای سال‌های سال می‌تواند این ماده را تأمین کند و می‌تواند گردش مالی را در اقتصاد استان و کشور شکل دهد که خود موجب افزایش چندبرابری می‌شود.
عسکری اظهار داشت: باید انرژی برای این کارخانه‌ها مضاعف شود تا هر چه سریع‌تر به اهداف عالیه دست یابیم.
معاون اقتصادی استاندار تأکید کرد: آهنگ حرکت آهک هیدراته باید تقویت شود؛ چرا که الأن چند ماه است که در گیر و دار کارهای اداری آن حرکت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه حداکثر تا پایان دی ماه باید به بهره‌برداری برسد، گفت: برای ما قابل قبول نیست که آهن هیدراته در بهمن ماه به بهره‌برداری برسد.
وی ادامه داد: لازم است پیمانکار انرژی بگذارد و ما هم حمایت می‌کنیم.
وی افزود: اوره و آمونیاک هم یکی از پروژه‌های بسیار اثرگذار ما خواهد بود. این پتروشیمی قریب به یک هزار اشتغال می‌تواند ایجاد کند.
در ادامه این نشست، محسنی _مدیرعامل شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر_ نیز گفت: هلدینگ غدیر ذینفعانی دارد که عمدتاً از بازنشستگان نیروهای مسلح هستند.
وی گفت: ما در جاهایی فعالیت اقتصادی می‌کنیم که در درازمدت بخش خصوصی نتوانسته در آن ورود و فعالیت کند؛ لذا قصد ما عمل است.
وی در مورد اهمیت معدن گفت: اقتصاد معدن در ادوار گذشته با افزایش جمعیت بشری، ارزش پیدا کرد و یکی از دلایلی که در گذشته در مورد معدن فعالیتی صورت نگرفته بود، قیمت پایین آن بود.
وی تصریح کرد: اما حالا با افزایش جمعیت بشری، میزان مصرف کودهای شیمیایی افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: امروز ذخیره چرام به ارزش اقتصادی رسیده است و اگر دانش فنی و تخصص مهندسی در حوزه استخراج و فناوری باشد، می‌توانیم این ذخیره را استخراج کنیم.
وی تأکید کرد: ما مدعی هستیم می‌توانیم با توسعه دانش، ذخیره اقتصادی فسفات چرام را استخراج، به کارخانه، حمل و فرآوری کنیم و در نهایت یک محصول نهایی تهیه نماییم.
محسنی عنوان کرد: در یک سال گذشته که ما در استان بوده‌ایم، برای اینکه استخراج را در زیر زمین توسعه دهیم، شروع به حفاری کردیم و در حالی که قبلاً این کار انجام شده بود، اما ما به دلایلی دوباره این کار را انجام دادیم.
وی تأکید کرد: دستگاه حفاری برای این منطقه خریداری شده و از این منطقه نیز هیچ‌وقت خارج نخواهد شد.
وی ادامه داد: در فاز اول شروع کردیم سه هزار متر را حفاری کنیم تا رفتار ماده معدنی را در زیر زمین ارزیابی نماییم و متصوریم که قبل از آبان این کار به اتمام خواهد رسید.
وی گفت: در عین حال کارهای کتشافی را باز کرده ایم و در همین خصوص سازمان صمت استان برای این کار، مجوزهای لازم را صادر کرد و توانستیم کارهای اکتشافی را برای نمونه‌برداری انجام دهیم.
وی تأکید کرد: مجموعه غدیر، بنیه مالی قابل توجهی دارد و وقتی از نظر مهندسی به نتیجه برسد کارش را بلافاصله شروع خواهد کرد.
محسنی ادامه داد: فاز پرعیارسازی ما امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی در خصوص زمین گفت: 20 هکتار زمین در اختیار ما قرار گرفته و تا انتهای خردادماه یک قطعه زمین 30 هکتاری هم به این زمین 20 هکتاری الحاق خواهد شد و فضا برای کار مهیا می‌شود.
در پایان این نشست، جعفری _معاون وزیر صمت و ریاست هیأت عامل ایمیدرو_ گفت: ما روی ریل جدیدی از کار قرار گرفته‌ایم اما باید به آن سرعت دهیم تا به آن چیزی برسیم که انتظار مردم و مجموعه مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با بیان این‌که کار برای ما جدی است، تأکید کرد: حضور ما به این دلیل است که باید این کار به سرانجام برسد و عملیاتی شود.
وی با اشاره به این‌که تاکنون کارهای زیادی شده است، گفت: اما خواهش من این است مجموعه استان در صدور پروانه‌های اکتشافی به سازمان صمت استان کمک کنند.
جعفری گفت: امروز در حال حفاری سه هزار متر هستیم تا با تعیین وضعیت داخل زمین، بتوانیم طراحی‌های لازم آن را انجام دهیم.

وی ادامه داد: قطعاً با شرایط امروز، می‌توانیم آینده خوشی برای منطقه پیش‌بینی کنیم.
وی با بیان این‌که فسفات‌ها آثار و شرایط بهتری دارند گفت: اما کارخانه باید برای یک بازه زمانی بلندمدت پیشتیبانی ماده اولیه خود را داشته باشد و چنانچه کار را بر اساس بنیاد درست بنا نگذاریم، چند سال دیگر واحدهای ما راکد خواهند شد.
وی با اشاره به این‌که اولویت ما چنین استان‌هایی است، گفت: باید به هلدینگ غدیر کمک کنیم تا کارش را خوب انجام دهد.
معاون وزیر صمت در ادامه به شعار سال گریزی زد و گفت: ما برای مهار تورم، باید تولید را افزایش دهیم و برای تولید، باید بسترهای آن را فراهم کنیم؛ زیرساخت و جذب سرمایه‌گذار بخشی از این بسترها هستند و ما سرمایه‌گذار را پای کار آورده‌ایم و باید زیرساخت آن را هم فراهم کنیم.
وی ادامه داد: تا چند ماه آینده، آب، برق و گاز آن نیز فراهم خواهد شد.
وی با بیان این‌که حرکتی که در خصوص فسفات شروع شده یک حرکت بسیار جدی است، گفت:  نوع فسفات چرام متفاوت از فسفاتی است که در جاهای دیگر وجود دارد؛ تکنولوژی استحصال آن وجود ندارد و کار آن نیز زمان‌بر است.
محسنی گفت: به محض این‌که طراحی آن انجام شود، بلافاضله تا پایان سال باید شروع به ایجاد کارخانه کنیم.
وی با بیان این‌که هر چه ظرفیت بالاتر باشد، اشتغال بیشتری به دنبال خواهد داشت، گفت: ما ین موضوع را دنبال خواهیم کرد و همه کمک می‌کنیم که این مجموعه به سرانجام برسد.
پس از بازدید از محل احداث این کارخانه‌ها، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر معاون وزارت صمت به همراه شرکت‌های تصمیم‌گیر نشان دهنده اراده وزارت صمت برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در شهرستان چرام است.
وی گفت: فسفات زمینه‌ساز ایجاد طرح‌های صنعتی و معدنی فراون است و سه پروژه در حوزه معدن چرام داریم.
وی ادامه داد: عملیات طرح فسفات در حال انجام است تا مشخص شود که ذخیره آن و موقعیت‌اش چگونه است تا بتوان جبهه کار عملیات حفاری فراهم شود.
وی ادامه داد: طرح‌های منشعب از این معدن از جمله اسید فسفریک است که در کنار همین طرح آهک هیدراته در حال اجرا است و در سفر ریاست جمهوری کلنگ‌زنی خواهد شد.
وی گفت: طرح آهک هیدراته را نیز خواهیم داشت که امروز مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد عملیات اجرایی آن سرعت بیشتری بگیرد و عملیات سازه‌های مختلف آن به طور همزمان آغاز به کار کنند.
وی با بیان اینکه چنانچه این طرح به سرانجام برسد زمینه اشتغال مناسبی برای شهرستان فراهم می‌کند، گفت: در حال حاضر که عملیات اجرایی این سه پروژه در مراحل ابتدایی است، بالغ بر 100 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
وی تأکید کرد: انشاالله با افزایش سرعت عملیات در جبهه‌های مختلف آن، زمینه اشتغال بیشتری فراهم خواهد شد؛ ضمن اینکه به بهره ‌رسیدن آنها اشتغال بسیار بیشتری ایجاد خواهد کرد.









نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
موحد چرا واضح صحبت نمیکنه؟ باید بگه چه معامله ای کرده است؟ همیشه موعود انتخابات که میشه حرف های تحویل جامعه میده، جز کارهای شخصی برای حلقه نزریکش چه کار بزرگی برای مردم فلک زده انجام داده است.... امروز خودش به وضوح گفت ،،،مردم جوابش با آگاهی میدهند و دیگر گول رفتارها نمیخورن به امید خدا
شهروند
United States
اقای عسکری چرا روی زحمات مدیران میخوابد و انها را ب اسم خود تمام میکند ؟ یکاری رو هم خودت بکن
چرامی
Iran, Islamic Republic of
آقای موحد شما هیییییییییییسچ کاری نداری و توانایی هیچ کاری نداری
امامی
Iran, Islamic Republic of
به خدا موحد تکرار نشدنی است. تاریخ باید اقدامات موحد را صدا بزند.
چرام باغیرت
Iran, Islamic Republic of
آ قای موحد سال چهارم نمایندگی متوجه شدی که مردم اشتغال وکار میخان ، این رفتارها درسال چهارم کارساز نیست اونم تو چرام باسابقه فرهنگ وتمدن غنی
Iran, Islamic Republic of
مردم با فرهنگ کهگیلویه بزرگ مشت محکمی به دهنش میزنند...
کبنا چرا کامنت ها را حذف میکنید
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1