تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۶۱۲۵۸
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد

کهگیلویه و بویراحمد؛ اشتغالزایی و جوانان جویای کار

۱
۰
کهگیلویه و بویراحمد؛ اشتغالزایی و جوانان جویای کار
کبنا ؛ کهگیلویه و بویراحمد با وجود ظرفیت‌های خوب در حوزه‌های نفت، گاز، آب، گیاهان دارویی، کشاورزی، منابع طبیعی، صنایع دستی و گردشگری نام محرومیت را با خود یدک می‌کشد و بخشی از جوانان آن شغل مناسبی ندارند، بخشی از این مشکلات ناشی از عدم برنامه‌ریزی درست و سوء مدیریت است. 
به گزارش کبنا، ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، توزیع نامتوازن جمعیت و افزایش روزانه جمعیت در شهر‌های استان به ویژه یاسوج، بالا بودن مصارف نسبت به منابع بانکی، نبود سرمایه‌گذاری شرکت‌های مادر تخصصی در استان و غیرفعال بودن واحد‌های صنعتی از چالش‌های پیش‌رو برای رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بشمار می‌رود.
همیشه ایجاد اشتغال جزء دغدغه‌های اساسی مردم و مسئولان اجرایی کشور بوده است و دولت‌ها به دنبال راهکاری برای ایجاد اشتغال پایدار در جامعه بوده‌اند.
این استان با وجود دارا بودن افزون بر ۴۰ درصد گونه‌های گیاهی و دارویی کشور، بیش از ۱۰درصد روان آب‌های ایران، پوشیده از انبوه جنگل‌های بلوط، روییدن گیاه دارویی در آن به اندازه ۶۰ کشور دنیا، کریدور شامل به جنوب کشور بودن، داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، 2 هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، تولید ۲۵ درصد نفت ایران در این استان و دیگر مواهب خدادادی همچنان تعداد افراد بیکار در آن بالاست.
دولت سیزدهم، با درکی عمیق از این استان محروم و کمتر توسعه یافته وارد عمل شده‌اند و با تدوین برنامه‌ها و تلاش مضاعف برای خروج از محرومیت تاریخی و رفع مشکلات انباشت شده از گذشته به ویژه مقوله بیکاری در تلاش است.
بنا به گفته مسئولان هم اینک ۱۶ هزار نفر کهگیلویه و بویراحمدی جویای کار هستند که فراهم کردن بستر اشتغال این افراد افزون بر رفع مشکلات معیشتی آنان به رونق تولید و بهبود وضعیت بخش خدمات در استان کمک می‌کند به همین دلیل تیم اقتصادی و اجرایی دولت سیزدهم در این استان مصمم شده تا با تحقق این راهبرد‌ها به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک کند.
طبق سخنان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، میانگین نرخ بیکاری در کشور در حال حاضر ۹.۷ درصد و در استان ۷.۳ درصد است که نشان از روند کاهشی نرخ بیکاری در استان دارد و جهشی چشمگیر در کاهش تعداد بیکاران استان وجود داشته است.
حمید رضا واعظی‌زاده معتقد است که فضای کسب و کار در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته است و اتفاقات خوبی در حوزه کسب و کار استان در یک سال و نیم اخیر رخ داده و این مسیر همچنان ادامه دارد.
وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم اجرای کامل تعهدات اشتغال در استان‌ها بود که کار‌های خوبی در این رابطه در استان انجام شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعهد سهمیه اشتغال استان در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۳ هزار و ۵۲۰ فرصت شغلی بوده که قریب ۹۲ درصد آن یعنی ۱۲ هزار و ۳۵۰ فرصت شغلی فراهم شده است.
واعظی‌زاده اظهار کرد: این تعداد شغل در قالب اشتغال مستقیم و زیست بوم اشتغال توسط دستگاه‌های دخیل در اجرای این تعهد ایجاد شده است.
وی افزود: میزان تعهد اشتغال سال جاری افزون بر ۱۰ هزار و ۱۸۰ شغل می‌باشد که همه تلاش بر این است زمینه این میزان اشتغال فراهم شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶، گفت: در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۱۹۵ میلیارد تومان در قالب ۲ هزار و ۵۰۰ طرح پرداخت شده که سبب ایجاد یکهزار و ۴۲۵ فرصت شغلی در استان شده است.
وی افزود: البته تبصره ۱۶ هنوز به اتمام نرسیده و با توجه به مصوبه اخیر، احتمال ارائه فرصت برای پرداخت بقیه تسهیلات وجود دارد.
واعظی‌زاده ادامه داد: در خصوص تسهیلات تبصره ۱۶ عنوان کرد: برای نخستین بار در این دولت متناسب با نرخ بیکاری و شاخص جمعیت سهم هر شهرستان از این اعتبارات مشخص و ابلاغ شد.
واعظی‌زاده با اشاره به تبصره ۱۸، گفت: بر اساس این تبصره، حدود ۲۷ میلیارد تومان سهم استان در سال ۱۴۰۰ بوده که در سال ۱۴۰۱ به طور کامل جذب شده است.
وی افزود: پرداخت این تسهیلات بر مبنای سه اولویت سلامت، ورزش و فرهنگ به ۴۶ نفر در استان پرداخت شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: این تسهیلات توسط دو بانک عامل توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی‌امید با سود تسهیلات ۱۰ درصد به مردم استان ارائه شده است.
واعظی‌زاده تأکید کرد: گلایه‌ها از پرداخت تسهیلات حوزه مشاغل خانگی در کهگیلویه و بویراحمد سر و صدا‌های زیادی به پا کرده بود و موجب ورود بازرسانی از مرکز کشور به استان شد.
وی تصریح کرد: سال‌های نخست اجرای این طرح در گذشته، خود اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخصاً اقدام به امورات پرداخت این تسهیلات می‌کرد یعنی متقاضی به این اداره مراجعه و سپس به بانک عامل ارجاع داده می‌شد اما این رویه در دولت سیزدهم برای پرداخت اصولی‌تر تغییر کرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: استان حدود ۱۳ هزار مجوز پشتیبان و مستقل در خصوص تسهیلات مشاغل خانگی برگرفته از سیاست تسهیل صدور مجوز‌ها صادر کرده است.
واعظی‌زاده ادامه داد: تاکنون مبلغ بیش از ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات حوزه مشاغل خانگی از مجموع ۸۶ میلیارد تومان سهم استان پرداخت شده است.
وی گفت: به منظور صحت سنجی از اشتغال‌های ایجاد شده، بالغ بر چهار هزار طرح به صورت میدانی بازدید شده و علاوه بر آن طرح پایش ۱۴۰۰ موردی نیز انجام گرفته و اکنون کار نظارت بر ۲۵۰۰ طرح تبصره ۱۶ نیز آغاز شده است.
دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم طرح‌های قابل توجه و بزرگی را طی حدود ۲سال گذشته در حوزه اقتصادی این استان اجرا کرده و یا در آستانه کلنگ زنی دارد که تلاش‌های اثربخش یاد شده‌امید برای افزایش رفاه شهروندان و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را در دل مردم این دیار زنده کرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد کاملاً پایین آمده است و کار‌های بزرگ اشتغالزایی در استان در حال کلنگ زنی و یا بهره‌برداری است و در سفر دوم آیت الله سید ابراهیم رئیسی به استان کار‌های بزرگی انجام خواهد شد.
سید علی احمدزاده افزود: در منطقه یاسوج گاز مختار، پیمانکار میدان گازی انتخاب شده است و تجهیز کارگاه آن به زودی (قبل از عید) آغاز می‌شود و در سفر هیأت دولت کلنگ زنی اولین چاه از ۱۵ حلقه چاه آغاز خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: یونیت‌هایی ( دستگاه‌های گاز شیرین کن)که قرار است ایجاد شود حداقل در کمترین تراز ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند که پیش‌بینی می‌شود تا هزار نفر در این رابطه شغل ایجاد شود.
احمدزاده تأکید کرد: برای پالایشگاه گچساران به شدت در تلاش هستیم تا کلنگ زنی شود و خوشبختانه شرایط‌ایده‌آلی برای خرید کارخانه‌اش در خارج از کشور فراهم شده است.
وی ابراز کرد: پیش‌بینی می‌شود در حدود سه تا چهار سال آینده به بهره‌برداری برسد و حداقل سه تا پنج هزار شغل ایجاد می‌کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: مینی پالایشگاه دهدشت با خوراک ۱۰ هزار بشکه نفت در روز کلنگ زنی می‌شود و حدود ۸۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد.
احمدزاده ادامه داد: در سفر دوم رئیس جمهور پتروشیمی دوم دهدشت (اوره و آمونیاک) در شهرستان چرام کلنگ زنی خواهد شد و سه هزار شغل ایجاد خواهد کرد و در عملیات ساخت آن هم همین حدود شغل ایجاد خواهد کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی گچساران در سفر هیأت دولت به بهره‌برداری می‌رسد و ۵۰۰ نفر دیگر نیرو از طریق آزمون جذب خواهد کرد.
وی با شاره به بحث سد‌سازی‌ها، تصریح کرد: سد سقاوه در حال شروع شدن است و سد آبریز سال آینده در مدار ساخت قرار می‌گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: کارخانه‌های فسفات و آمونیاک در چرام برای افراد زیادی در این منطقه شغل ایجاد خواهد کرد، همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت در پادوک ایجاد و بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.
احمدزاده بیان کرد: ایجاد صنایع بزرگ و تحول‌زا در استان در دستور کار قرار گرفته تا برای جوانان این دیار شغل ایجاد شود، همچنین در بخش‌های مختلف از جمله گیاهان دارویی، کشاورزی، گلخانه‌ها، سد‌سازی‌ها و غیره روند ایجاد اشتغال در حال افزایش چشمگیر است.
وی ابراز کرد: در بخش خوراک دام و طیور و آبزیان ۸۰۰ شغل هدفگذاری شده است و برای نمونه امتیاز چهار کارخانه گرفته شده و به زودی ساخته می‌شوند.
این روند اشتغال‌امیدزاست و استان به لحاظ اشتغال پایدار جایگاه‌دار می‌شود که پایه‌های این کار بنا نهاده شده است و در بخش خصوصی هم همپای بخش دولتی کارخانه‌هایی با اشتغال ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر در حال بهره‌برداری هستند.
ایرنا در پایان نوشت: تلاش‌های دولت سیزدهم در این استان به کسب و کار‌های کوچک محدود نشده و قرار است طرح‌های بزرگی به زودی بهره‌برداری شود، ‌امید می‌رود تا پایان این دولت فرصت‌های شغلی جدیدی در حوزه صنعت کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده و روند کاهشی نرخ بیکاری ادامه یابد.
کهگیلویه و بویراحمد براساس تقسیمات کشوری سال 95 با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، سرزمینی مرتفع و کوهستانی یکی از استان‌های جنوب غربی ایران است؛ مرکز آن شهر یاسوج و بین استان‌های خوزستان، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری و بوشهر قرار دارد.
این استان به ۹ شهرستان تقسیم شده و بیش از ۱۷۰۰ روستا دارد. کهگیلویه و بویراحمد در سال 55 خورشیدی از دو استان فارس و خوزستان جدا و یک استان مستقل شد.
محدوده جغرافیایی آن از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است. کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، یک درصد از مساحت ایران و ٩/ درصد از جمعیت کشور را دارد و به طور میانگین در هر کیلومترمربع آن ۴٢ نفر زندگی می‌کند.
جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمـومی نفـوس و مـسکن آبانمـاه 90، بـه تعـداد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بود. ۴۹.۹۷ درصد از این جمعیت را مردان و ۵۰.۰۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
این آمار در پنج سال گذشته افزایش یافته و براساس برخی گزارش‌ها به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده است؛ ۵۲ درصد در نقاط شهری و ۴۸ درصد در نقاط روستایی (ساکن و غیر ساکن ) زندگی می‌کنند. همه این آمار‌ها نشان دهنده لزوم گرفتن تصمیم‌های راهبردی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است تا بتواند بخشی از شکاف ایجاد شده با سایر استان‌های کشور را پر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ج
Iran, Islamic Republic of
لعنت ب مسولانی ک فقط ب فکر اقوام خودشونن.لعنت ب اون نماینده ی مجلسی ک میگه تا رای ندادی کاری بهت نمیدم.خدا نابودتون کنه
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1