تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۴۶۰۶۹۳
قطع درختان جنگلی کهگیلویه و بویراحمد از کجا آب می‌خورد؟

اره سودجویان بر گردن درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد / قتل عام در کوره‌های زغال ( + تصاویر )

۲
۰
اره سودجویان بر گردن درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد / قتل عام در کوره‌های زغال ( + تصاویر )
کبنا ؛درختان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد که بیشتر آن‌ها را گونه ارزشمند بلوط تشکیل می‌دهد این روز‌ها زیر تیغ اره سودجویان در حال تاراج است.
براساس آخرین برآوردی که پارسال از سوی کارشناسان انجام شده ارزش مادی اکولوژیکی هر درخت بلوط ۵۰ تا ۱۰۰ ساله حدود ۲۰۰ هزار دلار (یعنی مبلغی معادل بیش از ۲میلیارد تومان) است اما برخی افراد سودجو این گونه‌های ارزشمند را برای کسب درآمدی اندک قطع می‌کنند.
داستان غم‌انگیز درختان رعنایی که سالیان متمادی در گذر روزگار مشق زندگی کرده‌اند و حالا این چنین بی‌رحمانه سلاخی می‌شوند دل هر انسان طبیعت دوستی را به درد می‌آورد.
این روز‌ها در جنگل‌های بکرترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد به جای نغمه پرندگان و خروش آب‌های روان صدای اره برقی برای قطع درختان جنگلی طبیعت دوستان را با فریاد بیداد درختان همنوا کرده است.
سودجویان حتی در جا‌هایی که راه‌ها سختگذر است چهارپایانی چون الاغ را برداشته و چوب‌های درختان قطع شده را بر گرده آنان گذاشته و گاهی هم در همان جنگل چوب‌ها را تبدیل به زغال می‌کنند.
سرنوشتی که درس نشد

معاون اداره حفاظت محیط زیست گچساران با اشاره به اینکه یک متخلف سودجو که چند هفته پیش اقدام به قطع۲۰ اصله درخت کهنسال بلوط کرده بود دستگیر و با همکاری دادستان روانه زندان شد گفت: راه برون رفت از تاراج جنگل‌های زاگرس فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به جوامع محلی است.
قدرت علی پور با اشاره به اینکه این متخلف عرصه‌های طبیعی منطقه حفاظت شده دیل اقدام به قطع درختان بلوط کرده بود افزود: در خانه این فرد یک دستگاه اره برقی و ٩ تن هیزم کشف شد.
قطع درختان جنگلی کهگیلویه و بویراحمد از کجا آب می‌خورد؟
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود تلاش‌های نیرو‌های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی اما پراکندگی، وسعت جنگل‌ها و کمبود نیرو‌های قرقبان باعث شده که قاچاق چوب در جنگل‌های استان ادامه داشته باشد.
گودرز باقری فرد تأکید کرد: وجود راه‌های دسترسی که برای عشایر ایجاد شده منجر به افزایش قطع درختان جنگلی شده و تلاش‌های منابع طبیعی با بستن برخی راه‌ها نتیجه دلخواه را نداشته است.
وی تأکید کرد: با وجودی که هر ساله در کمیته فنی استان میزان جریمه‌ها تعیین می‌شود اما جریمه‌های پیش‌بینی شده برای قطع درختان جنگلی بازدارندگی قابل قبولی ندارد.
باقری فرد تأکید کرد: هم اکنون سودجویان به ازای هر کیلوگرم هیزم خشک ۱۵۰ هزار تومان، هیزم‌تر ۱۷۰ هزار تومان و زغال ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

شناسایی ۱۹ کوره زغال
مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمدگفت: تلاش‌های زیادی برای پیشگیری از قاچاق چوب در جنگل‌های استان می‌شود به طوری که همین روز گذشته ۱۹ کوره تولید زغال در منطقه سرتنگ عزیزی لوداب از توابع این استان کشف شده است.
سعید جاوید بخت افزود: در پی گزارش‌های مردمی مبنی بر وجود کوره‌های زغال و قاچاق چوب این موضوع با همکاری دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: با همکاری نیروی انتظامی و یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، کوره‌های زغال کشف و ۵۰۰ کیلوگرم زغال موجود در این کوره‌ها نیز به منابع طبیعی شهرستان بویراحمد منتقل شد.
مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از پلمپ کارگاه تولید زغال با چوب بلوط در منطقه دشتروم شهرستان بویراحمد خبر داد.
وی افزود: این کارخانه که براساس مجوز باید از چوب‌های غیرجنگلی برای تأمین مواد اولیه استفاده می‌کرد با چوب درختان جنگلی اقدام به تولید کرده بود.
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از ادامه برخورد با عاملان تهیه و توزیع‌کنندگان زغال غیر مجاز با چوب بلوط خبر داد و گفت: قاچاق چوب درختان جنگلی بلوط از مهمترین عوامل تخریب عرصه‌های جنگلی استان محسوب می‌شود.
افزایش مشارکت مسئولان برای کاهش قاچاق چوب
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشارکت اداره‌های محیط زیست و منابع طبیعی برای مقابله با تولید‌کنندگان و فروشندگان غیر قانونی زغال افزایش می‌یابد.
اسلام جاودان خرد افزود: گزارش‌های دریافتی از سامانه مردمی و رایگان ۱۵۴۰ حاکی از این است که عده‌ای سودجو با قطع درختان بلوط اقدام به تولید زغال می‌کنند و آن را از مسیر‌های مختلفی به استان‌های همجوار قاچاق می‌کنند.
وی بیان کرد: براساس هماهنگی‌های انجام گرفته با دادستان شهرستان دنا موضوع زغال به صورت جدی برخورد قانونی و قاطع با سوداگران در دستور کار دستگاه‌های اجرایی محیط زیست و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با مراجع قضایی، این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت و تولید‌کنندگان زغال هر لحظه باید منتظر اعمال قانون باشند.
شناسایی متخلفان قاچاق چوب
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز خصوص این مسأله مهم گفت: سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۰ محموله زغال در استان کشف شده و ۶۰ تن چوب جنگلی از متعرضان به جنگل‌های استان کشف شده است.
جاوید بخت بیان کرد: همچنین در این مدت ۴۱ کوره زغال و ۱۵۰ خودروی حامل چوب و زغال قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد توقیف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این استان یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که حدود یک درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داد.
وی اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه سرانه جنگل در سطح کشور رتبه نخست را دارد بطوریکه به ازای هر نفر از جمعیت استان ۱. ۲۵ هکتار جنگل وجود دارد که باید با صیانت از این ثروت طبیعی قدردانی خود را نشان دهیم.
جاوید بخت خاطرنشان کرد: بیش از ۵۶ درصد استان را جنگل تشکیل می‌دهد که در مجموع ۵۰ درصد از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد از گونه بلوط است.
نام شما

آدرس ايميل شما

صادق حمایتی
United States
چرا وقتی جرم محرز شده نام این رو افشا نمیکنید؟؟
آیا با خاطیه برخورد قاطع و عبرت انگیز میشود؟؟
چه بلایی باید دیگه سر محیط زیست ببارن تا برخوردهای محکمتری صورت بگیره؟
Iran, Islamic Republic of
عامل اصلی تولید زغال فساد عوامل منابع طبیعی هست. چشم پوشی بر اجرای قانون ولا غیر
(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

در بخش بین المللی نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای امام خمینی برپا شده است نظر افراد مشهور ...
وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
1