تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۴۵۹۵۷۶
وضعیت اداره‌کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد به روایت «آریا»؛

هیچکس پشت نوبت نیست

۲
۰
هیچکس پشت نوبت نیست
کبنا ؛مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نبود کارخانه‌های بزرگ و واحدهای تولیدی فعال و مهم دچار بیماری مزمن بیکاری و شرایط بد اقتصادی هستند، هر چند که نظام اسلامی خدمات زیادی در حوزه‌های مختلفی به مردم این استان ارائه داده اما محرومیت تاریخی حاکم بر جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا همچنان شاهد رونق اقتصادی در این استان نباشیم. البته برخی سوء مدیریت‌ها و سهل‌انگاری‌ها نیز مزید بر علت شده است. بهره‌گیری 45 هزار نفر از جمعیت 726 هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد از خدمات بهزیستی گویای این واقعیت تلخ است.
به گزارش کبنا، سازمان بهزیستی کشور، به موجب لایحه قانونی سال ۱۳۵۹ در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شده است.
کودکان بی‌سرپرست، سالمندان، معلولان جسمی و ذهنی، روشندلان، افراد ناشنوا، زنان سرپرست خانوار و یتیمان از مهمترین اقشار جامعه هدف بهزیستی هستند و حمایت از این گروه‌ها برای دستیابی به سلامت اجتماعی مهم و اثرگذار است.
کهگیلویه و بویراحمد استان محرومی است که تقریباً یک سوم جمعیت آن زیر پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند و بسیاری از مددجویان تحت حمایت در استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
سفر به دل مناطق محروم و دیدار‌های چهره به چهره با مردم و مددجویان تحت پوشش بهزیستی حتی در دورترین نقطه استان برگرفته از سیاست رئیس جمهور، انجام شده است و در مدت یک سال اخیر بیش از ۳۰ سفر به مناطق محروم انجام شده و پیگیری‌ها برای رفع مشکلات مددجویان انجام می‌شود.
به گفته متولیان حوزه بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد، با وجود گستردگی جامعه هدفِ و نیاز‌های متعدد آن، همچنان بهزیستی با محدودیت‌های اعتباری زیادی روبروست.
هر ساله مددجویان زیادی پشت نوبت بودند و صدای گلایه آن‌ها هم بار‌ها به گوش مسئولان رسیده بود اما در این مدت یک و سال و نیم اخیر تحول جدی در این خصوص صورت گرفت.
محمدکریم آریا _ مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: موضوع مهم در خصوص نیازمندی‌های بهزیستی، مددجویانی بود که پشت نوبت بودند و ماهیانه باید چند میلیارد تومان اعتبار برای آن‌ها تزریق می‌شد.
اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد
آریا افزود: در این مدت یک سال و نیم اخیر تمام تلاش‌ها به کار گرفته شد تا این مددجو‌ها تحت پوشش قرار بگیرند و حقوق دریافت کنند.
وی ادامه داد: در حالی که قبلاً سالانه، حداقل پنج هزار نفر پشت نوبت بودند اما در سال جاری، با پیگیری‌های انجام شده این آمار در اول اسفندماه به صفر رسانده شد و هم اینک دیگر هیچکس پشت نوبت نیست.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از مشکلات ما، کمک به جلب مشارکت‌های مردمی است و با توجه به محدودیت‌هایی که در استان وجود داشت، در بین استان‌های کشور در موضوع مشارکت‌های مردمی در رتبه آخر قرار گرفته بودیم.
آریا عنوان کرد: بنابراین توجه استان بر بحث مشارکت‌های مردمی قرار داده شد تا اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از رتبه ۳۱ کشوری به رتبه یک صعود کرد.
وی با بیان اینکه امسال رشد ۱۱ هزار درصدی جلب و جذب مشارکت‌های مردمی را داشتیم، افزود: با اختلاف بسیار زیادی با استان دوم، رتبه اول در کشور را به خود اختصاص دادیم.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از چالش‌های جامعه هدف بهزیستی، موضوع تسهیلات شتغالزایی بود که امسال با پیگیری‌های انجام شده، این اعتبارات ۴ برابر و نیم افزایش داده شد.
وی عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ این اعتبارات حدود ۱۹ میلیارد تومان بود و امسال به ۸۴ میلیارد تومان رسانده شده است.
آریا تأکید کرد: ۲۴ میلیارد تومان تبصره ۱۸ و ۲۰ میلیارد تومان جزء ۲ تبصره ۱۶ بوده است، که بهزیستی موفق به اخذ آن شده است.
دستاورد دولت مردمی برای حمایت ازجامعه هدف بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد چه بود؟
آریا طرح بازارچه دائمی برای فروش محصولات مددجویان را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: جامعه هدف ما به صورت سنتی محصولاتی را تولید می‌کنند، بنابراین در نظر گرفتیم برای سرؤسامان دادن به بازار فروش آن‌ها، طرح بازارچه دائمی را در نظر بگیریم.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: رایزنی‌هایی صورت گرفته است تا بازار فروش محصولات مددجویان را داشته باشیم و‌امید است برای بهبود معیشت مددجویان تحقق یابد.
وی ادامه داد: در سفر معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، از وی درخواست شد بازدیدی از کارگاه‌های تولیدی مددجویان استان داشته باشد که این بازدید صورت گرفت.
آریا تصریح کرد: نیازمندی‌ها در این بازدید اعلام و در نتیجه ۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد بازارچه دائمی جامعه هدف مصوب شد.
وی تأکید کرد: اعتبار تملک و دارایی و حوزه عمرانی استان بسیار اندک است، ۱۰ میلیارد اعتباری که از سفر معاون مدیریت و برنامه‌ریزی نصیب بهزیستی استان شد، معادل ۳۰ سال اعتبار اداره کل بهزیستی استان در حوزه تملک و دارایی و یا اعتبار ۱۰ سال بهزیستی در حوزه عمرانی است.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:‌امید است شهرداری نسبت به تسهیل‌گری صدور پروانه ساخت برای فضایی که پیش‌بینی شده است، نهایت همکاری را داشته باشد تا نسبت به هزینه کرد به موقع این اعتبار اقدام کنیم.
وی با اشاره به موضوع اورژانس اجتماعی دیشموک، گفت: آزمون‌های آن را برگزار و افراد واجد شرایط مشخص شده‌اند و در اول سال جاری شروع به کار خواهند کرد.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهت راه‌اندازی این اورژانس سه میلیارد تومان اعتبار بنیاد علوی تخصیص داده است.
آریا تأکید کرد: این مرکز به میزان زیادی می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی در دیشموک که همیشه سر تیتر رسانه‌های استان بود کمک کند.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از مشکلات استان که سال‌ها مغفول مانده بود مناسب‌سازی است و بعد از دو سال و نیم، در سال جاری دو بار جلسه مناسب‌سازی برگزار شده است.
وی تصریح کرد: هر ساخت و‌ سازی باید متناسب با نیاز‌های افراد باشد و در ساخت شهر و مواردی همچون پارک‌ها، خیابان‌ها، سرویس‌های بهداشتی، عابربانک‌ها و دیگر موارد نیاز‌های افراد آسیب‌پذیر همچون جانبازان، معلولین، خانم باردار و غیره دیده شود.
آریا با انتقاد از دستگاه‌های متولی در نشست مناسب‌سازی، گفت: با وجود اینکه ۷۰ دستگاه باید شرکت می‌کردند، اما تنها ۲۰ دستگاه آن هم اکثراً بدون حضور مدیرکل و رئیس در جلسه حاضر شدند.
وی با تشبیه فرایند صدور مجوز و نظارت در مراکز بهزیستی به قیف وارونه، گفت: متأسفانه در اعطای مجوز برای این مراکز سخت‌گیری‌های بسیار زیادی صورت می‌گیرد، اما نظارت بر عملکرد آن‌ها مغفول مانده است.
آریا عنوان کرد: در همین خصوص کمیسیون نظارت بر مراکز پس از پنج سال فعال شده است، در حالی که تا قبل از این، هیچوقت کمیسیون نظارت تشکیل نشده بود.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تاکنون هشت کمیسیون نظارت انجام شده است، برای ۱۱ مرکز اخطار صادر کرده و تعطیلی چهار مرکز را نیز داشته‌ایم.
اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد
کریم رهیده_ معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد_ تصریح کرد: در زمان زمان حاضر ماهیانه ۶ میلیارد تومان اعتبار مستمری به افراد زیرپوشش این نهاد حمایتی در استان پرداخت می‌شود.
رهیده عنوان کرد: معلولان، زنان سرپرست خانوار و یتیمان از مهمترین اقشار جامعه هدف بهزیستی هستند.
وی تأکید کرد: پرداخت کمک هزینه تحصیلی، خدمات آموزشی، تأمین تجهیزات پزشکی، کمک هزینه اقلام بهداشتی، پرداخت وام‌های اشتغال و مسکن از خدمات شاخص بهزیستی استان به جامعه هدف است.
معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مناسب‌سازی محیط زندگی و خودرو، تغذیه، کمک هزینه حمل و نقل، خرید تجهیزات توان بخشی مانند ویلچر، کفش طبی، تشک مواج و سمعک، کمک هزینه کاشت و تعمیرات دستگاه کاشت حلزون، گفتار درمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی و سایر خدمات توان بخشی از جمله برنامه بهزیستی برای حمایت از معلولان است.
موضوع کودکان کار و کم کاری دستگاه‌های متولی
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: موضوع کودکان کار در استان یکی از چالش‌های موجود است زیرا سازمان‌هایی که باید در این رابطه کمک کنند نسبت به این موضوعات کوتاهی می‌کنند.
وی اضافه کرد کرد: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، قریب به ۲۵۰ کودک کار وجود دارد؛ قریب به ۵۰۰ میلیون تومان به این خانواده‌ها کمک نقدی کردیم.
آریا بیان کرد: بهزیستی نمی‌تواند به تنهایی مشکلات این خانواده‌ها را رفع کند و نیاز است سایر دستگاه‌ها نیز همکاری داشته باشند.
پدیده کودکان کار خیابانی همچون دیگر آسیب‌های اجتماعی ریشه در متغیر‌های کلان اقتصادی و اجتماعی دارد.
کاهش و کنترل کودکان کار خیابانی در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند انجام اقدام‌های فرهنگی جدی‌تری است.
مدیرکل بهزیستی گفت: به افراد فاقد مسکن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض داده می‌شود و چنانچه در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر زندگی کنند به بنیاد مسکن معرفی می‌شوند.
وی افزود: برای افراد دارای دو معلول و بالاتر با توجه به تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان در پی کمک به آن‌ها هستیم و معافیت‌های مختلف انشعابات آب، برق، گاز و نظام مهندسی را نیز برای آن‌ها داریم.
یکی از مشکلاتی که بهزیستی در سطح استان دارد، این است که نمی‌تواند خود به تنهایی به‌طور ۱۰۰ درصد نیاز‌های جامعه هدف خود را برطرف کند در این راستا از خیرین انتظار می‌رود برای رفع مشکلات این قشر همکاری داشته باشند.
وی با تأکید بر اهمیت و نقش کمک‌های خیرین و نیکوکاران به سازمان بهزیستی، گفت: با توجه به کمبود‌های اعتباری و نیز طیف وسیعی از خدمت گیرندگان این مجموعه، بدون تعارف باید گفت تنها با کمک خیرین می‌توان به مطالبات جامعه هدف پاسخ داد و در این مسیر به شدت نیازمند یاری آن‌ها هستیم.
استفاده از ظرفیت رسانه‌های ارتباط جمعی تصویری و مکتوب به منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی از راهبرد‌های بهزیستی برای جلب مشارکت خیران نیکوکار اثرگذار هم بوده است. استان ۷۲۶هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ هزار نفر معلول جسمی و حرکتی دارد. هم اکنون ۴۵ هزار نفر از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

معلول
Iran, Islamic Republic of
اینکه تمام مددجویان تحت پوشش قرار گرفتند سیاست دولت و کشوری است و نمی‌خواد این همه منت به کول اقشار آسیب‌پذیر بنمایی آقای آریا، ..
United Kingdom
واقعا تنها کسی که در این سال ها به فکر معلولان بود، آقای آریا هستن. مدیران گذشته مشغول طایفه و قوم و خویش بازی بودن.
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
1