تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : ۴۵۹۱۸۵
کبنا گزارش می‌دهد

موج مسمومیت؛ چندین مدرسه دخترانه در غرب و شرق تهران درگیر شدند / اردبیل، کرمانشاه و البرز هم گرفتار مسمومیت شدند / ادامه مسمومیت‌ها در قم/ وزیر کشور: دستگیری نداشتیم و عامل خاصی پیدا نکردیم

۳
۱
موج مسمومیت؛ چندین مدرسه دخترانه در غرب و شرق تهران درگیر شدند / اردبیل، کرمانشاه و البرز هم گرفتار مسمومیت شدند / ادامه مسمومیت‌ها در قم/ وزیر کشور: دستگیری نداشتیم و عامل خاصی پیدا نکردیم
کبنا ؛در حالی که چند روز پیش تایید تلویحی عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان مدارس دخترانه، این ماجرا را وارد فاز جدید کرده بود، امروز دهم اسفندماه مسمومیت‌ها به مدارس تهران هم رسید و برای اولین بار از مدارس بروجرد به دانشگاه آزاد این شهر هم راه پیدا کرد.
به گزارش کبنا، صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ای در تهرانسر در غرب پایتخت دچار مسمومیت شدند. والدین دانش آموزان انتشار نوعی اسپری در مدرسه را دلیل مسمومیت دانش آموزان عنوان کرده‌اند. نیرو‌های اورژانس نیز به محل اعزام شدند. اورژانس کمی بعد وضعیت مسمومان را پایدار توصیف کرد.
امروز همچنین اخبار رسانه‌ها حکایت از مسمومیت در دو مدرسه هاجر و سیزده آبان در تهرانسر داشت. مادر یکی از دانش‌آموزان گفته بود که دانش آموزانی را دیده که کف بالا می‌آوردند، حالت استفراغ داشتند، چشمانشان می‌سوخت و اشک‌آلود بود. او گفته: کل منطقه را بوی تخم گندیده گرفته بود، یک چیزی شبیه گاز اشک آور.
او به شرق گفته: «چیزی که من به صورت مشترک از والدین بچه‌ها و شاهدان عینی شنیدم، صحبت از دو زن با «ویژگی خاص» بود که آمدند و درحالیکه یک ماشین دم مدرسه حاضر منتظر آن‌ها بود، از مدرسه فرار کردند و هرچه مردم تلاش کردند این‌ها را بگیرند، موفق نشدند و متواری شدند و رفتند».
همچنین در شرق پایتخت در تهرانپارس نیز گزارش شد که دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه مسموم شدند. گفته می‌شود که دانش‌آموزان دبیرستان امت در منطقه ۴ تهران صدایی شبیه ترکیدن بمب از راهرو شنیده و بعد بویی را استشمام کرده‌اند. مدیر مدرسه البته در واکنش، گفته که این صدا مربوط به یکی از کلاس‌ها بوده که دانش‌آموزان برای همکلاسیشان تولد گرفته بودند.
همچنین برخی گزارش های رسیده به خبرنگار «انتخاب» حاکی از بروز مسمومیت در مدرسه دخترانه جاجرودی در شرق تهران است که البته هنوز خبر آن تایید نشده است.
بر اساس این گزارش ها، شیئی مشکوک به داخل این مدرسه پرتاب شده و شماری از دانش آموزان به مراکز درمانی منتقل شده اند.
روز گذشته با مسموم شدن ۳۸ دانش آموز در پردیس، مسمومیت‌ها به بیخ گوش تهران رسیده بود.
امروز علاوه بر تهران، در اردبیل نیز مسمومیت دانش آموزان دختر در سطحی نسبتا گسترده شامل ۷ مدرسه و ۱۰۸ دانش آموز گزارش شده است.
از جمله، دبیرستان‌های دخترانه عفاف، بهاران، معراج و سما از جمله این مدارس بودند. به گفته دانش‌آموزان حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۱ دانش آموزان احساس سوزش در گلو و سستی پا کرده و متوجه مسمومیت خود شدند.
علی محمدیان اردی رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفته است دانش آموزان علائم تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و علائم تنفسی داشتند. او گفته: تا ساعت ۱۲ امروز ۱۰۸ دانش آموز به مراکز درمانی اردبیل منتقل که بیش از ۵۰ درصد آنان در بیمارستان امام خمینی بستری شدند.
همچنین در حالی که دیروز مسمومیت دانش آموزان در کرمانشاه تکذیب شده بود، امروز صداوسیما گزارش داده که در یکی از دبیرستان‌های دخترانه کرمانشاه چند تن از دانش آموزان به دلیل مسمومیت ناشی از استنشاق گاز نامعلومی دچار مسمومیت خفیف شدند.
بر این اساس دانش‌آموزان مسموم شده کرمانشاهی صبح امروز به سرعت به بیمارستان منتقل شدند و هم اکنون حال همه‌ی آن‌ها خوب گزارش شده است.
مسمومیت‌ها به دانشگاه رسید
امروز همچنین مسمومیت‌ها از مدارس به دانشگاه هم رسید. روابط عمومی استانداری لرستان اعلام کرد: تعدادی از دانشجویان دختر در دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد شب نهم اسفندماه در خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با بروز علائم مشابه دانش آموزان، از محیط خوابگاه خارج و به اورژانس انتقال داده شدند.
آمار مسمومیت‌ها
آمار دقیقی از مسمومیت‌ها هنوز وجو ندارد. با این حال، زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس درخصوص تعداد دانش‌آموزان مسموم شده گفته است: «تا ۸ اسفند مسمومیت خفیف ۷۹۹ دانش‌آموز در قم گزارش شده است، درباره بروجرد هم چیزی‌که امروز در جلسه مطرح شد از دوم تا هشتم اسفند نزدیک به ۴۰۰ نفر از دانش‌آموزان مسمومیت خفیف داشتند.»
در آماری دیگر که البته با آمار زهرا شیخی متفاوت است، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز دهم اسفند گفته است: تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم.
۱۵ تا ۴۵ دقیقه
شیخی درباره اثر مسمومیت بر دانش‌آموزان گفته: «براساس گزارش‌ها مسمومیت دانش‌آموزان اکثراً گذرا بوده است، آن‌ها بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه علائم مسمومیت داشتند و این علائم پایدار نبوده است.»
واکنش رئیسی
امروز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور وزیر کشور را مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر به موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کرد.
همچنین وزارت کشور مسئول اطلاع رسانی درباره مسمومیت‌ها شد.
مسمومیت دانش‌آموزان به البرز رسید
دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه در فردیس استان البرز به علت مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.
روز چهارشنبه ۹ اسفند ماه تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه رضوان در شهرک ارم فردیس با مسمومیت مواجه شدند.
این دانش‌آموزان با اتوبوس آمبولانس به بیمارستان کوثر کرج منتقل شدند.
یکی از متخصصین بیمارستان کوثر با حضور در جمع والدین، با اعلام اینکه حال دانش‌آموزان خوب است از آنها خواست نگران نباشند.
ادامه مسمومیت ها در قم
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: از مجموع اتفاقات امروز مدارس قم ۱۲دانش آموز در بیمارستان تحت نظر هستند.
روابط عمومی علوم پزشکی قم ادامه داده است: حال عمومی این ۱۲ دانش آموز که با علائم مسمومیت در مراکز درمانی تحت نظر هستند، مناسب است.
در حال حاضر اقدامات تشخیصی و مراقبتی از سوی پزشکان و متخصصان برای این دانش آموزان در حال انجام است که در صورت پایداری شرایط جسمانی، در ساعات آینده از بیمارستان ترخیص می شوند.
سریال حوادث با علائم مسمومیت در مدارس قم سه ماه است که آغاز شده‌است.
وزیر کشور: تاکنون کسی در خصوص مسمومیت دانش‌ آموزان دستگیر نشده / هیچ گزارشی هم از ماده سمی خاصی در این رابطه نداشته‌ایم / منشا این موضوع را پیدا نکرده‌ایم / اگر نیروهای امنیتی به سرنخ‌هایی دست یابند و افرادی که وابسته به هر گروهکی باشند، دستگیر شوند، اطلاع‌رسانی خواهد شد
وزیر کشور گفت: تاکنون کسی درباره مسمومیت‌ها دستگیر نشده است و هیچ دانش آموزی هم در این رابطه فلج نشده است و این ادعا کذب است.
 احمد وحیدی وزیر کشور عصر امروز در حاشیه جلسه بررسی مسأله مسمومیت‌های برخی دانش‌آموزان که با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در محل وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: پیرو حوادث اخیر درباره مسمومیت دانش‌آموان عزیز ما که موجب نگرانی مردم در چند استان شده بود در ادامه روند جلسات گذشته، امروز جلسه مفصل‌تری داشتیم و در خدمت وزیر آموزش پرورش، مسئولان وزارت بهداشت، پدافند غیرعامل، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و استانداران این چند استان بودیم و موضوع مسمومیت مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: حاصل جمع اینکه اولا بیش از 90 درصد از آنچه تحت عنوان عارضه برای فرزندان عزیزمان بود، عوامل خارجی نبوده و بیشتر استرس و نگرانی‌هایی بوده که بر اثر طرح این موضوع پیش آمده بود.
وزیر کشور گفت: آن‌دسته از دانش‌آموزان که احیانا عوارضی مانند سردرد، سرگیجه و سوزش گلو داشتند بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند و غالب آنها در یکی-دو ساعت اولیه بدون نیاز به درمان خاصی مرخص شدند و تعداد محدود کمتر از 10 نفر به‌خاطر بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر نگهداری شدند تا با اطمینان خاطر بیشتری مرخص شوند.
وحیدی گفت: درباره عوامل این ماجرا و علت بروز نیز می‌گوییم طبق بررسی‌های صورت گرفته تاکنون عامل خاصی هنوز یافته نشده که مثلاً بگوییم یک ماده سمی خاصی بوده و بر اثر آن ماده رخ داده است؛ لذا تاکنون گزارش قطعی از ماده خاصی بوده نداشتیم.
وی افزود: درباره اینکه گفته می‌شود این واقعه یک ماجراجویی شخصی، داخلی و یا احیانا عوامل بیرون از مدرسه بوده یا نه، باید بگوییم مسأله تحت بررسی دستگاه‌های اطلاعاتی است و نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد ولی مواردی پیدا نشده که بتوان قاطعانه گفت مربوط به عامل مشخصی است.
وزیر کشور خاطر نشان کرد: البته دشمنان ما که خیلی علاقه داشتند کشور را دچار مشکل کنند، روی این موضوع هم کار می‌کنند و یکبار دیگر خباثت خود را نشان می‌دهند که با روح و روان عزیزان ما بازی کرده و آن‌ها را دچار هراس کنند؛ ما این تلاش را توسط رسانه‌های خارجی و گروه‌های مزدور می‌بینیم و البته همیشه کارشان این بوده و این دفعه بازی با روان خانواده‌ها و فرزندان عزیزمان را انجام می‌دهند. هم‌چنین برخی در داخل غیر از دستگاه‌های تخصصی مواضعی می‌گیرند که قریب به صحت نیست، چون اطلاعات دقیقی ندارند و باید مراقبت شود تا هراس‌افکنی صورت نگیرد.
وحیدی گفت: مسأله کاملا با بسیج دستگاه‌های ذیربط دنبال می‌شود و وزیر آموزش و پرورش در میدان است و وزارت بهداشت کار را دنبال می‌کند و سایر دستگاه‌ها نیز فعال هستند و اگر جزییاتی یافته شد به اطلاع مردم می‌رسد.
مشخصات ماشینت رو بزن، قیمت ماشینت رو دربیار و راحت بفروشش!
مشخصات ماشینت رو بزن، قیمت ماشینت رو دربیار و راحت بفروشش!
پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign
وی تصریح کرد: حتما باید از هراس‌افکنی پرهیز شود و خارجی‌ها به‌دنبال تعطیلی مدارس هستند و نباید اجازه داد رخ دهد؛ دستگاه‌ها مسأله را دنبال می‌کنند تا جزییات بیشتر به اطلاع مردم برسد.
وزیر کشور در پاسخ به اینکه بعضا گفته شده چندین نفر در این‌باره دستگیر شده‌اند، بیان کرد: اخیرا درباره این مسأله مطالب مختلفی بیان می‌شود که همه کذب است؛ مثلاً گفته شد یک دانش‌آموز بر اثر این ماجرا فلج شده که کذب محض است. یا اینکه گفته شد دستگیری داشته‌ایم، نه این‌طور نیست ولی دستگاه‌های اطلاعاتی ماجرا را دنبال می‌کنند و نتیجه اینکه کسانی که موثر بوده و یا اگر وابسته به گروهک‌ها باشند و ما الان اطلاعی نداریم، اطلاع‌رسانی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چی جوری است، یکی با ماسک با دوستش تو تاریکی راه میره و میرقصه تو ثانیه ای دستگیر میشه تو تهران 20 میلیونی حالا اینجا گاز می‌زنند رو نمیتونین بگیرین، الله اکبر.
Iran, Islamic Republic of
بنظر میاد کسی به انشعاب اصلی و خروجی گاز مدارس دخترانه ورود پیدا میکنه.. وجود ظاهری در مدارس ندارد.. و این یک برنامه ریزی شدست.. ب مراکز اصلی گاز و انشعابات متطقع ورود کنید تا ب ریز برنامه ها برسید
Iran, Islamic Republic of
این یک اتفاق ساده پس نیست که سراسر کشور در گیر شدنند در روزهای متواری دستی پشت قضیه است ودستگیر میشه شک نکنید دلی اگر حلوی مدرسه وداخلش دوربین گزاشته بونند امنیت دانش اموزان بالا تر می رفت😇
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1